Gå til innhold

Kan det bli slutt på jul i fremtiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

ul er også den mest inkluderende høytiden vi har i Norge, nettopp fordi den i hovedtrekk er sekulær og ikke fokusert på religion.

Fullstendig vås at ateister og humanetikere vil ha jula avskaffa! Er jo den høytiden de fleste favner om. Selv mange muslimer feirer norsk jul når de får barn, uten problemer.

😊🤙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden mange ikke liker jul. Kan den bli faset ut på en måte hvis det blir flere og flere som dropper det? Og at det kan bli slutt på alt julerelatert i radio, tv osv? Jeg liker jul, men respekterer at andre ikke gjør det. Var vel folk som ikke likte jul før også, men syns liksom jeg hører om mange flere nå.

Anonymkode: 2ff80...2a3

Jul og 17mai vil nok alltid bestå😊

Anonymkode: 1a605...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble feiret i vikingtida. Juleblot og ofring av dyr. Markering av at sola skulle snu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvinner neppe, men den blir jo mer og mer ødelagt. Folk klarer jo ikke å vente på noe godt lenger. Nå er det jo jul fra 15. november til 2. januar. Kjøpehysteri. Barn og voksne som vil ha gave 24 dager i desember, pluss sånn overflod av gaver at de må åpne på dagen julaften, og gjerne 1. juledag også. Familier som krangler så det fyker om juletradisjoner, mat, tidspunkt osv. Alle radiokanaler spiller julemusikk flere uker før jul. Julemat spises i en mnd. Folk stresser som gale.

Anonymkode: e0c0b...6ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 time siden):

Jula starter omtrent 3 uker tidligere for hvert år nå. Så jeg vil anta at om en 15års tid, når den starter en gang i mai-juni, så vil feiringen fases ut for de fleste. 

Jeg tror du overdriver en liten smule her, men ellers tror jeg du har mye rett. De barna som vokser opp nå med lang jul, fra oktober november og framover, kommer ikke til å få samme forhold til jul som vi har. Jul kommer bare til å være et navn på høst- og vintersesongen for dem. Om det betyr at jula er borte eller om den bare har forandret seg er et definisjonsspørsmål.

Anonymkode: 09c97...cb2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jul er det du kaller kristmesse, feiringen av Jesu kristus fødsel. Forsøkene fra ateistene på å omskrive dette endrer ikke på fakta.

Uvesentlig, det vi kaller jul idag er feiring av Jesu fødsel. Det man feiret tidligere var ikke det.

Det er fakta, jul er feiring av Jesu fødsel, selv om ateistene og human-etikerne som hater vår kultur og tradisjoner forsøker å omskrive det.

Anonymkode: 5ceb6...fad

Screenshot_20231212_193740_Chrome.jpg

Screenshot_20231212_193755_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jul har ingenting med solsnu å gjøre, jul feirer Jesu fødsel

Godt forsøk! https://snl.no/jul
Folk feiret solsnu i hele Europa, lenge før kristendommen gjorde sitt inntog og det tror jeg vi kommer til å fortsette med. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kommer til å feire jul, gifte seg, ha påskeegg og alle andre tradisjoner i flere generasjoner fremover. Mennesker trenger tradisjoner og vaner gjennom året, det hqr vi holdt på med til alle tider.

De som ikke liker jul og andre tradisjoner kan bare droppe det for min del, men jeg synes de er kjedelige mennesker som vil skille seg ut på en negativ måte for å gjøre seg selv interessante. Jula er hva du selv fyller den med.

Anonymkode: db4a8...b36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater jula, så håper det. Irriterende å bli dratt inn i maset år etter år etter år. Feira jul i fjor, trenger ikke å gjøre det på 5 år nå.

Anonymkode: 0d95b...2f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men ateistene og human-etikerne vil nok gjøre alt de kan for å stanse det, de hater vår kultur og tradisjoner sterkt

Nei det er da ikke sant. Feirer jul jeg, dog en hedensk jul. Kan fint høre på kristne julesanger også. Selv om ikke et fiber i kroppen er kristen. 

Hater ikke tradisjoner og vår kultur som du påstår.

Så bare slutt å sleng rundt deg ting du bare tror

Anonymkode: f2d03...1d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringen sa hun ville det skulle bli sånn, og sa at hun er ikke barn mer og at hun og vennene hennes faktisk er ganske lei av jula nå. Da svarte jeg at greit, da feirer vi andre med mat og gaver, men da får ikke du noe da siden du er lei jula. Da fikk pipa en annen tone gitt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hater jula, så håper det. Irriterende å bli dratt inn i maset år etter år etter år. Feira jul i fjor, trenger ikke å gjøre det på 5 år nå.

Anonymkode: 0d95b...2f8

Andre kan feire hvis de vil. Men du må jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett om det blir slutt på alt så kan det jo ikke bli forbudt å feire hjemme hos seg selv.

Joda, med forbuds/fornektelsespartiet AP i sving så kan det nok det...

Anonymkode: 34e28...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda, med forbuds/fornektelsespartiet AP i sving så kan det nok det...

Anonymkode: 34e28...99d

Ok. Og hvordan skal de klare å kontrolle dette? Gå hjem til folk å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen tro på at jula kommer til å forsvinne. Den er for etablert og elsket til det. Selv om mange ikke liker stresset, så er det en tradisjon man bare ikke kan unnvære når det kommer til stykket. De aller fleste ELSKER jul altså 😄 

Det jeg derimot kan være med på, er at måten man feirer på kan gradvis endres mer og mer. Det ser vi jo allerede mtp at man nå starter å pynte tidligere. Nå bakes det mindre, det vaskes mindre, og man kjøper gaver til ferre og ferre folk. Maten består, men i motsetning til i gamle dager der man spiste julemat hele jula og til over nyttår, så holder nå flere seg til julemat bare til tredje juledag, og så lages det festmat ved nyttår. 

Men nei, det vil ikke fases helt ut, det går bare ikke an. Da må jo det fjernes fra kalenderen, og bli forbudt, og det skjer jo bare ikke 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jul eksisterte lenge før kristendommen.

Anonymkode: d8f2a...1ce

Jul er et fellesnordisk navn på den store hedenske festen som ble feiret omkring vintersolverv. Norden og England er de eneste områdene der det gamle hedenske navnet på solvervsfesten overlevde innføringen av kristendommen. Etter innføringen av kristendommen i Norden ble julen en fest til minne om Jesu fødsel.

Anonymkode: efef6...4b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være julen har vi fridager. Jeg vil ikke at det skal forsvinne. Det betyr mere på jobb.

Anonymkode: 11f99...290

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. Vi ber ikke til Odin og Tor lenger. Det samme kommer til å skje med alle de store religionen i nåtiden. De blir glemt med tiden.

Men vi snakker om tusenvis av år her. Å tru at Arbeiderpartiet vil forby julefeiring innen 2050 kalles psykisk sykdom.

Anonymkode: 7568d...7c2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...