Gå til innhold

Konstant løs mage. Noen tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hatt konstant løs mage i mange år. Nå er jeg i en periode der det er verre, særlig på morgenen. Alt av prøver osv. er fine. Er intolerant mot gluten, så holder meg unna det. Skjønner ikke hvorfor jeg alltid skal ha løs mage og blir veldig fortvilet når det blir så ille som det er nå hver morgen 😰 Noen med noen gode råd? Er det noe man bare må leve med?

Anonymkode: 3f027...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må få testet deg skikkelig. Ta kontakt med fastlege som henviser deg til undersøkelser på sykehuset. Jeg har IBD og har vært gjennom en god kartlegging og oppfølging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hatt konstant løs mage i mange år. Nå er jeg i en periode der det er verre, særlig på morgenen. Alt av prøver osv. er fine. Er intolerant mot gluten, så holder meg unna det. Skjønner ikke hvorfor jeg alltid skal ha løs mage og blir veldig fortvilet når det blir så ille som det er nå hver morgen 😰 Noen med noen gode råd? Er det noe man bare må leve med?

Anonymkode: 3f027...6be

Ikke alle intoleranser slår ut på blodprøver. 

Spør fastlege om å teste ut Foodmap. 

Anonymkode: 87814...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser kostholdet ditt ut, da? Man kan ikke leve av alt mulig rart og samtidig ikke ah besvær med fordøyelsen.
 

Begynn med å føre en dagbok. Før opp hva du spiser til de ulike måltidene, og hvor mye av det. Logg også hvordan magen er i samme dagbok. Om magen varierer gjennom døgnet - før opp alle endringer. Dersom du er kvinne - logg også mensen. Vær rimelig presis i beskrivelsene. Type «joghurt med kunstig søtning» eller «joghurt naturell med honning». De to påvirker fordøyelsen din på helt ulike måter.

Så ser du etter mønster. Kosten de siste 3-7 dagene påvirker magen i dag. Når er du bedre? Spis mer av den kosten. Når er du verre? Spis mindre av det du kun spiste når du ble verre. 

Dersom du nå lever av mye halvfabrikata, junkfood, godteri etc? Da kan du trygt anta at det er årsaken. Og sakte fase inn sunt kosthold. Bruk 4-6 uker på å fase inn nytt kosthold, ellers får du bare magevondt.

Anonymkode: 4f69f...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke alle intoleranser slår ut på blodprøver. 

Spør fastlege om å teste ut Foodmap. 

Anonymkode: 87814...136

Fodmap (med en o) fungerer, spesielt dersom en er systematisk og bruker tid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ofte ikke kommer på noe prøveresultater så er ofte de med gluten også veldig sensetiv mot laktose/melkeprodukter også hørt om noen som reagerer kraftig på sitrus. Men dette er bare vil gjetting det er jo ikke alle som reagerer på det samme. Men lag en matdagbok og se om du finner noe sammenheng det kan være hva som helst.

Anonymkode: b3e21...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også det i mange år... Det ble til slutt så ille at jeg ikke kom meg ut av huset på nesten 4 år annet enn når jeg absolutt måtte (f. eks. tannlegetimer, legetimer og sykehus-innleggelser, men selv det var ytterst sjelden). På det verste kunne jeg ikke handle på nærmeste matbutikk en gang, tross at den lå 5 min unna i gåavstand/2 min i kjøreavstand (det var ikke do der, og på det verste ville jeg ikke rukket hjem heller). 

Jeg har Crohns, men det var en helvetes lang "kamp" gjennom mange år og jeg fikk forferdelig mange dårlige opplevelser og kompleks PTSD i prosessen. Ikke får jeg noe særlig hjelp/behandling mot det heller (kun i enkelte korte perioder her og der, for det meste bare "brannslukking" med skyhøye doser Prednisolon som har gitt enormt med dritkjipe bivirkninger og komplikasjoner - er faen meg usikker på om det har vært verdt det faktisk... Enn så grusomt dårlig jeg tidvis har vært og tross at det faktisk har hjulpet meg der og da/for en periode, men f. eks. har jeg noen ganger blitt trappet ned for raskt og fått helt ufattelig fæle plager i den forbindelse, i tillegg til at noen av bivirkningene har gitt varige "men" også). 

Ellers er alt fortsatt en "kamp" med helsevesenet jeg bare har måttet innse at jeg har tapt, jeg orker ikke kjempe mer. Jeg får bare ikke hjelp uansett hva. 

Før kunne de si f. eks. "ja, du får hjelp bare kalprotektin blir høy nok" (det sa de når jeg hadde hatt kalprotektin på 250, 300, 589, 798, 849, 1000 osv). Nå har jeg mange ganger hatt kalprotektin over 5000, jeg har også hatt kalprotektin på 6000 (som er maks) og "kalprotektin over målbar verdi". Har ikke skjedd/hjulpet en dritt selvom jeg totalt sett har hatt over 100 forhøyede kalprotektin. De kunne også si: "ja, bare du får blødninger/store nok blødninger". Siden har jeg hatt over 100 påviste blødninger, jeg har hatt livstruende anemi og blødninger, mange ganger gått rundt med livsfarlig lite blod i kroppen og over 100 prøver som har slått ut på både blod og blod fra lenger opp enn at det f. eks. kan skyldes hemorroider (som gir friskt blod). Jeg har også gjentatte ganger tatt de dumme rektal-undersøkelsene tross at jeg aldri har hatt hemorroider, og enkelte leger har ledd når de nok en gang har henvist meg for å "utelukke at det bare er hemorroider" som skyldes blødninger jeg omtrent har dødd av. Altså, det ER så DUMT. Helt utrolig. Så har de sagt "bare vi får tatt nok/får tydelige nok biopsisvar". Jeg har tatt til sammen 3 koloskopier med totalt 14 biopsier og alle biopsisvarene har vist flere former for patologi som kun er forenlig med IBD/Crohns, i tillegg til at de har funnet diverse som kun er forenlig med Crohns under selve koloskopien. Så har de sagt: "jaja, bare vent til de må åpne deg - når de finner det da er det ikke lenger noen tvil/diskutabelt". Jaja, så ble tarmen nevrotisk en gang, sprakk en annen gang, har revnet, tarminnhold har lukket ut i blodet (malabsorpsjon)/jeg har hatt hull i tarmen/stygge sår osv. For hver gang har de både funnet MASSE forskjellig galt, kun forenlig med Crohns - om det har vært sår, hull, arrdannelser, forsnevringer, divertitkler, abscesser, nekrose, betennelse, inflammasjon, fatty wrapping/creeping fat eller hva enn det har måttet være. I tillegg har jo alt de har fjernet blitt sendt til patolog/analyser osv og alle svar har fortsatt kun vært de samme: "Kun forenlig med Crohns". Det har blitt påvist opp til 5 forskjellige patologiske funn per analysert del, og det har stått klart og tydelig i hvert eneste svar at "pasienten har IBD", "pasienten har Crohns", "pasienten har alvorlig Crohns", "forenlig med alvorlig Crohns" eller "forenlig med langvarig, ubehandlet Crohns" til og med. Blodprøvene mine har også siden jeg var spedbarn vært forenlig med kronisk inflammatorisk tarmsykdom, symptomene har vært helt krystallklare og jeg har hatt eller har hatt alle symptomer det er mulig å ha, det er blitt funnet omtrent alt av hva som er mulig å få av både Crohns i seg selv og mulige komplikasjoner/følger. Beklager virkelig for ubehagelig detalj (hopp over følgende om du ikke tåler sånt), men jeg har dritt ut både kjøttslintrer fra mine egne tarmer, blodpølser, mengder med svart "tjære"-aktig blod i mengder, slim i mengder som er så betent at det nesten er selvlysende, hvit avføring og det har opp gjennom vært alt fra blodbad av alle slag til så mye rart, deformert, ekkelt, ubehagelig, sviende/brennende og skremmende greier som har kommet ut. 

Smertene er jo så et helt jævla kapittel for seg. På det verste har jeg vært så smertepåvirket og kroppen har vært så overbelastet av smerter at det faktisk har vært fare for at jeg ikke overlever, flere ganger. Hjelp for det har vært alt fra totalt og fullstendig fraværende. Jeg har blitt liggende besvimt med døren åpen på toaletter i gangene på sykehuset til spott og spe for alle forbipasserende, ligget besvimt i mitt eget blod på seksmannsrom eller på gang, ligget og skreket ukontrollert uten å ha hatt sjans i helvete til å la være/styre det heller, jeg har ligget ufrivillig helt stille og ikke klart å få frem et ord eller svare på spørsmål om så livet mitt har avhengt av det pga smerter så fullstendig og totalt ufattelig, ubegripelig, usannsynlig og innihelvetes grusomme. Jeg har ligget i kunstig koma, hatt morfinpumpe, morfinplaster, fentanylplaster, fått alle slags piller i alle slags former og fasonger, jeg har vært fysisk avhengig av sterke opioider over flere år i de verste periodene. Jeg har derimot også fått både groteske bivirkninger av, alvorlige allergiske reaksjoner på og vært i ferd med å dø av å være for neddopet av forskjellige smertestillende, men likevel blitt nektet å slutte på gitt medisin/medisiner, truet med at hvis jeg tar ut pumpen som gjør meg helt ekstremt og fryktelig dårlig får jeg aldri en medisin igjen, jeg har fått høre "javel, hvis du er så allergisk mot XXX/*medisin* er det vel ikke så vondt likevel da!" og blitt nektet andre medisiner tross at de allergiske reaksjonene har vært i verste fall livstruende og jeg har flere ganger plutselig blitt tatt av medisiner uten nedtrapping pga feiltakelser, situasjoner som ikke har med meg å gjøre (f. eks. da en lege ble tatt for misbruk av en ordning), som straff for selvmordsforsøk pga de samme smertene som jeg får medisiner mot og en rekke forskjellige helt sinnsyke grunner. Altså betyr det at jeg flere ganger har fått ufrivillige og ulovlige "nedtrappinger"/slutt på medisineringer uten noen form for forvarsel/mulighet til å trappe ned og som da har resultert i helt sinnsyke "cold turkey"-type abstinens-helveter, og det gjerne mens jeg har vært på mitt aller sykeste med alt fra groteske blødninger, ekstrem undervekt og underernæring, helt ufattelig grufulle smerter og mens jeg har vært så dårlig i utgangspunktet at jeg såvidt er i live/ikke forstår hvordan jeg har overlevd en gang. Noen ganger har jeg faen meg blitt skrevet ut slik, tross at jeg har ligget på overvåkning eller intensiv til og med, eller at opp til 8 forskjellige leger har frarådet det og sagt at jeg potensielt ikke vil overleve (også har det vært risiko for at jeg ikke overlever selv hvis jeg er på sykehus, men særlig ikke hjemme alene i de tilfellene da). 

Underveis har jeg i tillegg måttet høre så mye dumt at det er faen meg et under at ørene i det hele tatt fortsatt hører, tenker jeg. Altså da mener jeg f. eks. at jeg har blitt løyet rett opp i trynet om helt enkel informasjon som ligger fullt tilgjengelig for alle og f. eks. at ting har blitt avfeid med helt sinnsykt dumme bortforklaringer (ett av tusen eksempler: Jeg tok en gang en avføringsprøve hjemme fordi jeg ikke fikk ha fysiske legetimer når det stod på som verst med corona ettersom jeg er i flere av risikogruppene hvor resultatet var at jeg fikk påvist blod og 5789 i kalprotektin. Når jeg ble innlagt et halvt år senere kom det inn en lege som for det første mente at den økte kalprotektinen da bare skyldtes at jeg hadde vært forkjølet når jeg tok prøven (jeg har faktisk ikke vært forkjølet på straks 10 år, og det gjør det jo bare enda dummere at jeg tok avføringsprøven hjemme så det kunne jo uansett ikke denne legen, som også jobbet på en helt annen avdeling, vite noe som helst om, i tillegg til at jeg både har fått høre et utall ganger og lest flere forskjellige steder at f. eks. forkjølelse er noe som kan gi en liten/beskjeden økning i kalprotektin på 20-50 - mens jeg hadde jo nesten 6000) og for det andre påstod at en CT jeg hadde tatt for under 10 minutter siden var normal (mens de sa nede på CT'en at jeg tidligst ville få svar neste morgen. Det toppet seg da han skrev meg ut, mente jeg ikke feilte noen ting, men ble oppringt neste morgen og hasteoperert samme dag pga CT resultatet). Det har vært så mye bedriten oppførsel, behandling, manglende behandling, jeg har blitt bedt om å ta selvmord (men "kan du være så snill å gå ut av sykehusområdet først er du snill så vi slipper å styre med det"), oppfordret til det, jeg har blitt skrevet ut ved feiltakelser en haug med ganger, blitt tilbakekalt en haug med ganger, angivelig liksom hatt åpen retur for så å 45 minutter eller 2 timer senere likevel måttet gå tilbake til start og tatt hele runden om igjen, utallige ganger har jeg fått beskjed om at det ikke er noe galt med meg/at jeg ikke feiler noen ting/at jeg er frisk som en fisk for så i neste øyeblikk å få beskjed om det helt motsatte (f. eks. fordi de sa det før de hadde sett på prøveresultater eller sånn), utallige ganger har de bare sluttet å gjøre undersøkelser som viser feil (om jeg har feber slutter de å måle feber, har jeg høyt/lavt blodtrykk lar de vær å måle blodtrykk, har jeg funn på blodprøver eller avføringsprøver tas det ikke mer blodprøver eller avføringsprøver, har jeg funn på koloskopi er det slutt på å ta koloskopi, blir jeg operert og våkner til beskjed om at jeg må opereres igjen blir det ikke mer operasjoner likevel, er det funn på MR/CT/røntgen/ultralyd eller hva som helst blir det ikke mer av det) - det ser utrolig dumt ut når man ligger på rom med 1-5 andre og ALLE andre på rommet får alle disse prøvene/undersøkelsene/målingene hver dag unntatt meg - spesielt fordi jeg som oftest har vært den åpenbart sykeste og den med mest galt, jeg har gjentatte ganger blitt sendt hjem i tilfeller hvor jeg har vært livstruende/alvorlig syk og tross at det er helt ulovlig å sende noen hjem i slik forfatning (jeg har selv hørt leger si ting som f. eks.: "Oi??? Seriøst? Nei, det må du IKKE skrive i journal! Da er det ulovlig å sende henne hjem!") og det er bare helt absurd og ufattelig å leve med at dette liksom er "livet mitt" eller hva jeg skal si.

Per idag er det altså slutt på alle former for undersøkelser, prøver, bildeundersøkelser, skopier og kirurgi, og det er nå flere år siden sist noe ble gjort/undersøkt. 

Alt jeg har nevnt er også bare en bitteliten brøkdel av alt jeg har opplevd, jeg kunne skrevet en bokserie med mange bind om all dritten jeg har opplevd og hva det har gjort med meg opp gjennom. 

Beklager virkelig for langt innlegg!

Jeg ønsker deg virkelig all mulig lykke til og håper jeg er alene om å ha den type opplevelser jeg har (men dessverre virker det snarere som om det er ganske mange som opplever lignende, vet f. eks. at bare det ene året jeg var innlagt var det 3 forskjellige pasienter rundt samme alder med lignende problematikk som meg som tok selvmord i løpet av det året). 

Jeg håper du får hjelp!

Anonymkode: d0afd...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut all brus og saft. Etter to mnd vil du være mye bedre i magen

Anonymkode: 3789c...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 16.09):

Kutt ut all brus og saft. Etter to mnd vil du være mye bedre i magen

Anonymkode: 3789c...6d6

Jeg drikker ingen av delene og er fortsatt løs. Så det rådet der funker nok ikke for alle. 

Anonymkode: 538c8...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet deg for alt hos legen? Virus / bakterie-panel fra endetarmen, avføringsprøver osv? 

Anonymkode: 26541...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du testet deg for alt hos legen? Virus / bakterie-panel fra endetarmen, avføringsprøver osv? 

Anonymkode: 26541...424

Enig, i tillegg greit å ta koloskopi. 

Er alt ok, så kan tilskudd med kalsium og kalium være bra. Samt probiotika. 

Anonymkode: 09ba9...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...