Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Problemet mitt er at jeg ikke aaaner hva som er mye mat, eller lite mat. Det sies at man skal spise med 3 timers mellomrom. Jeg prøver å trene hver dag, da går det mest i spinning. Til frokost spiser jeg kanskje to grove brødskiver eller to knekkebrød og en frukt (gjerne et eple eller appelsin, av og til en banan). Til lunsj (3 timer senere) spiser jeg et rundstykke med gulost eller lignende (det groveste alternativet jeg finner) i tillegg til en frukt og en kaffe. Deretter blir jeg sulten etter to timer, men prøver så godt jeg kan å holde ut til det har gått tre. Da spiser jeg kanskje en skål med havregryn, eller to grove brødskiver med magert pålegg. Så er det middag, der jeg forsyner meg i moderate mengder. En tallerken. Osv.

Poenget mitt er at jeg stadig leser at et mellommåltid (dvs. et av disse måltidene som det går 3 timer imellom frokost og middag) skal bestå av en frukt eller en yoghurt. Hvordan i allverden klarer man å bli mett, og å holde seg mett til tre timer etterpå når det er så lite?!

Kan noen sette opp en liste som et eksempel på hva jeg kan spise en dag? og evt. hvor mye et såkalt "mellommåltid" skal bestå av? Så kan jeg teste om jeg klarer det? For jeg sliiter virkelig. Blir så fort sulten.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg ville satt meg inn i kcal innholdet i maten. Da får du fort en anelse over hva som er mye eller lite.

Ta en titt inne på grete rodes vektklubb. Den er gratis og kan hjelpe deg i å få et lite innblikk i hva du spiser. Register deg så kan du legge inn hva du spiser, og totalt kcal inntak. Det anbefales å ligge rundt 1300-1600 kcal om dagen avhengig av vekt, og aktivitet. Det ligger en formel for utregning der inne et sted.

Husk at alt er vanesak! Når man legger om kostholdet vil det ofte føles for lite i starten til kroppen har vent seg til mengden.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg holder på med å gå ned i vekt for tiden. Da spiser jeg 4 måltider + 1-2 mellommåltider. Mellommåltidene mine består av frukt, grønnsaker eller en yoghurt. Et eks. på en vanlig dag for meg er:

Frokost: en tallerken havregryn m/skummet melk og noen rosiner

Lunch: 4-5 rugsprø m/kokt skinke, salat, agurk og tomat

MM: Eple

Middag: Helt vanlig middag som resten av familien har, men med mye grønnsaker.

MM: en bit kålrot

Kveldsmat: 1-2 skiver Ingers rugbrød m/salat og magert pålegg.

Med dette opplegget har jeg nå gått ned 3 kilo på 3 uker. Da trimmer jeg 4 dager i uka.

Du kan prøve en kalorikalkulator for å se hvor mye du kan spise i løpet av en dag.

Skrevet (endret)

Det finnes en diett på www.melk.no på 1500 kcal for kvinner som vil slanke seg.

Den ser slik ut :

Dagsmeny kvinner 1500 kalorier

Dagsmeny 1500 kalorier for kvinner som ønsker å slanke seg

Husk at dersom du legger til noe som ikke står på menyen f.eks en liten sjokolade, så må du kutte ned på noe annet ellers vil du ikke gå ned i vekt. Dette er en diett som vil føre til en vektnedgang på ca 0,5 kg per uke, forutsatt at du beveger deg minimum 30 minutter per dag i snitt. Dersom du ønsker at vekttapet skal være noe større, må du kutte litt mer ned på mengden mat eller øke fysisk aktivitet til ca 60 minutter per dag.

Resten av innlegget er slettet da det i henhold til våre regler ikke er tillatt å poste gjengi materiale med kopirett.

Her er link til artikkelen: Dagsmeny kvinner 1500 kalorier

Grooo, moderator

Endret av Grooo
Gjest Gjest_Lala_*
Skrevet

Synes Hannen hadde en fin meny! :)

Din meny så også grei ut...synes lunsjen din var i det minst laget; er nok derfor du fort blir sulten igjen! ;)

Velg et mellommåltid bestående av mager yoghurt, frukt,grønt eller knekkebrød m/skinke om du blir sulten. Drikke masse vann/farris/te :)

Du skriver du trener spinning hver dag? Ojsann, tenkte jeg da...er det "ordentlig" spinning?! det er jo ganske intensiv og hard trening. Det blir kanskje litt mye med hver dag, da...Hvile er viktig- og jo mer du trener, jo mer mat trenger du- selv om du vil ned i vekt!

Jeg trener også en del spinning,men hadde ALDRI klart hver dag! Mitt opplegg,om du er intressert:

Mandag: Spinning 60 min

Tirsdag: Rask gange 30 min

Onsdag: FRI

Torsdag: Spinning 90 min

Fredag: Rask gange 30 min

Lørdag/søndag: Svømming om jeg har lyst.

Jeg føler at jeg trener mye! Jeg har gått ned 1 kg hver uke,siden november! :)

Er seff streng på kosten,men har spisedager lørdag og søndag! ;)

Skrevet (endret)

Tuusen takk for raske svar alle sammen! Dere er kjempegreie:) Er veldig takknemlig for all respons!

:klem:

Endret av Lanalia
Skrevet

Ta en titt inne på grete rodes vektklubb. Den er gratis og kan hjelpe deg i å få et lite innblikk i hva du spiser. Register deg så kan du legge inn hva du spiser, og totalt kcal inntak. Det anbefales å ligge rundt 1300-1600 kcal om dagen avhengig av vekt, og aktivitet. Det ligger en formel for utregning der inne et sted.

Dette var link til VGs vektklubb som heter vektklubb.no

Grete Roedes vektklubb heter vektklubben.no

Link finner du Her

Skrevet

Så snille dere er! :) I går var jeg inne på tine.no og fant den dagsmenyen. Jeg lagde en liste over ting jeg ville spise i går, og har nå spist frokost som bestod av:

* 2 grove brødskiver (middels tynne, men ikke hjemmelaget - det var grovt pandabrød) med en liiiten stripe gulost (hadde ikke magerost, så jeg tok bare littegrann) + tre skiver agurk på hver skive.

* Skar opp en tomat, hadde på Provence-krydder og maulet dette.

* Lagde meg en god kopp kaffe.

* Og et glass appelsinjuice.

Jeg er kjempemett! Er det virkelig "lov" å spise så mye og likevel gå ned i vekt? (dersom man trener ved siden av selvfølgelig). Eller var dette for mye? Får jo dårlig samvittighet så snart jeg er mett jeg. :ler:

Gjest -eline-
Skrevet (endret)

Selvfølgelig skal du spise til du er mett! Meninga er vel at det er en livsstilsendring, ikke en kur. Ergo så kan man stort sett spise vanlig mat bare i mindre mengder. Etpar skiver ost på hver skive er ikke farlig. Som andre har nevnt så kan feks. Grete Roedes Vektklubben være til hjelp slik at du kan se hvor mye matvarer inneholder av kalorier og hvor mye du spiser i forhold til hva du bør. Når du trener spinning hver dag så forbrenner du utrolig mye, og kan dermed også spise mye! Generell regel er at du bør ligge ca 500 kcal i minus hver dag, dvs forbrenne mer enn inntak, for å gå ned 0,5-1 kg i uka. (som er det kroppen klarer å kvitte seg av med fett i løpet av en uke)

Det vil si at dersom du feks. har et dagsbehov (før trening) på 2000 kcal hver dag, trener spinning og forbrenner feks 600 kcal (minnes jeg forbrant noe slikt da jeg hadde spinningtimer), samlet kaloriforbruk denne dagen er da 2600 kcal. For å ligge 500 kcal under dette kan du faktisk spise 2100 kcal, som er *mye* mat! Jeg synes selv det er vanskelig å komme opp i slike mengder, men dersom man er flink til å spise litt sunt fett (makrell, laks, oliven, olivenolje, nøtter) så skal det ikke så store mengdene til for at kaloriinntaket går opp. Det er like viktig å spise _nok_ mat for å gå ned i vekt :)

Endret av -eline-
Skrevet

Ja, altså..Jeg har kanskje vært litt uklar. Jeg trener ikke spinning HVER dag, men prøver å få det til ca. hver ukedag. Så går jeg turer når jeg ikke får det til. Jeg er ikke SÅ flink, at jeg spinner i helgen også :sjenert:

Skrevet

-Eline- forklarte det veldig bra! Mange tror man er nødt til å spise så lite når man går nes i vekt,men det trenger man heldigvis ikke! Selv om du ikke trener hver dag,så vil du med et bra kosthold på rundt 1500-2000 kcal/dag som oftes gå i minus,siden du ikke sitter helt stille hele dagen selv om du ikke trener, regner jeg med ;)

De dagene du ikke trener spinning, kan du ta deg en tur i raskt tempo for eks,bare for å forbrenne noen ekstra kalorier...eller bare ta en hviledag :sjarmor:

Om jeg forstår deg riktig...du trener spinning(hvor lenge) 5 dager i uka?! Om den økta er hard og over 30 minutter,vil jeg si at du kan ta fri i helgen! Høy intensiv kondisjonstrening 5 dager i uka er bra! :klappe:

Lykke til! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...