Gå til innhold

Borderline/emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man ha denne diagnosen uten å skade seg selv, ha tanker om å ta sitt eget liv eller ha hallusinasjoner ? 
Symptomene har jeg tatt fra denne siden: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse?page=2

De andre symptomene som beskrevet i artikkelen stemmer ganske godt, nærmest 100 prosent score vil jeg påstå. 
i tillegg til et svært stort bekreftelsesbehov, veldig selvsentrert er bare meg og meg selv som gjelder. Og man føler seg ofte litt «brukt» eller lurt av denne personen. 

Anonymkode: 3335f...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, man kan ha diagnosen uten å skade seg selv, tanker om å ta eget liv og hallusinasjoner. Man kan likevel ikke diagnostisere andre. 

Anonymkode: 2299f...c4b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, man kan ha diagnosen uten å skade seg selv, tanker om å ta eget liv og hallusinasjoner. Man kan likevel ikke diagnostisere andre. 

Anonymkode: 2299f...c4b

Det kan man ikke. Likevel er oppførselen til denne personen av slik karakter at flere reagerer og spekulerer i hva det er. Jeg er fullstendig klar over at det jeg driver med kun er spekulasjoner og gjør det derfor anonymt på et forum istedet for å sladre til andre om det. 
I tillegg blir jeg ofte ufrivillig offer for denne personen sine krumspring så at jeg lurer er naturlig. 
I tillegg har jeg og flere  oppfordret personen til å få hjelp eller en utredning utover det som allerede er gjort, personen blir da sint og mener det vi andre ser er feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kan man ha denne diagnosen uten å skade seg selv, ha tanker om å ta sitt eget liv eller ha hallusinasjoner ? 
Symptomene har jeg tatt fra denne siden: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse?page=2

De andre symptomene som beskrevet i artikkelen stemmer ganske godt, nærmest 100 prosent score vil jeg påstå. 
i tillegg til et svært stort bekreftelsesbehov, veldig selvsentrert er bare meg og meg selv som gjelder. Og man føler seg ofte litt «brukt» eller lurt av denne personen. 

Kjenner ikke igjen meg, meg, meg. Eller at noen skulle føle seg lurt. Er det noen andre du vil diagnostisere eller deg selv?

Anonymkode: dcb32...b97

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallusinasjoner er ikke vanlig ved borderline. De som har borderline har alltid eller periodevis selvskadende adferd som lett bikker over i selvmordsforsøk. Det regnes som en diagnose med høy selvmordsfare.

Anonymkode: 6c425...f72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan man ikke. Likevel er oppførselen til denne personen av slik karakter at flere reagerer og spekulerer i hva det er. Jeg er fullstendig klar over at det jeg driver med kun er spekulasjoner og gjør det derfor anonymt på et forum istedet for å sladre til andre om det. 
I tillegg blir jeg ofte ufrivillig offer for denne personen sine krumspring så at jeg lurer er naturlig. 
I tillegg har jeg og flere  oppfordret personen til å få hjelp eller en utredning utover det som allerede er gjort, personen blir da sint og mener det vi andre ser er feil. 

Hva mener du med at du er et offer for denne personen sine krumspring. En med borderline er oftest en som sliter med egne følelser, kan blant annet oppleve tomhet og være engstelige for å bli forlatt, noe som kan tære på relasjonene til andre. Kan streve med sterke følelser, som å føle at en elsker person i det ene øyeblikket for så å føle hat i neste, men går ikke inn for å manipulere og bruke andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan forholde seg til en slik person? 

Det høres ikke ut som en person med borderline, så det vet jeg ikke. Du burde kanskje heller beskrive oppførselen uten å trekke inn noen diagnose. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En med borderline er oftest en som sliter med egne følelser, kan blant annet oppleve tomhet og være engstelige for å bli forlatt, noe som kan tære på relasjonene til andre. Kan streve med sterke følelser, som å føle at en elsker person i det ene øyeblikket for så å føle hat i neste, men går ikke inn for å manipulere og bruke andre. 

Det er veldig ulikt altså. Det er stort sammenfall mellom BPD og narcissisme.
Kanskje så mye som 40% så jeg en psykiater anslå.

Noen vender det inn og skader seg selv, andre vender det ut og skader andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kutte den ut av livet sitt 

Anonymkode: 76ee3...c08

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan behandler du denne personen?

Anonymkode: c7bb0...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du samme person? Sikker på at ikke du er problemet da? Dersom dette er slik du tenker om personen så vil personen merke dette ganske godt. Du kan trigge følelser personen ellers ikke sliter med men kun i møte med deg. Jeg får litt dårlig følelse av deg, ts.. Ikke noen gode intensjoner. Synes synd på personen du henger ut og tenker at med slike folk rundt seg er det ikke rart personen sliter litt psykisk.

Anonymkode: c7bb0...9df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Du forholder deg ikke til henne. Bare fas ut. 

Det er helt meningsløst å finne ut hvilken diagnose hun skulle ha. Hvis hun ikke gir deg noe positivt så kan du ta styringen på eget liv og finne andre relasjoner 

Anonymkode: dbc0c...08c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.amazon.com/Stop-Walking-Eggshells-Borderline-Personality/dp/1684036895

Denne kan hjelpe deg i forhold til hvordan du kan møte emosjonell manipulasjon. Mulig den også finnes oversatt til norsk.

Anonymkode: 68f7c...bb4

Kjernen i BPD er manglende evne til følelsesregulering. Manipulasjon krever forutsigbarhet og kynisme noe de fleste med bpd ikke er i stand til.

Anonymkode: 75e9e...0ad

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres ikke ut som en person med borderline, så det vet jeg ikke. Du burde kanskje heller beskrive oppførselen uten å trekke inn noen diagnose. 

Ok. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kjenner ikke igjen meg, meg, meg. Eller at noen skulle føle seg lurt. Er det noen andre du vil diagnostisere eller deg selv?

Det er så klart ikke meg selv, hvorfor skulle jeg lurt meg selv? jeg har ingen fordeler eller intensjoner om å gi noen noe diagnose jeg er bare nysgjerrig da mye på akkurat denne stemmer , men ikke helt. 

intense humørsvingninger: Personen er glad og så deprimert og det svinger time for time iblant. 

Følelser for andre endres raskt: Kjæresten er fantastisk og den fiiineste og beste. Så dagen etter er kjæresten manipulerende og personen skal flytte ut. 

Personen føler seg ofte sviktet av andre: Venner tar avstand  på grunn av oppførselen. Noen har fortalt hvorfor og da føler personen at de misforstår eller er urimelige. 

personen  kjeder seg lett.

Selvbilde: Personen framstår svært usikker på seg selv og har et svært dårlig selvbilde samtidig  som at det virker noen ganger som at vedkommende har et svært godt selvbilde også. Selvbildet endres raskt ut fra hvor mye bekreftelser personen får. Livet er dritt fordi personen ikke fikk mange likes i sosiale medier eller fantastisk en liten stund når mennesker rundt har respondert slik personen ønsker. 

Personen har et svart/hvitt syn på forhold: kjærlighetsforholdet er helt fantastisk eller helt jævlig. Slik et det med andre ting også. Humør går opp og ned. Livet er aldri i midten det er enten bra eller så sveves det på rosa skyer. 

Personen reagerer ofte upassende på ting som skjer. Gråter for alt eller stikker av. 

Personen svært impulsiv. Ting som skjer er sjeldent planlagt, selv om det er ting andre ellers tar høyde for og planlegger ut fra. Økonomi er foreksempel  vanskelig, men i stedet for å innse at man har rotet det til selv var det kjæresten sin feil eller « jeg kan da ikke leve på så lite penger , nav sin feil»  
Personen stikker ofte av fra konfrontasjoner , men kommer tilbake og da er alt bra igjen. 

Man vet aldri hvor man har personen. Da meninger endres ut fra hvem man er sammen med som en usikker tenåring. 

Har ingen skrupler med å fortelle hvor fælt kjæresten har oppført seg for å høste sympati  når personen selv har oppført seg minst like jævlig. Ofte er det slik at jeg oppfatter at kjæresten har handlet helt riktig når jeg får innblikk i hele historien.  jeg stoler derfor aldri på at det som fortelles er helt sant. Ofte blir historiene dramatiske, kjæresten låste meg inne! Og så viser det seg at de har krangla og kjæresten skulle låse opp døra, men mistet nøkkelen eller noe slikt. Så tar jeg personen sin side, men egentlig var det bare for oppmerksomheten eller for å få sympati? Så jeg føler meg lurt. 

Keg har ofte blitt spurt om å møtes fpr å ta en kaffe, men det er alltid en baktanke. Skal på date og trenger å ha noen i bakhånd eller andre ting. 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjernen i BPD er manglende evne til følelsesregulering. Manipulasjon krever forutsigbarhet og kynisme noe de fleste med bpd ikke er i stand til.

Emosjonell manipulasjon er ofte ikke bevisst. Det er egne følelser som kommer til uttrykk og som gjør at den andre lett møter følelsene og ikke kravene som kommer med de. 

Anonymkode: 68f7c...bb4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Andro said:

Det er veldig ulikt altså. Det er stort sammenfall mellom BPD og narcissisme.
Kanskje så mye som 40% så jeg en psykiater anslå.

Noen vender det inn og skader seg selv, andre vender det ut og skader andre.

Har du link til de tallene? Er veldig interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Personen har et svart/hvitt syn på forhold: kjærlighetsforholdet er helt fantastisk eller helt jævlig. Slik et det med andre ting også. Humør går opp og ned. Livet er aldri i midten det er enten bra eller så sveves det på rosa skyer. 

Min erfaring er at folk med eufp ofte ikke er i stand til å reflektere over eller ha innsikt i at de tenker i svart/hvitt. De mangler altså selvinnsikten og det er et mønster som er dypt forankret i hvordan de forholder seg til verden.

Du beskriver en hel del trekk ved diagnosen, men spørsmålet er kanskje mer hvilken evne man har til fungering. Jobb, studier, relasjoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...