Gjest Gjesta Skrevet 28. januar 2006 #1 Skrevet 28. januar 2006 Hei! Jeg har sett på forskjellige yrker jeg vil velge og har funnet ut at jeg alikevel ( etter fler eår i privat næring) har lyst til og jobbe med barn .. dvs enten førskolelærer eller barnevernspedagog...Jeg har kun generell studiekompetanse og ikke så fryktelig bra karakterer fra videregående. I mitt yrke så har jeg jobbet med b.la prosjektledelse, slik at jeg ikke har erfaring fra lignende område. Jeg fyller 25 i år... Hva må til?
orakel Skrevet 28. januar 2006 #2 Skrevet 28. januar 2006 Du finner all søkeinformasjon på Samordna Opptak sine nettsider. Realkompetanse
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #3 Skrevet 28. januar 2006 har du realkompetanse så får du vel 2 ekstra stp eller noe slikt, men trenger jo ikke det til verken førskolelærer eller barnevernspedagog...
orakel Skrevet 29. januar 2006 #4 Skrevet 29. januar 2006 har du realkompetanse så får du vel 2 ekstra stp eller noe slikt, men trenger jo ikke det til verken førskolelærer eller barnevernspedagog... ← Dette er helt feil. Man kan søke opptak til studier ved høgskoler og universiteter i Norge på grunnlag av enten generell studiekompetanse ELLER realkompetanse. Realkompetansesøkere blir vurdert individuelt av lærestedet man søker hos. Sjekk ut linken min til Samordna Opptak i innlegget over
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #5 Skrevet 29. januar 2006 Betyr det at jeg kan søke opptak ved jusstudiet ved UiO på bakgrunn av min arbeidserfaring i offentlig sektor og en 6 års høyere utdannelse fra før? Blir jeg søker på bakgrunn av "realkompetanse" jeg da?
Gjest gjest1 Skrevet 29. januar 2006 #6 Skrevet 29. januar 2006 Du sender inn egne papirer for å søke på grunnlag av realkompetanse, dette kan du gjøre når du har fyllt 25 år. Det er likevell ikke gitt at du får tilbud om studieplass på bakgrunn av realkompetanse. Realkompetansen din blir vurdert i forhold til det studiet du søker deg inn på, og det de er ute etter å vite er bl.a. hvor mye kunnskap du har i forhold til det du skal studere. Men om du har gen.studiekompetanse kan det godt hende de vil stusse på hvorfor du søker på grunnlag av realkompetanse, det ville jeg gjort.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #7 Skrevet 29. januar 2006 Alle som har generell studiekompetanse fra videregående skole (eller på annen måte) vurderes ut fra denne, uansett hvor mange år man har jobbet, hva man har jobbet med eller hvor dårlige karakterer man har fra videregående skole. *jobber med opptak*
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #8 Skrevet 29. januar 2006 Alle som har generell studiekompetanse fra videregående skole (eller på annen måte) vurderes ut fra denne, uansett hvor mange år man har jobbet, hva man har jobbet med eller hvor dårlige karakterer man har fra videregående skole. *jobber med opptak* ← Ja vel, så jeg som har 6 års høyere utdanning og mange års arbeidserfaring, men ikke et bra nok vitnemål fra videregående skole til å komme inn på juss på grunnalg av det alene, har ikke sjanse? Jeg blir altså bedømt kun ut fra videregående skole-vitnemålet mitt og ikke alt det andre jeg har fullført etterpå?
Saeria Skrevet 29. januar 2006 #9 Skrevet 29. januar 2006 Det stemmer nok det, gjest. Så da må du nok i såfall forbedre karakterene dine. Dumt, men sånn er det en gang. Jeg forbedrer mine nå, og det spiller ikke en døyt at jeg har studert på universitetet før og at jeg gikk ut med gode karakterer.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #10 Skrevet 29. januar 2006 Det stemmer nok det, gjest. Så da må du nok i såfall forbedre karakterene dine. Dumt, men sånn er det en gang. Jeg forbedrer mine nå, og det spiller ikke en døyt at jeg har studert på universitetet før og at jeg gikk ut med gode karakterer. ← Hvis det er systemet, går jeg ikke med på det. Kaster ikke bort tiden min på noe jeg mener er ulogisk og unødig tidkrevende. Min metode blir derfor å ta studiet som privatist.
Wildrose Skrevet 29. januar 2006 #11 Skrevet 29. januar 2006 Du kan IKKE søke opptak på grunnlag av realkompetanse om du har generell studiekomp.! Da går det kun på karakterene dine. Førskolestudiene er ofte åpene studier eller lav poengrense ( selvsagt litt avhengig av sted, men generelt) Barnevernsped. er det høyere snitt.
Eliza Doalot Skrevet 29. januar 2006 #12 Skrevet 29. januar 2006 Det stemmer nok det, gjest. Så da må du nok i såfall forbedre karakterene dine. Dumt, men sånn er det en gang. Jeg forbedrer mine nå, og det spiller ikke en døyt at jeg har studert på universitetet før og at jeg gikk ut med gode karakterer. ← Man får alderspoeng, gjør man ikke? Noen som veit hvordan det fungerer?
Gjest gjest1 Skrevet 29. januar 2006 #13 Skrevet 29. januar 2006 man kan få maks 8 alderspoeng, og de får man fra det året man er 20.
Eliza Doalot Skrevet 29. januar 2006 #14 Skrevet 29. januar 2006 man kan få maks 8 alderspoeng, og de får man fra det året man er 20. ← 1 pr år?
Scheherazade Skrevet 29. januar 2006 #15 Skrevet 29. januar 2006 1 pr år? ← 2 per år. I tillegg får man poeng for fordypningsfag (inntil 4), realfag(inntil 6 poeng ), fullført årsstudium (60 studiepoeng) ved universitet eller høyskole, eller ett bestått år på folkehøgskole med godkjent dokumentasjon eller førstegangstjeneste(3 poeng). Enda i tillegg kommer to tilleggspoeng for kvinnelige søkere ved en del studier, og mannlige søkere ved et par studier og 2 bonuspoeng for gått på musikk-dans-drama-linjen til noe studier. Alt dette står det nærmere info om på samordnet opptak sine sider!
Gjest Gjesta Skrevet 29. januar 2006 #16 Skrevet 29. januar 2006 Jeg tar opp fag fra vgs nå, matte (fordi jeg strøk), engelsk, 2+3 SK også har jeg tatt politisk idehistorie bare fordi jeg ville lære mer om det. I tillegg har jeg full pott på alderspoengene, 8 poeng (2 for hvert år, er 25 nå). for SK-ene og engelsken får jeg 4 fordypningspoeng. At du har jobbet siller ingen rolle nei, det er poengene dine som teller. Jeg har hørt man kan ta 1 og 2 avd på Treider som privatist, og så på grunnlag av disse karakterene søke opptak til jusstudiet, men det er mange som sier det ikke går, så jeg ville sjekket litt om jeg var deg.
Saeria Skrevet 29. januar 2006 #17 Skrevet 29. januar 2006 Hvis det er systemet, går jeg ikke med på det. Kaster ikke bort tiden min på noe jeg mener er ulogisk og unødig tidkrevende. Min metode blir derfor å ta studiet som privatist. ← Ta hvilket studie som privatist? Jeg skjønner i grunnen godt at realkompetansen er forbeholdt de uten generell studiekompetanse. De som ikke har det, må jo få en sjanse til å ta høyere utdanning de også. At vi som gikk på vgs. ikke la igjen en god nok innsats for å få gode karakterer, kan i grunnen takke oss sjæl. Surt å inrømme det kanskje, men sånn er det bare.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #18 Skrevet 29. januar 2006 Jeg har dratt fram vitnemålet mitt. Og jeg må inrømme at jeg kan svært lite om dette. Jeg hadde en delvis yrkesrettet utdanning hvor jeg gikk IT samtidig som almenn.. Slik at jeg tok over 3 år følgende fag : Samfunnslære Norsk Engelsk Brukersystemer Informasjons behandling Øverst på vitnemålet står det "har i 2002 oppnådd kompetanse i videregående opplæring innenfor a001 grunnkurs-a002 videregående kurs I i almenne -a004 videregående kurs II i almenne fag".. Står også noe om omfang på siden. Jeg prøvde meg frem på samordna opptak for å se hva jeg var klassifisert for, men jeg manglet en kode siden jeg har bare en kopi av vitnemålet-
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #19 Skrevet 29. januar 2006 Jasmin over btw.. jeg har problemer med innlogging.
Gjest gjest1 Skrevet 29. januar 2006 #20 Skrevet 29. januar 2006 Om du har oppnådd generell studiekompetanse så står det på vitnemålet ditt. Jeg hadde kompetansebevis før jeg tok mitt siste fag, og fikk vitnemål etterpå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå