AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #21 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er så sjukt KG Anonymkode: 1d1fc...a8e Ok. Har du noe mer å tilføye i diskusjonen? Anonymkode: 2079c...6f7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #22 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 13.01): Skulle ønske mannen min også likte å være sammen. Føler han alltid går i et annet rom, sitter på tlf eller har på seg hodetelefoner. Du er heldig! ts Anonymkode: 1d1fc...a8e Du burde vurdere å kvitte deg med han, for en dust Anonymkode: 5c908...42a
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #23 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er så sjukt KG Anonymkode: 1d1fc...a8e Utenfor KG, kaller vi slikt fakta. Anonymkode: 9f476...62c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #24 Skrevet 9. desember 2023 Jeg løste dette ved å ikke gjøre noe husarbeid hjemme i permisjon. Så fikk det bli vårt felles problem på kvelden og i helger og da ble det litt sånn "ok hvem passer baby og hvem rydder kjøkkenet?". Eller jeg ba ham gjøre ditt og datt mens jeg la baby siden det ofte tok 1-2 timer og han ikke ville gjøre det. Første måneden var jeg for det meste i sofaen hele dagen og så la jeg meg med baby på kvelden.. Mannen gjorde alt. Jeg var bare helt slått ut, smerter etter fødsel og overveldet av situasjonen, ammet hele tiden føltes det som, jeg klarte ikke noe og han som vanligvis er veldig lat steppet faktisk opp akkurat i den perioden. Men skulle egentlig ønske han heller var mer med babyen da.. Men han syntes nok det var litt vanskelig og gjorde litt mer husarbeid for å kompensere. Eneste jeg ofte gjorde etterhvert var å handle, siden jeg uannsett trillet tur de fleste dager og vi har butikker i gåavstand. Vi har ikke så mye husarbeid da. Vi bor i leilighet og vi har vaskehjelp annenhver uke. De første 2 mnd av babys liv hadde vi heller ikke vaskemaskin (ødelagt og tok tid å få ny av mange grunner) så svigermor vasket klærne våre. Anbefaler å få sånn hjelp fra familie altså, det var gull verdt å slippe det med klistremerkebaby og fremdeles vondt bekken og sting etter fødsel og lite søvn. Anbefaler også vaskehjelp om man har råd. Anonymkode: 462ff...4b0 1
Brunello Skrevet 9. desember 2023 #25 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 15.05): Det jeg aldri helt har forstått, er hvorfor far bare skal gå på jobb og ikke ha andre arbeidsoppgaver, når mor er hjemme i permisjon. Altså, HÆ? Mor har gjennomgått svangerskap, fødsel og barseltid, det mest ekstreme kvinner kan gjøre, og alltid med usikkert utfall. Men HUN er den som skal ta seg av hus og hjem? Hun som trenger all hvile og beskyttelse hun kan få. Hvordan kan det være slik at en nybakt far skal ha MINDRE oppgaver enn en single mann?! 🤢🤮 Anonymkode: 9e304...13b Sånn er det ikke i velfungerende familier. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #26 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 11.02): Hva er en vanlig/rimelig fordeling av arbeidsoppgaver når den ene forelderen er i permisjon? Hos oss tar jeg (som er i permisjon) alle netter (pappaen sover på eget rom) og jeg gjør alt av husarbeid med unntak av middagslaging. Det gjør han, men han setter igjen oppvasken til meg. Jeg gjør alt som har med utstyr og klær til baby (planlegge, skaffe, organisere, rydde vekk, selge]. Jeg ordner også alt som har med bilen å gjøre, tette sluk, lyspærer, og annet vedlikeholld av boligen. Han er litt sammen med baby på kveldene, men i hovedsak når den er våken og i godt humør. Jeg føler jeg aldri får gjort noe annet enn babyting og husarbeid. Han finner tid hver eneste dag til sine "greier" (snakke på telefonen med venner, trening, hobbier). Han jobber mye overtid og legger ofte planer etter jobb. Samtidig ser jeg at det å være sammen med babyen kanskje gir meg mer enn det gir han, sånn at han kanskje har litt mer behov for egentid. Han får for eksrmpel nesten ikke noe kroppskontakt lengre, siden babyen henger på meg konstant. Hvordan fordelte/fordeler dere oppgaver under permisjonen? Anonymkode: 1d1fc...a8e Det kommet selvfølgelig litt an på hvordan mannen jobber. Men la oss si at mannen har en mandag-fredags jobb 8-16.. da tar jeg våkennetter i ukedagene, og i helgene deles vi 50/50 hvis det er våkennetter. Husarbeid gjør jeg på dagtid i ukedagene det jeg klarer å rekke over, ellers gjør mannen en god del på ettermiddager/kvelder og vi gjør like mye i helgene. Middager lager jeg i ukedagene slik at middagen står klar til mannen er ferdig på jobb, i helgene deler vi på dette. Vi er ganske likestilte vil jeg si når det kommer til barna og husarbeid/matlaging. Og vi er begge veldig fornøyde med å ha det slikt. Anonymkode: dc5d7...a13
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #27 Skrevet 9. desember 2023 Jeg gjør alt, absolutt alt. Når han er hjemme så leker han med eldste. Anonymkode: 483d5...1f5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #28 Skrevet 9. desember 2023 On 12/6/2023 at 11:14 AM, AnonymBruker said: Den som har permisjon, har permisjon for å være med babyen. Ikke for å gjøre hus- og hagearbeid. Så sånn fordelte vi det. Når den ene var på jobb, tok den andre seg av babyen. Husarbeid delte vi fremdeles likt, samme med matlaging, hagearbeid, og BEGGE TO har like mye rett på egentid på ettermiddag/kveld. Den som var hjemme gjorde gjerne litt husarbeid, da, som å sette på klesvask og sånt, men det var for å få mer tid til egentid etter den andre kom hjem. Anonymkode: 99473...ba8 Nei, gud forby at husarbeid som gir baby et trygt og godt innemiljø er noe man må gjøre i permisjon. Eller hagearbeid som kan hindre giftige planter osv i et utemiljø. Bra enkelte vet hva det vil si å oppdra og passe på barn. Anonymkode: b8777...4bd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå