Gå til innhold

Kristne sanger på juleavslutning for lærerkollegiet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grunnen til at så mange er kristne er at flere av oss ble automatisk kristen ved fødsel. Hvis begge foreldrene dine var medlemmer av statskirken, så ble vi det automatisk. 

Samtidig så er det gjort undersøkelser om hvor mange nordmenn som tror på Gud. Sist jeg leste om dette var tallet ca. 30%. Og dette inkluderer muslimer og andre troende. 

Anonymkode: 66546...e15

Det er enkelt å melde seg ut, det kan man gjøre over nett tilogmed. At flertallet fortsatt er medlemmer skyldes at flertallet tror på Gud og er kristne.

Det tallet er feil, SSB viser at 56% fortsatt tror på Gud i sin undersøkelse (Fra artikkelen "sekularisering i Norge?"). Norsk Monitor er kronisk feil og kan ikke brukes som en seriøs kilde.

Anonymkode: ea77a...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er enkelt å melde seg ut, det kan man gjøre over nett tilogmed. At flertallet fortsatt er medlemmer skyldes at flertallet tror på Gud og er kristne.

Det tallet er feil, SSB viser at 56% fortsatt tror på Gud i sin undersøkelse (Fra artikkelen "sekularisering i Norge?"). Norsk Monitor er kronisk feil og kan ikke brukes som en seriøs kilde.

Jeg trodde ikke på gud som barn, men jeg var medlem til jeg var over 30. Det var først da ville bli medlem av Humanetisk Forbund at jeg meldte meg ut slik at de fikk statsstøtte for mitt medlemskap. 
Jeg vet om flere som bare er medlem slik at de kan stemme ved kirkevalg og passe på at progressive kristne får en stemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger den låten!

Synger alltid: 

Deilig er jorden, husk å trekk i snoren!

Anonymkode: e5cdd...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg kan synge julesanger. Kristne har ikke monopol på denne sesongen. Hvor tror du de fikk tradisjonen fra? 
Jeg kan mange gode julesanger som ikke inneholder Gud, Jesus og engler. 

Men upassende.... Ja, da får jeg linke til min favoritt julesalme. Nå snakker vi julestemning

https://www.google.com/search?q=dio+god+rest+ye+merry+gentlemen&oq=dio&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqEAgAEEUYExgnGDsYgAQYigUyEAgAEEUYExgnGDsYgAQYigUyBggBEEUYOTIOCAIQLhgTGCcYgAQYigUyEwgDEC4YgwEYxwEYsQMY0QMYgAQyBggEEEUYPTIGCAUQRRg9MgYIBhBFGD0yBggHEEUYPdIBCDIwMjVqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:6bfb98e8,vid:m_nEiwaXIeQ,st:0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den.

Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. 

Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? 

Jeg er ikke religiøs, men det koster meg ingenting å bidra i kristen julesang. Om dette er et problem for flere hos dete står dere fritt til å ta det opp og komme med alternativ til en annen sang.

God jul 🎅🏻

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, men synes dette er latterlig å reagere på. Det er en tradisjonell julesang. Krenkehysteriet har tydeligvis ingen grenser i dag.

Anonymkode: 82f9c...118

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tallet er feil, SSB viser at 56% fortsatt tror på Gud i sin undersøkelse (Fra artikkelen "sekularisering i Norge?").

56% fordelt på "tror ikke på en personlig Gud, men på en høyere makt av noe slag" (22), "tviler, men føler at jeg tror" (16), "vet at Gud finnes" (13) og "tror enkelte ganger, andre ganger ikke" (5). Alle disse kategoriene har forøvrig hatt en synkende trend siden nittitallet. SSB skriver også at "Levekårsundersøkelsen viser at andelen som tilhører en religion synker, fra 55 prosent i 2011 til 47 prosent i 2020."

Anonymkode: 0f88c...c25

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

56% fordelt på "tror ikke på en personlig Gud, men på en høyere makt av noe slag" (22), "tviler, men føler at jeg tror" (16), "vet at Gud finnes" (13) og "tror enkelte ganger, andre ganger ikke" (5). Alle disse kategoriene har forøvrig hatt en synkende trend siden nittitallet. SSB skriver også at "Levekårsundersøkelsen viser at andelen som tilhører en religion synker, fra 55 prosent i 2011 til 47 prosent i 2020."

Man kan være religiøs og tro på Gud uten å være medlem av et trossamfunn. Men som SSB sine tall viser tror flertallet på Gud fortsatt, tross en nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva du føler er ikke så relevant. Her kommer kanskje dine fordommer frem fordi du føler det "angrepet" av at ikke-kristne ikke vil synge kristne sanger på jobb? 

Hvorfor tror du at jeg har noe imot kristne? Jeg har kristne venner. En venninne av meg er gift med en prest. Men hennes liv som kristen påvirker ikke meg. Jeg er ikke med henne i kirken. Jeg har aldri opplevd noe religiøst hjemme hos henne. Vi respekterer hverandre. 

Jeg feirer ikke andres religioner heller. Jeg bare påpeker at Norge er et land for alle uansett livssyn og tro. Vi har ikke statskirke lenger. Her kan alle to, eller ikke tro, på det de vil. Hvorfor skal vi alle da synge kristne sanger på jobb når ingen andre blir representert? Synger de ikke "Deilig er jorden" i kirken på julaften? Eller hjemme hos seg selv? Kanskje de synger sangen hjemme hos sine kristne venner. Hvorfor skal en offentlig skole, som skal representere alle, få hele lærerkollegiet til å synge en sang for de kristne? 

Jeg ser hva du mener, er ikke troende selv. Faktisk jeg kommer fra Frankrike som er et sekulært land. Likevel, vi ferierer Jul, mange har Julekribbe hjemme, t.o.m de som ikke tror. De fleste har Juletre hjemme uansett tro. Det er også kulturelt. Og ganske ufarlig egentlig. Hvis du tar vekk alt som har med kristendom, om det er kunst eller musikk, det kommer til å bli ganske tømt. Jeg trenger ikke å tro for å tenke at dette er en av de peneste julemusikk jeg har hørt i mitt liv.

Det er vanskelig å se hva er kultur og hva er religion siden religion har skapt vår kultur i snart 2000 år. Ta det beste av det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan være religiøs og tro på Gud uten å være medlem av et trossamfunn. Men som SSB sine tall viser tror flertallet på Gud fortsatt, tross en nedgang.

Halvparten av dem spesifiserer at de "ikke tror på en personlig Gud, men på en høyere makt". Hvordan vet du at de definerer denne høyere makten som Gud? Eller en gud?

Drøye kvartparten sier at de "tviler, men føler at de tror".

En tiendedel er bare sporadisk troende, uten at jeg helt vet hvordan dette fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig! Hvorfor er dere de eneste som skal få betalt for å ta fri! :roll:  Og bare fordi vi ikke tror på Gud, så betyr ikke det at vi ikke har lyst å være med storfamilien og nyte hverandres selskap. Jeg elsker å gi gaver til folk og vise at jeg bryr meg om dem. Men vi sitter ikke og leser i bibelen akkurat. 

Dere? Hvem er dere? 

Jeg tror ikke på Gud selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 time siden):

Religion har ingen reel innflytelse i norsk politikk eller maktutøvelse.  Ergo sekulær.

Grunnloven vår er gjennomsyret av kristendommen. 

Religion har absolutt en reell innflytelse i norsk politikk, i alt fra religionens plass i skolen, til eldreomsorg og abortspm. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsiew skrev (8 timer siden):

Hvorfor i alle verden skulle de valgt andre sanger enn julesanger på en juleavslutning? 

Man trenger da ikke delta på avslutningen. Eneste konsekvens er at man går glipp av fellesskapet og må sitte på kontoret i stedenfor. Så lenge man er ut bundet tid. 

Det finnes ikkereligiøse julesanger de kunne valgt hvis de synes dette er et problem. Men som vi er enige om, deltakelse er frivillig. Dette i motsetning til salmesang i skoletiden for elever.

Anonymkode: e6968...45b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den.

Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. 

Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? 

Ja, selvfølgelig må du si dette til ledelsen.  Det er flere steder i verden hvor stillheten blir avbrutt av flyalarmer og bomber, mennesker gråter over smerte, sorg og savn, men ledelsen må da forstå at det aller verste du opplever er å være samlet på en tilstelning med kollegaer (så du har jobb) og synge eller høre noen synge en julesang... 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg på krenkekrakken. Greit nok at du ikke vil synge, men regner med du synes det er ålreit med noen fridager også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at verden er blitt riv ruskende gal.. men bare for moro skyld: Er det noen som kan argumentere for HVORFOR det er så ille at vi markere en kristen høytid i et land med 1000 års kristen historie? 

Ville man reagert på markering av en religiøs høytid med avskyv om man var på ferie i India? Neppe.

Anonymkode: ac719...45b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 15.30):

Jeg hadde nok sunget, men jeg skjønner deg. Det er en uting å dra inn religiøse sanger eller andre religiøse elementer i ikke-religiøse sammenhenger.

Anonymkode: fb2e4...900

Juleavslutning vil jeg vel si er en religiøs sammenheng. Gjennom hundrevis av år er julefeiringen blitt etablert som en feiring av Jesu fødsel. Selv om man ikke er en troende, er fortsatt denne julehistorien en viktig, og dypt integrert del av vår kultur og tradisjon. 

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 16.49):

I Norge er julen en offisiell høytid. Det er ikke de andre religiøse høytidene.  Så der er årsaken til forskjellen. Plager det deg så veldig, får du kjempe for at julen skal avvikles som offisiell høytid i Norge. 

Anonymkode: 633da...75b

Påske er også en religiøs høytid, hvor Jesu død og korsfestelse markeres. Pinse er en religiøs høytid hvor Den Hellige Ånd markeres. Kristi Himmelfartsdag er enda en religiøs høytid for å markere at Jesus dro fra jorda og opp til himmelen. Og vi har også St. Hans, som har fått navn etter Døperen Johannes, St. Johannes, som var en slektning av Jesus(mødrene til Jesus og Johannes var kusiner), og som også døpte Jesus. De fleste av disse høytidene er etablert som offentlige fridager, og kan vel dermed regnes som offisiell høytid.

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 16.49):

Defintitivt ikke bra!

Religion har ingenting i skolen å gjøre.

Anonymkode: 2b85b...e75

Jo, religion må vi ha i skolen. Det skal ikke være evangelisering, men vi trenger alle å lære om ulike religioner, fordi det er viktig for å skape forståelse og respekt for mennesker av ulike religioner som vi treffer på gjennom livet.

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 17.28):

Grunnen til at så mange er kristne er at flere av oss ble automatisk kristen ved fødsel. Hvis begge foreldrene dine var medlemmer av statskirken, så ble vi det automatisk. 

Samtidig så er det gjort undersøkelser om hvor mange nordmenn som tror på Gud. Sist jeg leste om dette var tallet ca. 30%. Og dette inkluderer muslimer og andre troende. 

Man blir ikke automatisk en kristen selv om man har kristne foreldre. Du blir innmeldt i Den Norske Kirke(DNK) om foreldrene dine velger å døpe deg i en av DNK's kirker, men det er ikke det samme som å bli kristen. Å være kristen er et personlig valg man tar i forhold til om man tror på Jesus eller ikke, og har ikke noe med medlemskapet i DNK å gjøre.

Anonymkode: 03a02...618

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2023 at 5:52 PM, AnonymBruker said:

Jeg trodde ikke på gud som barn, men jeg var medlem til jeg var over 30. Det var først da ville bli medlem av Humanetisk Forbund at jeg meldte meg ut slik at de fikk statsstøtte for mitt medlemskap. 
Jeg vet om flere som bare er medlem slik at de kan stemme ved kirkevalg og passe på at progressive kristne får en stemme. 

Jeg meldte meg ut av statskirken for lenge siden, men vurderte å melde meg inn igjen før kirkevalget for å bidra til å hindre at konservative, demamogoger og mørkemenn får spillerom og plass i kirkelige organer.

Anonymkode: 2b85b...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2023 at 3:25 PM, AnonymBruker said:

Nei, jeg kan synge julesanger. Kristne har ikke monopol på denne sesongen. Hvor tror du de fikk tradisjonen fra? 
Jeg kan mange gode julesanger som ikke inneholder Gud, Jesus og engler. 

Så da går jeg ut fra at du ikke feirer jul i det hele tatt? Julegaver er en kristen tradisjon, det samme er julekort og juletrær. Eller kanskje du bloter? Slik vikingene gjorde før kristningen av Norge?

Anonymkode: 08918...322

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...