AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #81 Del Skrevet 25. desember 2023 On 12/12/2023 at 3:25 PM, AnonymBruker said: Nei, jeg kan synge julesanger. Kristne har ikke monopol på denne sesongen. Hvor tror du de fikk tradisjonen fra? Jeg kan mange gode julesanger som ikke inneholder Gud, Jesus og engler. Anonymkode: 66546...e15 Men nissen er jo også kristen tradisjon… Da har du ikke mange sangene igjen? Eller blir du bare fornærmet av de sangene som inneholder Gud, Jesus og engler? Hvilke julesanger synes du er ok? Ble litt nysgjerrig nå😅 Anonymkode: 08918...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #82 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 14.54): Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den. Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? Anonymkode: 66546...e15 Du kan jo takke nei til invitasjon til neste års juleavslutning. Anonymkode: 34e19...59a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #83 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 17.06): Jeg kan mange ikke-religiøse JULEsanger. Anonymkode: 66546...e15 Nevn én. Anonymkode: 34e19...59a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #84 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Julegaver er en kristen tradisjon, det samme er julekort og juletrær. Eller kanskje du bloter? Slik vikingene gjorde før kristningen av Norge? Anonymkode: 08918...322 Jul er en førkristen høytid knytet til vintersolverv, feiring av kristmesse er lagt til samme tid på året. Å gi gaver og å pynte huset med eviggrønne planter på denne tiden av året holdt mennesker på med lenge før kristendommen ble oppfunnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Saturnalia Norske julemiddagen med fråtsing i kjøtt, og øl har ellers mange likhetstrekk med norrøne blót. Anonymkode: f1080...52e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 25. desember 2023 #85 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nevn én. Anonymkode: 34e19...59a Feks, På låven sitter nissen og musevisa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #86 Del Skrevet 25. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jul er en førkristen høytid knytet til vintersolverv, feiring av kristmesse er lagt til samme tid på året. Å gi gaver og å pynte huset med eviggrønne planter på denne tiden av året holdt mennesker på med lenge før kristendommen ble oppfunnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Saturnalia Norske julemiddagen med fråtsing i kjøtt, og øl har ellers mange likhetstrekk med norrøne blót. Anonymkode: f1080...52e Ja det stemmer. Feiringer og markeringer er samlende for mennesker og det er viktig med slike markeringer. Jul er intet unntak i Norge, og svært mange feirer jul, om de er kristne eller ei. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor TS blir krenket av julesanger. TS feirer jo jul selv. (Gjetter jeg.) Dersom det er fordi det er hentydninger til Gud og Jesus som er problemet vil dette også gjelde for Saturnalia ettersom det også var en religiøs feiring. Anonymkode: 08918...322 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #87 Del Skrevet 25. desember 2023 Hannah80 skrev (4 minutter siden): Feks, På låven sitter nissen og musevisa. Ja, det er jo høytidelige og fine sanger å synge på en juleavslutning for voksne! Men… nå var jo argumentet til TS at ikke alle tror på Gud! Tipper det er enda færre som tror på julenissen. Eller på at musene feirer jul på samme måte som oss. Hva tror du? Anonymkode: f0a09...87f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #88 Del Skrevet 25. desember 2023 7 minutter siden, Hannah80 said: Feks, På låven sitter nissen og musevisa. Sorry ass.. Er det kun disse du hører på nå i juletida? Jeg som er ateist hadde blitt krenket av det😂 Anonymkode: 08918...322 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #89 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor TS blir krenket av julesanger. TS feirer jo jul selv. (Gjetter jeg.) Dersom det er fordi det er hentydninger til Gud og Jesus som er problemet vil dette også gjelde for Saturnalia ettersom det også var en religiøs feiring. Anonymkode: 08918...322 (Jeg er ikke TS) Jeg vet at mange synes "Deilig er jorden" er en fin sang. Jeg synes ikke teksten er så bra. Jorden er ikke så "deilig", og jeg har ikke noe håp om en himmel eller paradiset sangen handler om. Jeg mener at vi mennesker må arbeide for en bedre verden uten å tro at "gud" skal ordne opp. For meg er det hyklersk å være med på å synge denne sangen, og de fleste andre kristne sanger. På en årsavslutning som er ment å fatte alle synes jeg derfor den er et dårlig valg. De som er kristne kan selvsagt få lov til å kose seg med den når de feirer jomfrufødselen og slikt som de synes det verdt å tro på. Anonymkode: f1080...52e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #90 Del Skrevet 25. desember 2023 Buhu jeg vil feire jul bare med pakker og mat uten alt maset om jesus. Drit i at det er en kristen høytid, jeg tror bare på nissen. Anonymkode: ea043...793 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #91 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sorry ass.. Er det kun disse du hører på nå i juletida? Jeg som er ateist hadde blitt krenket av det😂 Anonymkode: 08918...322 Anbefaler denne: https://viser.no/2013/nar-nettene-blir-lange-julesanger-ikke-bare-for-kristne/ Anonymkode: f1080...52e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #92 Del Skrevet 25. desember 2023 Dere som ikke tror på salmer etc, og derfor ikke synger med. Tror dere teksten har en magisk makt, slik at det er å påkalle Gud som dere ikke tror på, eller noe? For man synger gjerne med til «Bæ bæ lille lam» selv om teksten sier lam kan snakke, og dere tror vel mest sannsynlig ikke på det heller. Anonymkode: 6b65a...5f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #93 Del Skrevet 25. desember 2023 Jeg har vært i kirken og hørt all mulig musikk bli spilt, både med kristent og ikke-kristent innhold. Det mest komiske var vel den gangen tekst og toner fra Terje Tyslands "Grævva mæ ned'" strømmet ut av høyttalerene under en begravelse, men ut over det har jeg hørt alt fra danseband til rock bli spilt både i begravelser og bryllup. Jeg kjenner også mange musikere og sangere, de aller fleste av dem ateister, og alle av dem liker å høre på, synge, eller spille salmer eller andre religiøse verk. Det sakrale og høytidelige i musikken appelerer til dem. Og når det gjelder å "mene det man synger", "hykleri" ... en av de mest populære sangene i 2023 har vært Bjørn Eidsvågs "Floden", sunget av Emma Steinbakken. Dette er en sang om religion, og hvor mange har ikke lyttet til, eller sunget med på, denne sangen uten å tro på innholdet (eller i det hele tatt forstår hva teksten handler om)? Og hvor mange har ikke lyttet til "Nå koser vi oss" av Tix, uten å kose seg et eneste øyeblikk i løpet av sangen? Derfor blir det veldig rart for meg å høre at noen har så sterke følelser mot at en tradisjonell sang som "Deilig er jorden" blir brukt på en slik måte som TS beskriver. Hvis det er så viktig å ikke være hykler, eller å "mene det man synger", er det da bare å la være å synge med. Det er litt merkelig at den musikalske takhøyden i kirken er høyere enn på et lærerværelse eller i en kommunesal. Anonymkode: 06554...f7b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #94 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dere som ikke tror på salmer etc, og derfor ikke synger med. Tror dere teksten har en magisk makt, slik at det er å påkalle Gud som dere ikke tror på, eller noe? For man synger gjerne med til «Bæ bæ lille lam» selv om teksten sier lam kan snakke, og dere tror vel mest sannsynlig ikke på det heller. Anonymkode: 6b65a...5f2 Jeg tillegger ikke religiøse besvergelser noen magisk kraft. Forskjellen er at de kristne oppfatter eventyrene i bibelen og i salmene som faktisk sannhet. Da mener jeg det er feil at vi som oppfatter dette som vissvass later som om vi deler vrangforestillingen. Jeg kan fint være med på å synge "Bæ bæ lille lam" med en person i målgruppa (små barn og demente), men jeg har aldri sett noen som mener at den passer som en sang på en arbeidsplass for voksne, oppegående mennesker. Anonymkode: f1080...52e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #95 Del Skrevet 25. desember 2023 De vakreste julesangene er jo de kristne salmene. Hilsen ateist. Anonymkode: e5346...436 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #96 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Og når det gjelder å "mene det man synger", "hykleri" ... en av de mest populære sangene i 2023 har vært Bjørn Eidsvågs "Floden", sunget av Emma Steinbakken. Dette er en sang om religion, og hvor mange har ikke lyttet til, eller sunget med på, denne sangen uten å tro på innholdet (eller i det hele tatt forstår hva teksten handler om)? Og hvor mange har ikke lyttet til "Nå koser vi oss" av Tix, uten å kose seg et eneste øyeblikk i løpet av sangen? Derfor blir det veldig rart for meg å høre at noen har så sterke følelser mot at en tradisjonell sang som "Deilig er jorden" blir brukt på en slik måte som TS beskriver. Hvis det er så viktig å ikke være hykler, eller å "mene det man synger", er det da bare å la være å synge med. Det er litt merkelig at den musikalske takhøyden i kirken er høyere enn på et lærerværelse eller i en kommunesal. Anonymkode: 06554...f7b Ja, det er mange som er bevisstløse i forhold til hvilke sanger de lytter til eller selv synger. Jeg prøver å tenke litt over hva jeg holder på med og ikke bare flyte med strømmen. Om andre foretrekker å ikke bruke hodet skal de selvsagt få lov til det. På en årsavslutning synes jeg man bør velge innslag som samler de som er til stede, ikke religiøs (eller politisk) forkynnelse eller annet som splitter folk. Anonymkode: f1080...52e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #97 Del Skrevet 25. desember 2023 Men herregud(!) Man trenger da ikke mene alt man synger. Tradisjon trumfer det noen ganger altså. I julen synger man julesanger. Om fantasifigurene Gud, Jesus og Nissen. Er dette virkelig en problemstilling utenfor KåGe? Anonymkode: e5346...436 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #98 Del Skrevet 25. desember 2023 NatNat skrev (På 12.12.2023 den 15.27): tradisjonen ? Norge er et kristent land. Det har være kristent i rundt 1000 år.. Ikke TS, men jeg er ikke kristen og feirer derfor heller ikke kristen jul. Både skikken med juletre og gaver kan spores tilbake til førkristen tid. Jeg har verken engler, stjerner eller andre spesifikt kristne symboler i julepynten min, og julen har ikke noe religiøst innhold for meg personlig. Feirer selvsagt den 24. fordi det er det enkleste, hadde ikke fått resten av familien med på å ha "julaften" den 22. (vintersolverv) eller 13. januar (midtvintersbló/jól). Anonymkode: 8625c...2b5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #99 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men herregud(!) Man trenger da ikke mene alt man synger. Tradisjon trumfer det noen ganger altså. I julen synger man julesanger. Om fantasifigurene Gud, Jesus og Nissen. Er dette virkelig en problemstilling utenfor KåGe? Anonymkode: e5346...436 Du skal selvsagt få kose deg med fantasiene dine. Men det er fint om du respekterer at ikke alle synes det er like meningsfylt. Anonymkode: f1080...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #100 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal selvsagt få kose deg med fantasiene dine. Men det er fint om du respekterer at ikke alle synes det er like meningsfylt. Anonymkode: f1080...52e For et svar. Anonymkode: e5346...436 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå