Gå til innhold

Kristne sanger på juleavslutning for lærerkollegiet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Igjen innbiller du deg at du vet ting om andre, uten at det er sant. På min jobb sluttet vi med salmesang for flere tiår siden.

Anonymkode: f1080...52e

Les HI. Temaet for denne tråden var at TS «måtte» synge/høre på «Deilig er jorden» på avslutningsfesten. Og det var visst veldig ille. Noen av oss nevnte at det var en gang at lærere var stolte av å være kulturbærere, men den tiden er visst forbi. 
Hvis dette ikke gjelder deg, så kanskje du ikke skulle føle deg så krenket på vegne av alle andre.

Og nei, man har ikke valget mellom å analysere eller delta. Man kan, som TS velge å ikke delta. Enda «bedre», man kan være hjemme eller putte inn ørepropper hvis man får utslett av julesanger.

Anonymkode: f0a09...87f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor stor andel av folkekirkens medlemmer har noe fellesskap knyttet til himmelspretten og pinse? I følge min nabo som er sogneprest er dette dager da kirkene stort sett står tilnærmet tomme, med mindre det er barnedåp.  De fleste foretrekker å bruke disse fridagene til vårsysler i hage, hytta eller båthavna.

Som sagt er det en del av kulturarv. Man må ikke gå i kirken. Jul og påske er selvsagt viktigst. Da ønsker vi hverandre god jul og påske og har en del ulike sosiale aktiviteter. At de fleste har fri samtidig gir også et fellesskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og de hører hjemme i norsk- og musikkfaget, der man kan kan gjøre en kritisk vurdering av dem. 

Det begynner å bli ganske så mange sanger der etterhvert...

Bæ bæ lille lam, Kua mi jeg takker deg (begge legitimerer utnyttelse av dyr), Mikkel Rev (ikke realistisk), Kjærlighetsvisa (alkoholreferanse, usunn holdning til helse (soling), politisk referanse), Baby, it's cold outside (#metoo, "nei betyr nei"), alle salmer  osv.

For ikke å snakke om alle filmer og bøker som må kanselleres.

Nå virker det sikkert som om det er veldig viktig for meg at tradisjonen med at "Deilig er jorden" brukes som avslutning i diverse sammenhenger fortsetter, men det er det ikke.  

Det er bare kanselleringskulturen jeg er skeptisk til.

Om alle sanger med gitte ord og fraser (i dette tilfellet religiøse) skal kanselleres vil vi som samfunn bli fattigere, og miste mye av kulturarven vår. Og det gjør meg betenkt. 

Anonymkode: 06554...f7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli ganske så mange sanger der etterhvert...

Bæ bæ lille lam, Kua mi jeg takker deg (begge legitimerer utnyttelse av dyr), Mikkel Rev (ikke realistisk), Kjærlighetsvisa (alkoholreferanse, usunn holdning til helse (soling), politisk referanse), Baby, it's cold outside (#metoo, "nei betyr nei"), alle salmer  osv.

For ikke å snakke om alle filmer og bøker som må kanselleres.

Nå virker det sikkert som om det er veldig viktig for meg at tradisjonen med at "Deilig er jorden" brukes som avslutning i diverse sammenhenger fortsetter, men det er det ikke.  

Det er bare kanselleringskulturen jeg er skeptisk til.

Om alle sanger med gitte ord og fraser (i dette tilfellet religiøse) skal kanselleres vil vi som samfunn bli fattigere, og miste mye av kulturarven vår. Og det gjør meg betenkt. 

Jeg har ikke hørt om noen som mener at sangene du nevner skal forbys. Noen av dem er det verdt å problematisere, og det er ikke alle anledninger de passer ved.

Problemet som beskrives her er at en sekulær arbeidsgiver arrangerer en samling for de ansatte (som jeg vil tro det forventes at man skal delta på) med allsang av forkynnelse. Det er sikkert mange kristne som setter pris på det, og det er sikkert mange ikke-troende som synes sangen er fin uten å tenke så.mye over innholdet. Så er det folk som meg som ikke ønsker at forkynnelse skal skje i arbeidslivet.

Og så er det de som blir kjempesinte over at noen kan stille spørsmål ved denne typen praksis. Mitt inntrykk er at det er disse folka som er mest aggressive og kunnskapsløse i slike spørsmål. I debatten som er gått i denne tråden er det mange eksempler på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke hørt om noen som mener at sangene du nevner skal forbys. Noen av dem er det verdt å problematisere, og det er ikke alle anledninger de passer ved.

