Gå til innhold

Barn spiser bare tilbehøret

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De regulerer seg selv. Proteiner er overhodet ikke viktig, for små barn i vekst er det fett, vitaminer og mineraler. Ingenting galt med poteter.

Kylling er stappet fullt av hormoner og inneholder masse omega-6.  Dette protein-fokuset kommer fra treningsinfluensere.

Anonymkode: 0109a...396

Proteiner ikke viktig for barn? Hva har du røyket?

Anonymkode: 5dc61...34d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine spiser sjeldent kjøtt til middag. De spiser mye fisk, så vi har flere fiskemiddager enn kjøtt middager. Kylling kan jeg bare glemme å få i dem. De er 6 og 8 år

Skrevet

Gi henne eggerøre, så får hun i seg proteiner. Egg inneholder alt vi trenger, unntatt c-vitaminer 🙂. De fleste småbarn liker eggerøre 🙂

Anonymkode: 34ca6...c5e

Skrevet

TS her. Det som stresser oss er at hun er ganske selektiv på mat generelt, men middagen har liksom vært måltidene vi har fått "lurt" i henne litt ting. Hun er ganske selektiv på pålegg, og vil ikke ha egg eller makrell i tomat  feks. Hun spiser peanøttsmør, leverpostei, snøfrisk og gulost. Usikker på hva hun spiser av pålegg til lunsj i barnehagen. Frukt har hun heller ikke spist noe av før, men det har heldigvis blitt mye bedre. Nå spiser hun banan, klementin og druer. Smaker på mye annet, men spytter ofte ut i stedet for å svelge. Vi har servert fiskekaker, fiskepinner, kjøttkaker osv med stor hell tidligere, men nå vil hun som sagt ikke smake en gang. Godt å høre at det kan være en fase, og at det går over. Får jo høye skuldre av å lese hva alle disse ernæringsfolkene skriver om sammensatt kosthold når ungen din nekter å spise noe som helst omtrent. 

Anonymkode: d561a...96d

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Det som stresser oss er at hun er ganske selektiv på mat generelt, men middagen har liksom vært måltidene vi har fått "lurt" i henne litt ting. Hun er ganske selektiv på pålegg, og vil ikke ha egg eller makrell i tomat  feks. Hun spiser peanøttsmør, leverpostei, snøfrisk og gulost. Usikker på hva hun spiser av pålegg til lunsj i barnehagen. Frukt har hun heller ikke spist noe av før, men det har heldigvis blitt mye bedre. Nå spiser hun banan, klementin og druer. Smaker på mye annet, men spytter ofte ut i stedet for å svelge. Vi har servert fiskekaker, fiskepinner, kjøttkaker osv med stor hell tidligere, men nå vil hun som sagt ikke smake en gang. Godt å høre at det kan være en fase, og at det går over. Får jo høye skuldre av å lese hva alle disse ernæringsfolkene skriver om sammensatt kosthold når ungen din nekter å spise noe som helst omtrent. 

Jeg ville ikke stresset med det. Jeg antar jo mer dere prøver og presser, jo mindre vil hun. Bare fortsett å tilby, og spør et par ganger under middagen om hun vil smake. Plutselig løsner det :) 

Anonymkode: 269ff...942

• Liker 2
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

De regulerer seg selv. Proteiner er overhodet ikke viktig, for små barn i vekst er det fett, vitaminer og mineraler. Ingenting galt med poteter.

Kylling er stappet fullt av hormoner og inneholder masse omega-6.  Dette protein-fokuset kommer fra treningsinfluensere.

Altså, er du helt på en snurr? 

Små barn i vekst trenger også proteiner, og riktige proteiner.
Proteinfokuset kommet fra helsepersonell. 

Anonymkode: 44241...446

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri stresset med det. Oppmuntret til å smake, men barna mine har begge slitt med rent kjøtt(inkludert kylling), kjøttdeig og fisk. Spiser fiskekaker, kjøttboller, pølser osv, fisk i fiskegrateng. Yngste er midt i den fasen nå, eldste ble nettopp fire og nå spiser han alt. 
grønnsaker er ikke et problem. 

