AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #21 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så regnestykket ditt er altså (gitt at leietaker tegner eget strømabo: Leieinntekt: 15 000 lån: -11 500 Skatt: -3300 Fellesutgifter: -2800 Du sitter da igjen med 2600 kr i utgifter ved å leie ut. Du vil nok kunne føre opp litt av fellesutgiftene på fradrag, men hvor mye kommer an på hvordan fellesutgiftene er fordelt. Du bør også beholde forsikring på boligen, i tilfelle leietaker ikke har dette i orden, og for å få dekket eventuelle skader leietaker påfører boligen. Hvor mye høyere pris kan du få om ett halvt år, og vil det dekke kostnadene du har hver måned på leiligheten, og det som eventuelt må fikses før salg når ukjente har bodd der? Anonymkode: f4e85...546 Jeg har gjort samme regnestykke. Den store jokeren er at vi ikke vet hva husprisene er om 6-12-18mnd. Konklusjonen for meg var at det var bedre for nattesøvnen å selge billig nå. Anonymkode: 995de...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #22 Del Skrevet 11. desember 2023 Her er jo mange punkter å ta hensyn til. Økonomisk sett, jeg ville ventet med å selge hvis du kan realistisk vente til 2026. Hvis ikke, ville jeg prøvd å selge i januar eller mars. Man må ikke nødvendigvis vente til nettopp august. Men, det er ganske stor steg å flytte sammen, hvor lenge har dere vært sammen? Det er første gang dere vil prøve å bo sammen? Du kan jo beholde sin leilighet som en liten sikkerhetsnett, hva om samliv ikke blir som du tror og du vil tilbake til å bo alene? Anonymkode: 790c3...309 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #23 Del Skrevet 11. desember 2023 Utleie kan gi stor slitasje om du får feil leieboer. Mulig du må til med oppussing før evt salg, og at leietaker ramponerer leiligheten. Usikker på om jeg hadde tatt sjansen på det. Dessuten: du vet ikke om prisene stiger. Det er mange flere boliger i markedet nå, og rentefremtiden er fremdeles uviss. Det er spådd at prisene skal stige fra 2025, ikke 2024. Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke selger begge leilighetene og kjøper noe sammen nå som man kan gjøre veldig gode kupp. Mange sitter med to boliger og er desperate for å selge = man får boliger langt under takst. Nå. Du vet ikke hvordan det ser ut om et halvt år. Anonymkode: c049e...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 11. desember 2023 #24 Del Skrevet 11. desember 2023 Anonym90059005 skrev (9 timer siden): Gambler ikke nødvendigvis på en prisoppgang, men at markedet akkurat nå kanskje ikke er så bra for salg og at det kan være lurt å vente noen måneder. Og da leie ut som ts foreslår. Å investere penger kortsiktig på børs er vel ikke akkurat det første rådet som bør gis... Jeg foreslår sparekonto, gjerne en kort fastrente avtale for å maksimere renten. Hvis du vil gamble med pengene kan du gjøre det både på boligmarkedet og aksjemarkedet. Fordelen med aksjemarkedet er at du ikke trenger å gå «all in» (du trenger ikke gamble 4 millioner kroner på at børsen skal gå opp, slik du må gjøre med bolig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #25 Del Skrevet 11. desember 2023 Jeg ville nok ventet og sett hvordan samboerskapet går en stund før jeg hadde solgt, plutselig står du i en situasjon der du har solgt leiligheten din i et dårlig marked, og må kjøpe deg inn igjen når prisene har gått opp. Samtidig må man passe på så man ikke plutselig må skatte av gevinst på salget så ta god høyde for det. Ettersom sparerenta vel er høyere enn prisveksten på leiligheter akkurat nå er det kanskje litt hipp som happ hva du gjør, men jeg ville sjekket hva megler tenker om sannsynlig salgspris nå sammenlignet med i et normalmarked. Har du en lettsolgt leilighet er det ikke sikkert det er så ille. Mine naboer fikk vel 3-400 000 mindre i verdivurdering nå enn da de tok forrige vurdering for ett år siden, solgte til takst på 6 dager. Relativt populært område i Oslo med omtrent samme verdi som din. De fikk senere høre at andre som solgte i samme marked brukte mye lenger tid på å selge samme type leilighet, så man kan ha flaks/uflaks. Er det ev. aktuelt med Airbnb? Det kan man jo nesten tjene mer på om man bor i et populært område og man binder seg ikke opp til en lang kontrakt. Det kan jo være noen trenger litt lengere opphold så det ikke blir så stress. Jeg fikk leid ut hytta i ett år nettopp, reddet økonomien min (kan ikke selge skattefritt på et par år til, og markedet er uansett dødt). Anonymkode: 98182...352 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #26 Del Skrevet 11. desember 2023 Vi har vært sammen i et halvt år. Jeg vil gjerne kjøpe noe sammen nå, men kjæresten min må bo i leiligheten sin frem til august for å unngå å skatte på salget. Vil uansett ikke tilbake til den leiligheten jeg har. Min leilighet er en liten romroms sentralt i Oslo i et populært omeråde. Perfekt førstegangsleilighet. Anonymkode: b1453...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå