Gå til innhold

Far og ny kone vil sitte i uskiftet bo...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor er død. Far gifter seg på ny. 

De vil bo i uskiftet pga de vil ikke ta opp gjeld for og betale barn ut av morsarven. Heller utsette arven...

Erfaringer? Jeg vil egentlig bare bli ferdig med det... de er jo 2stk som kan eventuelt betjene det nye lånet? De får igjen pengene når de selger huset osv? 

Vi barn kan jo kreve skifte...

Erfaringer?☺️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krev skifte.

Anonymkode: d0140...a4b

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Man må skifte før man inngår nytt ekteskap.. Man får rett og slett ikke giftet seg før det er i orden.

Anonymkode: 11c61...612

• Liker 12
  • Nyttig 15
Skrevet

Jeg ville også bedt om skifte om du har det minste lille snev av dårlig magefølelse. Du risikerer å ikke arve noen ting.

Anonymkode: 43cc5...acc

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hovz skrev (6 minutter siden):

De vil bo i uskiftet pga de vil ikke ta opp gjeld for og betale barn ut av morsarven. Heller utsette arven...

Erfaringer? Jeg vil egentlig bare bli ferdig med det... de er jo 2stk som kan eventuelt betjene det nye lånet? De får igjen pengene når de selger huset osv? 

Erfaringer?☺️

Hadde tatt skifte. Far har jo uansett sin part og ny kone bør da ha midler til å betale for sin del.  Dere skal jo ikke trenge å betale for henne. 

Anonymkode: 410a0...075

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man må skifte før man inngår nytt ekteskap.. Man får rett og slett ikke giftet seg før det er i orden.

Da er det vel ikke noe problem egentlig. Det tvinger seg fram.

Anonymkode: d4ee6...9cb

Skrevet

Ja, de er to som skal betjene lån sammen, men de vil sitte på (og forbruke) verdiene til 3 personer.

Morsarven er deres. Uskiftet bo sikrer gjenværende enke/enkemann i alenetilværelsen. 

Dere barna er vel gjerne heller ikke gjeldfrie,  og blir sittende med unødig høye lån for at far og ny dame skal få slippe.

Verdiene forsvinner også lett i en slik ny konstellasjon. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er det vel ikke noe problem egentlig. Det tvinger seg fram.

Anonymkode: d4ee6...9cb

Barna kan gi tillatelse til fortsatt uskiftet bo, og det er nok det faren ber dem om. Barna har rett til skifte ved nytt giftemål, men kan avstå fra retten. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Så grådige folk er. Jeg ville unnet faren min dette. Det er bare penger.

Anonymkode: 8634e...41e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Overrasket over hvor mange som er ute etter arv hær. Mor og far har arbeidet og delt hele sine liv sammen, og selv om mor dør bør far få nyte godt av egne midler så lenge han lever. Uavhengig om han finner seg ny partner eller ikke. 

Anonymkode: 0573d...13c

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Noen år tilbake returnerte jeg i all hast fra et opphold i utlandet da min mor var blitt uventet syk. Besøkte henne på sykehuset på dødsleiet og pratet med henne alene på sengekanten. 
Blant de tingene hun var opptatt av å si til meg, var at HVIS min far (hennes ektemann) fant kjærligheten på ny og ville gifte seg, måtte vi barna ikke finne på å la ham sitte i uskiftet bo. For hun var opptatt av at morsarven skulle tilfalle oss barna, og at det ikke skulle være noen risiko eller dårlig stemning for at han «rotet den bort», ble lurt, tok dårlige valg eller noe annet skjedde, som kunne ødelegge familierelasjonene. 
Det føltes absurd at hun var opptatt av det, samtidig syns jeg det også virket ganske klokt. 
Hva tror du din mor ville ønsket, ts?

Endret av Høna79
  • Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Overrasket over hvor mange som er ute etter arv hær. Mor og far har arbeidet og delt hele sine liv sammen, og selv om mor dør bør far få nyte godt av egne midler så lenge han lever. Uavhengig om han finner seg ny partner eller ikke. 

Far skal få leve godt av egne midler. Men huset og eiendelens er ikke hans alene, de er hans OG morens. Og arven etter moren skal deles mellom ektefelle og barna. Det er ikke snakk om å ta hans midler, men morsarven - som skal deles ihht lov. Har ikke mor skrevet testamente er det ryddig å gå ut fra at fordeling etter arvereglene var hennes vilje. 

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nyte godt av penger som egentlig ikke er hans?

Anonymkode: 2a7a8...d87

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Far skal selvsagt få nyte sine midler, inkludert det han arver fra mor.  Men Jan kan ikke ta.med seg det som tilfaller barna inn i nytt ekteskap og felleseie.

• Liker 19
Skrevet

Har akkurat vært igjennom et himla liv siden min far satt i uskiftet bo. Han var riktignok bare samboer med sin nye famr, men først etter hans død fikk vi vite at vi kunne krevd skifte etter 2 års samboerskap. Hun lagde et jævla styr, som jeg ikke unner noen. Nå er hun ute av livet mitt. Heldigvis. Anbefaler at det gjøres skifte. Din far er én ting, hun er noe helt annet.. 

Anonymkode: bc83a...e05

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Hovz skrev (1 time siden):

Erfaringer?☺️

Er det bare pengene du er opptatt av? 

Anonymkode: 67646...7a9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så grådige folk er. Jeg ville unnet faren min dette. Det er bare penger.

Anonymkode: 8634e...41e

Er penger vi lever av. Selvfølgelig vil jeg ha min rettmessige arv, den skal videre til mine barn.

Anonymkode: 69651...fbc

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg (og min søster) skrev begge under på uskiftet bo på både min mor og min far. 

Og når mitt stebarn blir 18 år skal vi hennes underskrift også. 

Om hun ikke vil, skrives alle verdier over på meg alene. Men om hun lar meg få være i fred i boligen min om min mann dør skal hun få arve meg fullt og helt. 

Så tenk nøye over hva du krever ts. Du ender fort opp med ingenting om du ikke skriver under. 

Selv skrev jeg under uten betenkningstid da mine foreldre ba om min underskrift. Jeg har egne penger og har null behov for å sette mine steforeldre "på gata".

Anonymkode: cae9f...7c3

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...