Gå til innhold

Fusk bachelor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. For en del år tilbake fikk jeg fusk på min bachelor. Dette skyldtes uoppmerksomhet fra min side, og lite bruk av sensor da jeg trodde jeg hadde kontroll. 
 

Jeg tok ny bachelor året etter. Men dette plager meg enda, selv om det er noen år siden nå. Analyserer grunner til at det ble slik, «bebreider» meg selv og føler meg generelt dårligere enn andre i mitt yrke og på min arbeidsplass. Føler meg mindre, annerledes og utenfor da «alle» greier dette uten problem. 
 

Jeg hadde fått fast stilling i forkant av levering av første bachelor, så jeg kjenner enda på den skammen av å måtte fortelle arbeidsplass at det gikk som det gikk. 
 

Vet bacheloren ikke har noe å si for min utøvelse av yrket, men føler meg «dum» akademisk, det er et knekk i stolthet og egen oppfattelse av seg selv. 

 

Tror dere andre tenker som meg? Tror dere de på arbeidsplassen min hadde sett ned på meg/ tvilt på meg hvis de visste dette? 

Anonymkode: 6ebfe...f74

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig: Jeg ser ned på de som blir tatt i fusk og har lavere tiltro til den som jukser 

Anonymkode: 62b84...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg. Jeg er mer interrisert i om du gjør en god jobb og er en god kollega. Forsøk å ikke tenke på det.

Anonymkode: 18e89...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan gjøre feil! Man kan få fusk om man glemmer å sjekke kildene riktig.. Det er lett å glemme litt bort når man har skrevet i månedsvis og hodet har fått nok av fagstoff.

Du er ikke dum. Du tok konsekvensen av slurv og prøvde igjen, hvor du klarte det helt fint. Det viser pågangsmot at man ikke gir seg så lett.;)

Kollegaene dine bryr seg ikke. Og hvis det er noen som skulle bry seg, så får tro hva de vil. Du fikk jobben på ærlig vis, og gikk gjennom samme prosess som dem. Slapp helt av.

Anonymkode: 08c66...558

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig angst for å bli tatt for fusk etter alle sakene i VG. Jeg gjør alt jeg kan, men en liten feil blir slått nådeløst ned på, og jeg er jo helt uerfaren med kildereferanser og akademisk skriving. Det er jo ingen rom for å lære faget, man skal gjøre det feilfritt fra første stund for å unngå utestengelse. 

Om jeg tas for fusk er det virkelig noe jeg har prøvd å unngå. Jeg leser ikke andre oppgaver og jeg har kildehenvisning på ALT, antageligvis alt for mye. Men skriver man litt for likt kilden kan det være fusk det også, så jeg føler meg ikke trygg. 
 

Jeg har rett og slett bare erkjent at slik det er i dag kan man bli tatt for å jukse selv om man ikke har gjort det med overlegg, og selv om man prøver å gjøre det riktig. 
 

Dersom jeg får utestengelse pga juks I løpet av bacheloren min skal jeg ta det som en pause og fortsette etterpå, helt uten skam. For jeg vet at jeg var prøvd, og jeg har ikke stjålet noe fra noen, bare utført oppgaven litt feil, feks brukt feil ord i gjengivelsen. Jeg aner ikke hvor grensene går, jeg er jo helt fersk! 
 

Må innrømme at jeg er litt nervøs for hele greia. Men jeg håper det blir bedre etterhvert som jeg får trent på akademisk skriving. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nei, ikke føl deg mindreverdig🩷 Du prøvde på nytt og da fikk du det til, og det skal du være stolt av🥰

Anonymkode: 008e9...4f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du var dum da, men det trenger ikke å bety at du er dum nå. Faktisk høres det ut som du lærte av feilen din, og da er det ikke så galt. Det eneste som nå er dumt er at du snakker så stygt til deg selv. Ta en titt på kompani Lauritzen og se på tilbakemeldingene folk får i militært forhold, og lær av det.

Naos skrev (På 7.12.2023 den 21.31):

Jeg har skikkelig angst for å bli tatt for fusk etter alle sakene i VG. Jeg gjør alt jeg kan, men en liten feil blir slått nådeløst ned på, og jeg er jo helt uerfaren med kildereferanser og akademisk skriving. Det er jo ingen rom for å lære faget, man skal gjøre det feilfritt fra første stund for å unngå utestengelse. 

Om jeg tas for fusk er det virkelig noe jeg har prøvd å unngå. Jeg leser ikke andre oppgaver og jeg har kildehenvisning på ALT, antageligvis alt for mye. Men skriver man litt for likt kilden kan det være fusk det også, så jeg føler meg ikke trygg. 
 

Jeg har rett og slett bare erkjent at slik det er i dag kan man bli tatt for å jukse selv om man ikke har gjort det med overlegg, og selv om man prøver å gjøre det riktig. 
 

Dersom jeg får utestengelse pga juks I løpet av bacheloren min skal jeg ta det som en pause og fortsette etterpå, helt uten skam. For jeg vet at jeg var prøvd, og jeg har ikke stjålet noe fra noen, bare utført oppgaven litt feil, feks brukt feil ord i gjengivelsen. Jeg aner ikke hvor grensene går, jeg er jo helt fersk! 
 

Må innrømme at jeg er litt nervøs for hele greia. Men jeg håper det blir bedre etterhvert som jeg får trent på akademisk skriving. 

Du trenger ikke å være redd for å bli tatt hvis du prøver å unngå det og bruker veileder ved tvil. Hvis du ikke vet at det ikke er lov til å kopiere direkte fra andre oppgaver uten å sitere denne oppgaven, kan du bli tatt for fusk uten å ha ment det, men det er svært sjeldent saken for dem som tas. De som tas og sier de bare glemte å sette inn en kilde har ofte kopiert mye fra denne og gjort lite selvstendig. De som tas og sier de har veldig få prosent likhet har gjort seg flid med å bytte ut noen ord for å få mindre treff, eller som den siste saken jeg så i media, fått KI til å omformulere uten å innrømme det, han fokuserte bare på at det kun var 5% likhet.

Anonymkode: 022d8...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Akademidering har gått fra all sans og samling. Det tyder slike tråder på. Synd at alt og alle skal tvinges til å skrive bachelor, master osv. Huff. Få tilbake mer på høgskoler. Barnehagelærer, sykepleie med mer kunne gjerne vært der enda. 

Anonymkode: 9790b...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Norsk Akademidering har gått fra all sans og samling. Det tyder slike tråder på. Synd at alt og alle skal tvinges til å skrive bachelor, master osv. Huff. Få tilbake mer på høgskoler. Barnehagelærer, sykepleie med mer kunne gjerne vært der enda. 

Anonymkode: 9790b...454

Akademisering* skulle det såklart stå 

Anonymkode: 9790b...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 21.14):

Hei. For en del år tilbake fikk jeg fusk på min bachelor. Dette skyldtes uoppmerksomhet fra min side, og lite bruk av sensor da jeg trodde jeg hadde kontroll. 
 

Jeg tok ny bachelor året etter. Men dette plager meg enda, selv om det er noen år siden nå. Analyserer grunner til at det ble slik, «bebreider» meg selv og føler meg generelt dårligere enn andre i mitt yrke og på min arbeidsplass. Føler meg mindre, annerledes og utenfor da «alle» greier dette uten problem. 
 

Jeg hadde fått fast stilling i forkant av levering av første bachelor, så jeg kjenner enda på den skammen av å måtte fortelle arbeidsplass at det gikk som det gikk. 
 

Vet bacheloren ikke har noe å si for min utøvelse av yrket, men føler meg «dum» akademisk, det er et knekk i stolthet og egen oppfattelse av seg selv. 

 

Tror dere andre tenker som meg? Tror dere de på arbeidsplassen min hadde sett ned på meg/ tvilt på meg hvis de visste dette? 

Anonymkode: 6ebfe...f74

Jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant i dag? Du tok en ny bachelor og gjorde det riktig denne gang, så hva spiller det for rolle nå lenger? Det er d aingenting du trenger å fortelle om i et jobbintervju?

Anonymkode: 3f528...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som saksbehandler i forbindelse fuskesaker, og det er svært få som faktisk har som intensjon å fuske.
Mange tar det veldig feil, når det gjerne står i vedtak at vilkåret om 'forsett' må være oppfylt for å fuske.
Det dette betyr er at man må ha vært bevisst fuskehandlingen, altså at man har visst at man har snakket med en studiekamerat under en hjemmeeksamen typ.

Hvorvidt man har lest reglementet godt nok, og vet at på denne hjemmeeksamen så er det ikke lov å samarbeide, er en annen ting.

På grunn av slike ting som dette, så ville ikke jeg dømt deg for hardt. Og mange av fuskereglene, for eksempel reglene om selvplagiat, er ukjente for basically alle studenter! Samtidig er det et veldig hardt stempel å få på seg, det at man har 'fusket'. Synes ikke du skal dømme deg selv for hardt for det, for det kan være mange grunner til at man ikke har fulgt reglementet. Lær av feilen, og gjør ting bedre fremover, noe det ser ut som du har gjort også:-)

Anonymkode: 106af...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...