Gå til innhold

El. bussene tåler ikkje kulden !


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 bussavganger var innstilt i Oslo når gradestokken viste -12gr, den 05.12-2023.  Grønn omstiling er blitt en tragedie, og  desse miljøaktivistene  kan ta seg en tur langs strendene og plukke søppel. Den Norske stat supsidierer  kjøpere av el.biler / busser, og det er de som  kjører fossilbiler som må betale regningen.  2020 blei det innført forbud mot oljekaminer i private boliger, og når kulda setter inm må folk sitte fyringsvakt for å holde varmen.  

Krigen i Ukraina er ikkje bare en mennneskeleg katastrofre, men også en gedigen miljøkatastrofe, og det nordmenn bidrar med som ledd i grønn omstilling er "som musa pisser i havet".

Anonymkode: 0c700...76a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn går det når amatører avgjør hvilke busser som skal kjøpes. Solaris er Spansk søppel, hadde de kjøpt busser fra BYD hadde problemet aldri oppstått.

Anonymkode: db1ab...f06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn går det når amatører avgjør hvilke busser som skal kjøpes. Solaris er Spansk søppel, hadde de kjøpt busser fra BYD hadde problemet aldri oppstått.

Anonymkode: db1ab...f06

Helt riktig, det er ikke el fremdrift som er problemet. det er Oslo som har ikke kjøpt busser som er egnet for forholdene.

BYDbussene her jeg bor går så der griner etter

Anonymkode: b7206...484

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

2020 blei det innført forbud mot oljekaminer i private boliger, og når kulda setter inm må folk sitte fyringsvakt for å holde varmen.

Anonymkode: 0c700...76a

Hva mener du med fyringsvakt? Varmer du opp boligen din kun med ved? 

Anonymkode: b2110...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva mener du med fyringsvakt? Varmer du opp boligen din kun med ved? 

Anonymkode: b2110...af4

Har forlengst innvistert i varmepumper, og rimligere en med vedfyring, og ein stabil tempratur.  Har fortsatt kombikamin olje /ved, og ved strømbrudd nyttes  oljekaminen (fult lovlig)  som holder huset varmt hele døgnet. Før det blei forbudt m/ oljefyring brukte vi omlag 10 l  parafin på 4 døgn, og oljekamin kan ein regulere varmen.

50 % av alle norske husstander har idag kun el. oppvarming, og hva er alternativet for dem om det skulle oppstå  "strømkrise" en kald  vintersdag. 

Vedfyring er bra, men gir ein  ustabil romtempratur, og ingen som sitter oppe om  natta å mater ved på ovnen.  Mange fyrer på ovnen for "kosen sin del" men er selvsagt avhengi av at noen legger ved på ovnen regelmessig / fyringsvakt.

Anonymkode: 0c700...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

50 bussavganger var innstilt i Oslo når gradestokken viste -12gr, den 05.12-2023.  Grønn omstiling er blitt en tragedie, og  desse miljøaktivistene  kan ta seg en tur langs strendene og plukke søppel. Den Norske stat supsidierer  kjøpere av el.biler / busser, og det er de som  kjører fossilbiler som må betale regningen.  2020 blei det innført forbud mot oljekaminer i private boliger, og når kulda setter inm må folk sitte fyringsvakt for å holde varmen.  

Krigen i Ukraina er ikkje bare en mennneskeleg katastrofre, men også en gedigen miljøkatastrofe, og det nordmenn bidrar med som ledd i grønn omstilling er "som musa pisser i havet".

Anonymkode: 0c700...76a

At de har valgt dårlige elbusser betyr ikke at alle elbusser er dårlige. Det har vært nok av problemer med fossilbusser også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussene ble vel ikke tatt ut av drift, det var vel heller det at de ikke gikk så langt som de vanligvis gjør når temperaturen er høyere. Elbilister har i et lite tiår vært ganske klar over at rekkevidden er noe kortere når det er kaldt enn en lun sommerdag. 

Kanskje de oppdaterer fremtidig kjøreplan med en liten temperaturjustering, så bussene kjører 250km på vår/sommer/høst, men kun 150-200 på vinteren? Noen kan klare å ta litt lærdom av slike hendelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

50 bussavganger var innstilt i Oslo når gradestokken viste -12gr, den 05.12-2023. 

Anonymkode: 0c700...76a

50 bussavganger er ikke så uendelig mye i Oslo-sammenheng. Det finnes 54 linjer, der de travleste har avgang hvert 5. minutt store deler av dagen. Kjipt for dem som blir ramma, men muligens ikke så lenge å vente på neste buss. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som påstår at elbusser bare er tull, og et musepiss i havet mtp. grønn omstilling - regner med dere har noen gode forslag til mer kraftfulle ting man kan gjøre for å omstille oss?

Ellers er jeg veldig fornøyd med at mest mulig av kollektivtransporten går på strøm, for det gir også mindre utslipp og friskere luft å puste. 

Ellers synes jeg jo det blir ganske dramatisk å påstå at elbussene «ikke funker» eller fremstille dette som en krise slik media gjorde. Det var hva, et par hundre avganger eller noe som ble innstilt? Av de hva, 10-15 000 totale kollektivavgangene den dagen? Ikke bra uansett, men langt fra dramatisk. 

Anonymkode: 66e57...daa

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

50 bussavganger var innstilt i Oslo når gradestokken viste -12gr, den 05.12-2023. 

Av 15'238 avganger den dagen er det ikke så halvgæærnt. Nøkkeltall (ruter.no)

Snittet de 5562'000 avgangene de har i året på antall dager i året, og justerte ikke for hverdag/helg eller andre høytider. Så antagelig er antall avganger enda høyere. Men man kan nok si litt "buhuu" til de 50 avgangene, og så tipper jeg kjørelengde blir justert av erfaringstall utover vinteren

EDIT: så jeg hadde brukt totalt antall avganger, inkludert tog og båt. 

4678'000 bussavganger har de i året (sånn ca.), så da blir det oppdaterte antallet 12'816 avganger daglig. 

Hadde du laget like mye støy om BaneNor eller Vy kansellerte togavganger? 

Endret av newman01
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dere som påstår at elbusser bare er tull, og et musepiss i havet mtp. grønn omstilling - regner med dere har noen gode forslag til mer kraftfulle ting man kan gjøre for å omstille oss?

Ellers er jeg veldig fornøyd med at mest mulig av kollektivtransporten går på strøm, for det gir også mindre utslipp og friskere luft å puste. 

Ellers synes jeg jo det blir ganske dramatisk å påstå at elbussene «ikke funker» eller fremstille dette som en krise slik media gjorde. Det var hva, et par hundre avganger eller noe som ble innstilt? Av de hva, 10-15 000 totale kollektivavgangene den dagen? Ikke bra uansett, men langt fra dramatisk. 

Anonymkode: 66e57...daa

biodrivstoff var mer enn bra og miljøvennelig nok, men siden batterier er den nye trenden for politisk trynefaktor.

Disse batteriene vil også bare bli dårligere med tiden, da vil de påvirkes enda mer av kulde.

Slik ser en del av produksjnoen til disse "miljøvennelige" batteriene ut, så kan man jo ta med utslippene for å hente råvarer som vi har svært begrenset av

1280x962_cmsv2_f438abd3-6348-5461-bebd-687b4f8f5b71-6444452.thumb.webp.dcdf195006b2a01625d5755389d2fcc5.webp

Anonymkode: dcb11...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

biodrivstoff var mer enn bra og miljøvennelig nok, men siden batterier er den nye trenden for politisk trynefaktor.

Disse batteriene vil også bare bli dårligere med tiden, da vil de påvirkes enda mer av kulde.

Slik ser en del av produksjnoen til disse "miljøvennelige" batteriene ut, så kan man jo ta med utslippene for å hente råvarer som vi har svært begrenset av

1280x962_cmsv2_f438abd3-6348-5461-bebd-687b4f8f5b71-6444452.thumb.webp.dcdf195006b2a01625d5755389d2fcc5.webp

Anonymkode: dcb11...d95

Jeg har sett dokumentarer om hvor ille noen bønder behandler dyr, men det betyr ikke at all matproduksjon er ren ondskap av den grunn. Sluttet du å spise kjøtt forresten da du leste eller så hvor ille det faktisk kan være? 

Og hvordan er det bildet der sammenlignet med de milliarder av fat olje som forsvant ut av brønnen til Deepwater Horizon på Macondofeltet? Eller oljesandprosjekter? Eller klimaendringene? 

Endret av newman01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk rett at utvinning til batterier osv. forårsaker utslipp og påvirker miljøet.

Men om vi sammenligner det med fossilt, så må en også ta med seg all oljeutslipp som har skjedd opp gjennom årene.

Tar du regnestykket korrekt vil du observere at elektriske fartøy er litt bedre enn det som er fossilt.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere som påstår at elbusser bare er tull, og et musepiss i havet mtp. grønn omstilling - regner med dere har noen gode forslag til mer kraftfulle ting man kan gjøre for å omstille oss?

Ellers er jeg veldig fornøyd med at mest mulig av kollektivtransporten går på strøm, for det gir også mindre utslipp og friskere luft å puste. 

Ellers synes jeg jo det blir ganske dramatisk å påstå at elbussene «ikke funker» eller fremstille dette som en krise slik media gjorde. Det var hva, et par hundre avganger eller noe som ble innstilt? Av de hva, 10-15 000 totale kollektivavgangene den dagen? Ikke bra uansett, men langt fra dramatisk. 

Anonymkode: 66e57...daa

3 av 4 tyskere kjøper fossilbiler. 

Besøkte forøvri  New York i sommer, og ikkje en eneste el. bil , og en eneste  el. bil ladestasjoner var å sjå  noe sted

Regner med du har en god forklaring på hva som ligg til grunn for dette. 

Det er stort underskudd på strøm i Norge, og  noen må betale prisen for høyt forbruk av strøm. 

Dei aller fleste som kjøper el.biler tenker ikkje på klimavennlighet , men det  handler premiering av avgiftslettelser i  forhold til fossilbil. 

Anonymkode: 0c700...76a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 17.05):

Sånn går det når amatører avgjør hvilke busser som skal kjøpes. Solaris er Spansk søppel, hadde de kjøpt busser fra BYD hadde problemet aldri oppstått.

Anonymkode: db1ab...f06

Spania er dritt, Kina er digg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

3 av 4 tyskere kjøper fossilbiler. 

Besøkte forøvri  New York i sommer, og ikkje en eneste el. bil , og en eneste  el. bil ladestasjoner var å sjå  noe sted

Regner med du har en god forklaring på hva som ligg til grunn for dette. 

Det er stort underskudd på strøm i Norge, og  noen må betale prisen for høyt forbruk av strøm. 

Dei aller fleste som kjøper el.biler tenker ikkje på klimavennlighet , men det  handler premiering av avgiftslettelser i  forhold til fossilbil. 

Anonymkode: 0c700...76a

Amerikanerne er langt bakpå, var i Shanghai i høst og der er over 40 prosent av bilparken elektrisk, jeg så en eneste bensinmoped på 10 dager. Byen har fått mye bedre luftkvalitet og storbystøyen var betraktelig redusert. Nå er folk faktisk ute og hygger seg igjen og folkehelsa er på bedringens vei 

Anonymkode: b7206...484

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (6 timer siden):

Jeg har sett dokumentarer om hvor ille noen bønder behandler dyr, men det betyr ikke at all matproduksjon er ren ondskap av den grunn. Sluttet du å spise kjøtt forresten da du leste eller så hvor ille det faktisk kan være? 

Og hvordan er det bildet der sammenlignet med de milliarder av fat olje som forsvant ut av brønnen til Deepwater Horizon på Macondofeltet? Eller oljesandprosjekter? Eller klimaendringene? 

Hva var feil med biodrivstoff på bussene? Det er heller ikke sånn at noen er dårlige, det du ser bildet av dukker opp over hele verden for å produsere batteriene som dere tror er så miljøvennelige.

Det blir nå byttet ut med batterier som ikke har tilstrekkelig kapasitet og fungerer dårlig i kalde deler av verden. For å lage disse batteriene er det enorme mengder forurensing og de trenger materialer som det finnes svært lite av, hva skal de gjøre når dette tar slutt?

Mye av disse råvarene hentes ut på ekstremt skitne måter i Afrika, ofte inkluderer det barnearbeid, det er ikke noe mer miljøvennelig bare fordi det ikke har utslipp under selve forbruket, men for mye av verden så lader de elbilene med energi fra kullkraft så det blir jo en smule patetisk.

Undersøkelser viser at en moderne dieselbil er mer miljøvennelig enn elbiler i Europa.


Jeg jobbet i lang tid med produksjon av biodrivstoff, det er genialt og en realistisk løsning, men så kom batterier som ikke kan opprettholdes eller er særlig miljøvennelig, men for politikere høres det bra ut bare man ignorerer produksjonen.
 

Anonymkode: dcb11...d95

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fint å bruke landbruksareal og maten til den fattige delen av menneskeheten for å lage biodrivstoff. 

Og nyere batterier til biler bruker ikke kobolt. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...