Gå til innhold

egenmelding hvor lenge?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest syke meg :)

Hei!

Er nå hjemme på andre dagen med egenmelding.Tror ikke jeg blir noe bedre til i morgen.

Det jeg lurer på er om man kan ha tre dager på egenmelding, eller om jeg må til legen viss jeg skal være hjemme i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pulverheksa

Du her tre egenmeldingsdager på rad, fra og med den fjerde dagen du er syk må du ha syk må du ha sykemelding. Ellers blir det skoft.

Man må også opparbeide seg rett på tredager. Det varierer litt mellom privat og offentlig arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt når noen snakker om å "ta en tredagers"? Da mener de ei egenmelding på tre dager.

Du har rett på fire slike i løpet av et år.

Hos oss har vi det litt enklere, vi kan ta dagene en og en, slik at vi kan ta tolv egenmeldinger på en dag i løpet av året. Eller alle tolv som en egenmelding.

Mye mere praktisk, det er jo ikke alltid du er syk i tre dager, og hvem går på jobb igjen etter en dag når de likevel mister tre? Etter den vanlige ordningen. For det gjør du. En egenmelding er på tre dager uansett om du bruker dem eller ikke.

Derfor har noen bedrifter ordnet det slik som jeg sa innledningsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syke meg:)

Takk for svar!

Føler det litt teit å ringe til jobben hver dag da...

I går spurte sjefen om jeg trudde jeg kom fredag,og jeg svarte "vet ikke"...at jeg ikke bare sa nei...er jo litt bedre da,men..får altså litt dårlig samvittighet.. :-? Vet det ikke er lett å skaffe vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Føler det litt teit å ringe til jobben hver dag da...  

I går spurte sjefen om jeg trudde jeg kom fredag,og jeg svarte "vet ikke"...at jeg ikke bare sa nei...er jo litt bedre da,men..får altså litt dårlig samvittighet.. :-? Vet det ikke er lett å skaffe vikar.

Er du syk så er du syk...du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet!!!!

Det er din rett som arbeidtaker å ta egenmelding når du er syk...!!!

Jeg har selv vært avdelingsleder...og har fått telefoner fra syke folk med dårlig samvittighet... Jeg beroliget dem med at det ikke var deres problem....men at vi som arbeidsplass er pliktige til å skaffe vikarer.....!!

Men for all del...det er flott at folk er lojale mot arbeidsplassen sin...men det skal ikke gå over i urimelighet...

Og Hege....man går ikke tilbake på jobb hvis man er syk i en dag når man

"mister" tre...?????!!!!!! :evil: Hva slags holdning er dette da...???? Det er når man er SYK at man har rett på egenmeldingsdager....får håpe at jeg missforstod deg....!!

Vet at denne holdningen eksisterer...men det er iallefall ikke lojalitet mot arbeidsplassen...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og Hege....man går ikke tilbake på jobb hvis man er syk i en dag når man  

"mister" tre...?????!!!!!!  Hva slags holdning er dette da...???? Det er når man er SYK at man har rett på egenmeldingsdager....får håpe at jeg missforstod deg....!!  

Vet at denne holdningen eksisterer...men det er iallefall ikke lojalitet mot arbeidsplassen...!!

Slik er det som regel, og jeg skjønner da godt hvorfor. Når du har fire egenmeldinger i året. Hver egenmelding er på tre dager, selv om du er tilbake etter en.

La oss si at du har fire slike endagsfravær i løpet av et år. Da har du i realiteten brukt fire dager, men du har faktisk rett på tolv.

De som er borte tre dager hver gang de bruker en egenmelding får tolv dager.

Mange føler dette urettferdig, og blir hjemme hele perioden uansett.

Slik er det bare, jeg sier ikke at denne holdningen er riktig.

Det er også en av grunnene til at en del bedrifter lar de ansatte bruke endags egenmeldinger.

Selv har jeg vært plaget med så kraftig migrene at jeg ikke kunne utføre jobben min under anfallene. De gikk som regel over etter et døgn, men kom med tre-fire ukers mellomrom.

Om jeg skulle miste tre dager hver gang ville jeg ikke kunne bruke e.melding mer enn fire ganger i løpet av et år. Mens jeg hadde behov for tolv.

Er ikke dette ganske urettferdig? Det er altså denne skjevheten som får veldig mange til å benytte hele perioden. Jeg har faktisk blitt "mobbet" av mine arbeidskamerater fordi jeg kom tilbake etter en dag. Men det var før den nye ordningen.

En annen ting er at min arbeidsgiver automatisk bestilte vikar for tre dager, når det kom inn en e.melding. Kom jeg tilbake etter en dag hadde vi en mann for mye..

Hvorfor bestilte han automatisk inn vikar for tre dager? Fordi han visste at det var vanlig å ta alle dagene. Hvorfor tror du det heter "å ta en tredagers"? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege sa:

La oss si at du har fire slike endagsfravær i løpet av et år. Da har du i realiteten brukt fire dager, men du har faktisk rett på tolv.

De som er borte tre dager hver gang de bruker en egenmelding får tolv dager.

Mange føler dette urettferdig, og blir hjemme hele perioden uansett.

Slik er det bare, jeg sier ikke at denne holdningen er riktig.

Det er også en av grunnene til at en del bedrifter lar de ansatte bruke endags egenmeldinger.

Dette er faktisk helt missforstått...!!! For å ha det på det rene....du har ikke "rett" på tolv egenmeldingsdager på et år...det er faktisk et kriterium knyttet til egenmeldingsdager...og det er at du er SYK...at du ikke er i stand til å utføre jobben din!!!

Om det er urettferdig at noen utnytter dette...eller at det er urettferdig at noen er syke i en dag og noen i tre.....og når du oppsummerer på slutten av året så er d noen som har "fått" flere dager enn andre....er en helt annen diskusjon...!!!

Det at sjefen din leier automatisk inn vikar for tre dager...ser jeg forøvrig som en oppfordring til å la denne holdningen gjelde på arbeidsplassen....en merkelig sjef om du spør meg.... Dette blir da en "legitim" praksis..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du sier, men tar bare fram de faktiske forhold, slik som det blir oppfattet, og brukt av mange. Selvsagt skal man være syk!

La meg bytte ut "rett" med "anledning til" ang. egenmeldiger. Tre ganger fire blir tolv. Det betyr ikke at vi skal bruke alle, men at vi har ei grense oppad til tolv dager i løpet av et år. Dersom man trenger det. Etter det må man bruke legeerklæring.

Så slutter jeg av her, siden vi er på vei bort fra det opprinnelige temaet og mot en disk. mellom deg og meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kjenner til, så gjelder egenmeldingen i tre dager uavhengig av om det er helg eller ikke. Hvis dette tolkes riktig skal man altså ha sykmelding fra lege dersom man er borte torsdag og fredag og tilbake på jobb mandag. Tirsdag, onsdag og torsdag derimot går greit. Vet at arbeidsgivere tolker dette forskjellig, men i følge "min" lege er dette regelen.

Selv er jeg "aldri" syk, men sliter med så store menstruasjonssmerter at jeg rett og slett må holde sengen. Jeg har derfor, etter mye om og men, fått til en avtale hvor jeg har 12 egenmeldinger à en dag. Hvis jeg er syk av andre årsaker går jeg til legen, så da er det jo ikke noe problem...

Mvh

Leo

PS Det er ikke mulig å skaffe vikar for meg, så den eneste forskjellen på om jeg er syk i 1 eller 14 dager er høyden på bunkene på pulten min og antallet e-mail i innboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mange arbeidsgivere kan man komme med legeerklæring og få en utvidet rett til egenmelding. Jeg kjenner flere som har opp til 20 enkeltdager i året fordi de har migrene eller andre kroniske lidelser som medfører at de kan være syke 1 dag.

Den dagen vi får rett til 12 dager egenmelding så har sykelønnsordningen blitt så dyr at vi får karantene på 12 dager for sykefravær, og karantene er ikke en god løsning etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår, men tror ingen har ment at vi skal ha rett til 12 x 4 dager pr. år. Tror imidlertid sykefraværet går ned dersom vi får rett til 12 x 1 dag hver. Er man så syk at man må være borte mer enn en dag, må man altså gå til lege for å få sykmelding! En karentsdag i tilfeller hvor man ikke lider av en kronisk lidelse ville nok også hatt en preventiv effekt på misbruk, men ville jo selvfølgelig være svært negativt for de som faktisk ikke misbruker "systemet". Kanskje dag 2 el. 3 burde være karentsdag? (Har ikke vært foreslått så vidt jeg vet).

Faglig interessert i temaet og hører gjerne meninger, til tross for at det kanskje er en liten avsporing...

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kjenner til, så gjelder egenmeldingen i tre dager uavhengig av om det er helg eller ikke. Hvis dette tolkes riktig skal man altså ha sykmelding fra lege dersom man er borte torsdag og fredag og tilbake på jobb mandag. Tirsdag, onsdag og torsdag derimot går greit. Vet at arbeidsgivere tolker dette forskjellig, men i følge "min" lege er dette regelen.

Dette skjønte jeg ikke helt... Hvis man er syk torsdag og fredag, men tilbake mandag, har man jo bare vært borte i to arbeidsdager. (Forutsatt at man ikke jobber lørdag eller søndag.) Trenger man sykmelding fra lege da??!?!?!?

Jeg skjønner at hvis man er syk torsdag, fredag OG mandag, må man ha sykmelding fra lege, men det andre var nytt for meg.

Har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk opp med bedriften du er ansatt i angående gjeldende regler for blålapper. Enkelte bedrifter har innført et system der man har totalt f.eks 12 dager men muligheten til å bruk en om gangen. Altså man kan være syk en dag 12 ganger i løpet av et år.

Dersom bedriften har den vanlige kjent blålappen som er gyldig i inntil tre dager fire ganger i året, så regnes helgen/fridager som avbrudd. Blålappen baserer seg på sammenhengende dager syk. Er du borte torsdag og fredag og har fri i helgen så kan du ikke strekke blålappen til mandag som totalt blir fem sammenhengende dager. Sammenhengende sykefravær utover tre dager krever sykemelding fra lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønte jeg ikke helt... Hvis man er syk torsdag og fredag, men tilbake mandag, har man jo bare vært borte i to arbeidsdager. (Forutsatt at man ikke jobber lørdag eller søndag.) Trenger man sykmelding fra lege da??!?!?!?

Jeg skjønner at hvis man er syk torsdag, fredag OG mandag, må man ha sykmelding fra lege, men det andre var nytt for meg.

Har jeg misforstått noe?

Nei du har ikke misforstått noe, det er Leo som har misforstått eller uttrykt seg feil. Er man syk torsdag og fredag og tilbake på jobb mandag, holder det med egenmelding. Er du derimot borte torsdag, fredag og mandag, må du ha sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...