AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Snart er det jul og det betyr også besøk av svigermor - hele romjulen. Hun bor et stykke unna så når hun kommer er det naturlig at hun blir en stund. Utfordringen er at hun konstant sitter rundt meg og mannen. Jeg våkner tidlig og hun står alltid opp når jeg går i stuen. Og hun sitter i soffaen med meg og mannen til midnatt. Jeg legger meg tidlig for jeg klarer det rett og slett ikke, jeg har mye behov for stillhet og litt tid for meg selv. Vi har heller ikke noe god kjemi, så praten flyter dårlig. Det er ikke noe vondt i henne, men vi har svært forskjellige personer. Hun hjelper også minimalt til, bidrar aldri med frokost eller lunsj, lager kanskje middag en gang i løpet av et besøk på over en uke. Legger ikke barna, eller bidrar med noe annet. Jeg er generelt sliten og med to barn og en krevende jobb så synes jeg det er slitsomt med besøk når jeg endelig har ferie fra hverdagen, stemningen mellom meg og mannen blir også veldig trykkende når hun konstant er rundt oss. Hun kommer også med stikk og kommentarer om hvordan jeg og mannen er mot hverandre og kan legge seg opp i kommentarer og ting. Hun sitter egentlig veldig mye å ser på oss, føler meg svært overvåket. vet ikke hvor jeg vil med dette, men er det andre som er i samme situasjon? Hva gjør dere for å lette på stemningen. Anonymkode: d57c9...508 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Akkurat sånn har jeg det med mine svigers også.. De er her heldigvis ikke i julen, men en hel uke om våren/sommeren som regel, og gjerne en langhelg om høsten. Angående hjelp: har du prøvd å gi henne konkrete oppgaver? Som "Kan du dekke på bordet? Fat og bestikk er her og der". Noen er redde for å "ta seg til rette" i andres hus, og trenger direkte beskjeder før de gjør noe. Sånn må vi gjøre med svigers, de gjør absolutt ingenting om de ikke får en direkte og tydelig beskjed - og med så mange detaljer som mulig (ellers stiller de tusen spørsmål så det er enklere å bare gjøre det selv....). Jeg trekker meg tilbake til soverommet, og tar turer ut ila dagen. Jeg trenger også mye alenetid, det er ikke aktuelt å sitte og kneke i stuen sammen med dem hele dagen. Så jeg tar med meg boken min på soverommet, så mannen får "alenetid" med foreldrene sine, og så passer jeg på minst en løpetur (rage running...) og helst enda en tur. Og gjør alt av ærender utomhus, som handling, etc. Og lage middag gjør jeg alltid, med stengt dør inn til stuen, og lydbok på øret.. Anonymkode: 3ad1a...8a7 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Kjenner meg igjen, men da ved besøk av venninne. Utrolig slitsomt, helt utslitt når hun drar. Løsningen har blitt kortere besøk. Anonymkode: b474e...dac
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Snart er det jul og det betyr også besøk av svigermor - hele romjulen. Hun bor et stykke unna så når hun kommer er det naturlig at hun blir en stund. Utfordringen er at hun konstant sitter rundt meg og mannen. Jeg våkner tidlig og hun står alltid opp når jeg går i stuen. Og hun sitter i soffaen med meg og mannen til midnatt. Jeg legger meg tidlig for jeg klarer det rett og slett ikke, jeg har mye behov for stillhet og litt tid for meg selv. Vi har heller ikke noe god kjemi, så praten flyter dårlig. Det er ikke noe vondt i henne, men vi har svært forskjellige personer. Hun hjelper også minimalt til, bidrar aldri med frokost eller lunsj, lager kanskje middag en gang i løpet av et besøk på over en uke. Legger ikke barna, eller bidrar med noe annet. Jeg er generelt sliten og med to barn og en krevende jobb så synes jeg det er slitsomt med besøk når jeg endelig har ferie fra hverdagen, stemningen mellom meg og mannen blir også veldig trykkende når hun konstant er rundt oss. Hun kommer også med stikk og kommentarer om hvordan jeg og mannen er mot hverandre og kan legge seg opp i kommentarer og ting. Hun sitter egentlig veldig mye å ser på oss, føler meg svært overvåket. vet ikke hvor jeg vil med dette, men er det andre som er i samme situasjon? Hva gjør dere for å lette på stemningen. Anonymkode: d57c9...508 Glaaaaaaadeee juuuul, heeeeeilige juuuul... 