Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har hendt meg opp til flere ganger, å nå er jeg dritt lei! Tok kontakt med en selger på Finn om at jeg var interesert i å kjøpe produktet, var hyggelig og tilbydde meg om at jeg kan hente produktet. (Dette var noe jeg hadde tenkt å gi i julepresang til en slektning) Jeg tilbyr meg å hente dagen etter, etter avtalt tidspunkt. 

Får melding fra selger i dag, samme dag som jeg skal hente, om at produktet nå er solgt! Makan til frekkhet, blir så forbanna på slik dårlig oppførsel. Jeg er alltid høflig og immøtekommende på Finn og Tise, men denne gangen svarte jeg selger at jeg synes dette var dårlig stil å at vi hadde jo en avtale om at jeg skulle komme å hente samme dag! Dagens utblåsning! 

Anonymkode: 611d1...791

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig frekt, forstår frustrasjonen!

Jeg senker som regel forventningene til et absolutt lavpunkt på finn og unngår på den måten mye irritasjon, men hadde nok ikke klart å være helt samlet i den situasjonen nei..

Anonymkode: ed916...f2b

• Liker 1
Skrevet

Finn er et tverrsnitt av befolkningen, både på godt og vondt. Det gjelder både kjøpere og selgere.

Men det er litt uklart av innlegget ditt om dere faktisk hadde en avtale om henting i dag, eller om det kun var slik at du tilbød deg å hente i dag på et tidspunkt? Du skriver ikke hva vedkommendes respons var.

Hvis dere faktisk hadde en klar avtale så er det dårlig stil av selger.

Hvis det er slik at han ikke svarte og bekreftet avtalen, men at den var ensidig fra din side: tough luck...

Mange ganger flommer det inn meldinger fra ivrige kjøpere, og bare fordi gjenstanden ikke var solgt da du sendte melding betyr ikke det at gjenstanden "er din".

Anonymkode: 43997...f23

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde avtalt klokkeslett og dag, å fikk en bekreftelse på dette fra selger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du gidder så har du vel sikkert en god sak hvis du melder det til forbrukerrådet. En slik avtale er bindende. Jeg hadde ikke orket det da, men det er utrolig dårlig stil av selgeren.

Anonymkode: 6ed1c...7e7

• Liker 4
Skrevet (endret)

HØR HER !

Bare fordi du:

1: Tok kontakt med en selger og antydet at du kanskje kunne være intr. i å kjøpe produktet...

2: Tilbydde deg (selv?) å hente varen dagen etter...

3: Hadde store planer om å gi dette i julegave til noen du kjenner...

4:  Er høflig og imøtekommende...

...gir deg ikke noen som helst slags guddommelig enerett overfor andre kjøpere med samme mål for øyet. 

Du virker egentlig ignorant og ser kun deg selv oppi alt dette. Men faktum er at det er mange andre om benet, og som du muligens har fått med deg er det første mann til mølla som gjelder. Evnt. at du umiddelbart betaler for varen, for så å avtale henting dagen etter. Først etter at du har betalt er handelen gjennomført og du er eier av varen selv om du ikke har hentet den enda.

Tomt prat får deg ingensteds. Vil du ha noe må du reagere kjapt. Ingen selger har plikt til å reservere noe som ikke er betalt. 

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du gidder så har du vel sikkert en god sak hvis du melder det til forbrukerrådet. En slik avtale er bindende. Jeg hadde ikke orket det da, men det er utrolig dårlig stil av selgeren.

Anonymkode: 6ed1c...7e7

Forbrukerrådet her per dags dato ca 4 mnd behandlingstid, deretter er det gjerne forhandlinger i konfliktråd m.m.

Jeg ville sagt det er sjeldent verdt det hvis varen ikke har en høy verdi.

• Liker 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (15 minutter siden):

HØR HER !

...gir deg ikke noen som helst slags guddommelig enerett ovenfor andre kjøpere med samme mål for øyet. 

Hvis selger har takket ja til tilbudet så har kjøper faktisk det. Det blir en bindene kontrakt. Men som jeg skrev i annen kommentar, det er sjeldent verdt å kontakte Forbrukerrådet av den grunn. Laaang prosess

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Heisann12345 skrev (2 minutter siden):

Forbrukerrådet her per dags dato ca 4 mnd behandlingstid, deretter er det gjerne forhandlinger i konfliktråd m.m.

Jeg ville sagt det er sjeldent verdt det hvis varen ikke har en høy verdi.

Det er 25 måneders behandlingstid i Forbrukerklageutvalget. Det var derfor regjeringen ønsket å heve grensen til 5000 kr før man kan klage på noe, så de ikke får rare klager fra Finn om varer verdt mindre enn 300 kr o.l.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gjest5656 skrev (Akkurat nå):

Det er 25 måneders behandlingstid i Forbrukerklageutvalget. Det var derfor regjeringen ønsket å heve grensen til 5000 kr før man kan klage på noe, så de ikke får rare klager fra Finn om varer verdt mindre enn 300 kr o.l.

Jeg var innom siden i går for å klage på en nettbutikk som ikke overholdt avtale. Sto der når jeg skulle sende inn klage at det var 4 mnd. Kan hende det er forskjell på nettbutikk og privat avtale da.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Heisann12345 skrev (8 minutter siden):

Jeg var innom siden i går for å klage på en nettbutikk som ikke overholdt avtale. Sto der når jeg skulle sende inn klage at det var 4 mnd. Kan hende det er forskjell på nettbutikk og privat avtale da.

Forbrukerrådet har kort ventetid på 3 måneder, men hvis man ikke blir enige f.eks. hvis motparten nekter blankt må saken videre til Forbrukerklageutvalget og det er denne instansen som kan ta inntil 2 år.

Det er forskjellen på de to grensene. Meklingen tar kort tid og man håper jo å bli enige i mekling, men hvis ikke så må det jo videre til noe som tar lang tid.

Ingen normal person vil sende krangler om småbeløp på Finn ting du ikke fikk kjøpt helt dit, men du har i teorien rett til å gjøre det.

Endret av Gjest5656
Skrevet
Heisann12345 skrev (7 minutter siden):

Hvis selger har takket ja til tilbudet så har kjøper faktisk det. Det blir en bindene kontrakt. Men som jeg skrev i annen kommentar, det er sjeldent verdt å kontakte Forbrukerrådet av den grunn. Laaang prosess

- - - HVIS - - -

...ikkesant.

Skrevet

Som en mer praktisk tilnærming til denne utfordringen: Jeg følger magefølelsen pluss selgers historikk på Finn når det er noe jeg vil sikre meg. I løpet av gudene vet hvor mange år på Finn, og et godt sekssifret beløp i kjøp og salg så har det alltid gått bra. (En gang var det en narkis som forsøkte å svindle meg da jeg hadde en "ønskes kjøpt"-annonse ute, men jeg luktet heldigvis lunta).

Jeg tilbyr meg å forhåndsbetale hele eller deler av beløpet med Vipps hvis det er noe jeg skal hente hos kjøper. Hvis jeg må få det tilsendt forhåndsbetaler jeg alltid (men da sjekker jeg gjerne opp litt rundt selger på forhånd hvis det er snakk om summer). På samme måte krever jeg forhåndsbetaling i 90 % av tilfellene når jeg skal sende noe fra meg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om selger har skriftlig skrevet at du kunne kjøpe dette, så er det en bindende kontrakt. Om selger bryter kontrakten, så skal han i følge loven, gi deg penger for det varen koster ny. 

Anonymkode: 85d6a...554

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om selger har skriftlig skrevet at du kunne kjøpe dette, så er det en bindende kontrakt. Om selger bryter kontrakten, så skal han i følge loven, gi deg penger for det varen koster ny. 

Jada, det er fint og greit nok det, men i praksis og det virkelige liv fungerer det ikke helt slik. 😅

Som det heter: En skal velge sine slag...

Hvis noen lever i villfarelsen at dette er noe en kan anmelde eller på annen måte få andre til å fikse for seg "automagisk" bare fordi en trolig har retten formelt på sin side, så lykke til med det. Bare fordi du har rett betyr ikke det at ting ordner seg for deg. Verden mange ganger kjip og urettferdig slik. Dette er et sivilrettslig anliggende, og du skal være litt over snittet ivrig for å gidde å bruke masse tid, penger of ressurser på slikt.

Suck it up princess, and move on (with a bitter smile).

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet

Finn er blitt enkelt etter jeg har begynt med følgende selvjustis:

1. Hvis jeg selger noe, holder jeg det aldri av med mindre jeg får forhåndsbetalt - og da er det ingen angrerett for kjøper.

2. Hvis jeg gir bort noe, så er det først til mølla uansett hvor mye folk trygler og ber om å holde av.

3. Hvis jeg kjøper noe, tilbyr jeg meg alltid å betale det umiddelbart så jeg vet at jeg får det.

Skulle det dreie seg om kapitalvarer med større summer må man selvsagt vurdere fra gang til gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jada, det er fint og greit nok det, men i praksis og det virkelige liv fungerer det ikke helt slik. 😅

Som det heter: En skal velge sine slag...

Hvis noen lever i villfarelsen at dette er noe en kan anmelde eller på annen måte få andre til å fikse for seg "automagisk" bare fordi en trolig har retten formelt på sin side, så lykke til med det. Bare fordi du har rett betyr ikke det at ting ordner seg for deg. Verden mange ganger kjip og urettferdig slik. Dette er et sivilrettslig anliggende, og du skal være litt over snittet ivrig for å gidde å bruke masse tid, penger of ressurser på slikt.

Suck it up princess, and move on (with a bitter smile).

Ok. Kjør på å være drittsekk. Det blir aldri konsekvenser uansett. Livet er urettferdig for ærlige mennesker. Slutt å være ærlig folkens. Dere vinner ingenting på det uansett. Bare kjør over alt og alle. Alltid tenk meg først.

Skrevet
ThereGoesBob skrev (8 timer siden):

HØR HER !

Bare fordi du:

1: Tok kontakt med en selger og antydet at du kanskje kunne være intr. i å kjøpe produktet...

2: Tilbydde deg (selv?) å hente varen dagen etter...

3: Hadde store planer om å gi dette i julegave til noen du kjenner...

4:  Er høflig og imøtekommende...

...gir deg ikke noen som helst slags guddommelig enerett overfor andre kjøpere med samme mål for øyet. 

Du virker egentlig ignorant og ser kun deg selv oppi alt dette. Men faktum er at det er mange andre om benet, og som du muligens har fått med deg er det første mann til mølla som gjelder. Evnt. at du umiddelbart betaler for varen, for så å avtale henting dagen etter. Først etter at du har betalt er handelen gjennomført og du er eier av varen selv om du ikke har hentet den enda.

Tomt prat får deg ingensteds. Vil du ha noe må du reagere kjapt. Ingen selger har plikt til å reservere noe som ikke er betalt. 

Det er kun førstemann til mølla hvis det er spesifisert i annonsen. I alle andre tilfeller er avtale om kjøp bindende for begge parter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...