Gå til innhold

Angst, kjøretimer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter så med angst når jeg har kjøretimer. Det er helt forferdelig. Når jeg øvelsekjører privat, så går det fint. Jeg kjører ikke perfekt, men jeg slapper av og klarer å holde hodet kaldt i situasjoner hvor jeg må tenke litt. Føler ikke at kroppen spenner seg helt da.  På skolen gjør jeg det helt elendig. Kroppen og kjeven spenner seg så, og jeg gruer meg ofte til kjøretimene. Kunnskap jeg har forsvinner helt og jeg blir usikker på meg selv. Vi begge er lei av det og jeg vil virkelig finne en løsning. Pakke er allerede betalt og jeg kan ikke bare avbryte kjøreopplæring.

Er det mulig å gå innom en trafikkskole og spørre om de kan gi meg en kjøretime med fokus på angsten, hvordan jeg kan takle disse følelsene? Jeg er så lei av oppførselen min, og det er trafikklæreren min og. Det er synd, fordi trafikklærer er dyktig og jeg lærer alt som er viktig, diverse tips osv. Hvis ikke, hva annet kan jeg gjøre? 

Jeg vil så gjerne bli en trygg sjåfør, og det blir ikke fremgang om jeg sitter stiv i bilen, svinger på veien fordi hodet mitt kobler helt av, overtenker alt, gjør ting jeg kan feil selv om jeg vet hvordan man gjør det osv..

Anonymkode: fd29e...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen kjørelærere er helt blåst og klarer ikke få deg til å slappe av. De tror de vet bedre hva du har gjort enn du vet selv. Skaff deg en annen kjørelærer. Jeg måtte bytte 2 ganger når jeg tok lappen. Den ene kjørelæreren mente hun visste bedre enn meg hvor jeg så med øynene mine 🤪 , kan jo få angst av mindre 

Anonymkode: b84a9...ba1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å kjøre litt med en annen lærer, og forklart at det du vil ha hjelp med er å slappe av, ikke å lære å kjøre.

Jeg har hatt elever som har kjørt for flere tittalls tusen hos en annen lærer, men som ikke har kommet seg vidre. Jeg fokuserer da nesten bare på å slappe av, gjøre det som føles naturlig og å puste. Jeg klarer ikke å kjøre gjennom rundkjøringer mens jeg holder pusten, har 140 i puls og har noen som sitter ved siden av meg å japper om hva jeg gjør feil. 

Selv om læreren din er god, trenger han ikke å være en god match for deg. Samarbeidet og samspillet er utrolig viktig. Hvis man står fast over tid bør man alltid vurdere å kjøre med noen andre.

Men vær obs på at det er betydelig vanskeligere å kjøre med trafikklærer enn privat. Som trafikklærer kan jeg la elevene holde på mye lengre enn når de øvelseskjører. Jeg har pedaler og jeg har mye erfaring med å gripe inn. Når man kjører privat vil ledsager måtte bryte inn verbalt mye tidligere, da unngår man mange situasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har diagnose "angst", snakk med psykologen din og NAV om det. Dette er hjelpeapparatet som kan dette, ikke Kvinneguiden.

Lykke til!

Anonymkode: 57ea3...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 20.36):

Jeg sliter så med angst når jeg har kjøretimer.

Du får ta deg en pils eller to først for å roe nervene.

Anonymkode: 5d350...2c6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...