Gå til innhold

Flere enn oss med lite penger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi ligger ok an, men har ikke råd til noe luksus synes jeg.

Vi var på ferie i hellas i sommer for første gang siden korona pandemien og det kosta skjorta synes jeg 😄

Har tomanns bolig som vi tenkte å utvide med ekstra etasje men det er satt på vent nå. har ikke så mye lån fordi foreldrene har hjelpt til men alt koster jo mye syntes jeg.

så går det mye på mat syntes jeg som har blitt MYE dyrere enn før, men vi kan jo ikke la være med det. så i sum da så går det greit men at vi har mindre penger til overs enn før og hvis noe skal ryke først så er det syden ferie 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ooo.. frøkna har en ordentlig jobb... 🤣

Anonymkode: e2ed0...d5b

Mhm, reagerte på det samme. Hvorfor svarer hun i det hele tatt i denne tråden?!

Anonymkode: b4068...c32

• Liker 1
Skrevet

Vi har et pent hus, 187 kvd, god standard. Splitter ny Tesla og en diselbil. Skal 3 uker på ferie (usa og italia) til utlandet i sommer og skal nå pusse opp badet 

Vi har ikke dårligere råd nå enn før. Vi har vanlige lønninger, men vi har lite lån. Lever derfor bra og sparer mye. 

null kreditt

Anonymkode: 72032...eaa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg føler alle andre har så store hus, flott bil, nye klær, farget hår, drar på ferier og diverse. Vi har ikke alt dette.

Anonymkode: cd94f...845

Klarer meg fint inntil videre. Betaler 24k på lån og 6k på fellesutgifter. I tillegg kommer kommunale avgifter, forsikring osv. Har valgt å ikke kjøpe ny bil enda. Bruker penger på kvalitetsmat og reiser, ikke klær, sminke osv. Farger håret selv og har ingen oppussingsprosjekter på gang (ganske ny leilighet). Sparer ikke noe ekstra for tiden, men har et lite fond fra før. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har et pent hus, 187 kvd, god standard. Splitter ny Tesla og en diselbil. Skal 3 uker på ferie (usa og italia) til utlandet i sommer og skal nå pusse opp badet 

Vi har ikke dårligere råd nå enn før. Vi har vanlige lønninger, men vi har lite lån. Lever derfor bra og sparer mye. 

null kreditt

og ingen bryr seg. Har du lest tittelen på tråden ?

• Nyttig 2
Skrevet
NatNat skrev (3 minutter siden):

og ingen bryr seg. Har du lest tittelen på tråden ?

Er sikkert bare for å provosere, rakke ned på andre. Går ikke alltid veien for de som er så høyt oppe heller. Sykdommer og skilsmisse kan gjøre store endringer i livet, noe vi ikke har kontroll på. 

😊

• Hjerte 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er sikkert bare for å provosere, rakke ned på andre. Går ikke alltid veien for de som er så høyt oppe heller. Sykdommer og skilsmisse kan gjøre store endringer i livet, noe vi ikke har kontroll på. 

😊

ja,og det er flere måter å være fattig. Man kan være fattig fordi man har ikke nok penger men man kan også lide av intellektuelt fattigdom ;)

Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😊

Man kan ha litt kontroll på det. Ta det med i beregningen når man søker lån, bestemmer seg for hvor mange barn man skal få osv. 

Skrevet

Vi har flott hus, nye biler, kan kjøpe oss nye klær og handle. Hvorfor? Fordi vi har  snart nedbetalt bolig, ikke lån på bilene. Er flink å spare og ukeshandle. Vi har en god buffer vi bruker til frisør, klær og ting og tang som kommer utenom. 
vi har tatt gode valg, som vi høster av nå. Vi har fagbrev lønn begge to og har ca 1,1 mill i året i lønn. 
barn osv. 

vi drikker ikke alkohol eller snuser. Har hatt fast sparing i alle år. 

vi har aldri hatt kreditt lån, eller inkasso. 

Anonymkode: 56eab...40e

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har og et pent hus, 300 kvm, god standard. Kjøpte etter å ha solgt i Oslo, null lån. Kjøpte Tesla og igjen ingen lån. Overtok i tillegg en 10+ år gammel bensinbil etter en i familien. 
Vurderer ferie på nyåret.

Men. Når jeg ser på strømregningene og matprisene får jeg fnatt, og føler meg fattig selv om jeg har noen millioner i bank og fond. Sparer på strømmen og har det kaldt inne – 10 grader. Har ikke lyst til å betale 10k+ i strøm. 

Anonymkode: f8ffa...59f

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vi har flott hus, nye biler, kan kjøpe oss nye klær og handle. Hvorfor? Fordi vi har  snart nedbetalt bolig, ikke lån på bilene. Er flink å spare og ukeshandle. Vi har en god buffer vi bruker til frisør, klær og ting og tang som kommer utenom. 
vi har tatt gode valg, som vi høster av nå. Vi har fagbrev lønn begge to og har ca 1,1 mill i året i lønn. 
barn osv. 

vi drikker ikke alkohol eller snuser. Har hatt fast sparing i alle år. 

vi har aldri hatt kreditt lån, eller inkasso. 

Anonymkode: 56eab...40e

lol

Anonymkode: 1cb96...78a

• Liker 2
Skrevet

Vi strever ikke økonimisk fordi vi lever etter evne. Leier en 50-kvadrats leilighet til 12.000 kroner i måneden. Har null i lån.

Vi er to stykker med en samlet total inntekt på 440.000. Klarer oss helt fint.

Anonymkode: 1d0bb...4e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er alenemor med 85% jobb som nesten ikke får det til å gå rundt. Jeg drømmer om å få eie hus en dag, ha bil en dag. Ja jeg føler også det samme som deg❤️ k35 

Tidligere var det bare damer, men nå jobber også unge menn i reduserte stillinger. Hvorfor jobber folk 85%? Det kan ikke gå. Dette er ikke en lek, det er arbeidslivet.

Skrevet

jeg har ca 20k utbetalt, 13.5k går til huslån+husleie, så kommer strøm, barn, bil, mat, forsikringer, tlf, internet osv utenom. Men jeg har har alltid noe til overs. Spiser mat som metter (*kjøtt*), så da sparer jeg mye penger på å gå sulten (så det var noen som nevnte klementiner her 😂 huffa huff, da er det ikke rart man går sulten og fattig).. 

Har veldig mye og trenger egentlig ikke noe mer, er rik på lykke er jeg og 😘

Anonymkode: 33374...35f

Skrevet

Mange sliter, men mange har det også fortsatt veldig bra økonomisk. Jeg er alene, men med en lederstilling hvor jeg har utbetalt 94500 i måneden plusser man på utvidet barnetrygd (har ett barn) ca 3800 og 8500 kr i måneden i barnebidrag har jeg inn nesten 107000 kr i måneden. Jeg eier en 11 år gammel bil som jeg kjøpte kontant ny i fjor. Jeg har ett stort hus med 2 mill i lån, men bant renten for 10 år i 2020 og har fastrente på 1,3 prosent til oktober 2030. Jeg har tatt smarte valg ved å binde rente og ved å kjøpe billig bil, men det er høy lønn som gjør at jeg ikke sliter. Faste utgifter er på 26000 i måneden (litt variabelt pga strøm), og vi har da 81000 til mar, fritid, sparing mm.

Anonymkode: 925a1...892

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg bor i et veldig dyrt område rett utenfor Oslo, og det har aldri vært så mye eneboliger til salgs som ikke blir solgt her. I fjor kunne du legge ut en enebolig til salgs og den ble solgt i løpet av 14 dager. 

Det er masse folk som sliter økonomisk nå, fordi de pådro seg masse gjeld da renta var ikke-eksisterende.... Jeg merker det godt selv. Så ikke føl deg underlegen fordi du syns det er tøft om dagen, du vet ikke hvor tøft alle andre har det basert på at de har fine klær og dyre biler.

Anonymkode: 02da1...f24

Det er jo ingen automatisk sammenheng mellom  at de boligene ikke blir solgt og at folk har dårlig råd. 