Problemet som beskrives her er at en sekulær arbeidsgiver arrangerer en samling for de ansatte (som jeg vil tro det forventes at man skal delta på) med allsang av forkynnelse. Det er sikkert mange kristne som setter pris på det, og det er sikkert mange ikke-troende som synes sangen er fin uten å tenke så.mye over innholdet. Så er det folk som meg som ikke ønsker at forkynnelse skal skje i arbeidslivet.

Og så er det de som blir kjempesinte over at noen kan stille spørsmål ved denne typen praksis. Mitt inntrykk er at det er disse folka som er mest aggressive og kunnskapsløse i slike spørsmål. I debatten som er gått i denne tråden er det mange eksempler på dette.

Hvis du ikke har hørt debatten om de nevnte sangene er det absolutt verd å lese deg opp på det.

Problemet mitt er at hvis vi leter vil det alltid finnes noe problematisk, enten med tekst, eller komponist,  eller med musikken i seg selv, med alle sanger, og hvis alle skal ta absolutt alle hensyn til enhver tid vil det tilslutt være umulig å ha musikk i det offentlige rom. 

Det er flott å ha prinsipper,  men her mener jeg at du overdriver.

Å forkynne betyr i religiøs betydning å "lede til tro", og helt ærlig, jeg har aldri hørt at hensikten med denne typen allsang er å omvende noen til tro, heller aldri har heg hørt at noen har blitt troende av å høre på en salme.

Du liker ikke at det blir sunget en salme på felles avslutning, greit  nok, men forkynnelse er det ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Å forkynne betyr i religiøs betydning å "lede til tro", og helt ærlig, jeg har aldri hørt at hensikten med denne typen allsang er å omvende noen til tro, heller aldri har heg hørt at noen har blitt troende av å høre på en salme.

Du liker ikke at det blir sunget en salme på felles avslutning, greit  nok, men forkynnelse er det ikke

Her er hva en salmeblogger(!) mener om saken: 

Sitat

I tillegg til dette legges det et teologisk prinsipp til grunn for salmediktningen. Salmen er en forkynnelse av den kristne tro. Her skiller salmen seg fra annen lyrisk diktning. Den er bundet av det kristne budskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er hva en salmeblogger(!) mener om saken: 

Da er jeg uenig med den bloggeren.

Her er hva Store Norske leksikon sier om forkynnelse:

Sitat

Hensikten med den kristne forkynnelsen er å lede til tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke troende av å synge julesanger med et kristent innhold. Feirer du ikke jul er det nok ingen som stusser over at du ikke synger, ts. Men å lage et problem ut av ingenting er helt latterlig 

Anonymkode: bc33b...113

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 7.57):

Jeg meldte meg ut av statskirken for lenge siden, men vurderte å melde meg inn igjen før kirkevalget for å bidra til å hindre at konservative, demamogoger og mørkemenn får spillerom og plass i kirkelige organer.

Anonymkode: 2b85b...e75

Please meld deg inn og gjør dette. Jeg er medlem av den norske kirken (tidligere statskirken) og stemmer ved kirkevalg for å holde mørkemenn på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da er jeg uenig med den bloggeren.

Forskning.no har en salmeforsker som mener det samme:

Sitat

Salmer sies ofte å ha en identitetsskapende effekt både på grunn av kulturell fellesarv og individuelle erfaringer og følelser knyttet til bestemte salmer. Hensikten med salmer er dypest sett å forkynne til tro.

Du kan selvsagt mene noe annet, men jeg tror det er god støtte fra fagfolk på at salmer er ment å være forkynnende. Spør gjerne en kantor eller en annen som er profesjonell innenfor kirkemusikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Alice123 said:

Please meld deg inn og gjør dette. Jeg er medlem av den norske kirken (tidligere statskirken) og stemmer ved kirkevalg for å holde mørkemenn på avstand.

Ja, burde kanskje gjøre min medmenneskelige plikt. Var skremmende å se hva slags holdninger folk gikk på valg til før kirkevalget.

Anonymkode: 2b85b...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at dere synger salmer på jobben stadig vekk så kan jeg forstå irritasjonen. Men julesanger er mye mer enn salmer. Det er sanger som (nesten) alle kan, som forbindes med jul og som skaper høytidelig stemning for de fleste. En del av vår felles kulturarv som betyr mye for veldig mange! Det ser vi blant annet av at kirkene er proppfulle på julekonsertene med all verdens kor og kjente artister. Alle ateister jeg kjenner liker også å gå på disse.

Hvis man først skal synge en julesang på en avslutning så tror jeg de aller fleste ville foretrukket Deilig er jorden fremfor Musevisa.

Spørsmålet er vel hvorfor man ikke bare kan innordne seg i arrangementet og tåle de to minuttene med allsang uten å være så j… kritisk til alt mulig. Spesielt siden dette er lærere som skal videreformidle kulturarven vår til barn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man først skal synge en julesang på en avslutning så tror jeg de aller fleste ville foretrukket Deilig er jorden fremfor Musevisa.

Spørsmålet er vel hvorfor man ikke bare kan innordne seg i arrangementet og tåle de to minuttene med allsang uten å være så j… kritisk til alt mulig. Spesielt siden dette er lærere som skal videreformidle kulturarven vår til barn.

Det finnes da mange ikke-forkynnende julesanger som ikke er så banale som musevisa?

Hvorfor er dine likesinnede så jævla opptatt av at andre skal innordne seg? Er dere så redde for å miste definisjonsmakten rundt hva jula er? Er troen deres så svak at dere må tvinge den på arbeidsplassen til deres kolleger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes da mange ikke-forkynnende julesanger som ikke er så banale som musevisa?

Hvorfor er dine likesinnede så jævla opptatt av at andre skal innordne seg? Er dere så redde for å miste definisjonsmakten rundt hva jula er? Er troen deres så svak at dere må tvinge den på arbeidsplassen til deres kolleger?

Jeg er ikke troende, hvor har du det fra? Jeg ville nok ikke selv arrangert juleavslutning med allsang, jeg er mer drink i hånda og «Last Christmas»- typen.

Men i et fellesskap / arrangement så kan ikke alle bestemme. Det er noen rammer som ligger der som det skal mye til at jeg hadde giddet å utfordre. (Du derimot virker som et mareritt av en kverulant-type). Jeg applauderer alle som gidder å arrangere noe, enten det er vinlotteri eller bursdagssang eller juleavslutning  - selv  om det personlig ikke interesserer meg så veldig. Er du misfornøyd  med rammene så foreslår jeg at du påtar deg å arrangere neste år.

Hvilke stemningsfulle julesanger (som alle kan) er det du tenker på forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du misfornøyd  med rammene så foreslår jeg at du påtar deg å arrangere neste år.

Jeg er allerede i festkomiteen både på arbeidsplassen min og i en frivillig organisasjon med et par tusen medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilke stemningsfulle julesanger (som alle kan) er det du tenker på forresten?

Julepresangen (Prøysen)? Vi tenner våre lykter? Romjulsdrøm? Julekveld i skogen? Vårres jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Julepresangen (Prøysen)? Vi tenner våre lykter? Romjulsdrøm? Julekveld i skogen? Vårres jul?

He he.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 14.54):

Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den.

Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. 

Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? 

Anonymkode: 66546...e15

Selvsagt er ikke det ok! På vår jobb i staten sang vi «vi tenner våre lykter». 

Anonymkode: 0963c...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne julesanger  har hatt en forbindelse med jula i alle land som regner som seg kristne/oppvekst med kristen kultur. Det er en del av jula og synge om Gud, Jesus, himmelen og engler, og sånn har det vært lenge.

Om du velger å ikke synge er opptil deg, men sangene er en del av juletradisjonen uavhengig av man tror eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forskning.no har en salmeforsker som mener det samme:

Du kan selvsagt mene noe annet, men jeg tror det er god støtte fra fagfolk på at salmer er ment å være forkynnende. Spør gjerne en kantor eller en annen som er profesjonell innenfor kirkemusikk.

Denne diskusjonen har jeg hatt med flere kirkemusikere (kantorer og organister) og prester,  og omtrent 75% av dem har samme syn som meg.

De fleste av de jeg har diskutert dette med mener at selv om salmer som oftest blir brukt i forbindelse med forkynnelse  (i liturgien for å understreke eller forsterke budskap i preken) er de ikke forkynnende i seg selv når de blir brukt utenfor denne sammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...