Gå til innhold

Skal feire julaften alene. Tips til mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var alene på nyttårsaften i fjor, laget meg en god biff og hadde rødvin til. Det spørs litt hva du liker best og hva du spiser til vanlig. Jeg spiser mest fisk og vegetar, så biff er sjelden luksus for meg :)

Anonymkode: 11f06...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg kanskje hadde valgt reinsdyr. Stek eller indrefilet, med soppsaus, rosenkål og tyttebær til. Og fått hjelp på polet til å velge en rødvin til.

Eventuelt ville jeg stekt et andebryst - gjerne etter denne oppskriften https://gladkokken.no/oppskrifter/andebryst-med-sopp-og-balsamicosaus

Til dessert ville jeg laget dronning Mauds fromasj.

Anonymkode: 9d54c...2d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg feira jul alene, ville jeg lagd et skikkelig festmåltid. Kanskje noe med kamskjell eller noe blåskjell til forrett og kalkunfilet eller andebryst til hovedrett. Til dessert ville jeg lagd creme brulee eller sjokoladefondant med vaniljeis.

Anonymkode: 9b272...cf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde garantert kjøpt noe deilig restaurantmat som jeg varmet opp igjen på julaften. Hadde jeg vært alene skulle jeg iallfall ikke brukt tid på kjøkkenet!! Det er det kjedeligste jeg vet om. Men jeg elsker god mat. 

Anonymkode: 752fc...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det mange gode tips. Reinsdyr høres veldig godt ut. Har ikke noe i mot å bruke litt tid på tilberedning, da jeg er glad i å lage mat. Fjordland, takeaway og sånt kan man spise andre dager hvis man vil det. Bare fordi man er alene, behøver man ikke å spise dårlig og kjedelig mat. 
Tenkte også litt på å gratinere et par kreps til forrett. Noen som har en oppskrift som er god?

Anonymkode: 8ad3c...2db

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Åh, jeg hadde hatt konfitert and! Det er kanskje det beste som finnes, men jeg har ikke økonomi til å servere det til hele familien. En god rødvin eller øl til, og ettellerannet litt lett til dessert. En eksklusiv is kanskje?

Anonymkode: 9fbff...e48

Det har jeg aldri smakt. Hvordan smaker det i forhold til naturell and? Og hvordan tilbereder du den? Tilbehør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg aldri smakt. Hvordan smaker det i forhold til naturell and? Og hvordan tilbereder du den? Tilbehør?

Jeg syns konfitert and er best når den lages omtrent som Lise Finckenhagen gjør, men jeg pleier å droppe epler og bruker rødbeter i stedet for. 

Det kan ikke helt sammenlignes med naturell and, men det er veldig godt, syns jeg, og mat som mer eller mindre lager seg selv.

Jeg ville nok laget meg et andebryst på "dansk vis", altså med rødkål, karamelliserte poteter og saus ved siden av. Til dessert en karamellpudding, det er lett å nedskalere oppskriften og den kan fint lages i porsjonsform, slik Gladkokken gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det nok blitt kalkunfilet eller noe vilt,kanskje? Med masse godt tilbehør feks  stekte poteter,soppstuing,rosenkål med bacon..

Til dessert hadde jeg laget sjokolademousse.

Masse brus,chips og godis foran tvn på kvelden.  

Anonymkode: 9ad5b...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset lager vi mye forskjellig mat fra bunnen året rundt, men akkurat på julaften blir jeg tradisjonsbundet og vil ha pinnekjøtt. I fjor var jeg en hårsbredd fra å måtte feire alene hjemme pga sykdom, og da hadde jeg kjøpt inn til pinnekjøtt til én. Det er veldig greit å lage selv om man er alene, det eneste som krever minimal innsats er kålrabistappen, og det er jo strengt tatt en type grønnsakstilbehør man like gjerne kan lage en vanlig ukedag.

Til dessert planla jeg panna cotta med bringebærcoulis, men riskrem av en liten pakke Fjordlandgrøt + nypisket krem og samme saus er jo enda enklere egentlig.

Alternativt synes jeg konfitert andelår er en god idé, her har vi ofte det i romjulen, med poteter stekt i form i fettet som drypper ned fra andestykkene, hjemmelaget rødkål med eple, frisk ingefær og stjerneanis, og rosenkål. 

Mht kreps til forrett: Regner med du tenker på sjøkreps TS? Det er en glimrende idé! Her i huset drikker vi champagne til pinnekjøttet om vi kan, og da er gratinerte sjøkreps en fin forrett, med samme drikke til. Du kjøper bare rå sjøkreps hos god fiskehandler, får dem kløyvet, og smaksetter så mykt smør med revet hvitløk, frisk chili og feks estragon. Inn under varm ovnsgrill i 3-4 min, gjerne med litt champagne i formen, persille over ved servering, og sitronbåter og godt brød til (smøret i formen smaker fantastisk!).

Anonymkode: 7baca...3f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt med mandelpoteter og kålrotstappe. Tar så mye at jeg kan spise det dagen etterpå. Bare å frese det litt i ovnen🥰

Anonymkode: 41e81...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alt etter hvordan du ønsker å gjøre det. Ønsker du å gjøre det «tradisjonelt»; for man kan stelle i stand julemat til en selv.

Men man kan også lage mye annet digg.

Jeg elsker Appelsinkylling, det er så utrolig godt! https://www.godt.no/oppskrifter/kylling-og-fjaerkre/10319/appelsinkylling

Og hatt en fantastisk sjokolademousse til dessert 😋 Jeg er glad i den man kjøper med Daim. Men finnes også gode oppskrifter på hjemmelaga.

Anonymkode: 9f4e4...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt en sånn pizza grandiosa, for det spiser jeg ALDRI.  Så hadde jeg funnet frem en sixpack og sett på Die Hard. 

Men for min del er det nok langt unna, med storfamilie og Ribbe, medisterkaker, sosisser, Innmatpølser, medisterpølser. Pinnekjøtt, og ikke minst Napolitansk pizza da noen  i familien ikke liker "julemat"   Er litt stygg nå, men en julaften alene høres litt deilig ut. 

Anonymkode: 6eab8...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gått for crispy duck med tilbehør. Fordi det er noe man kan kose seg med, lage pannekake for pannekake, og spise i en lenger tid. 

Anonymkode: e0000...e13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det sopp wellington,grønn salat med ovnsbakt rosenkål,portvinsreduksjon og poteter :) 

Anonymkode: 2aeef...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestilt pizza fra Peppes, men leser lenger opp at du ikke er glad i «junk food» da hadde jeg gått for pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du spiser ribbe dagen før - hva med kveite?

Det har vi første juledag, for synes det blir så tungt med kjøttmat hver dag.

Har du en fiskehandel og kan få tak i noen flotte skiver kveite? Eggesmør, poteter og grønnsaker, mmm :)

Anonymkode: 72040...4f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 19.07):

Her i huset lager vi mye forskjellig mat fra bunnen året rundt, men akkurat på julaften blir jeg tradisjonsbundet og vil ha pinnekjøtt. I fjor var jeg en hårsbredd fra å måtte feire alene hjemme pga sykdom, og da hadde jeg kjøpt inn til pinnekjøtt til én. Det er veldig greit å lage selv om man er alene, det eneste som krever minimal innsats er kålrabistappen, og det er jo strengt tatt en type grønnsakstilbehør man like gjerne kan lage en vanlig ukedag.

Til dessert planla jeg panna cotta med bringebærcoulis, men riskrem av en liten pakke Fjordlandgrøt + nypisket krem og samme saus er jo enda enklere egentlig.

Alternativt synes jeg konfitert andelår er en god idé, her har vi ofte det i romjulen, med poteter stekt i form i fettet som drypper ned fra andestykkene, hjemmelaget rødkål med eple, frisk ingefær og stjerneanis, og rosenkål. 

Mht kreps til forrett: Regner med du tenker på sjøkreps TS? Det er en glimrende idé! Her i huset drikker vi champagne til pinnekjøttet om vi kan, og da er gratinerte sjøkreps en fin forrett, med samme drikke til. Du kjøper bare rå sjøkreps hos god fiskehandler, får dem kløyvet, og smaksetter så mykt smør med revet hvitløk, frisk chili og feks estragon. Inn under varm ovnsgrill i 3-4 min, gjerne med litt champagne i formen, persille over ved servering, og sitronbåter og godt brød til (smøret i formen smaker fantastisk!).

Anonymkode: 7baca...3f8

Nå får jeg så mange gode tips av dere her inne, så begynner å bli vanskelig å velge😂 

Men en god indrefilet, crispy duck eller steke en porchetta som jeg har i fryseren. (Blir mat i mange dager)

Og kreps og champagne til forrett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg likevel hadde laget julemat. Jeg foretrekker pinnekjøtt da. Hadde kjøpt en pakke og laget lapskaus av restene (fryses i porsjoner). Du kan også kjøpe ribbe, dele opp og fryse resten. 

Ellers kommer jeg på:

Kalkunfilet med waldorfsalat, rosenkål, fløtesaus og mandelpoteter. 

Andebryst/andelår/et stykke biff av reinsdyr, hjort eller okse. Kanskje noe tilbehør som passer kjøttet og som er litt jul, f.eks rødkål, surkål, mandelpoteter, kålrabistappe, waldorfsalat, rosenkål. 

Anonymkode: d8b8e...268

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...