Gå til innhold

Jeg synes hermetikk er undervurdert.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har delvis et nostalgisk forhold til dette. Vokste opp på 60 og 70 tallet, hvor middagshermetikk var ganske vanlig. Husker noe som het "dinner" som jeg likte kjempegodt. Og selvfølgelig  Joika, som fortsatt er noe av det beste jeg får. Samme med Snurring. Husker også seikaker i brun saus. Litt stekt løk på disse, og det var et gourmet måltid. 

Nå er det visst ikke ernæringsmessig riktig å spise hermetikk mer. Er blitt en slags annenrangs mat. Til tross for at det er en genial måte å lagre mat på.  

De fleste tenker sikkert at jeg syntes det var godt fordi vi ikke visste bedre. Men jeg vokste opp med egenslaktet og egenfisket mat. Min mor kunne virkelig lage god mat. Likevel foretrakk jeg hermetikk hvis jeg fikk velge.

Anonymkode: ad1ab...f2b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Nesten "uendelig" holdbarhet må vel være mer miljøvennlig en de som ikke resirkulerer boksene. Smaker mye bedre enn de fæle pappesken som har overtatt.

Anonymkode: 50a08...561

• Liker 2
Skrevet

Deg om det. Det spiller ingen trille for meg om du foretrekker hermetikkmat. Enjoy 🥰

Skrevet

Jeg elsket spagetti a la Capri som barn. Ugg....smaken endrer seg når man blir eldre ja

Anonymkode: d402d...340

• Liker 1
Skrevet

Snurring kan bli et herremåltid. 

Den erter, kjøtt og flesk er helt ok. 

Joika synes jeg ikke noe om. 

De andre "rettene" med altfor mye soya i står jeg og over.

Skrevet

Det eneste hermetiske jeg ble servert som barn/ungdom var 

*sjampinjong
*erter
*pære eller fersken til dessert en sjelden gang

Da det ble vanlig med fersk sjampinjong overtok den for den hermetiske.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har delvis et nostalgisk forhold til dette. Vokste opp på 60 og 70 tallet, hvor middagshermetikk var ganske vanlig. Husker noe som het "dinner" som jeg likte kjempegodt. Og selvfølgelig  Joika, som fortsatt er noe av det beste jeg får. Samme med Snurring. Husker også seikaker i brun saus. Litt stekt løk på disse, og det var et gourmet måltid. 

Nå er det visst ikke ernæringsmessig riktig å spise hermetikk mer. Er blitt en slags annenrangs mat. Til tross for at det er en genial måte å lagre mat på.  

De fleste tenker sikkert at jeg syntes det var godt fordi vi ikke visste bedre. Men jeg vokste opp med egenslaktet og egenfisket mat. Min mor kunne virkelig lage god mat. Likevel foretrakk jeg hermetikk hvis jeg fikk velge.

Jeg synes hermetikk er kjempegøy. 

Anonymkode: 80c14...e3a

• Liker 2
Skrevet

Liker mais/maiskolber som er hermetisert. Men utover det er det lite hermetikk jeg liker. 

Anonymkode: 54d7f...1b4

Skrevet
On 12/7/2023 at 10:47 PM, AnonymBruker said:

Har delvis et nostalgisk forhold til dette. 

Man skal ikke undervurdere nostalgi. Selv koser jeg meg med Toro Meksikansk gryte fordi det var kosemat da jeg var barn. 

Anonymkode: 5687f...77b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er født i 1970 og vi hadde aldri middagshermetikk hjemme, bortsett fra torskerogn på boks tidlig på 70-tallet, men da var det kokte poteter, grønnsaker (frosne) og smeltet smør ved siden av, altså ikke hele middagen i en boks. Jeg spiste det uansett ikke, husker jeg. :fnise: Den eneste hermetiske middagen jeg spiste som barn var på speidertur, Spagetti ala Capri (med veldig mystiske små pølser i), men det var ikke noe vi fikk hjemme, heldigvis. Joika og snurring har jeg aldri smakt, og det frister heller ikke. 

Derimot hadde vi mye posemat etter at Toro gjorde sitt inntog på 80-tallet. 

Anonymkode: 6e8c8...a38

Skrevet
Brunhilde skrev (På 8.12.2023 den 19.36):

Det eneste hermetiske jeg ble servert som barn/ungdom var 

*sjampinjong
*erter
*pære eller fersken til dessert en sjelden gang

Da det ble vanlig med fersk sjampinjong overtok den for den hermetiske.

Hermetisk pære på boks kan jeg ikke huske å ha smakt noengang. Ble bortskjemt med hjemmelaget hermetisk pære fra eget tre i hagen.

Anonymkode: 2f283...7c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hermetisk pære på boks kan jeg ikke huske å ha smakt noengang. Ble bortskjemt med hjemmelaget hermetisk pære fra eget tre i hagen.

Anonymkode: 2f283...7c1

Sikkert veldig mye bedre. Jeg vokste opp i blokk... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...