Gå til innhold

Flere enn oss med lite penger?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg føler alle andre har så store hus, flott bil, nye klær, farget hår, drar på ferier og diverse. Vi har ikke alt dette. Særlig i disse tider der det er så dyrt føler jeg det er rart at alle andre forstatt har så mye (virker det som i alle fall). Skjønner ikke hvor folk får alle pengene fra i disse tider der ting er så sykt dyrt. 

Vi er ikke krise dårlig stilt. Men vi bor i en litt liten leilighet per nå(som er billig), men ikke sjans til å ha råd til bil koster jo mye med selve nedbetalingen, bensin, reparasjoner mm.. ikke masse nye klær til barna heletiden. Blir mye brukt. Vi har nok penger til mat og strøm (den er jo relativt billig pga liten leilighet). Har heldigvis lite lån også. 

Men hvordan står det til med dere andre i disse dyre tider? Har dere råd til utenlandsferie fortsatt? Bensin til bilen? Nedbetaling av alle lån osv. Hvordan ligger dere ann til jula for eksempel? 

Anonymkode: cd94f...845

Hva er billig :leilighet: litt nyskjerrig bare? 

Anonymkode: 2985f...8df

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere har lite lån, liten leilighet og strømutgifter, kjøper brukte klær. 

Så hva bruker dere pengene på? Eller hvor mye får dere inn netto pr måned?

Anonymkode: e47da...195

Per nå er det bare jeg som har inntekt, 32 000 kroner per måned. Pengene går bort i barnehage og sfo, samt mat og boutgifter. Strøm er relativt billig da heldigvis.  Blir nok litt bedre når mannen får seg jobb. Men noen har jo barn alene på en inntekt, og de har hus og greier. Da lurer jeg på hvordan det går ann.  Han har studert en periode. Og det har gått greit nok. Men vi merker at ting blir dyrere og dyrere for å si det sånn. Da særlig maten igrunn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men føler absolutt alle jeg ser i nærområdet (de som går i barnehage og skole med barna) lever i store hus, har bil, har nye klær. Så jeg skjønner liksom ikke helt. Hvor er alle de som sliter? For føler ikke jeg kjenner noen bortsett fra oss selv. Men skjuler folk det kanskje?

Vi bor i stort (dyrt) hus og har bil.

Livet vårt ser kanskje flott ut, men ser man grundig på oss så ser alle at vi ikke "lever fett".

Anonymkode: b1f34...9d1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi gir kun gaver til barn i familien og julemiddagen er jo billig når det er ribbe som serveres. Hva er det med jula folk mener koster så mye?

Anonymkode: e47da...195

Gaver til familie kan fort koste 2000 kroner tilsammen når man handler til flere barn. Julemiddag og alt rundt det til en familie lett 1000. Da er vi oppe i 3000. Det er mye for de med lite. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Per nå er det bare jeg som har inntekt, 32 000 kroner per måned. Pengene går bort i barnehage og sfo, samt mat og boutgifter. Strøm er relativt billig da heldigvis.  Blir nok litt bedre når mannen får seg jobb. Men noen har jo barn alene på en inntekt, og de har hus og greier. Da lurer jeg på hvordan det går ann.  Han har studert en periode. Og det har gått greit nok. Men vi merker at ting blir dyrere og dyrere for å si det sånn. Da særlig maten igrunn.

Da har du jo svaret på eget spørsmål. Med dagens priser så blir det jo litt trangt å drive en husholdning på én moderat inntekt. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glemte og mitt eget studielån som nå pga rentene er ca 2000 

Skrevet
c_buk skrev (1 time siden):

Da har du jo svaret på eget spørsmål. Med dagens priser så blir det jo litt trangt å drive en husholdning på én moderat inntekt. 

Nei har igrunn ikke det for vet at det er folk som er alene med barn eller har delt omsorg for barna. Ting blir da veldig dyrt fordi man har en inntekt på en husholdning.  Hvordan de med direkte lav inntekt klarer å brødfø barn alene skjønner jeg i alle fall ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei har igrunn ikke det for vet at det er folk som er alene med barn eller har delt omsorg for barna. Ting blir da veldig dyrt fordi man har en inntekt på en husholdning.  Hvordan de med direkte lav inntekt klarer å brødfø barn alene skjønner jeg i alle fall ikke. 

Men det spiller ingen rolle hva andre har eller gjør. De fleste bygger opp et liv utifra den økonomien man har, hvis man får mindre inn blir det trangere. 