😃 koslige tider detta her.. aaaah familien får møtes og koses sammen. Neeei vetta me ka... Mens du heller tenker: Forbannjade juletre!!! Stapp den langt oppi rassen.. 😙. Venter spent på en oppdatering av denne ca 29-30 desember.. Anonymkode: 5b7e7...def 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat sånn har jeg det med mine svigers også.. De er her heldigvis ikke i julen, men en hel uke om våren/sommeren som regel, og gjerne en langhelg om høsten. Angående hjelp: har du prøvd å gi henne konkrete oppgaver? Som "Kan du dekke på bordet? Fat og bestikk er her og der". Noen er redde for å "ta seg til rette" i andres hus, og trenger direkte beskjeder før de gjør noe. Sånn må vi gjøre med svigers, de gjør absolutt ingenting om de ikke får en direkte og tydelig beskjed - og med så mange detaljer som mulig (ellers stiller de tusen spørsmål så det er enklere å bare gjøre det selv....). Jeg trekker meg tilbake til soverommet, og tar turer ut ila dagen. Jeg trenger også mye alenetid, det er ikke aktuelt å sitte og kneke i stuen sammen med dem hele dagen. Så jeg tar med meg boken min på soverommet, så mannen får "alenetid" med foreldrene sine, og så passer jeg på minst en løpetur (rage running...) og helst enda en tur. Og gjør alt av ærender utomhus, som handling, etc. Og lage middag gjør jeg alltid, med stengt dør inn til stuen, og lydbok på øret.. Anonymkode: 3ad1a...8a7 Får du hilst på svigers i det hele tatt? 😅 Dæven du har etter noen erfaring lagt en god slagplan for svigerbesøk. Pla lagt alt nøye på hvordan IKKE bruke tid med dem 👍 Anonymkode: 5b7e7...def
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Glad min svigermor kun skal overnatte én natt. Holder i massevis det! Anonymkode: d2fee...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Glad min svigermor kun skal overnatte én natt. Holder i massevis det! Anonymkode: d2fee...1c9 Jauuu.. husk at dine barn også får se samboer en dag. 😅😅😅 Anonymkode: 5b7e7...def 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Kom deg ut på noe på egen hånd. Du trenger jo heller ikke å sitte i sofaen sammen med mannen din hele dagen, det kan jo være fint for mannen og moren hans med litt tid selv også😊 Trener du for eksempel? Eller har du en venninne du kan besøke eller gå en tur med? Og sett svigermor i gang. Hun kan jo være usikker på hva som er greit å gjøre hjemme hos dere. Ønsker barna deres at svigermor legger dem? I så fall kan du jo si «xxx ønsker at du leser en bok/synger noen sanger i kveld, kan du gjøre det?». Eller «kan du hjelpe oss med å dekke bordet mens jeg og (mannen din) lager middag?» Anonymkode: 0667e...f8b 10
mereo Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kom deg ut på noe på egen hånd. Du trenger jo heller ikke å sitte i sofaen sammen med mannen din hele dagen, det kan jo være fint for mannen og moren hans med litt tid selv også😊 Trener du for eksempel? Eller har du en venninne du kan besøke eller gå en tur med? Og sett svigermor i gang. Hun kan jo være usikker på hva som er greit å gjøre hjemme hos dere. Ønsker barna deres at svigermor legger dem? I så fall kan du jo si «xxx ønsker at du leser en bok/synger noen sanger i kveld, kan du gjøre det?». Eller «kan du hjelpe oss med å dekke bordet mens jeg og (mannen din) lager middag?» Anonymkode: 0667e...f8b Dette! 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jauuu.. husk at dine barn også får se samboer en dag. 😅😅😅 Anonymkode: 5b7e7...def Tror mange glemmer dette😅🙈 Ellers så tror de at de kommer til å bli så godt likt som svigerforeldre, at det ikke vil være noe problem. Men da er det greit å huske på at foreldrene til samboerne våre nok aldri så for seg å bli mislikte svigerforeldre de heller… Anonymkode: 0667e...f8b 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Gå en lang tur hver dag. Gjerne før middag, så kan mann og svigermor lage den. Ta med deg barna og dra på kino/skitur/skøyter e.l. Legg deg på soverommet og les bøker. Anonymkode: b6e45...a15 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror mange glemmer dette😅🙈 Ellers så tror de at de kommer til å bli så godt likt som svigerforeldre, at det ikke vil være noe problem. Men da er det greit å huske på at foreldrene til samboerne våre nok aldri så for seg å bli mislikte svigerforeldre de heller… Anonymkode: 0667e...f8b Noen trur de skal være kul livet ut... 😅 Anonymkode: 5b7e7...def 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Får du hilst på svigers i det hele tatt? 😅 Dæven du har etter noen erfaring lagt en god slagplan for svigerbesøk. Pla lagt alt nøye på hvordan IKKE bruke tid med dem 👍 Anonymkode: 5b7e7...def Hvorfor kommer du med så mange ekle kommentarer? Det er 24 timer i et døgn. Om man sitter en halvtime alene på rommet med en bok, løper en times tid, og tar seg en halvtimes kveldstur, er det fremdeles mange, mange timer sammen med svigers. Det er helt fascinerende at voksne mennesker fremdeles ikke har fått med seg at folk har ulike behov, og at noen faktisk trenger alenetid for å slappe ordentlig av. Man er ikke nødt til å sitte oppi hverandre 24/7 for å ha et ok forhold. Tvert imot får mange et langt bedre forhold om de får egentiden de trenger noen få timer i løpet av en lang lang romjulsuke. Anonymkode: 3ad1a...8a7 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 Vær tøff nok til å sist du ikke orker dette i år da vel.. kjære vene, det handler om kommunikasjon og ytre sine behov. Tenk at resten av livet ditt blir slik om du ikke snart kan sette ned foten og si takk, men nei takk, ikke i år. Anonymkode: e9e0c...2ed
fru Alving Skrevet 7. desember 2023 #15 Skrevet 7. desember 2023 Kanskje en uke med besøk er for lang tid. Hadde ikke orket dette. Du må bare lage egne planer. Ta deg turer ut, avtal å møte venninner og spis ute, så kan samboeren din og hans mor kose seg litt sammen. Du kan og be svigermor om å bidra mer. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 Jeg tror det er en tilvenningssak. Det er bestandig litt styr med andre folk i huset, men jeg tror man må prøve å senke skuldre så mye det lar seg gjøre, og ta seg egentid. Samtidig som man faktisk benytter anledningen til å snakke med folk, bli ordentlig kjent med dem. Spille spill med dem og barna, dra på turer og skape god stemning. Det MÅ jo gå an å gjøre noe annet enn å sitte og skule på hverandre. Dere lager minner og lever NÅ. Le, kos dere og sett pris på hverandre. Anonymkode: 9e210...604 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har ingen svigers som kommer på besøk, men annen familie. Når de skal være over flere dager, gjør vi litt sammen, men også egne ting. Vi har TV på rommet, slik at jeg trekker meg tilbake når jeg føler for det. Jeg sier det også, at jeg trenger å ha det litt rolig, så trekker meg tilbake en stund. Aldri opplevd noe negativt med det. Også gjør jeg husarbeid, møter en venninne for tur, går tur med hunden, sitter litt på kjøkkenet og bruker god tid på å lage