Gå til innhold

Tar det lengre tid om vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar det lengre tid å kjøre om vinteren enn det Google maps viser?

Anonymkode: b093c...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså hva gps viser før man kjører. Eller tilpasser Google maps sånn kjøreforholdene er akkurat før man kjører?

Skrevet

Google Maps tar utgangspunkt i fartsgrenser og evt kø. Ikke føreforhold. 

Anonymkode: 3c8d4...c64

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må man da beregne mere tid om vinteren da? Siden man ikke vet om føreforhold på forhånd. Det vet man vell ikke før man er der å kjører.

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Må man da beregne mere tid om vinteren da? Siden man ikke vet om føreforhold på forhånd. Det vet man vell ikke før man er der å kjører.

Litt usikker på hva du sikter til, men Google tar ikke hensyn til potensielle trafikkuhell som følge av at det er vinter. Algoritmene til Google følger med på gps-posisjonene til alle telefoner og biler som leverer data til dem og rapporterer hendelser i sanntid. 

Om det er glatt og ufyselig føre som medfører at du må kjøre i 50 i 110-sona vil kjøretiden øke, og ikke noe google tar høyde for i utgangspunktet. Men algoritmen vil oppfatte det som kø og justere kjøretid etter trafikale forhold. 

Om det er viktig at du kommer frem til et gitt tidspunkt må du beregne noe mer tid enn normalt. Om det er DØDSVIKTIG at du kommer frem må du starte flere timer i forveien, eller helst overnatte på ankomststed. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ser på google maps "her og nå", så får du opp ganske riktig tid fordi den tar med i betraktning trafikkbildet i øyeblikket, og trafikkflyten går jo etter kjøreforhold. 
Bergener du derimot tid la oss si en uke frem i tid, så vil den se på normal trafikkflyt for det aktuelle tidspunktet, uten hensyn til kjøreforhold, kun trafikkbilde. Google maps kan ikke spå fremtiden og se hvordan kjøreforhold det er neste uke... 

Men jeg sjekker alltid google maps på vinter før jeg kjører fra jobb. Hvis det er varslet glatt eller vanskelig kjøreforhold, og jeg ser trafikkflyten tilsvarer bar asfalt, så vet jeg at det ok kjøreforhold. Sier google maps at jeg skal bruke dobbelt så lang tid som vanlig, så skjønner jeg at det enten er dårlige kjøreforhold så folk kjører saktere, eller at noe annet har oppstått. 

Anonymkode: b2821...455

• 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 23.18):

Dette stemmer ikke. De bruker faktisk kjørt fart for trafikk der før. 

• Liker 2
Skrevet

Ja det gjør det nok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...