AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Har selvfølgelig søkt profesjonell hjelp, men trenger råd mens vi venter (ting tar tid) fordi jeg synes ting begynner å bli uutholdelig. kort fortalt, stedatter, 10 år bæsjer stadig på seg, sier hun er for opptatt og gidder ikke gå på do. Sier ikke ifra når uhell er ute, skifter ikke på eget initiativ og går rundt og setter seg i møbler med buksen full av bæsj. vi har en baby og jeg er livredd ecoli smitte, da han krabber og har munnen borti alt. Føles umulig å følge opp uhell med stedatter da hun ikke vil si ifra, og lyver om det hvis vi spør. (får ikke kjeft når uhell er ute om hun sier ifra med én gang). Har snakket om viktighet av å si ifra pga smitte, men det hjelper ikke. Far og jeg ønsker å ha på henne bleie for å beskytte baby inntil vi får hjelp som funker. Ingen intensjon om å ydmyke henne. Mor er rasende på ideen om at hun må gå i bleie. Er vi helt urimelig? Jeg har ikke overskudd til å rense møbler hele tiden, og heller ikke fotfølge stedatter for å passe på. Forsøker alle råd med å sette henne på do hver dag, rett kosthold, samtaler osv. uten hell. Anonymkode: 5f3a4...0b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Her må barnet tillegges ansvaret med sin egen klesvask og rens av sofa osv. Hun er 10 år! Mer enn stor nok til å håndtere sine egne toalettbesøk. Og mor har ingenting med hva dere gjør hjemme hos dere med mindre det skader datteren fysisk eller mentalt. Og bleie er rett og slett en konsekvens av å ikke håndtere egen hygiene på lik linje med alle andre mennesker. Hvorfor skal hun være unntaket? Anonymkode: ef932...3fe 8 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Er hun frisk ellers, fysisk og psykisk? Gjør hun det samme hos mor? Hvilken hjelp får dere, evt venter på? Anonymkode: d870e...a71 7 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): får ikke kjeft når uhell er ute om hun sier ifra med én gang) Hva mener du her? Kjefter dere om hun ikke gir beskjed med en gang? Anonymkode: 67343...b11 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 Hvis barnet er 10 år bør jo dette ha vært utredet for lengst? For mange år siden. Eller har det oppstått nylig? At en tiåring synes det er ok å gå rundt med avføring i buksene er grunn til bekymring. Hvordan er skoledagene, er det et problem der også? Ville vært mer bekymret for det enn at babyen deres skal bli smittet av e-coli for å si det sånn. Anonymkode: 7d830...894 12 4
Anonym*_ Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis barnet er 10 år bør jo dette ha vært utredet for lengst? For mange år siden. Eller har det oppstått nylig? At en tiåring synes det er ok å gå rundt med avføring i buksene er grunn til bekymring. Hvordan er skoledagene, er det et problem der også? Ville vært mer bekymret for det enn at babyen deres skal bli smittet av e-coli for å si det sånn. Anonymkode: 7d830...894 Hvorfor det ikke er gjort før er noe hennes mor og far må gjøre rede for. Jeg er relativt ny i bildet, og utredning er i gang profesjonelt. Der tar vi de tingene du tar opp. Spørsmålet mitt var hvordan inntil videre beskytte baby mot ecoli. 1
Anonym*_ Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er hun frisk ellers, fysisk og psykisk? Gjør hun det samme hos mor? Hvilken hjelp får dere, evt venter på? Anonymkode: d870e...a71 Jeg tror det må være noe fysisk eller psykisk. Derfor hjelp er søkt opp. Spørsmålet var hvordan beskytte babyen mot ecoli smitte. 1
Anonym*_ Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva mener du her? Kjefter dere om hun ikke gir beskjed med en gang? Anonymkode: 67343...b11 Vi blir ganske oppgitt ja, etter å ha sagt ifra mange ganger. Men alle spørsmål om hvordan håndtere dette og hva som skal til tar vi profesjonelt og ikke her. Spørsmålet mitt var hvordan vi kan beskytte babyen mot ecoli. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Min venninnes sønn som også er 10 har akkurat samme problem. Har i mine øyne tatt alt for lang tid å utrede da de insisterte på at der er normalt helt fra jeg uttrykte bekymring da han var 5 (nei, daglige bæsjeuhell er ikke normalt når man er 5 år!!) Nå er han endelig utredet, og har både ADHD og autisme. Andre mulige årsaker kan være overgrep, for eksempel. Kjefting og å forklare at du er redd e-coli hjelper neppe. Hvorfor i all verden valgte du å flytte sammen med og få barn med en som har en 10 år gammel unge som ikke er husrein? Foreldrene får jo ikke kommet unna situasjonen, men at noen med åpne øyne går inn i en sånn situasjon… Du kommer nok til å få vaske bæsj av sofa og dørhåndtak i mange år fremover. Anonymkode: a3eae...8d8 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Her må barnet tillegges ansvaret med sin egen klesvask og rens av sofa osv. Hun er 10 år! Mer enn stor nok til å håndtere sine egne toalettbesøk. Og mor har ingenting med hva dere gjør hjemme hos dere med mindre det skader datteren fysisk eller mentalt. Og bleie er rett og slett en konsekvens av å ikke håndtere egen hygiene på lik linje med alle andre mennesker. Hvorfor skal hun være unntaket? Anonymkode: ef932...3fe Skjerpings. Du antar automatisk at ungen gjør dette på trass og jævelskap og latskap. Det kan være både fysiske og psykiske faktorer her. I min slekt har det vært flere som har hatt dette problemet, og det er grunnet fysisk sykdom. Og pga skam og stigma later barnet som at de "bryr seg isje" - så fra utsiden ser det ut som at det er ungen som "Ikke gidder" gå på do. Mens problemet egentlig er skjult forstoppelse, og at barnet ikke har kontroll på avføringen. Det lekker ut uten at barnet kan kontrollere det - det hjelper ikke å si at ungen må jo gå på do, for altså, det lekker også utenom dobesøk. Og nei: å shame ungen, hjelper IKKE. Det gjør det bare verre - psykisk belastning gjør problemet verre. Anonymkode: 5c6ec...947 3 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Herregud… Anonymkode: 21519...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 Shhhhhaaaait! Anonymkode: 38e9f...cef 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 Anonym*_ skrev (26 minutter siden): Vi blir ganske oppgitt ja, etter å ha sagt ifra mange ganger. Men alle spørsmål om hvordan håndtere dette og hva som skal til tar vi profesjonelt og ikke her. Spørsmålet mitt var hvordan vi kan beskytte babyen mot ecoli. Ved å følge opp tiåringen tettere. Være nøye på håndhygiene. Om offentlig hjelp tar for lang tid, så ville jeg oppsøkt privat hjelp. Anonymkode: 7d830...894 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 Ok.. det.må være noe ordentlig galt der. Greit nok.. uhel han skje alle, selv om ungdom og voksne klarer å ungå det. Men at ei 10 år gammel jente synnes det er helt ok å gå rundt med nedbæsja rompe og klær er IKKE normalt. Seriøst... At hun i det minste ikke blir flau? Er det slik på skolen også? jeg ville prøvd å komme til roten i problemet. Anonymkode: 38e9f...cef 5 3
Anonym*_ Skrevet 7. desember 2023 #15 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har selvfølgelig søkt profesjonell hjelp, men trenger råd mens vi venter (ting tar tid) fordi jeg synes ting begynner å bli uutholdelig. kort fortalt, stedatter, 10 år bæsjer stadig på seg, sier hun er for opptatt og gidder ikke gå på do. Sier ikke ifra når uhell er ute, skifter ikke på eget initiativ og går rundt og setter seg i møbler med buksen full av bæsj. vi har en baby og jeg er livredd ecoli smitte, da han krabber og har munnen borti alt. Føles umulig å følge opp uhell med stedatter da hun ikke vil si ifra, og lyver om det hvis vi spør. (får ikke kjeft når uhell er ute om hun sier ifra med én gang). Har snakket om viktighet av å si ifra pga smitte, men det hjelper ikke. Far og jeg ønsker å ha på henne bleie for å beskytte baby inntil vi får hjelp som funker. Ingen intensjon om å ydmyke henne. Mor er rasende på ideen om at hun må gå i bleie. Er vi helt urimelig? Jeg har ikke overskudd til å rense møbler hele tiden, og heller ikke fotfølge stedatter for å passe på. Forsøker alle råd med å sette henne på do hver dag, rett kosthold, samtaler osv. uten hell. Anonymkode: 5f3a4...0b7 Prøver å kommentere eget innlegg da jeg ikke får redigert. Får masse svar på spørsmål som jeg ikke har spurt om. Lege har hatt utredning en stund av det fysiske uten noe resultat, nå har vi satt helsesykepleier på banen med håp om å få inn BUP etterhvert om ingenting hjelper. Alle alvorlige spørsmål om psyke og årsak tar vi profesjonelt og ikke i ett forum på internett. så igjen; spørsmålet mitt er. Er det feil å sette på henne bleie for å beskytte baby fra smitte av avf som blir spredd? Og også henne selv og oss andre i familien. Det er ingen intensjoner om shaming, snakker om en tynn, diskré bleie som ikke synes gjennom klær som kun vi vil vite om. Vi vasker jo klærne, så disse uhellene finner vi jo ut av uansett før eller siden, bleie eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har selvfølgelig søkt profesjonell hjelp, men trenger råd mens vi venter (ting tar tid) fordi jeg synes ting begynner å bli uutholdelig. kort fortalt, stedatter, 10 år bæsjer stadig på seg, sier hun er for opptatt og gidder ikke gå på do. Sier ikke ifra når uhell er ute, skifter ikke på eget initiativ og går rundt og setter seg i møbler med buksen full av bæsj. vi har en baby og jeg er livredd ecoli smitte, da han krabber og har munnen borti alt. Føles umulig å følge opp uhell med stedatter da hun ikke vil si ifra, og lyver om det hvis vi spør. (får ikke kjeft når uhell er ute om hun sier ifra med én gang). Har snakket om viktighet av å si ifra pga smitte, men det hjelper ikke. Far og jeg ønsker å ha på henne bleie for å beskytte baby inntil vi får hjelp som funker. Ingen intensjon om å ydmyke henne. Mor er rasende på ideen om at hun må gå i bleie. Er vi helt urimelig? Jeg har ikke overskudd til å rense møbler hele tiden, og heller ikke fotfølge stedatter for å passe på. Forsøker alle råd med å sette henne på do hver dag, rett kosthold, samtaler osv. uten hell. Anonymkode: 5f3a4...0b7 Autisme Anonymkode: aa164...5af 1
Kaisada Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 Begynte dette etter at stesøsken ble født? Regresjon? 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 Anonym*_ skrev (3 minutter siden): Prøver å kommentere eget innlegg da jeg ikke får redigert. Får masse svar på spørsmål som jeg ikke har spurt om. Lege har hatt utredning en stund av det fysiske uten noe resultat, nå har vi satt helsesykepleier på banen med håp om å få inn BUP etterhvert om ingenting hjelper. Alle alvorlige spørsmål om psyke og årsak tar vi profesjonelt og ikke i ett forum på internett. så igjen; spørsmålet mitt er. Er det feil å sette på henne bleie for å beskytte baby fra smitte av avf som blir spredd? Og også henne selv og oss andre i familien. Det er ingen intensjoner om shaming, snakker om en tynn, diskré bleie som ikke synes gjennom klær som kun vi vil vite om. Vi vasker jo klærne, så disse uhellene finner vi jo ut av uansett før eller siden, bleie eller ikke. Jeg synes ikke det er feil, nei. Nevøen min (også 10 år) bruker det. Det er ikke shaming når det er et helt nødvendig tiltak. Man må beskytte møbler, og man må beskytte mot sykdom. Det er mye bakterier i avføring, og det er rett og slett nødvendig å gå med bleie da. Anonymkode: 5c6ec...947 2 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #19 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Autisme Anonymkode: aa164...5af Hva ER det med enkelte her på KG, som hyler om autisme for absolutt alt? Hva er det dere tror autisme er egentlig..? Hilsen en som faktisk ER autist, og har flere autister i slekten, OG flere med avføringslekkasje-problem - og det artige? Ingen av dem med avføringsproblem er autister, og ingen av oss som er autister har avføringsproblem...... Anonymkode: 5c6ec...947 2 2
Anonym*_ Skrevet 7. desember 2023 #20 Skrevet 7. desember 2023 Kaisada skrev (7 minutter siden): Begynte dette etter at stesøsken ble født? Regresjon? Nei, før 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå