AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har nettopp fått jobb som saksbehandler i politiet. Dette er min første relevante jobb etter utdanningen så mye nytt som følger med det. F.eks. hvilken fagforening bør jeg gå med i? Fikk spørsmål av sjefen om hvilken jeg tilhører da det må vites for å lønnsplassere meg. I staten er det to hovedtariffavtaler med følgende innretning; Organisasjoner tilknyttet LO eller YS Organisasjoner tilknyttet UNIO eller akademikerne samt de som er uorganiserte. Jeg har funnet NTL eller PF, men jeg vil gjerne høre fra dem som vet mer om dette om dette har mye og si for meg hva jeg velger? Anonymkode: 24ce1...970
Topsi Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har nettopp fått jobb som saksbehandler i politiet. Dette er min første relevante jobb etter utdanningen så mye nytt som følger med det. F.eks. hvilken fagforening bør jeg gå med i? Fikk spørsmål av sjefen om hvilken jeg tilhører da det må vites for å lønnsplassere meg. I staten er det to hovedtariffavtaler med følgende innretning; Organisasjoner tilknyttet LO eller YS Organisasjoner tilknyttet UNIO eller akademikerne samt de som er uorganiserte. Jeg har funnet NTL eller PF, men jeg vil gjerne høre fra dem som vet mer om dette om dette har mye og si for meg hva jeg velger? Anonymkode: 24ce1...970 Organisasjoner tilknyttet unio slåss mer for de med utdanning. Perso lig er jeg i sykepleierforbundet, og av flere forskjellige grunner ville jeg aldri valgt noe som var LO-tilknyttet. Men du får vel de beste medlemsfordelene i LO for de er så mange. 3
Idse Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Så hvorfor ville du ikke valgt noe som er tilknyttet LO..?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Min erfaring er at det er lurt å være i den fagforeninga som de fleste andre på din arbeidsplass er tilknyttet. Har en forening mange medlemmer er det ofte en plasstillitsvalgt på arbeidsplassen. Anonymkode: 89f47...ef3 4 1
Topsi Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 Idse skrev (4 minutter siden): Så hvorfor ville du ikke valgt noe som er tilknyttet LO..? Jeg synes LO er fiendtlig innstilt til sykepleiere og lærere på mange vis, I tillegg er de svært politiske i saker jeg er uenig med dem i, og tilknyttet ap 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Hadde ikke valgt LO om det ikke var for at tariffavtalen er låst til de. Kan velge to, men begge er under LO. Synes samarbeidet mellom LO og Ap grenser til korrupsjon og noe som ikke burde være lovlig i et åpent demokrati. Et fagforbund skal jobbe for alle ansatte og gjerne være politisk engasjert, men helt partiuavhengig. Anonymkode: e4e2b...3bf 6
Idse Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 (endret) Jeg ble ganske overrasket over hvor dyrt det er, NTL som er tilknyttet LO har en pris på 1,1% av brutto lønn + premier for de kollektive forsikringene... Og prisen på PF... den er så komplisert, to forskjellige prosentsatser + "en viss sum til lokallaget ditt. Beløp varierer fra lokallag til lokallag" + 242 kr i forsikring... MEN halv pris første år... Endret 7. desember 2023 av Idse
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Dersom du får en lønn under 600 000, definitivt LO/YS. Du blir ikke prioritert i unio/akademikerne, der er det trynefaktor og individuelle lønnskrav som gjelder. Anonymkode: 904fd...01b 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Ville valgt den flest på jobb med liknende stillinger er tilknyttet Anonymkode: 69000...1f2 1
aksase Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har nettopp fått jobb som saksbehandler i politiet. Dette er min første relevante jobb etter utdanningen så mye nytt som følger med det. F.eks. hvilken fagforening bør jeg gå med i? Fikk spørsmål av sjefen om hvilken jeg tilhører da det må vites for å lønnsplassere meg. I staten er det to hovedtariffavtaler med følgende innretning; Organisasjoner tilknyttet LO eller YS Organisasjoner tilknyttet UNIO eller akademikerne samt de som er uorganiserte. Jeg har funnet NTL eller PF, men jeg vil gjerne høre fra dem som vet mer om dette om dette har mye og si for meg hva jeg velger? Anonymkode: 24ce1...970 Jeg antar det er flere saksbehandlere i politiet som er organisert. Snakk med kolleger og meld deg inn i et fagforbund som andre kolleger bruker, og som har en lokal tillitsvalgt. Du er ikke nødt til å være organisert, heller. Du kan velge å la være. Endret 7. desember 2023 av aksase 1
Idse Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Siden jeg ikke kan snakke med kollegene om dette før jeg begynner må jeg jo da melde meg til hovedtariffavtalen for ikke organiserte. Hvis jeg gjør det og etter hvert vil melde meg in i en organisasjon knyttet til LO, da kan jeg altså flyttes til den andre hovedtariffavtalen?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 Jeg gikk etter hvem som har flest organiserte på min arbeidsplass, og hvem som pleier ha en god sentral pott. Mye trynefaktor hos oss, så kun lokale forhandlinger kunne ført til lite eller ingenting i lønnstillegg. Fra de kriteriene sto jeg igjen med LO og Parat, og LO er ikke aktuelt for meg av politiske årsaker. Anonymkode: cc7f0...a45 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 Idse skrev (19 minutter siden): Siden jeg ikke kan snakke med kollegene om dette før jeg begynner må jeg jo da melde meg til hovedtariffavtalen for ikke organiserte. Hvis jeg gjør det og etter hvert vil melde meg in i en organisasjon knyttet til LO, da kan jeg altså flyttes til den andre hovedtariffavtalen? Ja, du kan bytte. Men du er bundet av tariffavtalen i 2 år. Ny periode er 2024-2026. Anonymkode: 904fd...01b
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 Du bør finne ut om du er med i kapittel 5 som gjør om du er endel av de lokale forhandlingene. En kan forhandle lønn sterkere ved å ikke være med LO fagforeninger, bla akademikerne (min erfaring) . Om du er med i kapittel 4 så har det ikke så mye å si da lønnen er under tariff. Anonymkode: d1852...02e
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #15 Skrevet 7. desember 2023 Idse skrev (9 timer siden): Jeg ble ganske overrasket over hvor dyrt det er, NTL som er tilknyttet LO har en pris på 1,1% av brutto lønn + premier for de kollektive forsikringene... Og prisen på PF... den er så komplisert, to forskjellige prosentsatser + "en viss sum til lokallaget ditt. Beløp varierer fra lokallag til lokallag" + 242 kr i forsikring... MEN halv pris første år... NTL er blant de aller billigste. Og prisen for å være uorganisert er ofte dårlig lønnsutvikling. Anonymkode: 008b9...f94
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du bør finne ut om du er med i kapittel 5 som gjør om du er endel av de lokale forhandlingene. En kan forhandle lønn sterkere ved å ikke være med LO fagforeninger, bla akademikerne (min erfaring) . Om du er med i kapittel 4 så har det ikke så mye å si da lønnen er under tariff. Anonymkode: d1852...02e Politiet = staten. Alle er en del av lokale forhandlinger. Ikke noe «kapittel 5» i statens tariffavtaler. Anonymkode: 008b9...f94
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 Jeg ville valgt den med flest medlemmer på arbeidsplassen din. Om det er flere som da er aktuelle, ville jeg gått for den som har den dyktigste tillitsvalgte. Skulle det komme en sak på arbeifsplassen, er det viktig å ha kjemi med og en dyktig tillitsvalgt. Anonymkode: 640fd...010
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 Tipper denne blir best for deg: https://pf.no Anonymkode: 1a4d3...053
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #19 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): NTL er blant de aller billigste. Og prisen for å være uorganisert er ofte dårlig lønnsutvikling. Anonymkode: 008b9...f94 PF er den desidert beste å være organisert i hvis man jobber i Politiet. I tillegg er de aller fleste både sivilt og operativ organisert under PF slik at man har nok av kolleger/tillitsvalgte å støtte seg på. Anonymkode: 12baf...072 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå