Gå til innhold

Barnebursdag og utakknemlig barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Høres ut som en flott bursdag! Skjønner godt at du blir såret på vegne av datteren din. Barna er jo det kjæreste en har og ingen ting smerter meg mer nettopp avvisning.

Min oppfatning er at man går i andres bursdag. Jeg mener også det er en plikt som forelder å lære barna å gå på ski, skøyter, sykle, svømme, stå på slalåm, knyte skolisser osv. Mine barn hadde ikke fått valgt bort en bursdag på bakgrunn av «at det er for kaldt/ kjedelig osv», det er snakk om to timer! Jeg er sikkert konservativ på nettopp dette, men har etter å ha lest på dette forumet mye slappere grenser på andre områder enn mange er. Vi er vel bare forskjellige.

Anonymkode: d33f5...f79

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker ikke at barna er utakknemlige. Hva skal de være takknemlig for?

Når det er sagt er det så klart ufint å gi uttrykk for at de ikke ønsker å komme på en så direkte måte. Nå vet vi jo bare hvordan datteren din oppfattet samtalen, det kan jo hende avsenderen tenkte at de var hyggelige. Det blir bare spekulering.

Barna er jo også såpass gamle at de kan velge å avstå om de ikke vil delta. Ikke alle liker å stå på skøyter og eventuelt fryse. Når man velger å ha en bursdag utendørs, i badebasseng eller lekeland (og andre lignende situasjoner) må man godta at kulda, støyet og manglende mestring kan bidra til frafall. 

Anonymkode: 06f7c...bae

• Nyttig 1
Skrevet

Skøytebursdag hadde vært veldig upopulært for mine tre gutter, da ingen av dem liker eller kan gå på skøyter. To av dem er veldig sportslig anlagt, men skøyter har aldri interessert dem.  De hadde jo kommet, men det hadde vært stress da gutter i den alderen naturlig nok ikke liker å dumme seg ut foran andre.

Men selvfølgelig IKKE greit å disse bursdagsfeiringen hennes. Men lov å påpeke at det er en bursdag som overhodet ikke er for alle.

Anonymkode: 70bdf...265

• Nyttig 3
Skrevet
Marimma skrev (9 minutter siden):

Wow, etter å ha lest svarene i tråden forstår jeg hvorfor dagens barn er som de er. Meg meg og meg hos de voksne gir barn som ikke vil delta dersom aktiviteten ikke er akkurat som de ønsker på en dag som tilhører bursdagsbarnet. Trist.

Samme tenker jeg. 

Anonymkode: 58789...64f

• Liker 8
Skrevet
Marimma skrev (11 minutter siden):

Wow, etter å ha lest svarene i tråden forstår jeg hvorfor dagens barn er som de er. Meg meg og meg hos de voksne gir barn som ikke vil delta dersom aktiviteten ikke er akkurat som de ønsker på en dag som tilhører bursdagsbarnet. Trist.

Så enig med du sier her. 

Anonymkode: 104bd...af2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme tenker jeg. 

Enig og uenig. Tror de fleste barn er lært opp til å alltid stille opp på bursdag, men når de er ungdommer må man få velge litt selv også. Om en ungdom absolutt ikke vil gå på skøyter kan man ikke tvinge de. 

Jeg har hvertfall lært opp mine barn til at bursdag er deres dag, og de kan få gjøre den aktiviteten de ønsker. Så forteller jeg de også at om de velger noe annet enn hjemmebursdag, kan det hende at noen ikke vil delta. Og det er også en del av å vokse opp. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig og uenig. Tror de fleste barn er lært opp til å alltid stille opp på bursdag, men når de er ungdommer må man få velge litt selv også. Om en ungdom absolutt ikke vil gå på skøyter kan man ikke tvinge de. 

Jeg har hvertfall lært opp mine barn til at bursdag er deres dag, og de kan få gjøre den aktiviteten de ønsker. Så forteller jeg de også at om de velger noe annet enn hjemmebursdag, kan det hende at noen ikke vil delta. Og det er også en del av å vokse opp. 

Ja, det siste er jeg enig i, at man må lære barna å tåle skuffelser og avvisning. Men foreldrene til disse barna som takker nei fremstår heller ikke som særlig nøye med barneoppdragelsen, gitt hvordan barna formidler sin avvisning, og mange av argumentene her i tråden fremstår mest av alt som egoistiske. Jeg føler ikke at jeg er spesielt streng i min oppdragelse, men når ungen sier «jeg vil ikke det» så tar vi en samtale om «dette handler ikke om deg og dine følelser» til barnet forstår at en annen gang er posisjonene snudd. Jeg sier ikke bare «neivel vennen, du velger selv».

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker at man stiller opp ut barneskolen. Det blir annerledes fra u-skolen og opp selvfølgelig, men på barneskolen bør de voksne se til at alle deltar. 

• Liker 5
Skrevet
Marimma skrev (1 time siden):

Det samme jeg tenkte! 

Anonymkode: f00ff...87e

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

jeg har en eldre datter som heller ikke ville deltatt i den alderen. Hun takler nemlig ikke å fryse. Hun spenner seg, og får muskelsmerter. Hun sliter veldig i kulden, og å oppholde seg ute i flere timer ville ødelagt mye for henne rent muskelmessig (hun er svært undervektig og har ikke fettlag). Hun elsker å stå på skøyter, men hun kan ikke være ute i kulden over lengre tid. I en hall ville hun kanskje deltatt om hun kunne finne varme. 

Anonymkode: 2175c...57a

Et sidespor - Vet du hva kulde-overfølsomheten kommer av, og om noe hjelper mot dette? Vet om flere som er slik, også overvektige, ikke så gøy om vinteren 

Anonymkode: 711cd...6eb

Skrevet

Frekke unger, jeg har alltid hatet diverse idrett men måtte pent delta i bursdager selv om den var på f.eks fotballbanen. Man trenger jo ikke delta masse, men kan spise ett kakestykke og synge bursdagssang. Det burde dagens barn også lære seg 

Anonymkode: 1c96b...fa2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det der hadde ikke vært noe moro for mine barn i det hele tatt. De hadde bare gruet seg til denne dagen. Jeg er veldig for å tvinger barna mine i bursdag hos andre, men her går min grense 

utakknemlig? For hva da? 

Anonymkode: 8c089...bf1

• Nyttig 3
Skrevet
Marimma skrev (2 timer siden):

Kunne ikke sagt meg mer enig. De aller fleste barn tåler (og har sikkert også godt av) et par timer utendørs i frisk luft, selv om det kanskje ikke er favorittaktiviteten til absolutt alle. Jeg synes det er merkelig at så mange mener at en slik feiring er problematisk. Kan ikke tenke meg at det hadde vært stress for noen av barna i klassene til mine barn på 10 og 12 år å være med på et slikt opplegg. Heldigvis har det aldri vært dårlig stemning i klassene til barna våre om bursdager, uavhengig av om feiringene har foregått innendørs eller utendørs, eller om det har vært dyrt eller «billig» opplegg. 

Ts, skjønner godt at du blir oppgitt! Håper bursdagen blir fin likevel. 

Anonymkode: 03fad...843

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når ts skriver at de aktuelle barna er vant med å gå på skøyter og gjør det ellers, så trenger vi ikke høre tusen svar i tråden med all verdens rare unnskyldninger folk finner på for barna sine, være seg kuldesensitive, aldri prøvd skøyter, hater å være ute og what not. 

Frekke barn og foreldre som bygger opp rundt deres egoisme. 2t i en utebursdag er da bare hyggelig. Hvor sære skal folk lære opp barna sine til å bli? 

Send en sms til alle foreldrene og si at din datter gleder seg veldig og at hun håper flest mulig kan komme. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym90059005 skrev (10 minutter siden):

Når ts skriver at de aktuelle barna er vant med å gå på skøyter og gjør det ellers, så trenger vi ikke høre tusen svar i tråden med all verdens rare unnskyldninger folk finner på for barna sine, være seg kuldesensitive, aldri prøvd skøyter, hater å være ute og what not. 

Frekke barn og foreldre som bygger opp rundt deres egoisme. 2t i en utebursdag er da bare hyggelig. Hvor sære skal folk lære opp barna sine til å bli? 

Send en sms til alle foreldrene og si at din datter gleder seg veldig og at hun håper flest mulig kan komme. 

Srort swrt enig.

Selv om jeg er blant de som kan være skeptiske til ulike temabursdager hvor barn må langt utenfor sin komfortabel, synes jeg ts i sine svar senere i tråden har vist sine refleksjoner, som:

- noen er ukjente med aktiviteten, misliker, dårlige osv. Ts skriver at alle går på skøyter og har hatt skøytedag på skolen. 

- noen mangler utstyr. Ts sørger for at alle gar skøyter

- kaldt å være ute. Ts har svartv0 grader igjen sol, så ypperlig utevær. Hadde det vært minus 17 regner jeg med de hadde funnet på noe annet.

Hos oss er det møteplikt i bursdag, så fremt man kan. Det gjelder ikke bare barna, man ungdommen og oss voksne. Vi møter opp for noen har ønsket at vi kommer.

Men, jeg har problemer med overskriften på tråden. Trodde først det var ts sitt barn dom var utakknemlig for den festen hun fikk. Men å hevde at de inviterte er utakknemlige indikerer at man skal være takknemlig for å bli bedt. Hvis man skal være det, faller mitt argument om plikt til å møte opp bort. Dersom ts mener at gjestene er kravstore, er jeg litt enig.

Stygge kommentarer og dissing av selskapet er unødvendig og tankeløst. Jeg ville antageligvis ikke gjort noe med det. 

Anonymkode: eed62...99c

Skrevet
Anonym90059005 skrev (8 timer siden):

Helt enig! Blir helt matt når jeg leser alle unnskyldningene folk skriver om her. Som lærer gjennom tjue år, ser jeg hvordan barn blir mer og mer selvopptatte, noe jeg finner ganske skremmende. Og det er helt tydelig at foreldre som syr puter under armene på dem er en stor del av problemet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle som snakker om barn som ikke står på skøyter etc. Har ikke barna på skøytedag på skolen der dere bor?

Altså- man drar i bursdag for å glede bursdagsbarnet. Her stiller til og med bursdagsbarnet med skøyter til de som ikke har det. Lær ungene dere litt normal folkeskikk. Ok, liker du ikke stå på skøyter, kan man sikkert ha på seg sko på skøyteisen. 

(Og jada kuldesensitiv - det vil jeg tro de aller færreste er. Selvsagt er det ubehagelig å fryse , men da kler man på seg). 

Anonymkode: d5eaa...638

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Frekke unger, jeg har alltid hatet diverse idrett men måtte pent delta i bursdager selv om den var på f.eks fotballbanen. Man trenger jo ikke delta masse, men kan spise ett kakestykke og synge bursdagssang. Det burde dagens barn også lære seg 

Anonymkode: 1c96b...fa2

Jeg hatet også fotballbursdager, men deltok jo selvfølgelig. Deltok også på «kle deg ut-bursdager» som heller ikke var min favoritt. Selv hadde jeg akebursdag i 6. klasse (vinterbarn) og alle dukket opp da og, selv om det sikkert var noen få som ikke likte å være ute. 

Aldri opplevd at noen i klassen ikke kom i bursdag for sånne tåpelige grunner folk nevner i denne tråden. Vi var også en mindre klasse på str med ts sin datters. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Send melding direkte til samtlige foreldre én og én, som om du aldri har hørt noe om dette: Ida har invitert slik og sånn, kommer Elina på skøytebanen på onsdag? Så skal du se svarene blir: selvfølgelig, så hyggelig! 
Det der høres ut som 12-13-åringsdrama, masser av det i min datters 7.klasse, (17 jenter!), der det alltid er noen/de fleste som er for kule for klassefest, klubb, bursdager, aktivitetsdager, gymtimer, men alle som har anledning stiller opp når det kommer til stykket og koser seg. Men de kan ikke organisere og avtale selv.

Veldig kjipt for jenta di at de sier sånn og snakker ned bursdagen hennes. Du kan nevne det for lærer at klassemiljøet ikke er helt bra. 

Anonymkode: 8a852...78d

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med sistemann, dette er nok et klassemiljø-problem. En form for utfrysning/mobbing "Vi vil ikke komme i bursdagen din fordi du ikke er like kul som oss". Tipper at ingen av disse ungene hadde vært negative hvis det var en av de "kule" som inviterte til skøytebursdag på denne banen. Hadde tatt en prat med læreren. 

Anonymkode: 93670...1b9

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...