AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #121 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oppdatering: I år var det to kristne sanger på agendaen. Jeg valgte å ikke synge. Men i år valgte jeg å se meg litt rundt og la merke til flere kollegaer som jeg vet er ateister som ikke sang. En av dem, en som har jobbet ved skolen i mange år, himlet til og med litt med øynene. Det var litt som om han sa «Jada! Da er det på’n igjen.» Det var ingenting med avslutningen ellers som hadde med religion å gjøre. Det var taler og mat. Anonymkode: 66546...e15 Med «kristne sanger» så går jeg ut i fra at du mener julesanger? Anonymkode: f0a09...87f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #122 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oppdatering: I år var det to kristne sanger på agendaen. Jeg valgte å ikke synge. Men i år valgte jeg å se meg litt rundt og la merke til flere kollegaer som jeg vet er ateister som ikke sang. En av dem, en som har jobbet ved skolen i mange år, himlet til og med litt med øynene. Det var litt som om han sa «Jada! Da er det på’n igjen.» Det var ingenting med avslutningen ellers som hadde med religion å gjøre. Det var taler og mat. Anonymkode: 66546...e15 Synger du nasjonalsangen på 17.mai? I 2. vers synger vi jo «norske mann i hus og hytte, takk din store Gud». Ingen dør av å synge Deilig er jorden. Det er en nydelig sang. Anonymkode: 2c26c...6f5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #123 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): (Ellers er det kanskje interessant at du har behov for å sette psykiatriske diagnoser på folk som er uenige med deg. Du fremstår ikke akkurat som en veldig tolerant person, samtidig som du kritiserer andre for å stille spørsmål ved religiøs indoktrinering.) Anonymkode: f1080...52e Og du fremstår ikke som så opplyst hvis du ikke har fått med deg at «paranoid» er et uttrykk som også brukes i dagligtale. Og ja, hvis man ser krenkelser og personlige fornærmelser overalt, også i noe så uskyldig som å måtte høre på en vakker julesang, så er man faktisk litt «paranoid». Ikke som i psykiatrisk diagnose, men som i dagligtale. Anonymkode: f0a09...87f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #124 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Synger du nasjonalsangen på 17.mai? I 2. vers synger vi jo «norske mann i hus og hytte, takk din store Gud». Ingen dør av å synge Deilig er jorden. Det er en nydelig sang. Anonymkode: 2c26c...6f5t Teksten du viser til står i 7. vers, ikke i 2. vers. 2. vers er slik: Sitat Dette landet Harald berget med sin kjemperad, dette landet Håkon verget, medens Øyvind kvad; Olav på det landet malet[c] korset med sitt blod, 𝄆 fra dets høye Sverre talet[d] Roma midt imot. 𝄇 Her har du eksempel på at kristningen av Norge omtales som en historisk hendelse, men uten å lovprise den abrahamittiske guden slik det gjøres i det 7. verset. Det 2. verset synes jeg er innafor, det 7. oppfatter jeg som forkynnende. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #125 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Med «kristne sanger» så går jeg ut i fra at du mener julesanger? Anonymkode: f0a09...87f Ikke alle kristne sanger er julesanger, og ikke alle julesanger er kristne. Anonymkode: f1080...52e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #126 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ingen dør av å synge Deilig er jorden. Det er en nydelig sang. At noe ikke er dødelig er ikke et godt mål for hva som er handlinger vi bør etterstrebe. Du kan selvsagt synes at DEJ er en nydelig sang. Jeg synes den er en platthet med få lyriske kvaliteter. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #127 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke alle kristne sanger er julesanger, og ikke alle julesanger er kristne. Anonymkode: f1080...52e Det var derfor jeg spurte. Sang dere «kristne sanger» eller sang dere det vi andre omtaler som julesanger? Anonymkode: f0a09...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 26. desember 2023 #128 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det var derfor jeg spurte. Sang dere «kristne sanger» eller sang dere det vi andre omtaler som julesanger? Anonymkode: f0a09...87f Har det noe å si? Vi har lange tradisjoner for å høre og synge julesanger i juletider, verden over og så skal man slutte med det fordi noen har fått nykker.... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #129 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synger du nasjonalsangen på 17.mai? I 2. vers synger vi jo «norske mann i hus og hytte, takk din store Gud». Ingen dør av å synge Deilig er jorden. Det er en nydelig sang. Anonymkode: 2c26c...6f5 Jeg har ikke sunget nasjonalsangen siden jeg var er barn, men jeg kunne aldri mer enn første verset. Vi lærte ikke de andre versene på skolen. Det er vel en grunn til at de fleste ikke kan vers nummer to? Anonymkode: 66546...e15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #130 Del Skrevet 26. desember 2023 Enkelte må bare dra inn de jævla jesusgreiene over alt. Slitsomt. Anonymkode: fb2e4...900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #131 Del Skrevet 26. desember 2023 Lawyam skrev (5 timer siden): Har det noe å si? Vi har lange tradisjoner for å høre og synge julesanger i juletider, verden over og så skal man slutte med det fordi noen har fått nykker.... Eh ja, det er jo det jeg sier. Det er TS som klager på at julen inneholder «kristne sanger». Men julen er en kristen høytid, noe enkelte her i tråden ikke forstår. Anonymkode: f0a09...87f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #132 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 15.02): Kanskje jeg kan foreslå en sekulær julesang som vi kan ha i tillegg. Hvis kristne blir krenket av at de ikke får julesangen sin, så kan vi jo heller ta med en til som alle føler seg komfortabel med. Anonymkode: 66546...e15 Er det mulig? Anonymkode: 5227f...4b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #133 Del Skrevet 26. desember 2023 6 hours ago, Lawyam said: Har det noe å si? Vi har lange tradisjoner for å høre og synge julesanger i juletider, verden over og så skal man slutte med det fordi noen har fått nykker.... Nykker? Det skal være frivillig å bli utsatt for religiøs praksis. Anonymkode: 2b85b...e75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #134 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eh ja, det er jo det jeg sier. Det er TS som klager på at julen inneholder «kristne sanger». Men julen er en kristen høytid, noe enkelte her i tråden ikke forstår. Anonymkode: f0a09...87f Nei, "jul" er en førkristen markering av vintersolverv. "Kristmess" er de kristnes markering av sin Frelsers fødsel, som ble lagt til samme tidspunkt som de førkristne midtvinter-markeringene, sannsynligvis i den hensikt å renske bort alt som kunne minne om et ikke-kristent livssyn. I de skandinaviske landene endte de kristne opp med å stjele hele "jul"-begrepet. http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/God-jul1/hva-betyr-egentlig-ordet-jul/ Anonymkode: f1080...52e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #135 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, "jul" er en førkristen markering av vintersolverv. "Kristmess" er de kristnes markering av sin Frelsers fødsel, som ble lagt til samme tidspunkt som de førkristne midtvinter-markeringene, sannsynligvis i den hensikt å renske bort alt som kunne minne om et ikke-kristent livssyn. I de skandinaviske landene endte de kristne opp med å stjele hele "jul"-begrepet. http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/God-jul1/hva-betyr-egentlig-ordet-jul/ Anonymkode: f1080...52e Å, så «flink». Du, alle er klar over dette. Men nå har vi feiret kristen jul her i landet i 1000 år. Dette blot-greien er det ingen som driver med lenger, det tror jeg du vet. Men du kan jo bare kjøre på hvis det er det du ønsker. For resten av verden er jul en feiring av Jesu fødsel. Anonymkode: f0a09...87f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #136 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nykker? Det skal være frivillig å bli utsatt for religiøs praksis. Anonymkode: 2b85b...e75 Men herregud. Blir man «utsatt for religiøs praksis» hvis man synger en julesang eller en nasjonalsang? Ja men så gå da vel. (Hva er du redd for? At du plutselig skal bli kristen?) Anonymkode: f0a09...87f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #137 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette blot-greien er det ingen som driver med lenger, det tror jeg du vet. Anonymkode: f0a09...87f Til å være så stor i kjeften er du ganske kunnskapsløs: https://www.forn-sed.no/sermonier Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #138 Del Skrevet 26. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men herregud. Blir man «utsatt for religiøs praksis» hvis man synger en julesang eller en nasjonalsang? Ja men så gå da vel. (Hva er du redd for? At du plutselig skal bli kristen?) Anonymkode: f0a09...87f Selvfølgelig blir man utsatt for religiøs praksis. Å synge slike sanger er religiøse ritualer. Jeg kan garantere deg at jeg aldri kommer til å bli kristen. Kristen praksis er sosial kontroll og hjernevasking. Anonymkode: 2b85b...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #139 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men herregud. Blir man «utsatt for religiøs praksis» hvis man synger en julesang eller en nasjonalsang? Ja men så gå da vel. (Hva er du redd for? At du plutselig skal bli kristen?) Anonymkode: f0a09...87f Jeg skrev ikke innlegget du svarer på, men å synge religiøse sanger (som noen julesanger og ett vers av vår nasjonalsang er) er religiøs praksis. Selv mener jeg ikke man skal være skjermet fra andres religiøse praksis til enhver tid, men årsavslutninger på skoler og arbeidsplasser er typisk steder der man ikke bør ha en religiøs agenda. For de som er kristne eller likegyldige er det neppe noe problem. For oss som oppfatter religion som et samfunnsonde er det ikke greit at man skal bli pådyttet religion i sammenhenger der man ikke kan velge å ikke være til stede. Jeg synes at dere som synes Jesus er så viktig burde gå oftere i kirkene deres og kose dere med frelseren deres der, i stedet for å trekke ham inn på arbeidsplassen til kollegene deres. Inviter gjerne med en venn som dere tror trenger omvendelse. Anonymkode: f1080...52e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 26. desember 2023 #140 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skrev ikke innlegget du svarer på, men å synge religiøse sanger (som noen julesanger og ett vers av vår nasjonalsang er) er religiøs praksis. Selv mener jeg ikke man skal være skjermet fra andres religiøse praksis til enhver tid, men årsavslutninger på skoler og arbeidsplasser er typisk steder der man ikke bør ha en religiøs agenda. For de som er kristne eller likegyldige er det neppe noe problem. For oss som oppfatter religion som et samfunnsonde er det ikke greit at man skal bli pådyttet religion i sammenhenger der man ikke kan velge å ikke være til stede. Jeg synes at dere som synes Jesus er så viktig burde gå oftere i kirkene deres og kose dere med frelseren deres der, i stedet for å trekke ham inn på arbeidsplassen til kollegene deres. Inviter gjerne med en venn som dere tror trenger omvendelse. Anonymkode: f1080...52e Tviler på at det er du som bestemmer over hvor Jesus skal oppholde seg... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå