Gå til innhold

Samboer har lovt sin 19-åring at hun kan få bo i min leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir stadig overrasket over hvordan en partner tramper skamløst rundt i den andres økonomi, som i dette tilfellet. 

Jeg hadde aldri i livet leid den ut til disse jentene. Selv om dere blir enig om at foreldrene skal dekke leia, kan du komme i den situasjonene at din samboer måned etter måned nekter å betale, eller ikke vil betale fullt ut det dere avtalte. 

"Denne måneden er det ekstra trangt, kan vi si at bare halve leia betales....?"

Anonymkode: 7a14d...5f1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg leste meg litt opp på skatteregler og det ser ut som du kan slippe skatt kun dersom de dekker faktiske løpende utgifter (ikke lån). Leier de billigere enn det, eller har markedsleie, så må det skattes.

Jeg prøvde nemlig å se hvordan moren min kan slippe skatt hvis barnebarnet får leie billig. Ser ut som beste løsning for oss er at hun leier et rom i leiligheten siden mamma uansett skal ha tilgang til å bruke den.

Her hadde jeg bare lei ut til noen andre uten å si mer om saken, enkelte er for frekke til å diskuteres med. Du må jo nesten hive deg rundt om du skal få inn noen fra nyttår.

Anonymkode: c7a8d...27d

Det er snakk om skatt på leietaker for at vedkommende ikke skal skattlegges for fordelen ved fri bolig.

Utleier skattlegges etter de faktiske inntekter utleien gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tenker du at dette er en situasjon du må løse? Det er han som har dumma seg ut, lovt bort gratis leilighet som ikke er hans, uten å kjenne til hele regnestykket, og da får han legge seg flat og blidgjøre deg. Bli sint, spør hva i helvete han holder på med, og hva han har tenkt å foreta seg for at jula skal bli hyggelig. 

Anonymkode: f3994...a9b

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ville du latt dine barn bo gratis? Skal du ta leie så burde du ikke ta mye. 

Anonymkode: 9b827...56c

Det står da i teksten at hennes barn betalte........

Anonymkode: b760f...42d

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper far her har sagt følgende til datteren: 

"Vi har jo leiligheten i Oslo, der X har bodd frem til nå. Men nå skal X flytte ut, og den blir ledig, så om du har lyst, så kan jo du bo der" 
Og så har han ikke tenkt noe på at han og TS ikke har felles økonomi. Han har ikke tenkt på at TS alene bestemmer over leiligheten hun eier. Og han har heller ikke tenkt noe på at hans antagelser om at TS sine barn har bodd der gratis var feil. 

Generelt så tenker ikke han på at de som samboere, med separat økonomi, ikke er som ektepar med felleseie å regne. 
Han ser nok verden slik at de er et  par, og dermed er alt de eier til felles bruk. Både for dem og for deres barn. 

Hadde jeg vært TS hadde jeg nok tatt meg en lengre tur til Oslo og bodd i leiligheten selv, mens jeg fikk flyttet ut av boligen jeg hadde hatt med samboer, og kommet meg over i noe eget. 
Og så kunne jeg vurdert om leiligheten i Oslo skulle selges eller leies ut. 

Anonymkode: fdea7...8ca

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke har inntekt så må de jo søke sosial kontoret Om midler til å betale for leie. (Om de ikke kvalifiserer for dagpenger). Om de betaler inn leie via sosial stønad eller jobb blir vel det samme så lenge du får pengene. Er jo bare å lage en kontrakt med leieprisen per pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ville du latt dine barn bo gratis? Skal du ta leie så burde du ikke ta mye. 

Anonymkode: 9b827...56c

Hvorfor det? TS og samboeren har ikke felles økonomi og har bodd sammen i 5 år da deres barn var store allerede. Det er ikke en kjernefamilie som har vokst sammen over mange år og hvor alle barn i familien er like. Ts har en leilighet i Oslo som hennes barn kan få billig(ere), jeg ser ingen grunn at ts sin samboers barn skal få automatisk det samme. Og i hvert fall ikke uten ts samtykke.

Jeg vil anbefale ts å gjøre det klinkende klart at leiligheten er din og bare din. Og samboeren som tar seg til rette får rydde opp i det selv, inkludert eksdama, datteren, venninner og hvem som ellers føler seg involvert.

Anonymkode: f6e10...385

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CamillaCollett skrev (1 time siden):

Jeg tar meg i å lure på hva mer som er galt i dette forholdet. 

Det økonomisk urimelige her er så åpenbart. Det samme med kommunikasjonssvikten, at han kan snakke med datteren sin om dette uten på noe tidspunkt snakke med deg. Og det siste, og kanskje mest alvorlige, er at du er usikker på hvordan du skal håndtere alt dette, som får meg til å tenke at du nok har akseptert for mye fra dem fra før, og går altfor langt i å se deres side av saken? 

Det er urimelig å forvente å få låne en leilighet gratis. Det er urimelig å ikke snakke om det, ikke spørre. Det er urimelig å anta at stebarn skal få økonomiske fordeler på lik linje som egne barn (og her er det ikke engang tilfelle), og at EKSKONA nå er sint på deg fordi HENNES datter ikke får leve gratis på din regning, man kan jo bli stum. Sånn jeg forstår dette er det alle mot deg i denne saken, og jeg synes enormt synd på deg. Er dette her symptomatisk for hvordan dette forholdet og denne familien er generelt?

Jeg ville bestilt time på familievernkontoret.

Kloke ord❤️

Anonymkode: 82cc0...d72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte har jo bare et vanvittig kravmentalitet på vegne av sine barn! Ts, som de andre sier, ikke la de flytte inn, du vil aldri bli kvitt de og leieinntekter kan du sannsynligvis se lang vei etter

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (9 minutter siden):

Om de ikke har inntekt så må de jo søke sosial kontoret Om midler til å betale for leie. (Om de ikke kvalifiserer for dagpenger). Om de betaler inn leie via sosial stønad eller jobb blir vel det samme så lenge du får pengene. Er jo bare å lage en kontrakt med leieprisen per pers.

Du tenker det er smart å introdusere bortskjemte og late unger for konseptet med å bli forsørget av Nav resten av livet? 

• Liker 14
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter bør sørge for at samboer ikke har tilgang til nøkkelen til denne leiligheten. Etter det han har gjort, er risikoen stor for at han bare gir nøkkelen videre til datteren- dersom han har tilgang til den. 

Datter med venninne skal ikke innenfor døren i denne boligen. Heller ikke om de betaler over markedsleie. Det vil koste mer enn det smaker, både økonomisk og mentalt.  Garantert. 

Trådtarter kan vel også skaffe flytte-esker, med tanke på å flytte ut av dette samboerskapet. Inn i egen leilighet. 

Jeg vet ikke om dette er sant, men jeg vet at slike folk som denne samboeren finnes. Så det kan være sant.

Jeg tror jeg ville alliert meg med en/to jeg stoler på. En som kan være en  støtte,  en som kan hjelpe å sortere i presset rundt denne leiligheten. En som kan hjelpe til hvis det blir aktuelt å flytte ut raskt. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det frekkeste jeg har lest på lenge!! Vet ikke om man skal le eller gråte på vegne av TS og ser fram til oppdatering.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tenker det er smart å introdusere bortskjemte og late unger for konseptet med å bli forsørget av Nav resten av livet? 

Nei, men siden de ikke har noen inntekt nå så må de jo søke Sosial hjelp..uansett hvor de leier enn. De må jo ha penger til mat og andre ting også.   

Og de fleste vil forstå at nav er ikke noe sted de ønsker å være i lengden, siden det er ingenting å leve av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (Akkurat nå):

Nei, men siden de ikke har noen inntekt nå så må de jo søke Sosial hjelp..uansett hvor de leier enn. De må jo ha penger til mat og andre ting også.   

Og de fleste vil forstå at nav er ikke noe sted de ønsker å være i lengden, siden det er ingenting å leve av.

Det vanlige er å først skaffe inntekt, deretter flytte hjemmefra. Og for de som kommer rett fra barnerommet fremstår sosialstønad ganske lukrativt, det er for oss voksne som har erfaring fra arbeidslivet og voksenutgifter det er lite å leve av. 

Å lempe ungene ut via Nav er en fattigdomsfelle og lukter white trash lange veier. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olsen skrev (10 minutter siden):

Trådstarter bør sørge for at samboer ikke har tilgang til nøkkelen til denne leiligheten. Etter det han har gjort, er risikoen stor for at han bare gir nøkkelen videre til datteren- dersom han har tilgang til den. 

Datter med venninne skal ikke innenfor døren i denne boligen. Heller ikke om de betaler over markedsleie. Det vil koste mer enn det smaker, både økonomisk og mentalt.  Garantert. 

Trådtarter kan vel også skaffe flytte-esker, med tanke på å flytte ut av dette samboerskapet. Inn i egen leilighet. 

Jeg vet ikke om dette er sant, men jeg vet at slike folk som denne samboeren finnes. Så det kan være sant.

Jeg tror jeg ville alliert meg med en/to jeg stoler på. En som kan være en  støtte,  en som kan hjelpe å sortere i presset rundt denne leiligheten. En som kan hjelpe til hvis det blir aktuelt å flytte ut raskt. 

Jeg tror jeg ville rett og slett byttet lås i dette tilfellet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (3 timer siden):

Disse jentene bor fortsatt hos hhv sin mor og sin familie et annet sted enn i Oslo. De vil neppe få innvilget noe sosialhjelp for å flytte til Oslo bare for at de har lyst, uten jobb osv.

Endret av Sydvesta Orkana
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sydvesta Orkana skrev (3 minutter siden):

Disse jentene bor fortsatt hos hhv sin mor og sin familie et annet sted enn i Oslo. De vil neppe få innvilget noe sosialhjelp for å til Oslo bare for at de har lyst, uten jobb osv.

De har faktisk krav på livsopphold, men lav sum siden de bor hjemme så lenge de ikke har inntekt. De kunne også fått til leie om de feks betalte leie til sine foreldre for å bo. Og flytter de ut så har de krav på ung sats livsopphold + dekning av boutgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har skrevet at hennes barn ikke har bodd der gratis, men det betyr uansett ingen verdens ting om de har bodd der gratis eller betalt 60 000 i mnd i husleie; hun og samboeren har SEPARAT økonomi! Hvorfor skal da TS gi bort 20-30 000 kr i mnd i leieinntekter til hans barn, når de har separat økonomi? IKKE la dem flytte inn TS, da får du dem ALDRI ut igjen......

Anonymkode: e1e34...416

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se Nightmare tenants på TV eller youtube. De jentene der får du aldri ut igjen og du får ingen leie. Ingen depositum og både din samboer, ekskona hans og jenta vil bokstavlig talt rævkjøre deg og din økonomi. Lei den ut til noen andre eller flytt inn dit selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...