Anonymkode: 34a36...b4e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere bor i et dyrt område med mange eneboliger høres det ut som. Folk med direkte lav inntekt bor andre steder rett og slett, det er derfor du ikke ser dem.

Enslige forsørgere i det området du bor har sannsynligvis ganske høy inntekt likevel, og de kan ha arvet eller rett og slett kommet seg inn på boligmarkedet før dere. 

Vår familie er i omtrent samme situasjon som dere (en inntekt), men jeg kjøpte min første leilighet i 2007 og har fått med meg mye verdistigning. Dermed har vi mulighet til å bo i et relativt dyrt strøk (ikke superdyrt, men sånn middels). 

Anonymkode: 74ca7...52e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dere bor i et dyrt område med mange eneboliger høres det ut som. Folk med direkte lav inntekt bor andre steder rett og slett, det er derfor du ikke ser dem.

Enslige forsørgere i det området du bor har sannsynligvis ganske høy inntekt likevel, og de kan ha arvet eller rett og slett kommet seg inn på boligmarkedet før dere. 

Vår familie er i omtrent samme situasjon som dere (en inntekt), men jeg kjøpte min første leilighet i 2007 og har fått med meg mye verdistigning. Dermed har vi mulighet til å bo i et relativt dyrt strøk (ikke superdyrt, men sånn middels). 

Anonymkode: 74ca7...52e

Jeg var på barneskolen enda i 2007 så vi har ikke hatt den muligheten hehe. Men ja området er dyrt. Men det meste i Oslo og områdene rundt er jo blitt veldig dyrt nå. Så hvor er det egentlig billig lengre? 

Skrevet

Jeg er alene med et barn på aap. Vært det i 3 år nå. Måtte nylig lage meg nytt budsjett for gikk ikke lengre på det jeg lagde når jeg først havnet på aap pga pris økninger på alt siste 3 årene. Da måtte vi nå skjære enda lengre inn til beinet. Ikke sikkert folk ser det bare med å se på oss. Det man kan se er ar jeg har blitt tynnere men der har det vare vært ros å få om må flink jeg må ha vært. Alt er relativt jeg svarer jo ikke da at grunnen er at jeg spiser minimalt nå. Så strikker jeg jo og lapper og reparerer klær da ser vi bare folk det og kan kan vinkle der til hvor flink jeg har blitt på det. Jo jeg var jo det men det er jo og fordi jeg ikke har har råd kjøpe meg et nytt plagg siste 3 årene. Men sønnen min har jo fått det han trenger. Så kjøper jeg kun en julegave til alle i år og tenkt så økonomisk jeg kan på det. Det kan jo hende jeg mest tenker over ikke andre håper det vertfall. Årets juleklær blir de samme som siste 3 år men prøver å variere litt på julebord /julegrantenning /julaften med tilbehør og ting jeg har liggende fra før. 

Tror generelt at foreløpig klarer man skjule ting ganske greit. Kommer ann på hvor lenge dette skal vare. Jeg har snart ikke mer å gå på vertfall 🤞🤞❤️🎄

Anonymkode: 69336...e91

• Hjerte 3
Skrevet

Det er da ingen hemlighet: ALLE har mindre penger å rutte med nå enn for ett år siden. Eller enda verre, siden korona tiden. 

Alt har blitt dyrere. Enten du har lån eller ikke, så har du mindre peng idag. Har du ikke lån, så.merker du nok prisoppgangen på alt mulig. 

Rentehevingene påvirker alle med lån, men aller vers de med høyt lån. Og i hovedsak er dette folk i etableringsfasen og småbarnsfamilier.

Vi, og alle vi kjenner i området er i omtrent lik situasjon. Vi har alle 3 til 4 mill i lån. Og med en rente på ca 5.5 så kan du tenke deg kostnadene. Vi tjener greit begge to. I koronstiden hadde vi en del peng til overs. Kunne lett finne på å bestille takeaway-mat, kino med barna, lekeland, kjøpte leker i ny og ne til kidsa osv osv. 

Vi har det helt ok nå også, men det er trappa ned på "kosen". Sjeldent takeaway mat, mindre peng til diverse ann ting som kino, badeland, lekeland osv. Vi har 15000kr mer i kostnader o måneden nå, enn for 2 år siden. I måneden!!! Men.. man stiller seg om, og innser i grunn at man fint klarer seg uten alt ddt unødvendige. 

Vi skal for all del ikke ha avdragsfrihet på lånet. Vi er opptatt av å betale ned så mye som mulig. Vi betaler 30 000 kr på lånet hver måned. Kunne fint halvert dette og levd mye romsligere. Men det er ikke sunnt eller bærekraftig. 

Jeg tror mange idag har mye, f.eks hus, to biler, spiser middag ute, bruker mye på klær osv osv, men det er fordi de velger å betale minst mulig ned på lånet. Enda verre er det om du har avdragsfrihet og betaler kun renter. 

For min del blir det for dumt å ha f.eks 3.5 mill.i lån, betale 15000kr i renter, men kun 5000 i avdrag hver måned. 

Tror nok at en del gjør det slik, men ingen snakker åpent om det.. 

Anonymkode: e2ed0...d5b

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har ganske lavt lån og i tillegg leieinntekt. Vi greier oss som normalt, men ser jo åpenbart at matkontoen feks tømmes mye kjappere nå pga økte priser.

Jeg tror mer at folk kutter ned på «luksus» som kino, restaurant, take away, streamingtjenester, shopping, vaskehjelp, kutter den ekstra utenlandsturen, kanskje dropper å invitere andre til middag +++

Det er ganske mange tusenlapper å spare for mange familier dersom de kutter ned på slike ting, og det vises jo heller ikke utad.

Anonymkode: 72883...c92

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg føler alle andre har så store hus, flott bil, nye klær, farget hår, drar på ferier og diverse. Vi har ikke alt dette. Særlig i disse tider der det er så dyrt føler jeg det er rart at alle andre forstatt har så mye (virker det som i alle fall). Skjønner ikke hvor folk får alle pengene fra i disse tider der ting er så sykt dyrt. 

Vi er ikke krise dårlig stilt. Men vi bor i en litt liten leilighet per nå(som er billig), men ikke sjans til å ha råd til bil koster jo mye med selve nedbetalingen, bensin, reparasjoner mm.. ikke masse nye klær til barna heletiden. Blir mye brukt. Vi har nok penger til mat og strøm (den er jo relativt billig pga liten leilighet). Har heldigvis lite lån også. 

Men hvordan står det til med dere andre i disse dyre tider? Har dere råd til utenlandsferie fortsatt? Bensin til bilen? Nedbetaling av alle lån osv. Hvordan ligger dere ann til jula for eksempel? 

Er alenemor med 85% jobb som nesten ikke får det til å gå rundt. Jeg drømmer om å få eie hus en dag, ha bil en dag. Ja jeg føler også det samme som deg❤️ k35 

Anonymkode: b4068...c32

• Hjerte 1
Skrevet

Alenemor med hus og bil. Har råd til frisør, ferie, mat og jul ja. Men har jo utdannelse og en ordentlig jobb.

Anonymkode: d077b...e6d

Skrevet

Vi har 55k utbetalt på 2 lønninger. Eier hus, har to biler uten lån og en med lån. 

20k på hus. 8k på mat. Et barn i bhg 3k nå, 1500 fra august. Bruker ikke penger på fancy ting som ts beskriver, velger å spare til nedbetalinger.

Samboer har annen, egen gjeld og jeg har studielån. 

Bor veldig landlig, fikk et flott hus med to bad og 3 sov for 1.4 mill. 

Anonymkode: 101fc...388

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alenemor med hus og bil. Har råd til frisør, ferie, mat og jul ja. Men har jo utdannelse og en ordentlig jobb.

Har også utdannelse og "ordentlig" jobb, vet ikke helt hva legger i ordentlig jobb? All jobb er god jobb i mine øyne. Jeg krever ikke all bidrag fra barnefar pga privat avtale. Synd mange bruker den. Hilsen meg på 35 som skrev rett over deg. 

Anonymkode: b4068...c32

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men føler absolutt alle jeg ser i nærområdet (de som går i barnehage og skole med barna) lever i store hus, har bil, har nye klær. Så jeg skjønner liksom ikke helt. Hvor er alle de som sliter? For føler ikke jeg kjenner noen bortsett fra oss selv. Men skjuler folk det kanskje?

Folk flest i Norge har ikke dårlig råd. De aller fleste klarer seg helt fint

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste har også utrolig mye gjeld, husk dette. Har kjent folk som hadde fint hus, fin bil, etc.. men spiste brød med billig pålegg. Alt dette for å ikke se fattigere enn naboen ;)
Det er vanskelig å være fattig eller forskjellig i Norge. Men du er ikke alene. Har et lite hus som er dårlig isolert med et kjøkken som er vintage (1923) 😄Bilen er gammel. Men har ikke noe gjeld å snakke om. Og når alt er sagt, jeg føler meg ikke særlig mindre vellykket enn andre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ooo.. frøkna har en ordentlig jobb... 🤣

Anonymkode: e2ed0...d5b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...