mat. Nå når jeg har blitt vant med det, er det ikke noe problem, men litt vanskelig i starten, fordi jeg følte jeg måtte sitte sammen med dem hele tiden, mens de besøkende også følte de måtte sitte med oss hele tiden. Nå er vi mye friere når vi er på besøk hos hverandre nettopp fordi vi er så godt vant. Ellers må jeg si at det er vannvittig mye hets mot svigers fra kvinner. Forstår ikke det helt. Når man velger mann og bosetter seg slik at reiseveier blir lang og dermed også besøkene, så vet man jo hva man kan forvente seg fremover. Anonymkode: 6b930...1f0 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor kommer du med så mange ekle kommentarer? Det er 24 timer i et døgn. Om man sitter en halvtime alene på rommet med en bok, løper en times tid, og tar seg en halvtimes kveldstur, er det fremdeles mange, mange timer sammen med svigers. Det er helt fascinerende at voksne mennesker fremdeles ikke har fått med seg at folk har ulike behov, og at noen faktisk trenger alenetid for å slappe ordentlig av. Man er ikke nødt til å sitte oppi hverandre 24/7 for å ha et ok forhold. Tvert imot får mange et langt bedre forhold om de får egentiden de trenger noen få timer i løpet av en lang lang romjulsuke. Anonymkode: 3ad1a...8a7 Hvis du trenger så mye alenetid akkurat disse dagene, så synes jeg du burde finne på egne ting. Jeg kan sitte flere timer på rommet og se serier eller lese. Det er jo synd at det skal gå utover hele familien at du har så sterke behov for alenetid. Og må man være alene for å slappe av? Hva gjør du når mannen din sitter rundt deg hele tiden ellers da? Her i huset er det kun jeg som trenger alenetid, og alle andre er kjempesosiale, derfor har jeg rigget soverommet litt koselig med tv og en lenestol og et lite bord, slik at det blir som en liten "suite". Det nytter ikke med ett oppholdsrom som alle skal sitte i når man har besøk over flere dager. Da hadde jeg også blitt sprø, selv om det er mine egne barn, ja til og med mannen trenger jeg å trekker meg bort fra. Anonymkode: 6b930...1f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #19 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor kommer du med så mange ekle kommentarer? Det er 24 timer i et døgn. Om man sitter en halvtime alene på rommet med en bok, løper en times tid, og tar seg en halvtimes kveldstur, er det fremdeles mange, mange timer sammen med svigers. Det er helt fascinerende at voksne mennesker fremdeles ikke har fått med seg at folk har ulike behov, og at noen faktisk trenger alenetid for å slappe ordentlig av. Man er ikke nødt til å sitte oppi hverandre 24/7 for å ha et ok forhold. Tvert imot får mange et langt bedre forhold om de får egentiden de trenger noen få timer i løpet av en lang lang romjulsuke. Anonymkode: 3ad1a...8a7 Hahahaha lang laaaaang romjulsuke... jisus.. du får det til å høres ut som en evighet. Æ synnes litt synd på deg helt ærlig Anonymkode: 5b7e7...def
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #20 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror det er en tilvenningssak. Det er bestandig litt styr med andre folk i huset, men jeg tror man må prøve å senke skuldre så mye det lar seg gjøre, og ta seg egentid. Samtidig som man faktisk benytter anledningen til å snakke med folk, bli ordentlig kjent med dem. Spille spill med dem og barna, dra på turer og skape god stemning. Det MÅ jo gå an å gjøre noe annet enn å sitte og skule på hverandre. Dere lager minner og lever NÅ. Le, kos dere og sett pris på hverandre. Anonymkode: 9e210...604 Dette er jeg helt enig i. Det var slik det var i begynnelsen. Alle trodde man bare måtte sitte der. Anonymkode: 6b930...1f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå