AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #1 Del Skrevet 5. desember 2023 Kanskje en brann fakkel… men nyskjerrig på hva dere mener. Hvorfor skal Norge endre på lange tradisjoner , fordi det ikke er inkluderende nok? Anonymkode: ce41a...80c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosa Limonade Skrevet 5. desember 2023 #2 Del Skrevet 5. desember 2023 Hva er det du mener nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Del Skrevet 5. desember 2023 Hva slags tradisjoner er det vi endrer på? Anonymkode: 0b517...b5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #4 Del Skrevet 5. desember 2023 Eks gamle tradisjonelle sanger. Juletradisjoner i skolen m.m. Anonymkode: ce41a...80c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eks gamle tradisjonelle sanger. Juletradisjoner i skolen m.m. Anonymkode: ce41a...80c Hvis de inkluderer nedsettende og diskriminerende betegnelser er det da bare fint å få det vekk. Og juletradisjoner i skolen er da ikke spesielt endret annet enn at det har blitt mer inkluderende. Hva er galt med det? Jul er en kristen høytid og kristendommen handler om inkludering og medmenneskelighet. Kom med konkrete eksempler på hva du er så i mot da så skal vi se om det er du som er rasisten eller skolen som er teit Anonymkode: d4a84...cf9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosa Limonade Skrevet 5. desember 2023 #6 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kom med konkrete eksempler på hva du er så i mot da så skal vi se om det er du som er rasisten eller skolen som er teit Støtter dette. Sammenheng er et godt utgangspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Del Skrevet 5. desember 2023 Fordi alt er i konstant endring. Tiden er ikke statisk. Det er helt naturlig at tradisjoner endrer seg og/eller dør sammen med andre endringer i samfunnet. Anonymkode: abbd4...352 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #8 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis de inkluderer nedsettende og diskriminerende betegnelser er det da bare fint å få det vekk. Og juletradisjoner i skolen er da ikke spesielt endret annet enn at det har blitt mer inkluderende. Hva er galt med det? Jul er en kristen høytid og kristendommen handler om inkludering og medmenneskelighet. Kom med konkrete eksempler på hva du er så i mot da så skal vi se om det er du som er rasisten eller skolen som er teit Anonymkode: d4a84...cf9 Jeg vil ha meg frabedt å kalles rassist fordi jeg ønsker å holde mer fast ved norske tradisjoner . Har overhodet ikke i mot noen mennesker ( som klarer å oppføre seg) uansett hvilke verdensdel de kommer fra. Men jeg mener at det er naturlig at de tilpasser seg Norge mer enn at Norge skal tilpasse seg dem. Det samme vil jo gjelde nordmenn som flyttet til andre land. Anonymkode: ce41a...80c 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #9 Del Skrevet 5. desember 2023 De fleste tradisjonene vi omtaler i herværende henlegg er ikke stort mere enn 100 år i størrelsesorden. Altså 4 generasjoner. Jeg legger fra meg mikrofonen og vandrer ut. Anonymkode: 4157e...d93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #10 Del Skrevet 5. desember 2023 Enig med TS, de norske tradisjonene er i fritt fall og vi hiver vår identitet på bålet. Trist som Fa..! Anonymkode: 9639d...a4d 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #11 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig med TS, de norske tradisjonene er i fritt fall og vi hiver vår identitet på bålet. Trist som Fa..! Anonymkode: 9639d...a4d Adelen sa det likeledelse når det ble likestilling i landet for 100 år siden. Anonymkode: 4157e...d93 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #12 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig med TS, de norske tradisjonene er i fritt fall og vi hiver vår identitet på bålet. Trist som Fa..! Anonymkode: 9639d...a4d Hvilke tradisjoner er i fritt fall?🙈 Julebukken er riktignok blitt ganske sjeldent å se, men hva annet? Anonymkode: d2dea...fd0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #13 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvorfor skal Norge endre på lange tradisjoner , fordi det ikke er inkluderende nok? Anonymkode: ce41a...80c Du svarer jo på det selv. Fordi det ikke er inkluderende nok. Anonymkode: 7d8dd...7e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #14 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg kan ikke tvinge andre til å vente med julepynt til 24.desember. Heller ikke kreve at radiostasjoner ventet med julemusikk til 23.desember selv om det var slik da jeg var barn. Jeg kan synes noen endringer er trist, men tradisjoner vil alltid endres. Hvilke tradisjoner er det du ts vil beskytte? Anonymkode: 2bec1...d82 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #15 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Eks gamle tradisjonelle sanger. Juletradisjoner i skolen m.m. Anonymkode: ce41a...80c Jeg gikk på skolen på 60 og 70 tallet. Utover juletrefest i januar klarer jeg ikke å komme på en eneste juletradisjon. Jeg kan synes det er trist at juletrefestene er borte, og at all feiring er flyttet til desember. Men det skyldes vel manglende interesse. Jeg vet noen skoler hadde tradisjon om julegudstjeneste, men ikke der jeg bodde. Heller ikke mine foreldre hadde det gøy de begynte på katedralskole. Anonymkode: 2bec1...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #16 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvilke tradisjoner er i fritt fall?🙈 Julebukken er riktignok blitt ganske sjeldent å se, men hva annet? Anonymkode: d2dea...fd0 Det kristne budskapet f.eks ; i tekst og toner. Anonymkode: 9639d...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #17 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kristne budskapet f.eks ; i tekst og toner. Anonymkode: 9639d...a4d Jeg synes det er fint det blir mindre fokus på religion jeg, fører ingenting godt med seg. Anonymkode: 0b517...b5f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #18 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er fint det blir mindre fokus på religion jeg, fører ingenting godt med seg. Anonymkode: 0b517...b5f Når har juleevangeliet og julesalmer skadet et barn? Anonymkode: 9639d...a4d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #19 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvilke tradisjoner er i fritt fall?🙈 Julebukken er riktignok blitt ganske sjeldent å se, men hva annet? Anonymkode: d2dea...fd0 Halmbukken og er det blitt mindre av Anonymkode: aad7d...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 5. desember 2023 #20 Del Skrevet 5. desember 2023 (endret) Tradisjonene endres etter generasjoner og tiden vi lever i. En gang i tiden for bare noen generasjoner siden var juletreet helt nytt i de norske hjem også og hvordan det pyntes har også blitt endret. Men i dag er det en tradisjon på lik linje som julemiddagen vår. En jul uten juletreet er for mange ikke helt jul. Så ja heldigvis endres tradisjonene. Noen ting vil vi mene er trist og synd at kommer til eller blir trekt ifra mens andre ting liker vi og synes er et posetivt ting. Jeg liker halloween f.eks bedre enn julebukken viss disse to skal stå imot hverandre. Fordi i julen har vi så mye som skjer, så mye snop, og så mye aktiviteter mens i oktober er det igrunn ingenting. Halloween lyser mer opp høstmørket enn julebukken lyser opp romjula/nyttårsfeiringen. Halloween består også av mer enn at barn kler seg ut å går på døren til folk. Jeg liker at skolegudstjenesten er blitt mer valgfri enn før. Norge har ingen statsreligion og færre og færre er kristen så det hører med å gjøre denne valgfri (men det er kjempet frem av humanetisk forbund og av norske innbyggere og har ingenting med de "fæle fæle fæle *innvandrere *les muslimer* å gjøre) Norske kritthvite Ola og Kari nordmann ønsker ikke å sende barna sine i kirken lengre og det er religionsfrihet i Norge, det synes jeg det er flott og bra at vi kan ta det valget uten å bli presset gudstjeneste på fra tidlig av. Religion =valgfrihet, også skolegudstjenester! Også er det noen tradisjoner jeg selvfølgelig synes er mer trist at forsvinner. Som f.eks at ventetiden til jul er en mangelvare. Vi lever i et samfunn hvor alt skal konsumeres nå, med engang, helst i går... Men trass i at jeg ser på det som et stort feit minus ved samfunnet og tradisjonene så er jeg likevel glad for at tradisjonene kan endres i samtiden vi lever i. Og at vi er et mer inkluderende samfunn enn for bare 50 år siden, ingen har vondt av det! Endret 5. desember 2023 av skreppamedleppa 2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå