Gå til innhold

Lønner det seg å ha elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger hjelp meg å finne ut om jeg trenger en elbil eller om jeg skal kjøpe meg en dieselbil? Hva lønner seg å kjøpe sånn egentlig? Skal jeg kjøpe en dieselbil som er litt billigere rundt 100 000, som har det jeg trenger og jeg kan betale der å da og slippe å ha billån. Eller skal jeg kjøpe en elbil som møter mine krav til 4-500 000? hjelp:)

Anonymkode: 22bd9...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lønner seg hvis du får den gratis. Ellers får du bra mye drivstoff for de 400.000 du sparer på å heller kjøpe en god fossilbil :tunge: Elbilen er nok oppbrukt lenge får du kjøpt så mye diesel, for å si det sånn.

Anonymkode: 079a9...734

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg trenger hjelp meg å finne ut om jeg trenger en elbil eller om jeg skal kjøpe meg en dieselbil? Hva lønner seg å kjøpe sånn egentlig? Skal jeg kjøpe en dieselbil som er litt billigere rundt 100 000, som har det jeg trenger og jeg kan betale der å da og slippe å ha billån. Eller skal jeg kjøpe en elbil som møter mine krav til 4-500 000? hjelp:)

Anonymkode: 22bd9...41e

Uten krystallkule til å fortelle meg renta framover er det jaggu ikke lett å svare på den der..Hvor langt kjører du i året? Lade hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg trenger hjelp meg å finne ut om jeg trenger en elbil eller om jeg skal kjøpe meg en dieselbil? Hva lønner seg å kjøpe sånn egentlig? Skal jeg kjøpe en dieselbil som er litt billigere rundt 100 000, som har det jeg trenger og jeg kan betale der å da og slippe å ha billån. Eller skal jeg kjøpe en elbil som møter mine krav til 4-500 000? hjelp:)

Anonymkode: 22bd9...41e

Her og nå her det helt klart mest å spare på å kjøpe en brukt diesel bil. Men må du kjøpe så dyr elbil? Har du lange kjøre avstander med avstand til lading, da vil jeg og ha kjøpt diesel.

Rent bærekraftig er det ikke så galt å kjøpe brukt fossil bil, fotavtrykket gjennom livsløpslengden er likere enn mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det lønner seg hvis du får den gratis. Ellers får du bra mye drivstoff for de 400.000 du sparer på å heller kjøpe en god fossilbil :tunge: Elbilen er nok oppbrukt lenge får du kjøpt så mye diesel, for å si det sånn.

Anonymkode: 079a9...734

Samme tullesvar fra dieselkameratene hver gang..Alle biler kan vare evig hvis en sveiser rust og bytter deler men elbiler varer MYE lenger enn en fossil i gjennomsnitt for de samme pengene.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (18 minutter siden):

Samme tullesvar fra dieselkameratene hver gang..Alle biler kan vare evig hvis en sveiser rust og bytter deler men elbiler varer MYE lenger enn en fossil i gjennomsnitt for de samme pengene.

Teoretisk påstand som det ikke er mulig å bevise ettersom det ikke finnes 30 år gamle elbiler, dermed er det en helt meningsløs kommentar å komme med. Men å diskutere med deg er jo som å diskutere med en nyfrelst amerikaner, så jeg skjønner ikke at jeg gidder.

Anonymkode: 079a9...734

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadeJarl skrev (26 minutter siden):

Samme tullesvar fra dieselkameratene hver gang..Alle biler kan vare evig hvis en sveiser rust og bytter deler men elbiler varer MYE lenger enn en fossil i gjennomsnitt for de samme pengene.

Vedkommende spør hva som er billigst. Til elbilen må hun låne 3-400000, siden hen har 100000 i egenkapital. Regn med kapitalkostnader på 5% over eks 6-7 år. Det skal ikke så mye til for å se hva som er billigst her og nå.

En elbil eller fossil bil varer evig?? Klart med godt vedlikehold varer de lengre. Men etter sånn 800-1000 ladesykluser må du forvente at batteriet tapper seg og etter hvert må skiftes. Kjører du mye, vil det raskt kunne skje etter 10 år +, noen ganger tidligere. Skifte av barreripakka er ingen billig moro, varierer mye fra batteristørrelse til bilmerke, men billig er det ikke. Service kostnader er normalt lavere for en elbil, fordel elektrisk.

Rent bærekraftsmessig er fotavtrykket gjennom livsløpslengden, likere enn mange er klar over.

Batteriteknologien må utvikles enda mer, både for å øke levetid, men og for å øke kjørelengden. Men batterier er ressurskrevende og krever tilgang til råmaterialer som alt mer belastes.

På sikt tenker jeg at det kommer flere alternative energisystemer, som delvis vil supplere og delvis erstatte batteriet, nettopp råstoffbelastningen alle batteriene i verden krever. Dette vil helt klart komme når en større del av verden blir elektrifisert. Enn skal også være klar over all infrastruktur og kraftproduksjon som skal økes betydelig i verden for å gi tilstrekkelig ladekapasitet for alle. Nye alternativer vil komme. Slik som eks hydrogen og brenselscelleteknologien, men det er ikke sikkert fossilt har sett sitt endelikt. Det kan komme en ny vår for fossilt den dagen ny renseteknologi for co2 utvikles. Nox problematikken i den industrialiserte verden, er nærmest løst.

Det var litt avsporing fra TS sitt spørsmål.

Endret av Coachshinny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Teoretisk påstand som det ikke er mulig å bevise ettersom det ikke finnes 30 år gamle elbiler, dermed er det en helt meningsløs kommentar å komme med. Men å diskutere med deg er jo som å diskutere med en nyfrelst amerikaner, så jeg skjønner ikke at jeg gidder.

Anonymkode: 079a9...734

Bare å la være da vettu..

Selvsagt kan en holde liv i en elbil så lenge en gidder også, skjønner ikke helt hva målet skulle være med det da?

Utgifter pr. kjørte km. må da være en bedre målestokk? Og der vinner elbilen soleklart, ikke rart fossilbilen forsvinner i dette 10året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Teoretisk påstand som det ikke er mulig å bevise ettersom det ikke finnes 30 år gamle elbiler, dermed er det en helt meningsløs kommentar å komme med. Men å diskutere med deg er jo som å diskutere med en nyfrelst amerikaner, så jeg skjønner ikke at jeg gidder.

Anonymkode: 079a9...734

Motsier også deg selv på ditt første svar i tråden 😂😂😂

Anonymkode: 60ae4...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du god tid?ELbil er jo kjekt i vinterkulda.

Anonymkode: 6050c...3fb

Tid er penger, og penger spart er god tidsbruk.

Anonymkode: 60ae4...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte første elbil i 2018. Jeg var veldig skeptisk, men vi har spart enormt mye penger! Hadde hatt både dieselbil, hybrid, bensinbil med veldig liten motor osv. før det. Jeg tror folk som snakker ned elbil sjeldent har prøvd og ikke har sammenligningsgrunnlag.

Ville definitivt gått for elbil. Husk at du i samlet sum må la lader inngå. Du må ha råd til hjemmelader, ellers vil det fort bli dyrt. Og du må sette opp for smartlading.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coachshinny skrev (9 minutter siden):

Rent bærekraftsmessig er fotavtrykket gjennom livsløpslengden, likere enn mange er klar over.

Er ikke det vettu..og det blir mer og mer usant hver dag ettersom sol-/ vindkraft fases inn på strømnettene verden rundt..

Den setningen avslører vel biasen din og..og regnestykket er avhengi av restverdien på bilen når den engang skal selges igjen.

Nytt batteri etter 1000 ladinger? For litium/ jernfosfat er det ikke sant engang..men OK.. For Tesla model Y tilsvarer 1000 ladinger minimum 500 000 km...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadeJarl skrev (1 minutt siden):

Er ikke det vettu..og det blir mer og mer usant hver dag ettersom sol-/ vindkraft fases inn på strømnettene verden rundt..

Den setningen avslører vel biasen din og..og regnestykket er avhengi av restverdien på bilen når den engang skal selges igjen.

Nytt batteri etter 1000 ladinger? For litium/ jernfosfat er det ikke sant engang..men OK.. For Tesla model Y tilsvarer 1000 ladinger minimum 500 000 km...

Ja for kina og lignende land er jo grønne som bare det…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du god tid?ELbil er jo kjekt i vinterkulda.

Anonymkode: 6050c...3fb

Om man ikke har veldig stort budsjett vil jeg si elbil er kjekt i vinterkulda. Til og med den ene gamle elbilen vår kan forvarmes og all snø/is smeltes via app.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Ja for kina og lignende land er jo grønne som bare det…

Kineserne slipper ut mye mindre per person enn vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Coachshinny skrev (17 minutter siden):

nettopp råstoffbelastningen alle batteriene i verden krever. 

Ren BS. Prisene på litium har kollapset i år..vet du hvorfor?   Selvsagt vet du ikke det men svaret er overproduksjon.

Neste generasjon batterier er allerede i produksjon i kina ( CATL) og nye fabrikker bygges mens vi skriver her..

Hvilke batterier da? Sodium/ ion...Inneholder salt...og kull! Når tror de vi går tom?...😂

Coachshinny skrev (17 minutter siden):

Nye alternativer vil komme. Slik som eks hydrogen og brenselscelleteknologien

Nei det kommer ikke, hydrogen har alltid vært bilindustriens unnskyldning for ikke å bygge miljøvennlige biler..

"Masseproduksjon av H- biler om 5 år" alltid var det 5 år fram...

Hydrogen for veitransport er steindødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (40 minutter siden):

Samme tullesvar fra dieselkameratene hver gang..Alle biler kan vare evig hvis en sveiser rust og bytter deler men elbiler varer MYE lenger enn en fossil i gjennomsnitt for de samme pengene.

For diesel/bensinbiler så er det vel litt forskjellige ting som gjør at de blir kondemnert. Jeg kjørte en Ford Sierra som hadde så mye rust i kanalene at det ikke var fornuftig å kjøre videre.

Noen produsenter har valgt aluminium, fullforzinket stål eller solid understellsbehandling. Andre leverer visst biler med lite beskyttelse mot salt og steinsprut.

En forbrenningsmotor, girkasse og clutch har kompleksitet som kan (og vil) ryke med dyre verkstedregninger, men det er ikke det som har røket på den 10 år gamle BMWen min så langt. Det er heller hjuloppheng og drivverk, sånt som også elbiler har. Elbilet har også batteri som er en stor utgift hvis det skulle ryke. Kanskje (eller kanskje ikke) 10-15 år gammel Tesla hadde batterier som holder i 30 år men vi vet ikke hva dagens Kinesiske produsenters batterier vil holde til.

Anonymkode: ccf94...386

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Kineserne slipper ut mye mindre per person enn vi gjør.

Og det hjelper når de slipper ut 30% av totalen mot Norges 0,3% ?? Norge redder verden med el-bil😂

Faktisk slapp Kina ut mer pr innbygger i 2021 enn Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (7 minutter siden):

Ja for kina og lignende land er jo grønne som bare det…

Ingen land i verden ( muligens med unntak av australia) beveger seg raskere mot nullutslipp enn Kina i dag...De økte andelen fornybart på strømnettet fra 28% til 52% på et år!

Men det her hører ikke hjemme i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...