Gå til innhold

Hvordan ser en overgriper ut?


Natterravn

Anbefalte innlegg

Hvordan forestiller du deg at en overgriper er/ ser ut?

Jeg spør av ren nysgjerrighet da jeg lurer på om vi sitter med de stereotypiene. Tråden handler ikke om å genralisere, men å oppdage stereotypier. Med andre ord: vær fordomsfull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som broren din, faren din, bestekompisen din og deg selv. 

Som storesøsteren din, mormoren din, og naboen din. 

Overgripere er ikke en spesiell type mennesker. Det er alle type mennesker og umulig å skille. 

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror overgripere flest ser helt ordinære ut.

 

Hvis man kunne se på noen at de er et monster. Hadde de jo ikke kunnet gjennomføre noe. Dessverre får mange som ikke helt ser ut som andre unngjelde for at folk tror de kan se at folk er slemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkedyne skrev (2 timer siden):

Som broren din, faren din, bestekompisen din og deg selv. 

Som storesøsteren din, mormoren din, og naboen din. 

Overgripere er ikke en spesiell type mennesker. Det er alle type mennesker og umulig å skille. 

Det er sant, men jeg ser som sagt etter stereotypier. Veldig fint at du evner å se forbi dem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møl skrev (17 minutter siden):

Tror overgripere flest ser helt ordinære ut.

 

Hvis man kunne se på noen at de er et monster. Hadde de jo ikke kunnet gjennomføre noe. Dessverre får mange som ikke helt ser ut som andre unngjelde for at folk tror de kan se at folk er slemme.

Jepp det er nettopp det jeg er litt interessert i. Hva slags stereotypier, tanker og idéer folk sitter inne med når det gjelder overgripere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er lik alle andre utseendemessig men du kan se et haukeblikk og også noen ganger et svart blikk i øynene deres. 
De er ofte generøse med folk og ekstra overøsende med tjeneste og komplimenter til andre. De spiller fantastiske utad for å skjule hva de driver med. Fasaden er viktig. Den som forsøker å avsløre de blir utsatt for sverting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natterravn skrev (7 timer siden):

Det er sant, men jeg ser som sagt etter stereotypier. Veldig fint at du evner å se forbi dem uansett.

Og hva er hensikten med det?

Det er kjempeviktig å nettopp stoppe å ha og spre stereotypiske bilder av hvordan en overgriper ser ut eller er. Det er pga stereotypier at mange ikke blir trodd når de forteller om voldtekt, og heller ikke klarer å erkjenne for seg selv at de ble utsatt for en voldtekt fordi "han er jo så snill med barna" eller "han ser jo så harmløs ut" eller "han er jo så flink på skolen, han er ikke typen til å gjøre noe sånt". 

Det er kjempeødeleggende å snakke om stereotypiske overgripere, for det finnes ikke! 

Denne tråden bør stenges. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkedyne skrev (1 time siden):

Og hva er hensikten med det?

Det er kjempeviktig å nettopp stoppe å ha og spre stereotypiske bilder av hvordan en overgriper ser ut eller er. Det er pga stereotypier at mange ikke blir trodd når de forteller om voldtekt, og heller ikke klarer å erkjenne for seg selv at de ble utsatt for en voldtekt fordi "han er jo så snill med barna" eller "han ser jo så harmløs ut" eller "han er jo så flink på skolen, han er ikke typen til å gjøre noe sånt". 

Det er kjempeødeleggende å snakke om stereotypiske overgripere, for det finnes ikke! 

Denne tråden bør stenges. 

Jeg har blitt utsatt for overgrep selv og er smertelig klar over hvordan det er å stå i en sak mot en person alle elsker og som ingen kunne tro hadde utført en voldtekt. Derfor ønsker jeg å ta opp nettopp denne problematikken i en oppgave. Jeg syntes det er forunderlig at du er så rask med å ville stenge denne tråden basert på stereotypier og forhåndsdømming, når du nettop forhåndsdømmer hvorfor denne tråden er satt opp. Forøvrig ville jeg bare si at det er redegjort i tråden at denne tråden ikke handler om å generalisere men å utforske stereotypier. Dersom du tenker at det å snakke åpent om og å forstå stereotypier, er ødeleggende, ja da har vi et svært ulik syn på verden. Jeg i mitt ståsted liker å tenke at åpenhet og adressering er alfa og omega i fjerningen av disse. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det kan vare hvem som helst, Gerda på 92, osv osv"

Eh, nei. Bare PK-tull.

* I 98 % av saker, er det en mann. Det er statistikk.

* For overgrep begått mot barn er andre eldre barn sterkt overrepresentert.

* Snakker vi overgrep mot voksne kvinner er aldersgruppen 17-24 overrepresentert, deretter gradvis dalende.

* Enkelte innvandrergrupper er sterkt overrepresentert på seksuallovbrudd. 

Kilde: SSB

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, Ymreymre said:

"Det kan vare hvem som helst, Gerda på 92, osv osv"

Eh, nei. Bare PK-tull.

* I 98 % av saker, er det en mann. Det er statistikk.

* For overgrep begått mot barn er andre eldre barn sterkt overrepresentert.

* Snakker vi overgrep mot voksne kvinner er aldersgruppen 17-24 overrepresentert, deretter gradvis dalende.

* Enkelte innvandrergrupper er sterkt overrepresentert på seksuallovbrudd. 

Kilde: SSB

Jupp. Det er primært menn. Tallet varierer noe. Canada opererte med 94% menn i 2014. Men det ligger generelt sett på godt over 90%. Menn er nok overrepresentert i grovere handlinger, type voldtekt mens kvinner er tilstede i større grad i mindre alvorlige tilfeller, type beføling etc. 

Det hadde vært interessant å vite om denne statistikken hadde endret seg hvis kvinner hadde blitt det fysisk dominante kjønnet. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at enhver feminazi har et seksuelt rovdyr som konstant skriker
etter mannlige bytter 🤣 

Anonymkode: 09221...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste saker er det jo en mann som har utført voldtekten.

Når det er sagt, så kan også kvinner være voldtekstsforbrytere, men langt sjeldnere.

Anonymkode: d5787...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De ser ut som hvem som helst men jobber gjerne et sted det er tilgang på det de liker. 

Anonymkode: 2daea...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aktør i domstolen sa til meg at det kan være hvem som helst, men at det tradisjonelt har vært de ressurssvake - de stakkarslige som har blitt tatt, men at aktiviteten på nettet har gjort at flere med ressurser har blitt tatt. 
 

Gode eksempler på det er at to dommere i Oslo tingrett og en barnepsykiater med surrogatbarn - ikke bare er tatt, men også dømt og jobben har ryki for dem alle tre. Fortjent! 

Anonymkode: d6cd3...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...