AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #101 Del Skrevet 25. desember 2023 Jeg tenker at man må leve et fattig liv hvis man har et så rigid syn på livet at man er livredd for alt som ligner på religion og myter og symboler. Det er også uttrykk for en ekstremt selvsentrert holdning at man ikke kan sette egne dogmer til side for å inngå i et fellesskap en stakket stund. Alt skal liksom handle om MEG og hva jeg føler/tenker/tror på. Jeg er ikke katolikk og tror ikke på helgener, men synes Lucia-feiring er flott og sangen er nydelig. Jeg kan delta på ulike sammenkomster, både ateistiske og fra ulike religioner uten å bli personlig støtt. Deilig er jorden er en tradisjonsrik og høytidelig julesang som mange elsker. La vær å synge da, hvis du synes det er så fælt. Eller tåler du ikke å høre den heller? Anonymkode: f0a09...87f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #102 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at man må leve et fattig liv hvis man har et så rigid syn på livet at man er livredd for alt som ligner på religion og myter og symboler. Det er også uttrykk for en ekstremt selvsentrert holdning at man ikke kan sette egne dogmer til side for å inngå i et fellesskap en stakket stund. Alt skal liksom handle om MEG og hva jeg føler/tenker/tror på. Jeg er ikke katolikk og tror ikke på helgener, men synes Lucia-feiring er flott og sangen er nydelig. Jeg kan delta på ulike sammenkomster, både ateistiske og fra ulike religioner uten å bli personlig støtt. Deilig er jorden er en tradisjonsrik og høytidelig julesang som mange elsker. La vær å synge da, hvis du synes det er så fælt. Eller tåler du ikke å høre den heller? Anonymkode: f0a09...87f Jeg er ikke redd for religion i seg selv (selv om jeg ser at religion kan få mennesker til å gjøre de mest grusomme ting, jf f.eks. konfliktene vi har i Midtøsten). Folk skal få utøve religionen sin i fred, men jeg ønsker også å få ha min ikke-tro i fred. Religiøse fellesskap kan man ha i menigheten sin. Arbeidsplasser er ikke et egnet sted for religiøs forkynnelse etter min mening. (Lucia-legenden handler ellers om en kvinne som rev sine egne øyne ut av hodet sitt da hun ble forsøkt tvangsgiftet med en person som ikke var kristen. En skikkelig fin fortelling om at ulike religioner kan leve side ved side, gitt.) Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #103 Del Skrevet 25. desember 2023 "Deilig er joden" er ingen julesalme. https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/12/22/deilig-er-jorden/ Anonymkode: 20eb1...d96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #104 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er ikke redd for religion i seg selv (selv om jeg ser at religion kan få mennesker til å gjøre de mest grusomme ting, jf f.eks. konfliktene vi har i Midtøsten). Folk skal få utøve religionen sin i fred, men jeg ønsker også å få ha min ikke-tro i fred. Religiøse fellesskap kan man ha i menigheten sin. Arbeidsplasser er ikke et egnet sted for religiøs forkynnelse etter min mening. (Lucia-legenden handler ellers om en kvinne som rev sine egne øyne ut av hodet sitt da hun ble forsøkt tvangsgiftet med en person som ikke var kristen. En skikkelig fin fortelling om at ulike religioner kan leve side ved side, gitt.) Anonymkode: f1080...52e Arbeidsplassen - i dette tilfellet - er en skole. Skolens oppgave er blant annet å videreformidler kultur, historie og tradisjoner videre til neste generasjon. Det inkluderer salmer, legender og andre deler av vår felles kulturarv. Man er passe crazy hvis man sitter med forstørrelsesglass og leter etter fornærmelser i alt mulig av sanger og eventyr. Og du, de verste massemorderne i historien var ateister. Anonymkode: f0a09...87f 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #105 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og du, de verste massemorderne i historien var ateister. Anonymkode: f0a09...87f De menneskeskapte handlingene som har drept flest mennesker i historien var slavehandelen med afrikanere, som ble drevet av kristne og muslimer, i stor grad med en religiøs begrunnelse om at de vantro afrikanerne ikke var å regne som mennesker. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_anthropogenic_disasters_by_death_toll Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #106 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): De menneskeskapte handlingene som har drept flest mennesker i historien var slavehandelen med afrikanere, som ble drevet av kristne og muslimer, i stor grad med en religiøs begrunnelse om at de vantro afrikanerne ikke var å regne som mennesker. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_anthropogenic_disasters_by_death_toll Anonymkode: f1080...52e Nå snakket vi om massemord, og der tar Stalin, Mao og Pol Pot kaka. I tillegg til Hitler, som det er diskusjon rundt religionen til. Slavehandelen var basert på økonomi. Selvsagt prøvde noen å begrunne det religiøst (som så mye annet), men det var også kristne som stod i spissen for avskaffelsen av slaveriet. Deilig er jorden er forøvrig en fredssalme som ble skrevet i protest mot en meningsløs krig med enorme menneskelige lidelser. Så hva den har med slavehandel å gjøre er litt vanskelig å forstå. Enda mindre hvorfor noen ikke tåler å høre den. Anonymkode: f0a09...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 25. desember 2023 #107 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sorry ass.. Er det kun disse du hører på nå i juletida? Jeg som er ateist hadde blitt krenket av det😂 Anonymkode: 08918...322 Hører svært lite på julesanger selv. Men svarte kun på et spørsmål om hvilke julesanger som ikke er kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 25. desember 2023 #108 Del Skrevet 25. desember 2023 Jeg synes man får droppe juleavslutningen hvis man ikke tåler å høre "Deilig er jorden". Jeg kan godt synge "På låven sitter nissen" selv om jeg ikke tror på nissen. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 25. desember 2023 #109 Del Skrevet 25. desember 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg meldte meg ut av statskirken for lenge siden, men vurderte å melde meg inn igjen før kirkevalget for å bidra til å hindre at konservative, demamogoger og mørkemenn får spillerom og plass i kirkelige organer. Anonymkode: 2b85b...e75 Da bør du muligens heller melde deg inn i nærmeste moske... ? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #110 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Arbeidsplassen - i dette tilfellet - er en skole. Skolens oppgave er blant annet å videreformidler kultur, historie og tradisjoner videre til neste generasjon. Det inkluderer salmer, legender og andre deler av vår felles kulturarv. Anonymkode: f0a09...87f Skolen har et visst ansvar for dette innenfor musikk- og KRLE-fagene. Dette betyr ikke at lærerne skal bedrive religiøs forkynnelse på sine arrangementer for ansatte. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #111 Del Skrevet 25. desember 2023 Isambard skrev (4 timer siden): Jeg synes man får droppe juleavslutningen hvis man ikke tåler å høre "Deilig er jorden". Jeg kan godt synge "På låven sitter nissen" selv om jeg ikke tror på nissen. La oss si at en (lite oppegående) åsatru var i komiteen og syntes at det var helt naturlig å gjennomføre norrøne ritualer i juleavslutningen på din arbeidsplass. Burde noen fortelle vedkommende at dette neppe var et inkluderende innslag, eller burde de som ikke tålte litt blod og mjød holde seg hjemme? Det er ikke noe problem å lage årsavslutninger som både kristne, muslimer, jøder, buddhister, satanister og ateister kan trives med. Så kan de som ønsker religiøse innslag ta det i menigheten de trives i. Anonymkode: f1080...52e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #112 Del Skrevet 25. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Skolen har et visst ansvar for dette innenfor musikk- og KRLE-fagene. Dette betyr ikke at lærerne skal bedrive religiøs forkynnelse på sine arrangementer for ansatte. Anonymkode: f1080...52e Mener du i ramme alvor at å synge en julesang er forkynnelse?😂 Hent deg en krenkekrakk a👍 Anonymkode: 08918...322 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #113 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mener du i ramme alvor at å synge en julesang er forkynnelse?😂 Hent deg en krenkekrakk a👍 Anonymkode: 08918...322 Ikke alle julesanger er religiøse. Salmer er i sin natur forkynnende. Å synge "Deilig er jorden" er for meg forkynnelse av den kristne tro. Om en muslimsk kollega forslo at dere alle (inkludert de kristne) i forbindelse med Id alle skulle synge en sang om hvor fantastisk Allah er, ville ikke du tenke på det som forkynnelse? Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #114 Del Skrevet 25. desember 2023 Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å delta i religiøse sermonier om det ikke er skrevet i kontrakten din. Anonymkode: 2b85b...e75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #115 Del Skrevet 25. desember 2023 Dere kan vel ikke synge «Ja vi elsker» på nasjonaldagen heller da, dere som er så paranoide? For det er vel også «forkynnelse»? Anonymkode: f0a09...87f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #116 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere kan vel ikke synge «Ja vi elsker» på nasjonaldagen heller da, dere som er så paranoide? For det er vel også «forkynnelse»? Anonymkode: f0a09...87f Det sjuende verset kunne man godt kuttet ut for min del, men de andre sju er greie nok. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #117 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere kan vel ikke synge «Ja vi elsker» på nasjonaldagen heller da, dere som er så paranoide? For det er vel også «forkynnelse»? Anonymkode: f0a09...87f (Ellers er det kanskje interessant at du har behov for å sette psykiatriske diagnoser på folk som er uenige med deg. Du fremstår ikke akkurat som en veldig tolerant person, samtidig som du kritiserer andre for å stille spørsmål ved religiøs indoktrinering.) Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #118 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): La oss si at en (lite oppegående) åsatru var i komiteen og syntes at det var helt naturlig å gjennomføre norrøne ritualer i juleavslutningen på din arbeidsplass. Burde noen fortelle vedkommende at dette neppe var et inkluderende innslag, eller burde de som ikke tålte litt blod og mjød holde seg hjemme? Det er ikke noe problem å lage årsavslutninger som både kristne, muslimer, jøder, buddhister, satanister og ateister kan trives med. Så kan de som ønsker religiøse innslag ta det i menigheten de trives i. Anonymkode: f1080...52e Er du ikke vel bevart? Sammenlikner du å blote med å synge en julesang? Lærte du den danske nasjonalsangen på skolen? Det gjorde jeg. Og dansker synger den i ett sett. Der synger de om at Danmark er «Frøyas sal», altså et motiv fra norrøn mytologi. Så nei, ingen blir krenket av litt norrøn mytologi. Det er faktisk ingen som er så paranoide som dere anti-kristne. Både i kunst, fortellinger og myter blir vi eksponert for både kristendom og andre religioner. Heldigvis. Det gjør livet rikere og mer fargerikt, og det øker forståelsen for historien - og andre religioner og kulturer. Anonymkode: f0a09...87f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #119 Del Skrevet 25. desember 2023 Oppdatering: I år var det to kristne sanger på agendaen. Jeg valgte å ikke synge. Men i år valgte jeg å se meg litt rundt og la merke til flere kollegaer som jeg vet er ateister som ikke sang. En av dem, en som har jobbet ved skolen i mange år, himlet til og med litt med øynene. Det var litt som om han sa «Jada! Da er det på’n igjen.» Det var ingenting med avslutningen ellers som hadde med religion å gjøre. Det var taler og mat. Anonymkode: 66546...e15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #120 Del Skrevet 25. desember 2023 Hjelp. Stopp verden, jeg vil av. Anonymkode: 2c26c...6f5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå