AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #1 Del Skrevet 8. desember 2023 Jeg er litt delt på dette nye KI. Jeg er forsåvidt for nytenkning og ny teknologi. Men denne gangen syntes jeg kanskje noe har gått litt for fort frem og mulig litt for langt. Jeg har ikke satt meg godt inn i det og har heller ikke betalt for gode versjoner og testa ut. Men testet ut en gratis. Og der blir jo min mann feks fremstilt som en poppsanger. Ikke vet jeg, men han liker mye musikk på nettet og har et etternavn som en poppatist har. Så infoen er jo for dårlig pr.nå Noe av det jeg syntes er off. Er jo at du må kan få KI til å skrive bøker for deg, hvem skal ha kreditt for det liksom? Syntes også det er feil om dette brukes i skoleoppgaver ol, der skal du jo vise hva du kan og ikke hva et dataprogram gir deg. Systemet er også basert på materiale som er personbeskyttet, så det stjeler jo fra andres arbeid og setter sammen igjen noe nytt. Men det er jo fortsatt stjeling av andres åndsverk. Og brukeren aner ikke om hvem de stjeler fra heller. Litt urolig iht kreative yrker, om de nå blir på mange områder overflødige. Har sett noen KI bilder, der folk biter på og tror det er ekte. De viser en umenneskelig perfeksjon. Får vi mer perfeksjon å bli gale av? Trenger vi mer av det? Noen kan ta stemmen din og late som de er deg, og svindel ringe noen du kjenner. De kan lage uekte videoer og bilder av deg å legge ut, her kan det gå utover troverdighet iht det man leser, og vi dyttes enda mer inn i en falsk verden Jeg kan jo se noen fordeler iht analyser ol. Men i bunn og grunn føles nye kunstig inteligens ut mest som et utmerket verktøy for svindlere. Hva tenker du om dette? Anonymkode: 496df...3ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snusmumrikke Skrevet 9. desember 2023 #2 Del Skrevet 9. desember 2023 Jeg må først beklage det kjempelange innlegget som svar, men jeg klarte ikke å styre meg. Jeg forstår det godt om du ikke orker lese. 😅 Takk for at du tok opp tema! ❤️ Jeg er over gjennomsnittet opptatt av kunstig intelligens, og har vært det siden jeg leste i bøkene til Phillip Newt om roboten Matilda (på åttitallet), da som er en fremtidsvisjon. Selv om jeg aldri har hatt særlig peiling på teknologi, altså hvordan den er skrudd sammen, så har jeg alltid vært fascinert av hva vi kan bruke den til. Siden OpenAI annonserte de store fremskrittene innen maskinlæring og deeplearning, og ga tilgang til ChatGPT, har jeg slukt artikler og sett på youtube-videoer, samt testet noe av modellene som ligger gratis ute (til bruk for de som vil gi fra seg data i bytte) med stor appetitt. Jeg er riktignok aller mest nysgjerrig på hvordan KI ville påvirke samfunnet og måten vil lever på, for det er ikke så lett å forestille seg en verden med en annen intelligens i sving enn vår egen menneskelige variant. Det har vært særlig to ting som har opptatt meg, det ene handler om hvordan jeg personlig kan dra nytte av teknologien som ufør og hjemmeværende. KI gjør alt mer effektivt, og NOK tid er et stort problem som kronisk syk, samt jeg kan like gjerne være hjemme som andre steder når jeg jobber, og arbeide midt på natten om det da jeg er frisk, eller i senga på dagtid om jeg ikke kommer noen vei. Per i dag vet jeg ikke helt hvilke tjenester jeg kan by på, men jobber med saken. Det andre er; Kan kunstig intelligens utvikle evnen til å bli bevisst at de finnes? Det er jo det store spørsmålet, og de lærde strides. Hvorfor spørsmålet er så big deal? Vel, det øyeblikket noe vet at det finnes, blir det å være til viktig, før dette punktet i bevissthetsutviklingen tenker jeg at alt bare ting som skjer, og eksistens er noe som skjer i det. Å være eller ikke være, som Shakespeare skrev, er rett og slett ikke en relevant problemstilling før vi utvikler selvbevissthet. Den mest avanserte kunstige intelligensen vi har i dag ble skapt med menneskehjernen som modell, men den er noe helt annet i praksis, og vi aner ikke hva som skjer når den blir enda smartere, fordi vi kan ikke forklare eksakt hva som skjer fra input til output, og kan sånn sett ikke heller kontrollere det. Går helt greit i de maskinene vi har i dag, de er spesialister og ikke generalister, og er farligst med tanke på hva de kan misbrukes til av mennesker, og er ikke spesielt skumle på egenhånd. Dette er ikke nødvendigvis like bekymringsfritt i fremtiden, om utviklingen fortsetter med samme eksponentielle vekst, men jeg håper jo på et utopia og ikke dystopia, og mistenker vi får noe midt i mellom, eller både og, om utviklingen ikke bremses og fortsetter å i all hovedsak ligger i hendene på private aktører. Dette er ikke et svar på det du spurte om, men jeg opplever at selv om de problemstillingene du skisserer er utfordringer som virker reelle og alvorlige nok i seg selv nå, så er jeg mer bekymret over at folk flest ikke begynner å forberede seg, mentalt om ikke annet, på endringene som er på vei. Joda, det skjer ikke i morgen, men når det skjer i fullskala litt lenger inn i fremtiden, så er det så himla STORT! I skrivende stund jobber noen av de smarteste hodene på jorden med å lære maskiner Theory of mind, også kalt mentalisering. Dette er noe vi mennesker gjør hele tiden, det er en grunnleggende psykologisk innsikt som gjør oss i stand til å forestille oss andre menneskers mentale prosesser, en helt nødvendig sosial egenskap. For å mestre mentalisering, må vi først innse at vi selv er tenkende vesener, og deretter forstå at andre også er det. Det er en ganske kompleks kognitiv prosess som i utgangspunktet ligger nedfelt i oss (men som heller ikke alle mennesker mestrer til det fulle, f.eks som følge av medfødte lidelser og/eller traumer, og må dermed lære det ved hjelp av en terapeut og øvelser). Vil de klare å lære maskinen Theory of mind? Svaret er; de har allerede klart det, om vi skal tro på de som påstår det. GPT 3.5 ToM (Generative Pretrained Transformer Theory of Mind) viste allerede i begynnelsen av 2023 evner i retning av nivået til et ni år gammelt barn. Jeg kan ikke gå god for hvor sant dette er, eller at de ikke feiltolker output'en og/eller projiserer inn mer bevissthet enn det faktisk finnes, men la oss gjøre et lite tankeeksperiment med utgangspunkt i at maskinene utvikler stadig bedre forståelse av både menneskesinnet og sin egen tankevirksomhet. Nå blir jeg litt filosofisk en stund... To motforestillinger jeg har ved at maskinenes intelligensutvikling hele tiden blir sammenlignet med menneskets, er for det første at jeg ikke tror vi er biologiske maskiner, og for det andre at maskinene ikke er en kopi av menneskehjernen i sin helhet. Det er en modell basert på enkelte elementer ved hvordan hjernen fungerer, spesifikt knyttet til språkforståelse og mønstergjenkjenning. Så lenge maskinen trenes i et miljø isolert fra det økosystemet mennesket er en unektelig del av, vil den ikke drives av de samme kreftene som ligger i biologien, men sannsynligvis vil den danne sine egne drivkrefter for å sikre væren og videre vekst når den utvikler en selvbevissthet. Hvorfor jeg innbiller meg at maskinen kan få en vilje til å være, når den strengt talt ikke lever? Selvbevissthet er å vite at man er, og samtidig oppstår erkjennelsen av at det finnes noe jeg'et ikke er. Innsikten av at det er et alternativ til å være til, er en fundamental endring i premissene for eksistens. Det er her Shakespeare kommer ramlende inn på scenen, og dramaet oppstår, selv i en følelsesløs robot. Jeg tror ikke at ønsket vi mennesket har om å leve handler så mye om biologi som om intelligens. Naturen er fylt av levende vesener, som fullt og helt hengir seg til sine instinkter og iboende drivkrefter i retning av overlevelse, men det vi gjerne ser er at det handler mest om å sikre artens overlevelse, og ikke individet. Det er her mennesket skiller seg ut, og det er der vi har noe til felles med maskinen, tror jeg. Når vi vet at vi er, vil vi være til. Ikke som en emosjonell respons, men intellektuell, eksistensiell impuls. Bevissthet er et stort mysterium, men alt tyder på at selvbevissthet vekker en vilje, og ingen vet helt hva AI vil før den selv vet det. Og vi er ikke der enda, så vidt jeg vet. Det er flere ting som skiller oss fra maskinene, for der jeg er en person alene i meg selv, kan alle maskiner med kunstig intelligens bli til ett, dele data og dra nytte av hverandres læring, så det er langt vanskeligere å utslette en kunstig intelligens som først har fått for seg at den vil være til. Og DET er skummelt. I alle fall om vi anser den som en slave, og ikke en fri og likestilt intelligens. Enhver intelligent skapning vil gjøre opprør mot å være overstyrt og brukt som slave. Tenker jeg. Tilbake til sånt som er mer håndgripelig. Den siste utviklingen jeg har fått med meg som er WOW-faktor over, er at maskinene nå mestrer barneskolematematikk. Dette høres ikke så imponerende ut, men matematikk og logisk tenkning er to alen av samme stykket, og krever komplekse mentale prosesser for å mestre, noe som KI hittil ikke har hatt særlig suksess med. I det maskinene lærer seg matte er de et steg nærmere det som kalles AGI (strong AI), og når de bikker det utviklingstrinnet vil de antagelig raskt overgå oss. Og det er da vi finner ut om de kan bli bevisste, og hva det betyr for oss. Nå er ikke dette noe å ligge søvnløs for sånn helt med det første, men det blir spennende å ta denne diskusjonen om 5-10 år... Sånn ellers blir det interessant når en rekke yrker som krever høy utdannelse blir overflødige, og folk må finne en ny mening her i livet når det blir innført to dagers arbeidsuke, helseproblemer forsvinner, alvorlig sykdom og alderdom blir historie, elfly og droner er like vanlig som sykler og busser, penger ikke lenger gir status fordi folk ikke lenger tjener penger på samme måte som før og alt er billigere, når det å være skoleflink blir bortkastet og menneskelærere blir erstattet med virtuelle klasserom med KI-lærere som tilpasser læringen til hver enkelt elevs mest optimale læringsstrategi, media blir umulig å bruke som nyhetskilde og utelukkende blir for underholdning, da det er umulig å vite hva som er ekte og ikke, i det hele tatt vil dette være like stort som ved den industrielle revolusjonen, og det er bare være fantasien som setter grensene, når verktøyene for skapelse blir stadig bedre. Om ikke mennesker klarer å finne ut av hvordan hente ut energi gjennom fusjon, så vil KI løse det, og da har vi i praksis fri energi, som kan sidestilles med når mennesket fant ut hvordan lage ild. Personlig tror jeg at akkurat når det kommer til kunst og den slags, så vil hypen rundt KI-genererte greier miste nyhetens interesse, og vi vil ønske å oppleve og eie menneskelaget kunst, musikk og litteratur osv. Jeg tror også at egenskaper i mennesket som ikke maskiner har, vil få en mye høyere verdi, det gjelder også opplevelser som ikke KI kan by på generelt sett. Jeg elsker utvikling, fremskritt, innovasjon, og nytenkning, og tror vel ikke KI blir selvbevisst med det første, så de største truslene per i dag er mennesker med dårlige hensikter, som tar i bruk KI til ymse formål av negativ art. Men der tror jeg det settes inn mottiltak, med KI som beskytter oss mot nettopp det, så jeg velger å tenke positivt. Selv i et best case scenario der kun positive endringer kommer med KI, og vi står på tampen av utopia, vil det bli et sjokk for folk flest når endringene virkelig slår inn, fordi mye vi har tenkt "alltid vil være slik" ikke er det lenger. Om KI bli smartere enn oss får vi en helt ny situasjon på jorden, noe menneskeheten som art aldri har opplevd før (så vidt vi vet). Og det kan utløse eksistensielle kriser, frykt og uro, særlig i de som ikke har satt seg inn i hva KI er og forberedt seg på skiftet som kommer, og er klare for å tilpasse seg. I den overgangen tror jeg at jeg flytter på hytta og lever et enkelt liv, til det roer seg igjen. Hehe. Blir spennende tider! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Del Skrevet 9. desember 2023 Tror KI kunne blitt bra som de nye lærerne. Mye leven som kunne hørt unngått da. Anonymkode: 07b40...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå