Gå til innhold

Ingen avføring på 7.dagen- blir gal!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja! Idag er det torsdag, og sist jeg var på do og hadde avføring var forje fredag forje uke!! 

Jeg har slitt mer eller mindre i flere år med forstoppelse-perioder, men nå er det blitt skikkelig ille! 

Jeg har i perioder tatt dulcolax stikkpiller og/eller pursenied, og jeg ønsker å klare slutte med dette da jeg ser det har blitt en ond sirkel.. Men nå er det like før jeg gjør det igjen av frustrasjon..! 

Ang kosthold så spiser jeg "Sundt og normalt" - frukt, grønnsaker, kjøtt (rene proteiner), karbohydrater, egg, ost, osv osv. Ang vann og veske drikker jeg også mye. Aktivitet er innenfor normalen, og det samme er vekta (56kg og 160 høy). Jeg spiser første måltid ca kl 12, og siste kl 22.30.

Tidligere klarte jeg starte dagen med Tom mage, kaffe, ro, og så gå på do! Tømme tarmen skikkelig. 

Men nå er det bom stopp! 

Morgenene er stressende, og om jeg ikke klarer gå på do da- så går det ikke resten av dagen heller! Neste dag er jeg både stresset (av vanlig morgenstress), men OGSÅ pga jeg føler at nå MÅ jeg klare gå på do! Og da låser det seg igjen noe som gjør dagen etter enda mer stressende! 

Jeg VET og merker at stress påvirker magen betraktelig. Men nå i mørketiden prioriterer jeg heller søvn på morgenen istedenfor å stå opp tidlig. (Jeg får jo uansett ikke til. Gå på do tenker jeg).. 

Har dere noen tips??? Bortsett fra mosjon, fiber og vann? Føler jeg har prøvd alt. Begynte ta Magnesium, men endte kun opp med mere luft og tarmfubksjon.. 

Anonymkode: 8c49c...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en pose med sviskekompott og spis det med litt melk 

Anonymkode: f0938...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med legen før KG? 7 dager beggyner vel nærme seg tid til lege, for da kan det potensielt bli farlig, greit å vært hos lege, før man kaster opp avføring 

Anonymkode: e0ae4...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg svisker i vann over natten og spis så mange du orker, da burde det løsne. 

Anonymkode: 170e1...92d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kan ha IBS.

Jeg måtte kutte ut hvetemel for at tarmsystemet mitt skulle begynne å fungere noenlunde normalt. Anbefaler en runde med Lav Fodmap for å få kontroll på hva som gjør at det klogger seg om ikke enkle grep fungerer. 
Ellers kan du prøve deg med Lactulose, det er helt ufarlig og vil mykgjøre innholdet i tarmen. 

En periode kan også Laxoberal fungere fint.
Men ta gjerne en tur til legen for litt veiledning, og kanskje noen avføringsprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp mikrolax på apotek. Effektivt og greit av og til😊

Anonymkode: 1f8d7...106

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt hvetemel, gluten, laktose og søtningsstoffer. Legg rosiner i bløt og spis dem. Spis svisker og dadler. Spis havregryn, kokte poteter og gulrøtter. Mandler og nøtter. Olivenolje. 

Og ta et klyster ellers kan du få et svært svært utrivelig sykehusopphold. 

Avføringstabletter er vanedannende så lurt å slutte på dem

Anonymkode: 57d43...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forstoppelse da jeg begynte på Calcigran forte tabletter (kalsium tilskudd) etter pålegg fra legen. Skrev et innlegg her på KG, og fikk da tips om å ta tilskudd av magnesium (vanlig kosttilskudd, kjøpes på apotek). Det tok jeg, og etter det går det som smurt. Ingen forstoppelse mer. Da fungerer tarmene som de skal, kjempefint. En tablett magnesium daglig.

Anonymkode: 2f930...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd movicol, evt lactulose fra apoteket. Men ta deg en tur til legen☺️ 7 dager uten avføring er lenge. 

Anonymkode: 9beee...e03

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å prøve probiotika tilskudd og et kosttilskudd som heter frukt og fiber. 

Anonymkode: 7577b...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sverger til disse her, en neve av de og de setter i gang selv den jævligste forstoppelse som snart sender meg på sykehuset, har alltid funka.