Anonymkode: f1a02...27c

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gi henne eggerøre, så får hun i seg proteiner. Egg inneholder alt vi trenger, unntatt c-vitaminer 🙂. De fleste småbarn liker eggerøre 🙂

Det inneholder "alt" vi trenger, men ikke i de dosene vi trenger. Vi absorbererer f.eks bare 5 % av b12 fra egg, så det er viktig å ha i bakhodet at b12 må komme fra andre kilder i tillegg. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri stresset med det. Oppmuntret til å smake, men barna mine har begge slitt med rent kjøtt(inkludert kylling), kjøttdeig og fisk. Spiser fiskekaker, kjøttboller, pølser osv, fisk i fiskegrateng. Yngste er midt i den fasen nå, eldste ble nettopp fire og nå spiser han alt. 
grønnsaker er ikke et problem. 

Har forresten alltid vært glad i egg i ulike former, så prøver å få i dem egg og meieriprodukter i faser der andre proteinkilder er uaktuelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kikerter er ikke fullverdig protein. Man må ikke se seg blind på mengden, men type protein. Plantejern absorberes og brukes dårligere enn hem-jern. 

TS, jeg anbefaler som andre foreslo å lage f.eks kjøttkaker/boller, evnt det samme med kylling og fisk. Jeg tenker også at så lenge barnet får i seg proteiner til andre måltider, så ikke stress med middagen. Yoghurt naturell med havregryn og litt bær, f.eks. Eller lage smoothie, det er stort sett en vinner. 

Barnet mitt som omer vegetarianer er over gjennomsnittet i størrelse og er sterk. Vanskelig for å skjønne hvordan det skulle gå seg til om han ikke fikk protein fra belgfruktene vi spiser. Dyrene får jo også protein fra planter. 

Anonymkode: e43cc...444

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun vil dessverre ikke spise egg . Hun vil ikke smake på det en gang, men de har begynt å ha omelett ganske jevnlig i barnehagen så håper hun får sansen for det snart. Vi har egg i havregrøten, og prøver å lage ting med egg jevnlig så hun får det i seg. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet mitt som omer vegetarianer er over gjennomsnittet i størrelse og er sterk. Vanskelig for å skjønne hvordan det skulle gå seg til om han ikke fikk protein fra belgfruktene vi spiser. Dyrene får jo også protein fra planter. 

Anonymkode: e43cc...444

Jeg var veganer i mange år, så jeg vet sånn sett veldig godt at protein ikke er protein.

Nå får jo barnet ditt i seg proteiner og andre næringsstoffer fra både melk og egg, og har kanskje heller ikke gått glipp av kjøtt og fisk i veldig mange år.  
Du må nesten sette deg inn i hvordan fordøyelsessystemet til dyr er helt annerledes enn våres, og hvordan de derfor klarer å bryte ned cellulose. Vi mennesker har ikke disse enzymene, og kan dermed ikke få tilgang til protein på samme måte. 

Du må også forstå at på sikt så vil kroppen trenge påfyll av kollagen. Jern, og da hem-jern, er også veldig viktig for muskler. Vær ihvertfall våken, og se på symptomer fremfor blodprøver. 

• Nyttig 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hun vil dessverre ikke spise egg . Hun vil ikke smake på det en gang, men de har begynt å ha omelett ganske jevnlig i barnehagen så håper hun får sansen for det snart. Vi har egg i havregrøten, og prøver å lage ting med egg jevnlig så hun får det i seg. 

Har du prøvd å lage små lapper med revet grønnsaker oppi? Det pleier å gå ned her i alle varianter. Som bananpannekaker; bare med andre ting. Da får du i henne egg, melk hvis du vil det, hvetemel og næring. Du kan også ha oppi kylling der (små revet biter). 

Anonymkode: 269ff...942

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var veganer i mange år, så jeg vet sånn sett veldig godt at protein ikke er protein.

Nå får jo barnet ditt i seg proteiner og andre næringsstoffer fra både melk og egg, og har kanskje heller ikke gått glipp av kjøtt og fisk i veldig mange år.  
Du må nesten sette deg inn i hvordan fordøyelsessystemet til dyr er helt annerledes enn våres, og hvordan de derfor klarer å bryte ned cellulose. Vi mennesker har ikke disse enzymene, og kan dermed ikke få tilgang til protein på samme måte. 

Du må også forstå at på sikt så vil kroppen trenge påfyll av kollagen. Jern, og da hem-jern, er også veldig viktig for muskler. Vær ihvertfall våken, og se på symptomer fremfor blodprøver. 

Og jeg har en sønn som er veganer, begge barnebarna mine er veganere og de er alle sunne og friske. 

Muskler har også jentungen på åtte år, hun trener turn og er i toppskiktet i kretsen hun trener i. 

Skal legge til at sønnen min er svært dedikert til hva de spiser, så han vet hva som skal til for at de skal få en fullverdig vegansk kost. 

Anonymkode: b4fb3...6c1

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og jeg har en sønn som er veganer, begge barnebarna mine er veganere og de er alle sunne og friske. 

Muskler har også jentungen på åtte år, hun trener turn og er i toppskiktet i kretsen hun trener i. 

Skal legge til at sønnen min er svært dedikert til hva de spiser, så han vet hva som skal til for at de skal få en fullverdig vegansk kost. 

Anonymkode: b4fb3...6c1

Ja for all del, jeg var nok ikke dedikert og manglet kunnskap :klaske:

Det å ha muskler er ikke det som automatisk gjør deg sunn. Jeg var også "sunn" på vegansk kost i mange år, helt til jeg ikke var det lenger.
Nå fungerer folk forskjellig, hvor noen forfaller fortere/senere. Se på barnebarnet ditt om 10 + år, begynnerfasen/de første årene funker ofte fint for de fleste. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 9.18):

Proteiner er kroppens byggesteiner. Så klart der er viktig.

Anonymkode: 90125...758

• Nyttig 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan klare seg lenge på et tilsynelatende ensidig kosthold. Jeg har hatt et ekstremt kresent barn. Jeg gav henne alt mulig som smaksprøver, som en slags smaksbrikke. Både gjengangere, og et par nye ting - som regel uten hell, men hun fikk bli kjent med noen teksturer og smaker. Noen barn er ekstremt sensitive for smak/tekstur, og liker ting som ligner på hverandre. Mitt barn fikk tilskudd etter behov, men det var sjelden hun trengte noe.

peanøttsmør, leverpostei, snøfrisk og gulost

Spiser barnet ditt alt dette, så er du heldig! Da kan eventuelt du snike inn litt ekstra proteiner i brødet for eksempel, men peanøttmør er jo fullpakket med godsaker (så lenge det ikke er saltet).

Frukt er ikke livsnødvendig. Banan og klementin er jo gode, sunne frukter. Vi spiser knapt frukt selv, foretrekker grønnsaker (banan går greit. Jeg liker selv ikke egg eller makrell i tomat i voksen alder.

Mitt barn var lite for over 20 år siden, var mer kresen enn ditt, og er kjernesunn. Hun spiser det meste, men har ting hun ikke liker (som alle voksne).

Dette går bra, du gjør en god jobb.

Anonymkode: 1966e...411

• Liker 1
Skrevet

Som mamma til to kresne og småspiste barn (som i, ekstra oppfølging på helsestasjonen pga til tider lave vektkurver), så tror jeg du kan ta det helt med ro. Jobben din som forelder er å tilby variert og næringsrik mat, barnets jobb er å bestemme hva og hvor mye hun vil spise. Utover det, forsøk å gjøre måltider til en hyggelig stund, uten å stresse over eller kommentere hva barnet spiser og ikke. Det du beskriver er helt vanlig i den alderen, og det høres ikke ut som hun er i fare for underernæring.

Anonymkode: 7fc9b...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...