katties Skrevet 6. desember 2023 #41 Del Skrevet 6. desember 2023 (endret) Hvis jeg ikke likte navnet eller følte at det ikke passet barnet, nei - mitt barn, så det er ikke resten av familien som skal velge navn. Barnet kunne kanskje fått det som mellomnavn i stedet. Det er jo faktisk JEG of ikke de som skal bruke det i mange år, hver dag, flere ganger om dagen. Endret 11. desember 2023 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #42 Del Skrevet 11. desember 2023 Brutt. Synes det er svært begrensende å ha to navn å velge i. Det hadde irritert meg i seg selv. Og det finnes masse enkle, klassiske navn, det er ikke som om det står mellom oppkalling eller Millianzander. Er selv oppkalt, og synes det hadde vært minst like greit om foreldrene mine hadde valgt fritt blant alle mulige normale navn. Anonymkode: 7c92c...df7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #43 Del Skrevet 15. desember 2023 Jeg hadde fulgt. Både fordi jeg tror at barnet hadde satt pris på tradisjonen når det ble eldre. Men også fordi jeg ikke hadde hatt lyst til å være den første som bryter en tradisjon i familien. Anonymkode: a0a05...8c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #44 Del Skrevet 19. desember 2023 Brutt. Jeg kjenner noen slike. Og da ble de stakkars sønnene referert til enten som "Knut til Janne" ( hans mor ) eller "vår Knut" Det ble ikke bare "Knut" slik som moren til den yngste knuten ,Janne , hadde håpet. Anonymkode: 55bff...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #45 Del Skrevet 19. desember 2023 Vi har både guttenavn og jentenavn som går tilbake i flere generasjoner. På guttesida er det to navn som går igjen, annenhver gang. La oss si det er Per og Ole. Så vil annenhver generasjon ha navnet Ole, og annenhver Per. Men vi blander dem ofte, og ingen heter BARE Per eller Ole. De heter ting som Per Ivar eller Ole Johan. Men begge navnene har blitt brukt i mange generasjoner bakover. På jentesida kan vi spore tilbake ett av navnene mange hundre år. Men stavemåten har blitt litt mer moderne og enklere med tiden. Type fra Cathrine til Katrine. Jeg har selv dette navnet og blir kalt det daglig, og har gitt det som mellomnavn til min datter. Hun bruker det ikke til daglig. Tradisjoner er fine de, men har også respekt for at folk ønsker å velge helt egne navn. Anonymkode: 343fd...41f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå