Gå til innhold

Barn spiser bare tilbehøret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 18 mnd har helt fra starten vært ganske selektiv på hva hun vil spise. Har hatt en lang periode nå hvor ting har funket veldig bra og hun har spist godt, men etter forrige runde med forkjølelse sliter vi med å få i henne proteiner til middagen. Hun ender opp med å spise ris, pasta, potet og kanskje noe gulrot, men smaker ikke engang på feks kyllingen. Noen som har noe triks? Er det lurt å vente med å servere potetene feks til hun har spist litt av det andre (om hun da gidder å spise noe som helst)? Noen gode måter å "gjemme" feks fisk i maten slik at hun spiser det uten å merke det så godt? 

Anonymkode: d561a...96d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri "stresset" med mat og spising. Måltidene skal være trivelige og i perioder har ungene kun spist det ene eller det andre. Null stress det :) I dag er det altetende tenåringer som verken lider av vitaminmangler eller sykdommer

Anonymkode: b6c95...fa8

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet

Min på 2 år er ganske lik, vi spiser ikke kjøtt da men kikerter er hun glad i. Stekes i form i ovnen med litt olje og salt.  Litt mindre protein enn kylling men fortsatt mye, og i tillegg mye mer jern enn hva det er i kylling. Kan hende barnet ditt er i en fase hvor det ikke vil ha kjøtt.

Anonymkode: e43cc...444

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barnet mitt på 18 mnd har helt fra starten vært ganske selektiv på hva hun vil spise. Har hatt en lang periode nå hvor ting har funket veldig bra og hun har spist godt, men etter forrige runde med forkjølelse sliter vi med å få i henne proteiner til middagen. Hun ender opp med å spise ris, pasta, potet og kanskje noe gulrot, men smaker ikke engang på feks kyllingen. Noen som har noe triks? Er det lurt å vente med å servere potetene feks til hun har spist litt av det andre (om hun da gidder å spise noe som helst)? Noen gode måter å "gjemme" feks fisk i maten slik at hun spiser det uten å merke det så godt? 

Anonymkode: d561a...96d

De regulerer seg selv. Proteiner er overhodet ikke viktig, for små barn i vekst er det fett, vitaminer og mineraler. Ingenting galt med poteter.

Kylling er stappet fullt av hormoner og inneholder masse omega-6.  Dette protein-fokuset kommer fra treningsinfluensere.

Anonymkode: 0109a...396

• Liker 4
Skrevet

Snart blir barnet 2, kommer inn i neofobi-fasen og spiser BARE proteinene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er da ikke unormalt. Min 2  åring spiser nå nesten kun pasta, ris, frukt og brød uten pålegg. Vi stresser ikke i det hele tatt, og storesøster hadde også en periode med det samme som gikk over.

Anonymkode: f579f...6a4

• Liker 3
Skrevet

Ingen triks - slitet med det samme med en treåring og en femåring.

De får i seg protein gjennom egg, meieriprodukter, pølser og fiskepinner. Ingen av de spiser rent kjøtt eller fisk.

Anonymkode: 91ec1...eb2

• Liker 1
Skrevet

Min er 2, og det har variert veldig angående middag hele tiden.

Noen ganger spiser hun bare potet/pasta/ris og grønnsaker, og andre ganger kun kjøttet. Vi stresser ikke med det.

Anonymkode: f3483...480

Skrevet

Ingen tips. Ville vurdert å redusere pastamengden, og heller gitt poteter som har mye mer vitaminer.

Anonymkode: eb3ff...815

• Liker 1
Skrevet

Det er sikkert ikke noe å stresse med, men liker hun andre proteinkilder da? Jeg vet at mange moser potet og grov leverpostei f.eks., da får hun jern og litt protein. Ost, gresk youghurt, kokt kalkun/skinke... Min levde en stund på youghurt naturell med bær og amerikansk grønnsaksblanding, det gikk fint 😄

Anonymkode: 97d30...a63

• Liker 1
Skrevet

Min på snart 2 er heller ikke så glad i rent kjøtt som feks kylling. Men veldig glad i kjøttboller og fiskekaker :) Og leverpostei eller makrell i tomat på maten. Tror ikke de trenger så masse proteiner men er jo greit å få i dem litt grønnsaker og fett ikke bare pasta. Hvis hun liker saus på pasta kan du lage grønnssakssaus (stavmikse grønnsaker i sausen). Avokado liker hun kanskje? Egg? Mose inn grønnsaker i potetmos hvis hun allerede liker potet. 

Anonymkode: 5e072...ecd

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Min på 2 år er ganske lik, vi spiser ikke kjøtt da men kikerter er hun glad i. Stekes i form i ovnen med litt olje og salt.  Litt mindre protein enn kylling men fortsatt mye, og i tillegg mye mer jern enn hva det er i kylling. Kan hende barnet ditt er i en fase hvor det ikke vil ha kjøtt.

Anonymkode: e43cc...444

Kikerter er ikke fullverdig protein. Man må ikke se seg blind på mengden, men type protein. Plantejern absorberes og brukes dårligere enn hem-jern. 

TS, jeg anbefaler som andre foreslo å lage f.eks kjøttkaker/boller, evnt det samme med kylling og fisk. Jeg tenker også at så lenge barnet får i seg proteiner til andre måltider, så ikke stress med middagen. Yoghurt naturell med havregryn og litt bær, f.eks. Eller lage smoothie, det er stort sett en vinner. 

Anonymkode: 44241...446

• Nyttig 3
Skrevet

Spiser hun egg, makrell i tomat, leverpostei, youghurt?

Tenk gjennom hva hun spiser i løpet av hele dagen, ikke bare til middag - som oftest får de i seg litt av alt, sånn totalt sett.

Rent kjøtt/fisk var lenge lite populært her også. Mens fiskeboller var en stor hit. Kanskje fordi de er mykere og lettere å tygge…? Omelett eller eggerøre gikk det også endel i.

Anonymkode: 255c2...c86

• Liker 5
Skrevet

Fiskegrateng med makaroni må være perfekt. Litt fisk først, så kan dere øke på. 

Pasta bolognese. Da vil noe av sausen feste seg. 

Stor bit stekt kjøtt slik det kanskje er mer interessant å gnage på. 

Fiskekaker, kjøttkaker av svin, kylling og storfe. 

Stekt ris med amerikansk blanding og små biter kylling. 

Mos av laks, rømme og potet. 

Dipp, Ketsjup el. Vår elsker det og har lært å dyppe oppi. 

Anonymkode: fd1d3...69f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De regulerer seg selv. Proteiner er overhodet ikke viktig, for små barn i vekst er det fett, vitaminer og mineraler. Ingenting galt med poteter.

Kylling er stappet fullt av hormoner og inneholder masse omega-6.  Dette protein-fokuset kommer fra treningsinfluensere.

Helsedirektoratet anbefaler og sier barn i vekst trenger protein så og si det ikke treng blir jo galt

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernaering/anbefalinger-for-tilforsel-av-energi-og-naeringsstoffer-til-spedbarn-611-maneder/protein-bor-gi-715-prosent-av-energien-for-barn-i-alderen-611-maneder

Anonymkode: 8abc0...c42

• Nyttig 2
Skrevet

Pass på at helheten gjennom dagen er bra, et måltid har ikke så mye å si. Gi linsepasta og ertepasta. Bland linser i risen. Egg i matpakken eller til frokost/kvelds. Melkeprodukter. Og one pot gryter foreks med alt i ett. 

Anonymkode: e5192...834

Skrevet

Vi har en gutt som under og etter sykdom, blir han veldig bestemt på hva han vil og ikke vil spise. Vi gir han akkurat det han vil. Vi har blitt enige om å ikke stresse med mat. Han spiser det han trenger. Vi serverer fremdeles det vi spiser, men vi prøver ikke å presse i han eller lure i han mat. Det vi har sett, er at mat er satt i et hierarki. Eksempel: Mango er favoritt. Pære er neste. Banan siste. Han liker alle tre vanligvis, men, han blir ekstremt selektiv, og vi kan ikke gi alt sammen. Derfor prøver vi i disse periodene noen ganger å gi det som han liker minst først. Hvis det ikke går, trapper vi opp til neste. Stort sett fører det til at han spiser litt av hver, og når han sier nei til mer banan, overrasker vi han med noe nytt, som han syns blir spennende. 

Anonymkode: 269ff...942

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fiskegrateng med makaroni må være perfekt. Litt fisk først, så kan dere øke på. 

Pasta bolognese. Da vil noe av sausen feste seg. 

Stor bit stekt kjøtt slik det kanskje er mer interessant å gnage på. 

Fiskekaker, kjøttkaker av svin, kylling og storfe. 

Stekt ris med amerikansk blanding og små biter kylling. 

Mos av laks, rømme og potet. 

Dipp, Ketsjup el. Vår elsker det og har lært å dyppe oppi. 

Anonymkode: fd1d3...69f

Blandet mat er ofte helt feil for små barn.

Vanlig at de går helt i vranglås og heller nekter å spise når maten er blandet som  fiskegrateng, gryter eller mat most sammen. Eller når maten er ‘skitten’ saus oppå annen mat.

For barn som er i en kresen fase er det beste å ha mat som er atskilt, så de kan se hva hver enkelt ting er, plukke og smake på en og en ting.

Det er også en helt naturlig fase som de fleste barn går gjennom. Vi er hardkoda til å være skeptisk til ny mat.

Anonymkode: 255c2...c86

Skrevet

Kylling er jo det aller værste proteinet, fisk ofte som nummer 2. Hva med å lage noe med storfe eller svin? Pølser pleier jo barn å like. Det viktige er å få i de litt kjøtt, siden det er meget næringsrikt.

Barnet vårt elsker kjøtt, mye fordi jeg gjør det, og fordi jeg alltid lager noe med svin/storfe. Har aldri stresset med mat, aldri tvunget eller sagt noe om at man må spise det ene eller det andre. Her spiser barnet sunn mat uten å bli mast på. Faktisk er barnet mer glad i sunn mat enn meg, tror det har med at barnet har fått lov til å kjenne etter hva som gjør godt for kroppen i stedet for å få andre sine ønsker tvunget ned i halsen.

Anonymkode: ba49f...4ab

• Nyttig 2
Skrevet

Om det kun er middagen som er problematisk så hadde jeg ikke stresset.

Er barnet sulten når dere spiser middag? Her spiser barnet lite om vi har middagen for tidlig ift siste måltid i barnehagen (spiser kl 14, og er ofte veldig sulten da siden det er mye aktivitet i barnehagen). 

Se til at barnet får skikkelig pålegg og grovt brød, frukt og grønnsaker osv til frokost, lunsj, og kvelds. Her får barnet 1 måltid med yoghurt og gryn (for å få i seg melk), grovt brød med makrell, leverpostei, ost eller kjøttpålegg. Grønnsaker eller bær til lunsj. Velger ofte knekkebrød til kvelds. Finnes mange typer knekkebrød som er greit innhold av næringsstoffer og fiber. Jeg kjøper brød og knekkebrød laget med surdeig. 

2 åringen min er mest glad i blandet mat faktisk. Pasta med kjøttsaus (sniker inn litt ekstra grønnsaker i sausen), fiskegrateng (torsk og makaroni, eller laks og brokkoli), gryteretter, wok med nudler, taco (lefse med kjøtt, ost, rømme, tacosaus, mais og løk). Pizza er også en hit, da lager jeg en grov bunn og fyller på med kjøtt og grønnsaker. Noen ganger lager vi mini-pizza så barnet kan velge litt fyll selv :) 

Vi er nøye på å ikke gi snacks mellom måltidene i hverdagen siden det ødelegger appetitten. Faste måltider med flere valgmuligheter av pålegg og frukt/grønt. Vann som tørstedrikk, her har vi ikke engang saft hjemme. Kjøper kun saft/juice hvis barnet er syk og trenger å få i seg ekstra væske.. Drikker vann til måltidene , får tilbud om melk til kvelds men foretrekker vann. 

Når vi har middag passer jeg på at det ikke er for mye pasta, ris eller potet på tallerkenen, og at grønnsakene er kokt i store nok biter/staver til at barnet kan tygge og holde de selv. 

Fiskekaker og kjøttboller passer også bra i matpakken til barnehagen. Skjære opp grønnsaker og lage dip som snacks på helger, eller lage en smoothie med havregryn og litt gresk yoghurt i. 

Hvis barnet ikke spiser noe særlig av middagen sin en dag pleier jeg å tilby brødskive en stund etter middag. 

Anonymkode: 68fc3...4ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...