7340011302247.png

Anonymkode: 25611...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 13.49):

Ja! Idag er det torsdag, og sist jeg var på do og hadde avføring var forje fredag forje uke!! 

Jeg har slitt mer eller mindre i flere år med forstoppelse-perioder, men nå er det blitt skikkelig ille! 

Jeg har i perioder tatt dulcolax stikkpiller og/eller pursenied, og jeg ønsker å klare slutte med dette da jeg ser det har blitt en ond sirkel.. Men nå er det like før jeg gjør det igjen av frustrasjon..! 

Ang kosthold så spiser jeg "Sundt og normalt" - frukt, grønnsaker, kjøtt (rene proteiner), karbohydrater, egg, ost, osv osv. Ang vann og veske drikker jeg også mye. Aktivitet er innenfor normalen, og det samme er vekta (56kg og 160 høy). Jeg spiser første måltid ca kl 12, og siste kl 22.30.

Tidligere klarte jeg starte dagen med Tom mage, kaffe, ro, og så gå på do! Tømme tarmen skikkelig. 

Men nå er det bom stopp! 

Morgenene er stressende, og om jeg ikke klarer gå på do da- så går det ikke resten av dagen heller! Neste dag er jeg både stresset (av vanlig morgenstress), men OGSÅ pga jeg føler at nå MÅ jeg klare gå på do! Og da låser det seg igjen noe som gjør dagen etter enda mer stressende! 

Jeg VET og merker at stress påvirker magen betraktelig. Men nå i mørketiden prioriterer jeg heller søvn på morgenen istedenfor å stå opp tidlig. (Jeg får jo uansett ikke til. Gå på do tenker jeg).. 

Har dere noen tips??? Bortsett fra mosjon, fiber og vann? Føler jeg har prøvd alt. Begynte ta Magnesium, men endte kun opp med mere luft og tarmfubksjon.. 

Anonymkode: 8c49c...2c4

movicol? laktulose olje som du drikker, visiblin? Ville gått til legen for å be om råd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kutt hvetemel, gluten, laktose og søtningsstoffer. Legg rosiner i bløt og spis dem. Spis svisker og dadler. Spis havregryn, kokte poteter og gulrøtter. Mandler og nøtter. Olivenolje. 

Og ta et klyster ellers kan du få et svært svært utrivelig sykehusopphold. 

Avføringstabletter er vanedannende så lurt å slutte på dem

Anonymkode: 57d43...310

hvorfor får hun et ubehagelug sykehusopphold? De vil jo bare gi klyster der og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du tatt et rent magnesium-tilskudd, eller kombinert med kalsium og andre vitaminer/mineraler? Hvilken dose magnesium har du tatt, og hvilket merke? Det er nemlig stor forskjell fra produsent til produsent om det er et godt tilskudd eller ikke, for mange tilsetter ingredienser som virkelig er dårlig nytt for magen. 

Det er flere ting som kan gi forstoppelse; for mye fiber (da særlig fra korn), gluten hvis man har intoleranse, melkeprodukter, behov for mer elektrolytter (kalsium, magnesium, sodium), mer hydrering fra vann (og kutte ut kaffe), behov for omega 3 fettsyrer, etc. 

Anonymkode: d9830...a3e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrolax eller dulcolax for å tømme endetarmen, også duphalac + laxoberaldråper(høyeste dose) for å tømme «hele» systemet…

Dette for å tømme, men ville gått til legen hvis uten effekt, eller at det skjer igjen! Dette er farlig.

hilsen sykepleier!

Anonymkode: cbaf5...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.. Det kom ut til slutt.. På 9.dagen. 

Tok 2 doser movikol, men heller ikke det hadde effekt. 

Lørdagsmorgen var heldigvis uten stress så da kom det - med ro og 2 store kopper kaffe.. 😅🙈 

Idag var jeg hos legen (ifm noe annet), og nevnte dette da. Han foreslo flere ting som måtte tas jevnlig og over tid, men han sa det ikke var farlig så lenge jeg ikke hadde vondt.. 

Men håper jeg slipper så lenge igjen! Er helt forferdelig å føle seg så stappfull av direkte dritt 😵

 

Anonymkode: 8c49c...2c4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...