Gå til innhold

Flere enn oss med lite penger?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alenemor med hus og bil. Har råd til frisør, ferie, mat og jul ja. Men har jo utdannelse og en ordentlig jobb.

Anonymkode: d077b...e6d

Men hvordan har du fått lån alene? Og med barn? Banken vil jo ikke gi lån til de med barn nesten. Og i alle fall ikke på bare en gjennomsnittlig inntekt. 

Anonymkode: cd94f...845

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mhm, reagerte på det samme. Hvorfor svarer hun i det hele tatt i denne tråden?!

Anonymkode: b4068...c32

Jeg har også ordentlig jobb men vanskelig å brødfø en familie på det nå vs for noen år siden feks. 

Skrevet

Er sikkert bare for å provosere, rakke ned på andre. Går ikke alltid veien for de som er så høyt oppe heller. Sykdommer og skilsmisse kan gjøre store endringer i livet, noe vi ikke har kontroll på. 

😊

Anonymkode: b4068...c32

Poenget mitt var bare

Vi har det helt fint på veldig vanlige lønninger. Vi er ikke rike, har ikke fantastiske jobber. 
Jeg vet hva folk med rundt jobber (jeg jobber innen lønn) og vet at mange folk tjener syyyykt godt! 

Så det er ikke sånn at alle lever på kreditt og spinker og sparer for å holde fasaden. Folk i Norge har generelt god råd!

Jeg lurer litt på hvem dere prøver å lure?

Anonymkode: 72032...eaa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har det det litt som du sier, jeg er alene med 2 barn som er tenåringer. Men vi har nedbetalt hus, relativt ny bil men uten lån, Jeg går til frisør hver måned for farging av ettervekst, klipp hver annen måned. Det merker jeg jo er dyrt når det koster nesten 3000 hver annen måned. Men det er noe jeg unner meg. Merker jo at ting er dyrerer, både mat og klær. Men jeg tjener veldig bra. så har alltid kunne spart barneetrygden. Vi har el-bil, drar på ferier 1-2 ganger i året, men har hus i Spania som eies av familien, kjøper den maten vi ønsker, bare her bruker vi ca 12000 i måneden. Det er jo i utgangspunktet veldig mye. Men vi har det bra og er takknemlig for det, føler med de som sliter. Syntes det er forferdelig hvordan mange har det og spesielt barnefamilier. Må være forferdelig å ikke kunne spise skikkelige måltider, kjøpe gode varme klær til barna etc. Tenker på mange eldre som også sliter og sitter hjemme og fryser

Har også inntrykk av at både mine søsken og venner generelt også klarer seg bra, men det er klart alle merker jo økning av utgifter

Anonymkode: 8116a...e53

Akkurat det er vår største utfordring. For man må jo ha mange sett med klær for en uke i barnehagen. Vinterklær er veldig dyrt i utgangspunktet. Men vi løser med å saumfare bruktmarkedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Poenget mitt var bare

Vi har det helt fint på veldig vanlige lønninger. Vi er ikke rike, har ikke fantastiske jobber. 
Jeg vet hva folk med rundt jobber (jeg jobber innen lønn) og vet at mange folk tjener syyyykt godt! 

Så det er ikke sånn at alle lever på kreditt og spinker og sparer for å holde fasaden. Folk i Norge har generelt god råd!

Jeg lurer litt på hvem dere prøver å lure?

Anonymkode: 72032...eaa

Men gjennomsnittlig så tjener nordmenn ikke så godt som deg. Gjennomsnittlig lønn er 500 noe tusen. Nå om dagen rekker ikke den lønna så utrolig langt om man har andre enn seg selv å ta vare på.  Men er man to stk med gjennomsnittlig lønn går det nok en del bedre. Men at man i disse tider har råd til ferie, bil , hus osv på to gjennomsnittlige lønninger er ikke nødvendigvis en selfølgr heller vil jeg ikke tro. Noen tjener jo og litt under snittet. Da blir det fort problematisk. 

Skrevet

Vi bor også i et område der de fleste har tilsynelatende god råd og alt de trenger av ting og tang. Jeg er vokst opp her, så kjenner jo til en del av disse folka fra vi var barn og samtlige av de som lever "velstående" nå kommer fra familier som var velstående i oppveksten. Altså har de et bedre økonomisk utgangspunkt fra før. For all del så jobber de sikkert for pengene de tjener og er muligens "flinke" med økonomien sin, men det sier seg selv at et par hvor begge parter stiller med fulle sparekontoer og har fått sponset livets opphold gjennom hele studietiden osv har et bedre utgangspunkt enn de som ikke har den luksusen. 

Hører også stadig om at de skal på ferie med storfamilien fordi "mamma og pappa ville spandere tur på barn og barnebarn". Og når jeg var i barselgruppe med mange av disse folka hadde de blitt sponset av foreldre med barnevogner og alt mulig babyutstyr.

Tenker at sånn er det bare.. vi har forskjellige jobber, bakgrunner og noen er uheldige og blir syke eller hva det måtte være. Poenget er at jeg tror man skal blir flinkere til ikke å klandre seg selv eller skamme seg fordi om man har mindre enn andre. Folk flest gjør så godt de kan med det de har 🙂

Anonymkode: c4a06...dc7

• Liker 3
Skrevet

Alle som jobber tjener mindre nå enn tidligere med tanke på kjøpekraft.
Staten tar mer i skatt og avgifter, samtidig som utvalget blir dårligere ved at mindre aksepteres fra utlandet og krympflasjon gjørs for å maksimere gevinster.

Norge ligger ganske høyt med tanke på gjeld per hode og om du ser hva de i butikken betaler med, så ser du det er mye mastercard i bruk. Problemet med dårlig råd dyttes bare fremover til en annen tid i håp om at det blir bedre.

Skrevet

Har hus og bil, og ungene ser velkledd ut. Huset er gammelt og kaldt. Bilen er det lån på. Ungenes klær kjøpes pent brukt. Klart, det ser fint ut utenpå, men vi må snu på krona vi og nå som renta er høy og maten dyr. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

. Jeg har ett stort hus med 2 mill i lån, men bant renten for 10 år i 2020 og har fastrente på 1,3 prosent til oktober 2030.

Anonymkode: 925a1...892

Er det noe jeg skulle ønske jeg kunne gjøre om i livet så er det akkurat det å binde renten. Hvorfor jeg ikke gjorde det (og flere andre) er idiotisk. Men, men.... neste avdrag og rente er 14 000.

Anonymkode: 991e6...76f

Skrevet

Privatøkonomien går som det suser. 

Men, jeg sløser ikke bort pengene mine på masse klær, dyre biler osv. Pengene går til sparing. I år har jeg spart 400.000 🙂

Så jeg lever nøkternt og sparer i hverdagen. 

Anonymkode: b3e93...030

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De fleste i Norge klarer seg fremdeles veldig greit. Og en del har mye penger. Svartmalingen i media om at alle har dårlig råd er feil. Men at flere av oss har strammere økonomi enn for to år siden, det er noe annet. 

Anonymkode: 309d2...0eb

Litt enig med den

Samme med svartmaling av bilbransjen. 2023 har vært all time high. Spesielt bruktbil og verksted. Ja nybil har vært slunken men det er fortsatt rekord omsetning

Anonymkode: c8e49...fb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg føler det også slik… vi selv har klart oss greit med at ting koster mer, men så ble mannen permittert. Er jo ikke det at vi har dårlig råd vi går å skriker om selv om det sliter på oss. Vi går jo fortsatt med samme klær, bor i samme hus og kjører samme bil (verken stort hus eller ny bil). 
tror ikke folk ser det på oss at vi sliter økonomisk. Har begynt å gå til jobb og barnehage for å spare på bensinen, men det folk ser da er at vi er en aktiv familie. 
ingen som ser at vi ikke kjøper julegave til hverandre i år eller at vi enda ikke har kjøpt til barna. 
ingen ser at vi har søkt om avdragsfrihet. 
osv. 

vi er heldige at vi har kunnet spedd på fra bufferkonto frem til nå, men ting strames til. 

så tror det er mange som sliter, men tror også det er maaaange som skjuler det. Jeg opplever det iallefall som flaut å ha dårlig råd, og det gjør nok andre ogsåz

Anonymkode: 114b3...076

Ja, det tror jeg også, mye som er skjult bak fasade. Derfor er det giftig å sammenligne seg med «alle andre». Min erfaring er at det er mer nyttig å se hva man seg kan gjøre og fokusere på selv.

