Gå til innhold

Ny familiebil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min bil er en Nissan qashai. Umulig navn. Men sånn type mellomstor bil. Stor plass i passasjersetet. Stor plass i bagasjerommet. Har plass til instrumenter. Tuba mm. Kan bare anbefale. Elsker bilen min. 

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

4-hjulstrekk må vi ha, men er den kjapp? Sist jeg kjørte en Skoda føltes det litt som å se på maling som tørket før jeg var oppe i 80.

Anonymkode: fc3da...f0a

Er flere motor størrelser å velge mellom.  Som Skoda superb . Så en må se hvilken str motoren er

Skrevet

ts, bare ikke kjøp en kinesisk bil da, mer harry blir det ikke

Anonymkode: f308a...03f

Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

Er flere motor størrelser å velge mellom.  Som Skoda superb . Så en må se hvilken str motoren er

Jeg tenker maks 5 sekunder på 0-100. Hvilken motorstørrelse trenger jeg på den da?

Skrevet

Det fins ingen Nissan, Škoda eller Honda familiebil som kommer under 5s.

Ditt eneste realistiske alternativ er elektrisk.

Tesla Y er budsjettaltetnativet. Helt grei bil. Om du har godt med penger, er det Kia EV6 GT som er toppen av kransekaka:

Anonymkode: 3fe10...e34

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får jeg plass til barnesete og godt med bagasje? 

Ja, det bør gå greit. Model Y har mest bagasjeplass i sin klasse. 

Men om du lurer er det jo bare å prøvekjøre en. 

LR-utgaven gjør 0-100 på 5,0 sekunder. 
P-utgaven klarer samme øvelse på 3,7 sekunder. 

Skrevet
endo skrev (15 timer siden):

Jeg må innrømme jeg liker Honda CRV. God komfort, fin og kjøre, masse utstyr. Grei plass, nydelig 4hjulstrekk. 

Ikke er det spesielt god plass, plastic interiør, støy, så langt fra premium biler som man kan komme egentlig, grei bil for penga det er alt

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 21.08):

Er på jakt etter en ny familiebil. Den må ha plass til godt med bagasje, ha firehjulstrekk. Jeg liker å kjøre bil, så det må være litt futt i den. Er lave fartsgrenser i Norge, så det toppfart er ikke så viktig, men god akselerasjon til forbikjøringer og svingete veier vil jeg ha.

Xpeng G9 .

Cutting edge i alt som kan måles på en bil. Rekkevidde, ladehastighet, akselrasjon og bagasjeplass/ innvendig plass. En av ytterst få som kan måle seg med Tesla. ( Og G9 er et knepp billigere)

Endret av LadeJarl
  • Liker 1
Skrevet
LadeJarl skrev (13 minutter siden):

Xpeng G9 .

Cutting edge i alt som kan måles på en bil. Rekkevidde, ladehastighet, akselrasjon og bagasjeplass/ innvendig plass. En av ytterst få som kan måle seg med Tesla. ( Og G9 er et knepp billigere)

G9 er mye, mye dyrere enn Model Y. G9 AWD koster noe sånt som 170.000,- mer enn Y LR. 

Skrevet
-jk- skrev (8 minutter siden):

G9 er mye, mye dyrere enn Model Y. G9 AWD koster noe sånt som 170.000,- mer enn Y LR. 

Ja jeg husket feil..men ikke 170 nei, Tesla y rundt 540k vel og Xpeng tipper vel 600 så vidt..enn så lenge.

Skrevet
LadeJarl skrev (18 minutter siden):

Ja jeg husket feil..men ikke 170 nei, Tesla y rundt 540k vel og Xpeng tipper vel 600 så vidt..enn så lenge.

677k NOK står det for G9 AWD nå mens man får Y LR for 507k. Riktignok pluss vinterdekk, noe du får inkludert på G9 om du bestiller en i desember. I så fall er forskjellen ca. 150k. 

For standard range RWD er prisforskjellen mindre, 84k. 

Skrevet (endret)
-jk- skrev (7 minutter siden):

677k NOK står det for G9 AWD nå mens man får Y LR for 507k. Riktignok pluss vinterdekk, noe du får inkludert på G9 om du bestiller en i desember. I så fall er forskjellen ca. 150k. 

For standard range RWD er prisforskjellen mindre, 84k. 

Jeg gidder faktisk ikke bruke mer tid på dette..ser at jeg leste feil så gir meg der...🙈

https://www.heyxpeng.com/no/g9?utm_source=google&utm_medium=paid+search&utm_campaign=paid_search_g9&utm_id=1&utm_content=G9&ad=M202208A0018&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA4NWrBhD-ARIsAFCKwWtHsFl_mk7XBCO2KzQNX-sMstZHLOWfvnMZgibR6k6Mzy2sP9pxm_EaArO3EALw_wcB

Endret av LadeJarl
Skrevet

Kjøp Tesla Y. Da får du;

En bil med mange feil og stygg som f**n.

Du får elendig behandling av forhandler når det blir noe galt med den. Og det blir det.

Garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på. Du har sannsynlig ødelagt bilen selv. (Bare se på alle klagesakene i media) En fikk faktisk beskjed om at han hadde vasket bilen med for sterk såpe, da han klaget på at baklyktene hadde sprukket. 

Du må gå med en lapp med registreringsnummeret på, så du finner din egen bil i mengden av alle disse billige Y'ene. 

Hvis du synes Volvo har dårlig interiør og vonde seter.... Vel, Tesla Y har nesten ikke interiør. Bare noen plastikkseter og en halv laptop. 

Hvis du synes det er greit at forhandlernettverket ikke får lov å organisere seg og ha ryddige arbeidsforhold. 

Jeg fatter ikke folk tør å kjøpe Tesla etter alt som kommer frem i media. Det kan bli et frustrerende og dyrt bilhold allikevel. 

Men det er en billigbil med stor plass da, det skal de ha. 

Anonymkode: bfccc...baa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi kjøpte Skoda Enyak med 4-hjulstrekk i høst, og er kjempefornøyd. 

To barn, en som fremdeles bruker vogn, og masse plass likevel. Vi gikk fra en Skoda Superb (som vi også elsket, men vi hadde ikke 4-hjulstrekk, og slet med den bratte bakken opp til huset om vinteren). 

Vi vurderte ogen en Tesla Y. Den har bittelitt mindre bagasjeplass enn Enyak, men likevel veldig god plass. Satt på med en annen fra barnehagen, som også har to småbarn, og drasser på vogn. God plass. Vi valgte den bort pga den var litt for "rar". Vi likte ikke at den ikke har noe dashbord foran fører, bare skjerm på siden, så man må flytte blikket til siden for å se speedometeret. 

Og ikke minst: den har ikke gode rygge-sensorer, den baserer seg mye på kamera, og er ikke like nøyaktig - ikke ideellt når vi har garasje fra 1968, med bredde basert på biler som var mangfoldige cm smalere enn dagens monstre. 

Anonymkode: 6dbb6...864

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

To barn, en som fremdeles bruker vogn, og masse plass likevel. Vi gikk fra en Skoda Superb (som vi også elsket, men vi hadde ikke 4-hjulstrekk, og slet med den bratte bakken opp til huset om vinteren). 

Vi vurderte ogen en Tesla Y. Den har bittelitt mindre bagasjeplass enn Enyak, men likevel veldig god plass. Satt på med en annen fra barnehagen, som også har to småbarn, og drasser på vogn. God plass. Vi valgte den bort pga den var litt for "rar". Vi likte ikke at den ikke har noe dashbord foran fører, bare skjerm på siden, så man må flytte blikket til siden for å se speedometeret. 

Og ikke minst: den har ikke gode rygge-sensorer, den baserer seg mye på kamera, og er ikke like nøyaktig - ikke ideellt når vi har garasje fra 1968, med bredde basert på biler som var mangfoldige cm smalere enn dagens monstre. 

Hvor raskt lader Enyaken på hurtiglader da?

Skrevet

Vi har også Enyaq, og digger den. Nå er jeg inhabil, men jeg synes den er lekker å se på, og interiøret er meget praktisk, og komfortabelt.

Jeg liker at det er fysiske knapper på de forskjellige snarveiene. Jeg liker også at den har rammer rundt vinduene og skikkelige dørhåndtak og ikke disse håndtakene som ligger inne i døren.

For å ikke snakke om Matrix-lysene. Helt fantastiske! 

Enyaq har god plass, men ikke 'frunk'. 

Prøvde også Tesla Y, men den falt ikke i smak av mange grunner hos oss. 

LadeJarl skrev (21 minutter siden):

Hvor raskt lader Enyaken på hurtiglader da?

Nå lader jeg 99,5 % hjemme, så hurtiglading er ikke noe problem for min del. 

Men den lader ikke på langt nær så raskt som Tesla. Men jeg venter heller 15 minutter lengre på Enyaq'en min enn å kjøre Tesla. Tesla kan ikke måle seg i opplevd kvalitet i mine øyne. 

Skrevet

Kjøp Tesla Y. Da får du;

En bil med mange feil og stygg som f**n.

Du får elendig behandling av forhandler når det blir noe galt med den. Og det blir det.

Garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på. Du har sannsynlig ødelagt bilen selv. (Bare se på alle klagesakene i media) En fikk faktisk beskjed om at han hadde vasket bilen med for sterk såpe, da han klaget på at baklyktene hadde sprukket. 

Du må gå med en lapp med registreringsnummeret på, så du finner din egen bil i mengden av alle disse billige Y'ene. 

Hvis du synes Volvo har dårlig interiør og vonde seter.... Vel, Tesla Y har nesten ikke interiør. Bare noen plastikkseter og en halv laptop. 

Hvis du synes det er greit at forhandlernettverket ikke får lov å organisere seg og ha ryddige arbeidsforhold. 

Jeg fatter ikke folk tør å kjøpe Tesla etter alt som kommer frem i media. Det kan bli et frustrerende og dyrt bilhold allikevel. 

Men det er en billigbil med stor plass da, det skal de ha. 

Naja....nå er det nå ikke helt sant alt som "kommer fram" om Tesla i media og kommentarfelt da...

En ting skal de ha de som har brukt 10talls milliarder $ på å bekjempe elbilbølgen, de vet hvor de skal sikte seg inn..uten Tesla hadde vi ikke hatt en elbilbølge over hele verden nå.

Anonymkode: 5646b...026

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Naja....nå er det nå ikke helt sant alt som "kommer fram" om Tesla i media og kommentarfelt da...

En ting skal de ha de som har brukt 10talls milliarder $ på å bekjempe elbilbølgen, de vet hvor de skal sikte seg inn..uten Tesla hadde vi ikke hatt en elbilbølge over hele verden nå.

Kom borti anonymknappen ved et uhell

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så du påstår at folk lyver når de står frem i media?

Det har være fryktelig mye negativt omtale om Tesla som bil, og forhandlernettverket som ikke ordner opp. år og måneder med krangler om hva som skal dekkes på garantien. Biler som må kjøres milevis frem og tilbake til forhandlere, uten å få hjelp.

Er det løgn at Tesla lå på klagetoppen i lang tid? Og ikke på klagetoppen for bilmerker, men på klagetoppen hos forbrukerrådet over ALT. Er det ikke sant at de som arbeider hos Tesla ikke får lov å organisere seg? Eller at de ikke får tariffavtaler? 

Det åpnet et nytt Tesla-senter i Porsgrunn for noen uker siden. Lokalavisa var på åpningen. Men for første gang i historien fikk de ikke lov å ta bilder av de ansatte, eller intervjue dem! Seriøst? Hva slags firma er dette?

Jeg ville ikke kjøpt en Tesla bare av den grunnen at jeg ikke støtter slik praksis.

Og dette er bare noe. Så, nei, det er ikke løgn at det er ekstremt mye negativt om og med Tesla. Så vil de ivrigste Tesla-fans bruke som unnskyldning at det er verdens mest solgte bil. Men det er også verdens mest negativt omtalte merke av god grunn. Men det ser ut som folk godtar det meste, fordi bilen er en billigbil. Men billig, skal også ha en viss kvalitet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en Tesla-forhandler borti gata her, og de får stadig påfyll av biler. Men de blir jo aldri solgt. De bare står der, i åresvis. Virkelig utrolig suspekt hele greia.

Anonymkode: a18bf...157

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...