Anonymkode: 4e760...f13

Skrevet

Vi har flere barn, fint hus og ny bil. Merker det ekstremt at mye er blitt dyrere. Føler per nå at vi ikke har økonomi til dette. En typisk familie hvor alt ser ut til å være på stell, men vi sliter.

Anonymkode: 4b946...5f6

• Hjerte 2
Skrevet

Vi har det det litt som du sier, jeg er alene med 2 barn som er tenåringer. Men vi har nedbetalt hus, relativt ny bil men uten lån, Jeg går til frisør hver måned for farging av ettervekst, klipp hver annen måned. Det merker jeg jo er dyrt når det koster nesten 3000 hver annen måned. Men det er noe jeg unner meg. Merker jo at ting er dyrerer, både mat og klær. Men jeg tjener veldig bra. så har alltid kunne spart barneetrygden. Vi har el-bil, drar på ferier 1-2 ganger i året, men har hus i Spania som eies av familien, kjøper den maten vi ønsker, bare her bruker vi ca 12000 i måneden. Det er jo i utgangspunktet veldig mye. Men vi har det bra og er takknemlig for det, føler med de som sliter. Syntes det er forferdelig hvordan mange har det og spesielt barnefamilier. Må være forferdelig å ikke kunne spise skikkelige måltider, kjøpe gode varme klær til barna etc. Tenker på mange eldre som også sliter og sitter hjemme og fryser

Har også inntrykk av at både mine søsken og venner generelt også klarer seg bra, men det er klart alle merker jo økning av utgifter

Anonymkode: 8116a...e53

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi gir kun gaver til barn i familien og julemiddagen er jo billig når det er ribbe som serveres. Hva er det med jula folk mener koster så mye?

Anonymkode: e47da...195

Det er ikke alle som spiser ribbe på julaften. Her spiser vi pinnekjøtt som koster en del mer enn billig ribbe. Og noen føler vel for å handle nye finklær fordi de klærne de har til barna er for små. Men mye er nok unødvendig forbruk som julebord, alkohol.

Anonymkode: 0eb49...334

Skrevet

Mye handler om forventinger/ønsker og prioriteringer. Når folk ikke har råd til det de forventer å få/eie/har råd til eller det de ønsker seg, så sier de at de har dårlig råd. I realiteten handler det ofte om å tilpasse økonomien, sette tæring etter næring, og innse at man ikke har det fælt og sliter bare fordi man ikke får det man ønsker seg og gjerne vil ha. 

Jeg merker at ting er blitt dyrere, men klarer meg likevel fint. Jeg spiste mye ut før,nå lager jeg mat hjemme. Har alltid med matpakke på jobb fremfor å handle i kantina, planlegger middager, spiser billiger. Handler ikke nye klær, men har blitt mer bevisst på rotasjonen i klesskapet, så mange kan sikkert tro jeg har kjøpe noe nytt bare fordi jeg bruker klær som ikke har vært særlig i bruk de siste årene. Håret farger jeg selv. Er blitt mer bevisst på strømforbruk, kjører vaskemaskin/tørketrommen/oppvaskemaskin når strømmen er lav, dusjer ikke hver dag, og kler på meg og finner pledd før varmen skrus opp. Det er mange år siden familien tok valget om å kutt i hvem man gir julegaver til, og det tror jeg flere burde ta en runde på. Gir kun til helt nærmeste familie, tanter/onkler, søskenbarn, venner o.l. er for lengst kuttet ut, mye penger å spare der. Har også tatt med en ekstra jobb for å spe på, har derfor en god bufferkonto og det var ingen krise når kjøleskapet røk og bilen måtte på verksted i høst. Jeg droppet også å reise på ferie i år og i fjor fordi renta var på vei opp, koste meg hjemme og i nærområdet, og sparte MYE penger på det. Mange som tok ferier hit og dit klager nå over prisene, men det er jo deres egen prioritering som er grunnen til det.  

Så syns jeg det er merkelig når folk lager samtidig som de jobber deltid, har flere biler, pusser opp, kjøper større hus og nekter å endre noe som helst på forbruk og vaner. De fleste i Norge klarer seg fint om de bare gjør noen grep i hverdagen .

Anonymkode: 9fea1...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...