Gå til innhold

Flere enn oss med lite penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler alle andre har så store hus, flott bil, nye klær, farget hår, drar på ferier og diverse. Vi har ikke alt dette. Særlig i disse tider der det er så dyrt føler jeg det er rart at alle andre forstatt har så mye (virker det som i alle fall). Skjønner ikke hvor folk får alle pengene fra i disse tider der ting er så sykt dyrt. 

Vi er ikke krise dårlig stilt. Men vi bor i en litt liten leilighet per nå(som er billig), men ikke sjans til å ha råd til bil koster jo mye med selve nedbetalingen, bensin, reparasjoner mm.. ikke masse nye klær til barna heletiden. Blir mye brukt. Vi har nok penger til mat og strøm (den er jo relativt billig pga liten leilighet). Har heldigvis lite lån også. 

Men hvordan står det til med dere andre i disse dyre tider? Har dere råd til utenlandsferie fortsatt? Bensin til bilen? Nedbetaling av alle lån osv. Hvordan ligger dere ann til jula for eksempel? 

Anonymkode: cd94f...845

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har lest / hørt et aldri så lite snev at nyheter det siste året så vet du utmerket godt at det er flere enn dere som strever økonomisk

Anonymkode: f8250...a83

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du har lest / hørt et aldri så lite snev at nyheter det siste året så vet du utmerket godt at det er flere enn dere som strever økonomisk

Anonymkode: f8250...a83

Men føler absolutt alle jeg ser i nærområdet (de som går i barnehage og skole med barna) lever i store hus, har bil, har nye klær. Så jeg skjønner liksom ikke helt. Hvor er alle de som sliter? For føler ikke jeg kjenner noen bortsett fra oss selv. Men skjuler folk det kanskje?

Skrevet

Har du tenkt på at mange har store lån, høye renter. Lever på kreditt får å oppretteholde levestandarden. Ikke var sjalu.

Anonymkode: ef67f...c60

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du tenkt på at mange har store lån, høye renter. Lever på kreditt får å oppretteholde levestandarden. Ikke var sjalu.

Ja det kan nok hende det. Vi tør ikke ta opp så mye lån pga renter. Men har litt studielån da.

Skrevet

Jeg føler det også slik… vi selv har klart oss greit med at ting koster mer, men så ble mannen permittert. Er jo ikke det at vi har dårlig råd vi går å skriker om selv om det sliter på oss. Vi går jo fortsatt med samme klær, bor i samme hus og kjører samme bil (verken stort hus eller ny bil). 
tror ikke folk ser det på oss at vi sliter økonomisk. Har begynt å gå til jobb og barnehage for å spare på bensinen, men det folk ser da er at vi er en aktiv familie. 
ingen som ser at vi ikke kjøper julegave til hverandre i år eller at vi enda ikke har kjøpt til barna. 
ingen ser at vi har søkt om avdragsfrihet. 
osv. 

vi er heldige at vi har kunnet spedd på fra bufferkonto frem til nå, men ting strames til. 

så tror det er mange som sliter, men tror også det er maaaange som skjuler det. Jeg opplever det iallefall som flaut å ha dårlig råd, og det gjør nok andre ogsåz

Anonymkode: 114b3...076

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Kommer jo litt an på hvor man bor og boligprisene. Jeg er alene med barna mine 60 prosent, eier egen leilighet og har en eldre bil. Drar også på 1-2 utenlandsferie i året, har ikke spesielt god lønn (70 prosent stilling). Bil er dyrt ja, men den letter hverdagslivet utrolig mye, så uaktuelt å kvitte seg med den. Prøver å være økonomisk og hverdagssmart med pengene nå i disse dyrtider. 

Anonymkode: 6cbc9...73d

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men føler absolutt alle jeg ser i nærområdet (de som går i barnehage og skole med barna) lever i store hus, har bil, har nye klær. Så jeg skjønner liksom ikke helt. Hvor er alle de som sliter? For føler ikke jeg kjenner noen bortsett fra oss selv. Men skjuler folk det kanskje?

De kan jo ha høy kredittkortgjeld, eller slite masse men gjøre alt de kan for at det ikke skal være synlig. De færreste har lyst til å flytte før de må, eller selge bilen selv om de burde.

Lurer litt på hvordan du vet at de har så mye nye klær? Kan jo godt hende det er fra i fjor, eller er kjøpt brukt? Poenget mitt er at du kan ikke se på folk om de sliter. Fattige kan også ha et shoppingproblem og gå i nye klær, men ha høy gjeld.

Ikke sammenlign deg selv med andre. Du vet ikke hva de sliter med, alle har problemer med noe. Noen økonomien, noen helsa, andre barna eller tøff jobb. Det kan se fint ut fra utsiden, men mye foregår bak husets fire vegger.

Anonymkode: d044a...8f7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg føler det også slik… vi selv har klart oss greit med at ting koster mer, men så ble mannen permittert. Er jo ikke det at vi har dårlig råd vi går å skriker om selv om det sliter på oss. Vi går jo fortsatt med samme klær, bor i samme hus og kjører samme bil (verken stort hus eller ny bil). 
tror ikke folk ser det på oss at vi sliter økonomisk. Har begynt å gå til jobb og barnehage for å spare på bensinen, men det folk ser da er at vi er en aktiv familie. 
ingen som ser at vi ikke kjøper julegave til hverandre i år eller at vi enda ikke har kjøpt til barna. 
ingen ser at vi har søkt om avdragsfrihet. 
osv. 

vi er heldige at vi har kunnet spedd på fra bufferkonto frem til nå, men ting strames til. 

så tror det er mange som sliter, men tror også det er maaaange som skjuler det. Jeg opplever det iallefall som flaut å ha dårlig råd, og det gjør nok andre ogsåz

Anonymkode: 114b3...076

Ja veldig sant det. Man ser det kanskje ikke. Er bare jeg som er i jobb akkurat nå i huset og, og vi merker det. Selv om vi klarer oss pga lave faste kostnader. 

Ja det oppleves kanskje som skamfullt. Man tenker kanskje at alle andre har så mye mer penger men så er det egentlig ikke realiteten.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kommer jo litt an på hvor man bor og boligprisene. Jeg er alene med barna mine 60 prosent, eier egen leilighet og har en eldre bil. Drar også på 1-2 utenlandsferie i året, har ikke spesielt god lønn (70 prosent stilling). Bil er dyrt ja, men den letter hverdagslivet utrolig mye, så uaktuelt å kvitte seg med den. Prøver å være økonomisk og hverdagssmart med pengene nå i disse dyrtider. 

Anonymkode: 6cbc9...73d

Boligprisene er helt borti natta dyre. Rett utenfor Oslo. Så hus i området koster mye mer enn vi har råd til å kjøpe. 7-11 millioner. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tja, det. Der går jo kun i en liten periode. Det vises til slutt, du kan ikke leve på kredittkort for alltid. 

vi bodde i noe av Norges dyreste strøk  før og der var det en del folk som virkelig levde sånn, 2-4 skitdyre biler,  klær, ferier. Foreldre som kastet penger rundt seg, men så kom det frem på fotballtrening at ikke alle på laget hadde råd til klubbkontigenten. Tipper at de foreldrene ikke sov godt om natten. 

Anonymkode: 4e760...f13

• Nyttig 3
Skrevet

Store hus, flott bil, nye klær, farget hår, drar på ferier og diverse er ikke akkurat noe å misunne når de sitter der med lån og høye renter. De kan ikke akkurat bare selge det de eier heller.

Anonymkode: eac46...d9e

• Liker 2
Skrevet

Her har jeg hverken nye klær eller bil. Og jeg tenker heller på alt jeg sparer på ikke å ha bil. Her har jeg heller et busskort som tar meg dit jeg skal, eller jeg går istedet.

Men ikke alt er dyrt,klementiner til cirka 20 kroner kiloen på Rema i dag blant annet.

Men akkurat farge i håret kan en vel få billig på blant annet Normal ,så det kan vel omtrent alle unne seg.

Anonymkode: 0eb49...334

• Liker 1
Skrevet

De fleste i Norge klarer seg fremdeles veldig greit. Og en del har mye penger. Svartmalingen i media om at alle har dårlig råd er feil. Men at flere av oss har strammere økonomi enn for to år siden, det er noe annet. 

Anonymkode: 309d2...0eb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk opp en annonsen hvor det sto søk på skatten på de som bor på samme postnr. ( Nordstrand) Søkte og hun første som kom opp ( nabo)  hadde tjent 28 mill IFjor. Fikk helt sjokk. Da skjønte jeg at jeg tjener lite selv. 

Anonymkode: e3a15...78d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor i et veldig dyrt område rett utenfor Oslo, og det har aldri vært så mye eneboliger til salgs som ikke blir solgt her. I fjor kunne du legge ut en enebolig til salgs og den ble solgt i løpet av 14 dager. 

Det er masse folk som sliter økonomisk nå, fordi de pådro seg masse gjeld da renta var ikke-eksisterende.... Jeg merker det godt selv. Så ikke føl deg underlegen fordi du syns det er tøft om dagen, du vet ikke hvor tøft alle andre har det basert på at de har fine klær og dyre biler.

Anonymkode: 02da1...f24

• Liker 1
Skrevet

Fascinerende at om koen opprettholde samme standard så må man leve på kreditt🙄

vi har fått mer lønn , men vi har ikke nye store biler eller stort hus, Mamge ser nok ned pp oss pga stedet vi bor men det lever jeg fint med, vi kan reise, kjøpe nye klær, spise ute osv

Anonymkode: 2f879...93b

• Liker 1
Skrevet

Det blir for dumt å kun peke på at folk lever på kreditt når de ikke har det trangt. Folk flest klarer seg fint økonomisk. Og det er det man ser blant de fleste som fortsatt reiser og bruker penger.

Så finnes det selvsagt folk som opprettholder fasaden på kreditt. I sum er det mange, men de utgjør fortsatt en mindre del av befolkningen.

Og så er det klart det finnes folk som har dårlig råd, og opplever dagens situasjon som svært krevende. Også de er en minoritet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg føler alle andre har så store hus, flott bil, nye klær, farget hår, drar på ferier og diverse. Vi har ikke alt dette. Særlig i disse tider der det er så dyrt føler jeg det er rart at alle andre forstatt har så mye (virker det som i alle fall). Skjønner ikke hvor folk får alle pengene fra i disse tider der ting er så sykt dyrt. 

Vi er ikke krise dårlig stilt. Men vi bor i en litt liten leilighet per nå(som er billig), men ikke sjans til å ha råd til bil koster jo mye med selve nedbetalingen, bensin, reparasjoner mm.. ikke masse nye klær til barna heletiden. Blir mye brukt. Vi har nok penger til mat og strøm (den er jo relativt billig pga liten leilighet). Har heldigvis lite lån også. 

Men hvordan står det til med dere andre i disse dyre tider? Har dere råd til utenlandsferie fortsatt? Bensin til bilen? Nedbetaling av alle lån osv. Hvordan ligger dere ann til jula for eksempel? 

Vi gir kun gaver til barn i familien og julemiddagen er jo billig når det er ribbe som serveres. Hva er det med jula folk mener koster så mye?

Anonymkode: e47da...195

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har lite lån, liten leilighet og strømutgifter, kjøper brukte klær. 

Så hva bruker dere pengene på? Eller hvor mye får dere inn netto pr måned?

Anonymkode: e47da...195

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...