Anonymkode: b21e8...ed7

Skrevet

Jeg har lite penger nå ja. Men vi har stort hus og bil. Hytte. Det er vel ikke så uvanlig. Likevel er kontoen min veldig tom nå fordi jeg har brent bort penger på kjoler og julegaver. Men får lønn på neste fredag, og har en mann som også er ganske tom nå...hahah...

Nei, vi er håpløse! Men vi har jo penger på konto. En sparekonto. Det er jo veldig nederlag å måtte ta penger derfra da. Vi  har ikke penger fordi vi er så flinke å spare, det er bare fordi at vi har leid ut deler av huset og de pengene går rett inn på en sparekonto. Den skal kun gå til oppussing, anneks på hytta, vedovn og pipe til hytta. Den går til ting vi sparer til, som øker vår formue, og skal ikke brukes til forbruk. Vi låner av prinsipp ikke mer penger. Alt vi skal ha skal spares til, og det er smertefritt når det er utleiepenger som vi liksom aldri ser. 

Farge håret og reise på ferier har vi råd til. Hvor får vi pengene fra? 2 lønninger, vi leier ut to deler av huset (ja, det er stort) der en del går til å betale på lån, den andre til sparing, og vi har tatt utbytte på firma for å reise på ferie i år med alle 4 barn, som nå er ganske store. Det skjer ikke neste år, for vi merker at det blir trangere nå. Så har vi vært huseiere lenge, så lånet er jo ikke så stort, og vi har ikke pusset opp på den dyreste måten- Vi har pusset opp, men heller enn å bruke en halv million på kjøkken, så bruker vi kanskje 50 000 på å fornye gammelt kjøkken. Vi har nok av penger, og er ikke spesielt flink til å leve sparsommelig. 

Anonymkode: 5c0ea...2d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat det er vår største utfordring. For man må jo ha mange sett med klær for en uke i barnehagen. Vinterklær er veldig dyrt i utgangspunktet. Men vi løser med å saumfare bruktmarkedet. 

Skjønner ikke dette med at alle må ha så mange sett med klær for en uke i barnehagen. Vi har 6 ullsett, et til hver dag og et ekstra. Vaske rull en gang per uke. 

Har to ulldressen som mellomlag, en tykk og en tynn. En vinterdress med høy vannsøyle. Cherrox og vintersko. Vanlig regntøy.

Thats it. 

Aldri hatt behov for mer. Er kun dette som brukes om vinteren. 

Anonymkode: e47da...195

Skrevet

Tror akkurat nå har det endel å si hvor man bor. Vi bor i Rogaland og begge oss jobber i oljebransjen. Har vært veldig gode tider i arbeidsmarkedet her og vanskelig å få tak i nok folk. Har begge byttet jobb det siste året, og vi har samlet gått opp nesten 600 000 kr i lønn - det hjelper mye når alt har blitt dyrere. Vi har også en sokkelleilighet som tidligere har stått tom som vi nå har valgt å begynne å leie ut. 

Vi merker selvfølgelig at alt er blitt mye dyrere, og vi sparer der vi kan.  Har bestilt ferie utlands til sommeren, men vi har feriehus i familien så blir ikke kjempedyr ferie. Vi har stort hus som har økt veldig i verdi de siste årene, men lite lån. Vi prøver å legge opp økonomien til at vi skal kunne klare oss på en inntekt hvis vi måtte, og prøver å ikke leve over evne.

Anonymkode: 818e7...421

Skrevet

Vi har vel litt under snittet. Men har hus (kjøpt i nabokommunen som var betydelig billigere), to biler (billigere, eldre fossilbiler). 

Ellers har vi familie som kjøper gaver til greie summer. F.eks ny vinterdress, vogn når baby ble født, dyrere leker. Innimellom spanderer foreldrene våres en middag ute. 

Vi drar på en årlig reise. I snitt 1 uke. Prøver fp til en weekendtur. Vi bor billigere da vi ikke trenger flotte rom vi kun skal sove på. Reiser ditt det er billigere, ikke bare fordi det er inn å reise noen steder. Spiser i sidegatene i stedet for de dyre plassene. Stedene kan se like flotte ut, så ingen vet at det er to sidegater bortenfor. 

Kjøper mye brukt, men sier jo ikke tilnalke rundt med mindre de spør hvor det er fra. Har vært flotte merker innimellom. Men halv pris. Arver også. 

Vi pusser ikke opp etter hva som er trendy. Kjøper en del på finn. Men man kan ikke se at vi har et "billig" hjem. 

Noen har mer å rutte med da de har arvet, betalt mer ned på lån når de hadde god råd, har solgt eiendom med gevinst, leaser bil, låner leilighet til bekjente i syden, reiser når det er billigere. Ellers får de kanskje pusset mer opp hvis en er utdannet elektriker, tømrer el. Da blir det plutselig billigere og enklere å få gjort ting. Også viser jo mange de "gode" øyeblikkene i sosiale medier. Selv om de er på en sydentur, en weekendtur og har byttet bil, så kan det hende de har måtte leve mer sparsommelig på matfronten for å få det til. Kanskje de har solgt diverse på finn for å få råd til en ny, dyr jakke. Hvem vet. Og er man to stk hvor begge har greie inntekter/en eller begge har god inntekt, så er det lettere å få til en ok økonomi. Er begge i lavtlønnsyrker er det gjerne vanskelig, men de kan jo ha hatt oppsparte midler fra før, aksjer, arv, salg av eiendom, hytte, større pengegaver osv.

Anonymkode: c8012...eb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke dette med at alle må ha så mange sett med klær for en uke i barnehagen. Vi har 6 ullsett, et til hver dag og et ekstra. Vaske rull en gang per uke. 

Har to ulldressen som mellomlag, en tykk og en tynn. En vinterdress med høy vannsøyle. Cherrox og vintersko. Vanlig regntøy.

Thats it. 

Aldri hatt behov for mer. Er kun dette som brukes om vinteren. 

Anonymkode: e47da...195

Du skjønner man er forskjellig ? Det der hadde aldri holdt her men vi er ute hver eneste dag eter bhg

Anonymkode: 2f879...93b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei har igrunn ikke det for vet at det er folk som er alene med barn eller har delt omsorg for barna. Ting blir da veldig dyrt fordi man har en inntekt på en husholdning.  Hvordan de med direkte lav inntekt klarer å brødfø barn alene skjønner jeg i alle fall ikke. 

Alene med to barn. Utbetalt 60 000 kr fra jobb per mnd. I tillegg 15 000 kr fra NAV og forsikring per mnd.. Da går det helt fint å bære alene

Anonymkode: 59da5...28e

Skrevet
On 12/8/2023 at 5:47 PM, AnonymBruker said:

Men føler absolutt alle jeg ser i nærområdet (de som går i barnehage og skole med barna) lever i store hus, har bil, har nye klær. Så jeg skjønner liksom ikke helt. Hvor er alle de som sliter? For føler ikke jeg kjenner noen bortsett fra oss selv. Men skjuler folk det kanskje?

Du bor kanskje i et område hvor gjennomsnittslønnen er høy. Det er de som ikke hadde så mye fra før som sliter mest. 

Anonymkode: ecaad...c88

Skrevet

Jeg er alene med to barn og stort lån. Betaler 40.000 kr på det hver måned nå og har ca 23.000 kr til det andre. Har høy lønn da, men pengene flyr ut for tiden! 

Anonymkode: 92c27...f2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...