Gå til innhold

Dement som bruker over evne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Min mamma er dement og flyttet i en omsorgsbolig for en stund siden. Her har de en felles kantine hvor man også kan kjøpe seg brus, mat og bakst.

Hun har ikke så mye penger å rutte med og huset hennes er fremdeles ikke solgt slik at det går hardt utover den lille bufferen hennes (til tross for avdragsfritt. Kommunale avgifter og strøm går jo fremdeles...)

Hun forstår ikke tall og penger og har vel aldri gjort det noe særlig. Fikk avslag på søknad om verge så det er jeg som styrer økonomien.

Hun bruker veldig mye på kioskvarer der. Har forsøkt å snakke med dem på kjøkkenet men de har ikke lov til å nekte henne hverken å handle eller å skrive opp. Det hun evt skriver opp føres opp på den månedlige mat-regningen. Hun bruker 4000-6000 i måneden på kioskvarer (dette er utom varm- og tørrmat som hun "abonnerer" på via kjøkkenet der) Jeg holder på å bli sprø! Snart har hun ikke råd til medisinene sine. Jeg har snakket med de ansatte ved omsorgsboligen som forsøker å ta opp dette med henne.

Jeg forsøker jo også å ta det opp men hun blir snurt og fornærmet. Så skjerper hun seg kanskje en dag eller to og så er det tilbake igjen. Her snakker vi om en person som virkelig ikke forstår at 1+1 blir 2. 

Jeg er så trøtt og lei av å vokte kontoen hennes som en ørn. Må konstant passe på og det hjelper jo ikke å posjonere ut pengene på kortet hennes for da skriver hun bare opp om hun ikke får betalt med kortet.

Har noen noe råd eller tips?? Jeg ligger søvnløs på nettene selv om det ikke er min økonomi det går utover. 

Jeg hjelper til der jeg kan. Er på besøk 2 ganger i måneden (bor 100 km unna) og tar henne med på handletur da og kjøper inn litt kos til henne for mine egne penger samt det hun mangler av husholdningsting.

Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre lengre...

Anonymkode: 69413...296

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, kjøkkenet kan jo ikke gi henne kreditt (la henne skrive seg opp) når hun ikke er kredittverdig. Høres rart ut at de ikke skulle ha lov til å nekte henne og handle, man kan jo ikke bare levere ut varer til noen som ikke kan betale for seg?  Denne skrive seg opp-ordningen burde de jo virkelig avslutte tvert, sånn går det jo faktisk ikke an å holde på rundt demente.

Anonymkode: 8a8f4...3a7

Nei jeg synes det er rart jeg også. 

Men det er jo litt sånn det fungerer ellers med maten hennes (som lages på et storkjøkken der). Hun står oppført med ett varmt måltid hver dag samt 4 brødskiver daglig. Dette kommer på en samlet månedlig regning og så føres det på en diverse post som da er kaffe, brus, boller og vafler som mamma nærmest bare forsyner seg av.

Men jeg får mest sannsynlig ikke endret denne kreditt-ordningen på kjøkkenet. Det er jo sikkert bortimot 100 beboere tilsammen på hele senteret. Vet ikke hvor vanlig det er at de andre benytter seg av denne kredittordningen.

Skal ringe igjen idag og snakke med personalet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei jeg synes det er rart jeg også. 

Men det er jo litt sånn det fungerer ellers med maten hennes (som lages på et storkjøkken der). Hun står oppført med ett varmt måltid hver dag samt 4 brødskiver daglig. Dette kommer på en samlet månedlig regning og så føres det på en diverse post som da er kaffe, brus, boller og vafler som mamma nærmest bare forsyner seg av.

Men jeg får mest sannsynlig ikke endret denne kreditt-ordningen på kjøkkenet. Det er jo sikkert bortimot 100 beboere tilsammen på hele senteret. Vet ikke hvor vanlig det er at de andre benytter seg av denne kredittordningen.

Skal ringe igjen idag og snakke med personalet. 

Hun er vel del av et team? Tenker du bør legge problemstillingen for dette teamet's koordinator. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Apis skrev (2 minutter siden):

Hun er vel del av et team? Tenker du bør legge problemstillingen for dette teamet's koordinator. 

Ja altså hun har jo en pleier der som har "ansvaret" for henne. Vet ikke hva det kalles på fagspråket. Har snakket med henne før om dette. Skal snakke med henne igjen. Men så lenge de anser mamma som samtykkekompetent (og uten verge) så kan hun gjøre som hun selv vil med pengene. Mamma faller liksom mellom to stoler føler jeg; for syk til å forstå men frisk nok til at det ikke er behov for verge. Er så sliten av hele opplegget med utredning og søknader og masse styr. Går utover forholdet mitt til henne da jeg blir oftere og oftere sint på henne. Og så leser jeg at det er jo ingen vits i å krangle/bli sinna på demente (forståelig nok) så da gnager det på den tynnslitte samvittighet i tillegg.

Det er kanskje ikke så mye en kan gjøre egentlig.. Men det er godt å få luftet det uansett.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Hun er jo tydelig ikke samtykkekompetent i forhold til økonomi. Ta kontakt med leder på stedet og evt fastlege for å løse dette.

Anonymkode: a14a2...d27

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er jo tydelig ikke samtykkekompetent i forhold til økonomi. Ta kontakt med leder på stedet og evt fastlege for å løse dette.

Anonymkode: a14a2...d27

Jo hun er det. Jeg har snakket med fastlege og en fra alderspsykiatrien i kommunen (har jevnlig kontakt med sistnevnte) og de mener hun er samtykkekompetent. Er bare knappe 2 mnd siden sist det ble sagt (i forbindelse med søknad om verge som vi fikk avslag på).

Hadde det bare vært så enkelt som å ta kontakt med leder og evt fastlege for å løse dette så hadde det ikke vært noe sak. 

Ikke meningen å avslå forslaget ditt men jeg har tatt så mange runder med fastlege, hjemmesykepleien, kommunen, alderspsykiatrien og etc at jeg snart spyr. 

Kjenner jeg begynner å hate hele opplegget og det går utover min egen hverdag med mann og barn og jobb.

Beklager, nå ble det mye syting her.

Skal uansett snakke med ansvarlig idag igjen og klage min nød. De er sikkert møkklei av meg der 🙈

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja altså hun har jo en pleier der som har "ansvaret" for henne. Vet ikke hva det kalles på fagspråket. Har snakket med henne før om dette. Skal snakke med henne igjen. Men så lenge de anser mamma som samtykkekompetent (og uten verge) så kan hun gjøre som hun selv vil med pengene. Mamma faller liksom mellom to stoler føler jeg; for syk til å forstå men frisk nok til at det ikke er behov for verge. Er så sliten av hele opplegget med utredning og søknader og masse styr. Går utover forholdet mitt til henne da jeg blir oftere og oftere sint på henne. Og så leser jeg at det er jo ingen vits i å krangle/bli sinna på demente (forståelig nok) så da gnager det på den tynnslitte samvittighet i tillegg.

Det er kanskje ikke så mye en kan gjøre egentlig.. Men det er godt å få luftet det uansett.

Å være pårørende er tungt, ingen tvil om det, det er nok også denne sykepleieren klar over. Du kan jo høre om hva slags tilbud kommunen har til pårørende. 

Skrevet

Selg huset, og la henne bruke sine egne penger som hun vil..?

Anonymkode: 96f95...0b1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jo hun er det. Jeg har snakket med fastlege og en fra alderspsykiatrien i kommunen (har jevnlig kontakt med sistnevnte) og de mener hun er samtykkekompetent. Er bare knappe 2 mnd siden sist det ble sagt (i forbindelse med søknad om verge som vi fikk avslag på).

Hadde det bare vært så enkelt som å ta kontakt med leder og evt fastlege for å løse dette så hadde det ikke vært noe sak. 

Ikke meningen å avslå forslaget ditt men jeg har tatt så mange runder med fastlege, hjemmesykepleien, kommunen, alderspsykiatrien og etc at jeg snart spyr. 

Kjenner jeg begynner å hate hele opplegget og det går utover min egen hverdag med mann og barn og jobb.

Beklager, nå ble det mye syting her.

Skal uansett snakke med ansvarlig idag igjen og klage min nød. De er sikkert møkklei av meg der 🙈

Hva sier din mor selv her? Er hun i opposisjon til at du styrer økonomien? 

Hva er grunnlaget for avslaget for å være økonomisk verge av statsforvalteren?

Anonymkode: 0329a...18a

• Liker 1
Skrevet

Ville ha forsøkt igjen å søke om økonomisk verge

• Liker 2
Skrevet

Hmm… det virker som om hun faktisk har råd til dette så sant forbruket hennes ikke øker? Du sier det er knapt, men det går.

Jeg forstår din bekymring, og har vært pårørende for demente selv. Jeg vet hvor frustrerende det er, og jeg vet hvor vanskelig det er å få hjelp.

kan du tenke annerledes på det? Kan du tenke at det er de ekstra bollene og vaflene som gjør at hun trives, slik at hun er sosial og får beveger seg? Det er mange eldre på omsorgsboliger som blir sittende i sin egen stue eller liggende i sin egen seng. De er deprimerte, mangler sosial omgang og kroppen visner fordi den ikke får beveget seg.

kiosker på eldresentere har dobbel funksjon; Både næring, kos, sosialt samvær og trim i form av at de eldre blir mobilisert.

En siste ting; kan du la være å betale regningen til kjøkkenet/kiosken? Si som sant er: « nå har jeg sagt Flere ganger at mor ikke har råd til å betale, men dere fortsetter å gi henne kredit. Det er ikke penger til å betale, så enkelt er det».

eller er det slik at du får en faktura fra kommunen? Da er det selvfølgleig umulig.

Anonymkode: f1a0a...071

• Liker 9
Skrevet

For det første så synes jeg det høres helt merkelig ut at hun får lov til å skrive opp ting når hun ikke har penger, og det er noe du bør ta opp med ledelsen. Si at det ikke er akseptabelt at de setter henne i gjeld når hun ikke har penger, og at du vil vurdere bestride kravet. 

Klag på avslag om verge, vis til hennes håndtering av økonomien. Og ta med at hun bor på en omsorgsbolig hvor de ansatte lar henne ta opp mer og mer gjeld hele tiden. 

Og så tar du den kjipe... Legg frem en frivillig søknad om vergemål til henne, å prøv få henne til å skrive under. Gjerne en dag hun ikke er helt klar. Poenget her er at hvis de bestrider/avslår en frivillig søknad, så innrømmer de at hun ikke er samtykkekompetent, og du har da ett argument for å få rettslig vergemål. 

Anonymkode: 32e9f...4fb

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette har jeg vært borti og jeg tror jeg delvis slet meg delvis ut på det. Jeg tok vare på min demente forelder, og jeg kan love dere at det er helt utrolig hva demente "har rett til" selv om de i realiteten ikke aner hva de driver med. Så enkelt er det. Et menneskets rettigheter går veldig langt når det er snakk om demens. I mitt tilfelle hadde jeg forelderen min boende hjemme og jeg var den som handlet, men hadde vedkommende vært mobil så hadde de, og med sin rett, blåst alle pengene av gårde på det de hadde lyst på. Forelderen min var ganske langt kommet på demens stadiet og verge ble avvist, jeg var omsorgsperson og hadde oversikt over økonomien, men det var som å prøve å ha ansvar for en 4 åring med en voksens behov, følelser og reaksjoner.

Mine tanker går til deg ts, det er forferdelig når du ikke en gang bor nært, og må oppleve det fra avstand. 

Anonymkode: dd1aa...dc4

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

En siste ting; kan du la være å betale regningen til kjøkkenet/kiosken? Si som sant er: « nå har jeg sagt Flere ganger at mor ikke har råd til å betale, men dere fortsetter å gi henne kredit. Det er ikke penger til å betale, så enkelt er det».

eller er det slik at du får en faktura fra kommunen? Da er det selvfølgleig umulig.

Anonymkode: f1a0a...071

I mitt tilfelle kom faktura på alt fra kjøkken/kiosk fra kommunen, og det var helt umulig å diskutere med. 

Anonymkode: dd1aa...dc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men så merkelig at de kan ha et slik system på et sykehjem da! Hun er jo garantert ikke den eneste med dårlig kontroll over penger på et slik sted. Finns det en pårørendeforening der dere kan ta opp slik? Jeg er litt sjokkert over at slik kan gjennomføres. 

Anonymkode: c2a2b...262

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, det er ikke enkelt når demente får dure på. Kjenner ei som ringte å bestilte kaker på et bakeri. De pårørende lot henne gjøre det, for hun var " jo ikke umyndig gjort" som de påstod. Det ble mange kakebestillinger etter hvert. Problemet var at de aldri ble hentet da de var laget. Til slutt bare latet bakeriet som om at de tok i mot bestillingene. For den demente husket ikke dagen etter. Da var det en ny bestilling igjen til noe annet.

Samme person bestillte også 10 potteplanter på den lokale blomsterbutikken. Å de skulle visst bringes spesifikt klokken 23:30 om kvelden. 

Anonymkode: 52c4f...f7c

• Liker 2
Skrevet

Siden din mor er dement 

Screenshot_20231212_084409_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: c5a2a...f4d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er dessverre en veldig kjent problemstilling for eldre med demens.  Veldig mange av dem mister helt begrep om penger, og veldig ofte kan vi se at de sparer på ørene samtidig som de lar kronene fly.  Det er veldig lite logikk i hvordan de ser på pengebruk.

En annen problemstilling er at mange eldre, når de flytter i omsorgsbolig, savner å gå på butikken for å handle til seg selv, og at de bruker kiosken for å dekke dette behovet.

Vi løste samme problemet på følgende måte:

Vi satte oss ned sammen med den eldre for å regne ut hvor mye hun måtte ha i lommeboka hver måned. 
(Middag, kaffe, lotteri, frisør, diverse + litt ekstra).  Siden hun ikke brukte kort var dette summen vi tok ut til henne hver måned (4 000 kr i vårt tilfelle)
Hvis det kom til noe ekstra ringte hun for å be oss ta ut mer penger til henne.

I samråd med oss gjorde hun også en avtale med kafeteriaen at hun ikke kunne kjøpe på kreditt, kun med kontanter.

En gang i uken tok vi henne med på butikken. 
Hun hadde problemer med å skrive handleliste, men det hjalp vi henne med, og sørget for at hun i tillegg til brød og pålegg, kaffe og melk alltid hadde litt brus, sjokolade, is, snacks og litt bakevarer liggende hos seg selv,.  (Hun spiste frokost, lunsj og kvelds inne hos seg selv, det var bare middag hun spiste i kafeteriaen)
En ting er at det er billigere å handle i butikken, men hun fikk også dekket behovet for å føle seg selvstendig, sørge for egen husholdning, og gå og plukke varer selv.  :)

Anonymkode: d6991...df4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Kreditt til demente? Her ser kommunen sitt snitt og dra inn penger på sårbare mennesker! Avisen!

• Liker 12
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...