AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Del Skrevet 7. desember 2023 Jeg har kommet fram til at cockeren kan passe for meg, men jeg har hengt meg veldig opp i utseendet. Utseende er jo ikke det viktigste, men likevel syns jeg noen individer blir altfor tunge og ikke min smak. Blir liksom en "langhåra" basset i utseende. På grunn av det har jeg falt mer for jaktcockeren. De ser mer ut som en spaniel skal, syns jeg. Ørene sitter ikke så lavt og er ikke så overdrevent lange. Det med at ørene er såpass lange på utstillingsvarianten gjør jeg bekymret for hyppige øreinfeksjoner. Noen har også sånn hengehud i ansiktet som "drar" veldig i øynene dems. Huff... Er det noen her som har jaktcocker som kan si hvordan de er å ha i hus? Hvor mye krever de, hvordan er de generelt? Jeg er aktiv og er glad i å leke/trene med hund i skogen, så det er noe jeg gleder meg til å gjøre. Apportlek i skogen for eksempel kunne vært en fin aktivitet for en cocker, tenker jeg. Jeg er vandt med å gi ca. 2-3 timer aktivitet; noe vanlig gåtur, noe herjing fritt i skogen, og noe lek i hagen. Noen dager kan turene være ekstra lange, men hvis jeg f.eks. er syk så kan det bli flere kortere turer ila dagen istedet. Jaktcockeren blir vel ikke helt vill inne om det blir noen rolige dager, eller? Ser helst etter svar fra folk som har erfaring med cocker av ene eller begge varianter Anonymkode: d7227...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Del Skrevet 7. desember 2023 Kommer du til å trene jakt cockeren like mye som hundetrener Maren? Hvis ikke, styr unna jaktlinjen. Anonymkode: 1be4f...edf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Del Skrevet 7. desember 2023 Jaktcocker er på nivå med border collie mtp. aktivitetsnivå og behov, så der skal du virkelig være engasjert med både ambisjoner for hundeholdet og mye fritid. Anonymkode: 4c469...ce3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Del Skrevet 7. desember 2023 Jaktcocker er en krevende rase. Du bør drive aktivt med jakt eller en hundesport for at denne rasen skal trivest. Anonymkode: ded3f...d53 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Del Skrevet 7. desember 2023 Jeg har hatt setter før og vurderte jaktcocker så jeg kontaktet noen som hadde begge for å høre om forskjellen. De sa at jaktcockeren hadde enda mer energi og frarådet meg å skaffe den om jeg ikke skulle ha den til jakt. Jeg opprinnelig trodde de var mer like. Jeg endte opp med en annen rase. Anonymkode: 91c9b...d0d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 7. desember 2023 #6 Del Skrevet 7. desember 2023 Nei. Du skriver om fysisk aktivitet men en jaktcocker trenger å brukes til noe, ikke "bare" gå i skogen og leke. Vi har et par på klubben og de trenger absolutt å bruke hodet også. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 8. desember 2023 #7 Del Skrevet 8. desember 2023 Jeg er så enig med deg angående utseendet! Jaktcocker ser ut slik en frisk spaniel skal se ut, synes jeg. Jeg har ikke personlig erfaring med rasen, men har vært på lydighets- og agilitykurs sammen med en som hadde jaktcocker. Det var særdeles vanskelig for dem å følge kurset, for den hunden mistet hodet fullstendig hver gang den så en fugl, og var i fullt "jaktmodus" hele tiden... Så ikke en rase jeg skal få meg, selv om de unektelig ser fine ut. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #8 Del Skrevet 8. desember 2023 Sjekk ut hundetrener Maren på insta, hun har skrevet en del om rasen der. Den krever MYE trening og stimuli. Anonymkode: 5b872...377 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Del Skrevet 9. desember 2023 Takker for svar. Jeg har null peiling på hvem denne Maren er, ikke vil jeg skaffe meg instagram bare for å finne ut av det heller, men gjetter at hu konkurrerer eller deltar på ulike hundesport. Jeg får vel heller se etter cocker etter utstillingslinjer som ikke er så "tunge" i utseendet, om det fins. Det er sikkert noen som har vært heldige ved å få seg en roligere jaktcocker, men å satse på å skaffe det selv blir veldig risky😅 Anonymkode: d7227...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takker for svar. Jeg har null peiling på hvem denne Maren er, ikke vil jeg skaffe meg instagram bare for å finne ut av det heller, men gjetter at hu konkurrerer eller deltar på ulike hundesport. Jeg får vel heller se etter cocker etter utstillingslinjer som ikke er så "tunge" i utseendet, om det fins. Det er sikkert noen som har vært heldige ved å få seg en roligere jaktcocker, men å satse på å skaffe det selv blir veldig risky😅 Anonymkode: d7227...b0a Voksne omplasseringshunder er jo alltids en mulighet, da vet du mer hva du får. Men en jaktcocker på "familiehundnivå" eksisterer nok ikke. Vær også obs på at vanlige cockere kan være ganske skarpe, i spanielgruppen er det rasen med dårligst gemytt. Hva med å gå litt opp i størrelse og heller se på engelsk springer, hvis det er spaniel du vil ha? Anonymkode: 4c469...ce3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Del Skrevet 9. desember 2023 Altså, de ørene på en vanlig cocker er ikke så lange dersom du holder pelsen på ørene relativt kort. Cockeren jeg har nå, holder jeg pelsen generelt ganske kort på, da vi bor i Bergen så han skal slippe å gå rundt som en våt, tovet ulldott mesteparten av tiden. En Cocker etter rasestandarder skal heller ikke ha hengende øyne eller ha så lave bein/lang rygg at den ser ut som en «langhåret basset». Vår familie har hatt fem Cockere gjennom årenes løp, og ingen av dem har hatt hengende øyne, hyppige øreinfeksjoner eller sett ut som beskrevet ovenfor. Jeg har ingen egen erfaring med jaktcocker, men har hørt de behøver mye aktivitet, som nevnt i innlegg ovenfor. En vanlig Cocker er aktiv nok for meg 😆, den tåler lange turer og er lærevillig og livlig. Ingen av familiens hunder har vært spesielt glad i apportlek (det er visst artig noen få runder, så går de og gjemmer ballen/leken som for å signalisere at det er nok), men har likt sporlek, da cockere er glade for å få brukt nesen. Anonymkode: 94615...d39 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Voksne omplasseringshunder er jo alltids en mulighet, da vet du mer hva du får. Men en jaktcocker på "familiehundnivå" eksisterer nok ikke. Vær også obs på at vanlige cockere kan være ganske skarpe, i spanielgruppen er det rasen med dårligst gemytt. Hva med å gå litt opp i størrelse og heller se på engelsk springer, hvis det er spaniel du vil ha? Anonymkode: 4c469...ce3 Voksen omplasseringshund er jeg åpen for, så ja det hadde vært kjekt å gå for istedenfor valp. Jeg har hørt noe om gemyttet, det har vel kanskje kommet av useriøs avl? Jaktcocker får jeg stryke av listen isåfall Jeg vurderte egentlig springeren først (både welsh og engelsk), men syns noen av dem ser like "løse"/tunge ut i ansiktet. Og så er det den kompakte størrelsen til cockeren som ble foretrukket her i huset da vi har katter som er lei av å bli plaget av store hunder. Jeg syns at både springer og cocker er like greie sånn sett. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Altså, de ørene på en vanlig cocker er ikke så lange dersom du holder pelsen på ørene relativt kort. Cockeren jeg har nå, holder jeg pelsen generelt ganske kort på, da vi bor i Bergen så han skal slippe å gå rundt som en våt, tovet ulldott mesteparten av tiden. En Cocker etter rasestandarder skal heller ikke ha hengende øyne eller ha så lave bein/lang rygg at den ser ut som en «langhåret basset». Vår familie har hatt fem Cockere gjennom årenes løp, og ingen av dem har hatt hengende øyne, hyppige øreinfeksjoner eller sett ut som beskrevet ovenfor. Jeg har ingen egen erfaring med jaktcocker, men har hørt de behøver mye aktivitet, som nevnt i innlegg ovenfor. En vanlig Cocker er aktiv nok for meg 😆, den tåler lange turer og er lærevillig og livlig. Ingen av familiens hunder har vært spesielt glad i apportlek (det er visst artig noen få runder, så går de og gjemmer ballen/leken som for å signalisere at det er nok), men har likt sporlek, da cockere er glade for å få brukt nesen. Anonymkode: 94615...d39 Med "langhåret basset" mente jeg ansiktet/hodet og ikke selve kroppen (beina, rygg). Eksempel på hva jeg mener: (Og siden springer ble nevnt) Det at du ikke har sett/erfart det selv er betryggende, kanskje det går an å anskaffe en som kan passe allikevel. Jeg lurer litt på om det kan ha noe med hvor tunge/lange man lar ørene være?🤔 Anonymkode: d7227...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Del Skrevet 9. desember 2023 Det kalles ectropion og er en gendefekt relativt vanlig hos cocker. Vær nøye på oppdretter og pass på at de ikke avler på hunder med dette problemet, så minsker du i hvertfall risikoen. Anonymkode: e3701...1b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Voksne omplasseringshunder er jo alltids en mulighet, da vet du mer hva du får. Men en jaktcocker på "familiehundnivå" eksisterer nok ikke. Vær også obs på at vanlige cockere kan være ganske skarpe, i spanielgruppen er det rasen med dårligst gemytt. Hva med å gå litt opp i størrelse og heller se på engelsk springer, hvis det er spaniel du vil ha? Anonymkode: 4c469...ce3 Har hatt flere engelsk springere (fantastiske) og en amerikansk cocker. Ingen av de første kunne måle seg med gemyttet til sistnevnte. Definitivt den smarteste og enkleste av dem alle❤ Anonymkode: 9ca12...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Voksen omplasseringshund er jeg åpen for, så ja det hadde vært kjekt å gå for istedenfor valp. Jeg har hørt noe om gemyttet, det har vel kanskje kommet av useriøs avl? Jaktcocker får jeg stryke av listen isåfall Jeg vurderte egentlig springeren først (både welsh og engelsk), men syns noen av dem ser like "løse"/tunge ut i ansiktet. Og så er det den kompakte størrelsen til cockeren som ble foretrukket her i huset da vi har katter som er lei av å bli plaget av store hunder. Jeg syns at både springer og cocker er like greie sånn sett. Med "langhåret basset" mente jeg ansiktet/hodet og ikke selve kroppen (beina, rygg). Eksempel på hva jeg mener: (Og siden springer ble nevnt) Det at du ikke har sett/erfart det selv er betryggende, kanskje det går an å anskaffe en som kan passe allikevel. Jeg lurer litt på om det kan ha noe med hvor tunge/lange man lar ørene være?🤔 Anonymkode: d7227...b0a Finnes plenty cockere med kortere ører. Vår hadde kortere enn springernes Anonymkode: 9ca12...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #16 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kalles ectropion og er en gendefekt relativt vanlig hos cocker. Vær nøye på oppdretter og pass på at de ikke avler på hunder med dette problemet, så minsker du i hvertfall risikoen. Anonymkode: e3701...1b0 Takk for info, det visste jeg ikke! Da har det nok ikke noe med tyngden på ørene allikevel Jeg så nylig en annonse på Finn av oppdretter hvor begge cockerne hadde slik løs hud i ansiktet. Ikke rart det blir vanlig innenfor rasen når oppdrettere ikke ser på det som en "feil" (i følge rasestandard). Anonymkode: d7227...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #17 Del Skrevet 10. desember 2023 Jeg glemte litt om eksistensen til Field Spaniel, og den er vel midt i mellom cocker og springer i størrelse? Syns den er ganske fin, og liker forsåvidt at den kan være litt mer reservert enn typiske spanieler. Den virker ikke like utbredt i Norge som andre spanielraser, så det kan hende det blir vanskelig å skaffe en? Om noen har link til oppdrettere som kan ha valp eller omplasseringshund av denne typen så bare skrik ut. Anonymkode: d7227...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #18 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg glemte litt om eksistensen til Field Spaniel, og den er vel midt i mellom cocker og springer i størrelse? Syns den er ganske fin, og liker forsåvidt at den kan være litt mer reservert enn typiske spanieler. Den virker ikke like utbredt i Norge som andre spanielraser, så det kan hende det blir vanskelig å skaffe en? Om noen har link til oppdrettere som kan ha valp eller omplasseringshund av denne typen så bare skrik ut. Anonymkode: d7227...b0a https://spaniels.org/oppdretterliste/ Anonymkode: 93d2f...7e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå