AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Hva er en vanlig/rimelig fordeling av arbeidsoppgaver når den ene forelderen er i permisjon? Hos oss tar jeg (som er i permisjon) alle netter (pappaen sover på eget rom) og jeg gjør alt av husarbeid med unntak av middagslaging. Det gjør han, men han setter igjen oppvasken til meg. Jeg gjør alt som har med utstyr og klær til baby (planlegge, skaffe, organisere, rydde vekk, selge]. Jeg ordner også alt som har med bilen å gjøre, tette sluk, lyspærer, og annet vedlikeholld av boligen. Han er litt sammen med baby på kveldene, men i hovedsak når den er våken og i godt humør. Jeg føler jeg aldri får gjort noe annet enn babyting og husarbeid. Han finner tid hver eneste dag til sine "greier" (snakke på telefonen med venner, trening, hobbier). Han jobber mye overtid og legger ofte planer etter jobb. Samtidig ser jeg at det å være sammen med babyen kanskje gir meg mer enn det gir han, sånn at han kanskje har litt mer behov for egentid. Han får for eksrmpel nesten ikke noe kroppskontakt lengre, siden babyen henger på meg konstant. Hvordan fordelte/fordeler dere oppgaver under permisjonen? Anonymkode: 1d1fc...a8e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Jeg er i permisjon nå. Jeg får jo lønn fra jobben når jeg er hjemme, og jeg tar også mesteparten av hus og hjem i tillegg til baby - klesvask, matlaging, handling osv. Når han kommer hjem fra jobb tar han ofte baby og han tar også baby om morgenen den dagen han har hjemmekontor. I starten av permisjonen var han mye mer hands on, siden jeg fikk så lite søvn og var mer redusert. Da lagde han mer middag, ryddet opp osv. Nå ser jeg at vi er kommet mer inn i en rytme der jeg tar alt, dessverre. Vi er i utgangspunkt enige om at det å ta seg av baby er mer krevende enn både min jobb og hans. Og jobben er jo ikke slutt kl. 16, men går døgnet rundt. Så alt arbeidet som går utover normal arbeidstid, bør man i prinsippet dele på to. Anonymkode: 9ecd0...f9e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 Den som har permisjon, har permisjon for å være med babyen. Ikke for å gjøre hus- og hagearbeid. Så sånn fordelte vi det. Når den ene var på jobb, tok den andre seg av babyen. Husarbeid delte vi fremdeles likt, samme med matlaging, hagearbeid, og BEGGE TO har like mye rett på egentid på ettermiddag/kveld. Den som var hjemme gjorde gjerne litt husarbeid, da, som å sette på klesvask og sånt, men det var for å få mer tid til egentid etter den andre kom hjem. Anonymkode: 99473...ba8 13
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er en vanlig/rimelig fordeling av arbeidsoppgaver når den ene forelderen er i permisjon? Hos oss tar jeg (som er i permisjon) alle netter (pappaen sover på eget rom) og jeg gjør alt av husarbeid med unntak av middagslaging. Det gjør han, men han setter igjen oppvasken til meg. Jeg gjør alt som har med utstyr og klær til baby (planlegge, skaffe, organisere, rydde vekk, selge]. Jeg ordner også alt som har med bilen å gjøre, tette sluk, lyspærer, og annet vedlikeholld av boligen. Han er litt sammen med baby på kveldene, men i hovedsak når den er våken og i godt humør. Jeg føler jeg aldri får gjort noe annet enn babyting og husarbeid. Han finner tid hver eneste dag til sine "greier" (snakke på telefonen med venner, trening, hobbier). Han jobber mye overtid og legger ofte planer etter jobb. Samtidig ser jeg at det å være sammen med babyen kanskje gir meg mer enn det gir han, sånn at han kanskje har litt mer behov for egentid. Han får for eksrmpel nesten ikke noe kroppskontakt lengre, siden babyen henger på meg konstant. Hvordan fordelte/fordeler dere oppgaver under permisjonen? Anonymkode: 1d1fc...a8e Så du gjør BÅDE typiske kvinne- og manneoppgaver? Hva skal du med en mann da? Anonymkode: 37514...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 Vi hadde det sånn som dere, bare at jeg laget middagen i tillegg. Barnet sov dårlig, våknet hver time til han var 7-8 mnd. Jeg var fullstendig på felgen. Var tilbake på jobb «et kvarter» før jeg ble langtidssykemeldt og kraftig utbrent. Få mannen til å forstå at han MÅ bidra før det er for sent. Du har ikke permisjon for å være hushjelp, kokk, gartner og bilmekaniker! Anonymkode: fe3e3...018 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 Jeg gjorde alt husarbeid og matlaging. Hadde sovebaby, så måtte ha noe å fylle dagene med. Han koste masse med baby på ettermiddagene, og tok kveldsstellet. Bodde i leilighet da, så ikke noe jobb ute. Hadde ny bil som ikke trengte fryktelig mye "stell". Anonymkode: 447f1...544
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Da jeg var i permisjon delte vi på alle oppgaver, inkl baby fra 17.00-09.00. Klokken ni reiste mannen på jobb og da hadde jeg baby. Gjorde husarbeid når jeg rakk, og lagde middag nesten hver dag. Klokken 17 tok vi annenhver dag med baby eller husarbeid. Dvs han kom hjem og overtok baby frem til leggetid, eller han kom hjem og ryddet etter middag og gjorde det som måtte gjøres av husarbeid. Noen dager trengtes ikke husarbeid og da delte vi på baby. Begge var veldig fornøyde med dette, men nå er mannen og jeg bestevenner og trives best med mest mulig tid sammen. Vi badet som regel baby sammen, la baby sammen, ryddet sammen osv. Vi trives best sammen så mange minutter av døgnet som mulig, og ingen av oss trenger egentid uten den andre. Han ville feks ALDRI satt seg i sofaen mens jeg ryddet eller holdt på med baby, og ikke jeg heller, vi ville jo sitte sammen om kvelden og være kjærester og det er ikke mulig hvis den ene drukner i arbeid. Anonymkode: ec094...e59 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva er en vanlig/rimelig fordeling av arbeidsoppgaver når den ene forelderen er i permisjon? Hos oss tar jeg (som er i permisjon) alle netter (pappaen sover på eget rom) og jeg gjør alt av husarbeid med unntak av middagslaging. Det gjør han, men han setter igjen oppvasken til meg. Jeg gjør alt som har med utstyr og klær til baby (planlegge, skaffe, organisere, rydde vekk, selge]. Jeg ordner også alt som har med bilen å gjøre, tette sluk, lyspærer, og annet vedlikeholld av boligen. Han er litt sammen med baby på kveldene, men i hovedsak når den er våken og i godt humør. Jeg føler jeg aldri får gjort noe annet enn babyting og husarbeid. Han finner tid hver eneste dag til sine "greier" (snakke på telefonen med venner, trening, hobbier). Han jobber mye overtid og legger ofte planer etter jobb. Samtidig ser jeg at det å være sammen med babyen kanskje gir meg mer enn det gir han, sånn at han kanskje har litt mer behov for egentid. Han får for eksrmpel nesten ikke noe kroppskontakt lengre, siden babyen henger på meg konstant. Hvordan fordelte/fordeler dere oppgaver under permisjonen? Anonymkode: 1d1fc...a8e Jaha har han tenkt å utføre samme haugen med ting i sin permisjon, svæææææært tvilsomt. Mannen skal avlaste mor den tiden han er hjemme og da hovedsakelig på ettermiddagene, mor tar nettene pga mor har dagene med barnet og kan sove med barnet. Hvis han ikke kan prioritere sin familie i bedre grad enn dette her så er det sørgelige greier. Anonymkode: 94afb...f8e 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 For det første barnet gjorde den som var i permisjon det meste av husarbeid, den som var på jobb overtok ansvar for barnet når den kom hjem. Da kunne den som var i permisjon lage middag og gjøre mer husarbeid. På den måten fikk vi omtrent like mye tid med barnet, og like mye fritid. Med de neste barna tok den som var i jobb ansvar for de største barna, påkledning, frokost og fulgt til barnehage. De ble gjerne hentet av den som var i permisjon som var ute og gikk en tur. Den som var på jobb overtok baby når den kom hjem, og resten prøvde vi å dele så godt det lot seg gjøre. Anonymkode: 901e1...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Skrevet 6. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jaha har han tenkt å utføre samme haugen med ting i sin permisjon, svæææææært tvilsomt. Mannen skal avlaste mor den tiden han er hjemme og da hovedsakelig på ettermiddagene, mor tar nettene pga mor har dagene med barnet og kan sove med barnet. Hvis han ikke kan prioritere sin familie i bedre grad enn dette her så er det sørgelige greier. Anonymkode: 94afb...f8e Nei, jeg regner med at han finner en eller annen unnskyldning egentlig. «Men hun er så krevende nå» ts Anonymkode: 1d1fc...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #11 Skrevet 6. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Da jeg var i permisjon delte vi på alle oppgaver, inkl baby fra 17.00-09.00. Klokken ni reiste mannen på jobb og da hadde jeg baby. Gjorde husarbeid når jeg rakk, og lagde middag nesten hver dag. Klokken 17 tok vi annenhver dag med baby eller husarbeid. Dvs han kom hjem og overtok baby frem til leggetid, eller han kom hjem og ryddet etter middag og gjorde det som måtte gjøres av husarbeid. Noen dager trengtes ikke husarbeid og da delte vi på baby. Begge var veldig fornøyde med dette, men nå er mannen og jeg bestevenner og trives best med mest mulig tid sammen. Vi badet som regel baby sammen, la baby sammen, ryddet sammen osv. Vi trives best sammen så mange minutter av døgnet som mulig, og ingen av oss trenger egentid uten den andre. Han ville feks ALDRI satt seg i sofaen mens jeg ryddet eller holdt på med baby, og ikke jeg heller, vi ville jo sitte sammen om kvelden og være kjærester og det er ikke mulig hvis den ene drukner i arbeid. Anonymkode: ec094...e59 Skulle ønske mannen min også likte å være sammen. Føler han alltid går i et annet rom, sitter på tlf eller har på seg hodetelefoner. Du er heldig! ts Anonymkode: 1d1fc...a8e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Så du gjør BÅDE typiske kvinne- og manneoppgaver? Hva skal du med en mann da? Anonymkode: 37514...0d0 Haha. Vi trenger to inntekter for å betjene huslånet da. Anonymkode: 1d1fc...a8e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skulle ønske mannen min også likte å være sammen. Føler han alltid går i et annet rom, sitter på tlf eller har på seg hodetelefoner. Du er heldig! ts Anonymkode: 1d1fc...a8e Heldig? Dette er ikke flaks, det er et valg. Man VELGER partner. Noe kan jo forandre seg med årene, men det er et valg å fortsette å være sammen med vedkommende… Anonymkode: 2079c...6f7 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Heldig? Dette er ikke flaks, det er et valg. Man VELGER partner. Noe kan jo forandre seg med årene, men det er et valg å fortsette å være sammen med vedkommende… Anonymkode: 2079c...6f7 Så hvis jeg tenker at andre er heldige så bør jeg slå opp med mannen min? Anonymkode: 1d1fc...a8e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så hvis jeg tenker at andre er heldige så bør jeg slå opp med mannen min? Anonymkode: 1d1fc...a8e Nei. Jeg tenker at hvis du tror dette handler om flaks/uflaks betyr det at du ikke forstår at den du bor med er et valg DU har tatt. Hvis du bor med en slabbedask, er det ditt valg. Personlig valgte jeg en mann med både boevne og respekt for andre, så det er mitt valg. Jeg hadde ikke FLAKS som fant meg en snill fyr. Jeg valgte han. Du kan også velge hvem du bor med. Anonymkode: 2079c...6f7 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #16 Skrevet 6. desember 2023 Det jeg aldri helt har forstått, er hvorfor far bare skal gå på jobb og ikke ha andre arbeidsoppgaver, når mor er hjemme i permisjon. Altså, HÆ? Mor har gjennomgått svangerskap, fødsel og barseltid, det mest ekstreme kvinner kan gjøre, og alltid med usikkert utfall. Men HUN er den som skal ta seg av hus og hjem? Hun som trenger all hvile og beskyttelse hun kan få. Hvordan kan det være slik at en nybakt far skal ha MINDRE oppgaver enn en single mann?! 🤢🤮 Anonymkode: 9e304...13b 3 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #17 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Haha. Vi trenger to inntekter for å betjene huslånet da. Anonymkode: 1d1fc...a8e Bytt hus. Anonymkode: 4f792...67e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #18 Skrevet 6. desember 2023 Jeg husker knapt hva vi gjorde da vi fikk det første barnet, men med yngstemann så døgnet slik ut: -03:00 (ca) jeg ammet, byttet bleie ved behov, samsov med baby - 06:00 (ca) ny runde amming, bleie, la babyen i armkroken til faren (i senga) mens jeg gikk på do og kledde på meg selv, vekket ungene og fikk i de frokost, ca 06:45-07:00 kom mannen min og ga tilbake baby, gjorde seg klar selv og 07:30 kjørte han barna til barnehage/skole og dro på jobb selv. - fra 07:30 gjorde jeg litt husarbeid med baby i bæresjal, matet annenhver time (ga flaske med forsterket MME på dagtid pga. dårlig vektoppgang), gikk trilletur mens babyen sov i enten vogn eller bæresjal (gikk gjerne i 1,5-2 timer, godt med frisk luft og trim). Noen ganger leste jeg en bok mens jeg trillet veeeldig sakte, men babyen godtok ikke stillestående eller "bare rugging" på vogna, så måtte gå tur allikevel. Spiste en enkel lunsj (brødskive) og ryddet eller satt litt med PCen mens babyen lå i sjal/på fanget (klistremerkebaby). - 16:30 kom mann og barn hjem, da satt jeg med baby på fanget og hjalp til med lekser mens mannen min lagde middag, så spiste vi middag etter hverandre mens den som ikke spiste holdt baby, og byttet på å holde baby/hjelpe eldre søsken frem til leggetid. - 21:00 var de eldste barna i seng og jeg var utslitt, så da tok pappaen baby (ordnet flasker, bleier etc) frem til han la seg selv, som stort sett ble rundt midnatt så baby fikk flaske rundt midnatt og ikke var sulten igjen før amming 03:00. Det som ikke synes her er at babyen var ekstremprematur og slet med en del utfordringer, så det var mye jobb å få i den mat og få den til å holde maten nede. Så det gikk ganske i ett med flasker, gulping, vasking, ny flaske, etc. Og det var mange ganger jeg sto og bysset i 30+ minutter før den sovnet, både på dag og natt. Men pappaen gjorde absolutt en utmerket innsats. Anonymkode: 1be1f...460 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 On 12/6/2023 at 2:15 PM, AnonymBruker said: Nei. Jeg tenker at hvis du tror dette handler om flaks/uflaks betyr det at du ikke forstår at den du bor med er et valg DU har tatt. Hvis du bor med en slabbedask, er det ditt valg. Personlig valgte jeg en mann med både boevne og respekt for andre, så det er mitt valg. Jeg hadde ikke FLAKS som fant meg en snill fyr. Jeg valgte han. Du kan også velge hvem du bor med. Anonymkode: 2079c...6f7 Du er så sjukt KG Anonymkode: 1d1fc...a8e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 On 12/6/2023 at 11:14 AM, AnonymBruker said: Den som har permisjon, har permisjon for å være med babyen. Ikke for å gjøre hus- og hagearbeid. Så sånn fordelte vi det. Når den ene var på jobb, tok den andre seg av babyen. Husarbeid delte vi fremdeles likt, samme med matlaging, hagearbeid, og BEGGE TO har like mye rett på egentid på ettermiddag/kveld. Den som var hjemme gjorde gjerne litt husarbeid, da, som å sette på klesvask og sånt, men det var for å få mer tid til egentid etter den andre kom hjem. Anonymkode: 99473...ba8 Her også. Far tok også enkelte netter når jeg trengte avlastning. Samme når han var i permisjon. Anonymkode: 24089...0a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå