Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har søkt startlån, med to avslag.
Det første avslaget fordi de mente jeg gikk i minus 10k i måneden. Jeg klagde og mente at begrunnelsen av hårreisende. Jeg medhold i klagenemnda, og saken ble sendt tilbake til kommunen.

Nytt avslag, hvor ny beregning mener jeg går minus 5k i mnd.
Fikk nå nettopp avslag fra klagenemnda som ga dem medhold.

Jeg har barn, er ufør, og jeg har inn 33k i mnd (bidrag, barnetillegg, barnetrygd).
Likevel får jeg avslag.

Er det noe vits å ta dette høyere opp?
Jeg er utslitt av søknader og møter. Men må jo innrømme at jeg ikke forstår at de bruker rene SIFO-tall, og ikke mitt personlige budsjett til grunn.

Anonymkode: 6a482...664

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil. El at du skal være fattig i en kjellerleighet for å holde deg ned og på plass

Anonymkode: d9c4a...f9c

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

Det første avslaget fordi de mente jeg gikk i minus 10k i måneden. Jeg klagde og mente at begrunnelsen av hårreisende. Jeg medhold i klagenemnda, og saken ble sendt tilbake til kommunen.

Jeg har barn, er ufør, og jeg har inn 33k i mnd (bidrag, barnetillegg, barnetrygd).
Likevel får jeg avslag.

Jeg er utslitt av søknader og møter. Men må jo innrømme at jeg ikke forstår at de bruker rene SIFO-tall, og ikke mitt personlige budsjett til grunn.

Barnebidrag og barnetrygd teller ikke med. 

Anonymkode: 999dc...532

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Da ville jeg søkt supplerende sosialstønad, basert på kommunens begrunnelse om at du går 5000-10 000 i minus hver måned.

Anonymkode: 3ce4c...b73

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da ville jeg søkt supplerende sosialstønad, basert på kommunens begrunnelse om at du går 5000-10 000 i minus hver måned.

Dette er om vedkommende hadde fått det omtalte lånet.

Anonymkode: 9b103...7a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en utrolig god økonomi - jeg går ikke minus med 33+ inn i måneden.

Bdsjettet de har lagt er jo helt ubrukelig, de mener jeg ifølge SIFO skal ha et forbruk på 18 tusen i måneden. Jeg har ikke det...
Jeg betaler nå en husleie på 14k, og jeg har 6-7 tusen i måneden til sparing/moro/utgifter til barna osv.

Jeg forstår ikke hvordan de regner ut...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det gjør de. Har fått med det selv. Ang tallene fra SIFO legg inn dine egne tall.  Lykke til.

Anonymkode: 62ec0...a0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo, de teller med det, utrolig nok...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør de. Har fått med det selv. Ang tallene fra SIFO legg inn dine egne tall.  Lykke til.

Jeg har lagt inn mitt eget budsjett flere ganger - både i klagen og i søknaden, og forteller dem at budsjettet de legger opp er totalt feil for meg.

Jeg forstår ikke hvordan de mener en ufør mor med barn, og inntekt på 33k i mnd. skal komme seg på boligmarkedet om man ikke får startlån.
Og jeg har jo en inntekt hvor jeg forsørger oss, og vi har mer enn nok til å betjene et lån. Altså...

• Liker 1
Skrevet

Det er sent på året og potten de tar startlån ifra er tom. Jeg vet mange har fått avslag på slutten av året og fått innvilget etter nyttår.

Anonymkode: 9bf8a...bae

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sent på året og potten de tar startlån ifra er tom. Jeg vet mange har fått avslag på slutten av året og fått innvilget etter nyttår.

Anonymkode: 9bf8a...bae

De begrunner det ikke mer for lite i potten. De mener jeg ikke har høy nok inntekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hei!

Likevel får jeg avslag.

Med 33k (hvorav ikke alt er permanent) og barn så skjønner jeg egentlig at du får avslag. Selv de minste lånene er dyre nå og husbanken bruker ditt personlige budsjett om du har lagt det inn. Renta går oppover også så jeg tror ikke det er vits i å klage på dette. Betjeningsevnen din er for lav. 

Anonymkode: 45d16...cdb

• Nyttig 1
Skrevet

Med 33k (hvorav ikke alt er permanent) og barn så skjønner jeg egentlig at du får avslag. Selv de minste lånene er dyre nå og husbanken bruker ditt personlige budsjett om du har lagt det inn. Renta går oppover også så jeg tror ikke det er vits i å klage på dette. Betjeningsevnen din er for lav. 

På papiret kanskje. Men jeg har hatt samme budsjettet i lang tid, og går jo i pluss. Jeg kunne leid for 17-18 tusen i måneden og fortsatt klart meg.
Netto på 33k - er det virkelig så lite?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en utrolig god økonomi - jeg går ikke minus med 33+ inn i måneden.

Bdsjettet de har lagt er jo helt ubrukelig, de mener jeg ifølge SIFO skal ha et forbruk på 18 tusen i måneden. Jeg har ikke det...
Jeg betaler nå en husleie på 14k, og jeg har 6-7 tusen i måneden til sparing/moro/utgifter til barna osv.

Jeg forstår ikke hvordan de regner ut...

Krev å få se utregningen. Og så send de f.eks de siste 3 mnd bankutskrifter for eksempel? Det er jo bevis på at du bruker mindre enn de hevder. 

Når vi søkte boliglån sjekket banken forbruket vårt, kommenterte på wow dere ligger langt under sifo, og ga oss mulighet til høyere lån pga det. 

Anonymkode: a0881...89b

• Liker 3
Skrevet

På papiret kanskje. Men jeg har hatt samme budsjettet i lang tid, og går jo i pluss. Jeg kunne leid for 17-18 tusen i måneden og fortsatt klart meg.

Med barn og lån nå, ja. Har du regnet med alle boutgifter som lån, forsikringer, kommunale avgifter, jevnlig vedlikehold, strøm osv? Ved leie betaler du jo ikke alt dette. 

• Liker 1
Skrevet

Krev å få se utregningen. Og så send de f.eks de siste 3 mnd bankutskrifter for eksempel? Det er jo bevis på at du bruker mindre enn de hevder. 

Når vi søkte boliglån sjekket banken forbruket vårt, kommenterte på wow dere ligger langt under sifo, og ga oss mulighet til høyere lån pga det. 

Anonymkode: a0881...89b

Har gjort det. De tar bare ikke til grunn mine egne tall og utgifter...

Skrevet

Med barn og lån nå, ja. Har du regnet med alle boutgifter som lån, forsikringer, kommunale avgifter, jevnlig vedlikehold, strøm osv? Ved leie betaler du jo ikke alt dette. 

Selvfølgelig.
Etter alle mine faste utgifter i dag (inkl. madbudsjett) har jeg 7 tusen til overs hver mnd. Hver. eneste. måned.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig.
Etter alle mine faste utgifter i dag (inkl. madbudsjett) har jeg 7 tusen til overs hver mnd. Hver. eneste. måned.

Og hvor mange av de tusen er pga barnet? Barnetrygd, barnetillegg og barnebidrag er ikke varig inntekt mens du har lån. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk låne 4.5 mill for litt over 1 år siden. Netto 34k pluss barnetrygd. Har 3 barn. Lån over 50 år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk låne 4.5 mill for litt over 1 år siden. Netto 34k pluss barnetrygd. Har 3 barn. Lån over 50 år.

Ikke alle kommuner gir lån over mer enn 25 år. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...