Gå til innhold

Barnebursdag og utakknemlig barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min skal feire bursdagen sin. Det er siste året på barneskolen og hun ønsker derfor å invitere hele klassen. Dette er også en uskreven "regel" på denne skolen at alle har klassefest. Heldigvis er de bare 10 stk i klassen.

Hun skal feire den på byens isbane. Hun elsker skøyter og er veldig glad i denne isbanen. Det er en offentlig isbane for alle byens innbyggere. Veldig fin plass, men det er ute under telt med border og benker, musikk og fine diskolys på banen. Vi skal ha pizza, kaker og brus og kose oss på banen i to timer. 

Men det er flere i klassen som ikke vil komme, og som ikke har problemer med å si dette direkte til henne. Banen er for dårlig, og skøytene må da slipes etterpå, pg det gidder de ikke. Det er kaldt, det er ute, det er gratis, og da kan de jo bare gå der selv. De har flere argumenter for å ikke gå. Hun er jo selvfølgelig såret. Og det skjønner jeg veldig godt! 

Men hva gjør man med slike dårlige manerer på ungene? Hun vil ikke at jeg sier i fra til foreldrene (på generelt grunnlag) at de må snakke med barna sine, fordi noen har vært ufine mot hennes valg av bursdagsfeiring. 

Inni mitt hode hare Jeg egentlig lyst til å si at de som ikke ønsker å komme heller ikke er ønsket I bursdagen. Men da er jeg jo ikke stort bedre enn de ungene. 

Jeg trøster å sier at jeg forstår veldog godt at hun blir lei seg men at hun må prøve å ikke skal bry seg, men det er jo lettere sagt enn gjort! 

Hvordan reagerer på slik dårlig oppførsel fra andre barn? 

En liten men egentlig uvesentlig ting, er at denne banen er gratis å bruke. Og jeg har dårlig råd som alenemor i disse tider. Den "ordentlige" skøytehallen ville kostet meg over 2000 kr bare for inngang, pluss pizza til 10 stk (hele klassen). Nå trenger jeg bare bruke penger på pizza, kake og brus og eventuelt skøytebane til de som ikke har. Men dette er jo ikke noe jeg flagger høyt om. At vi velger denne bursdagen for pengene sin del (selv om jeg ble sjeleglad for at hun selv valgte denne gode løsningen helt av seg selv). Men det sitter så utrolig langt inne å føye meg for disse barna som er så utakknemlige for heller å ha i den andre skøytehallen. 

Anonymkode: be60c...551

• Liker 1
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis skøytene til deltakerne må slipes etterpå forstår jeg at ikke alle orker det ekstra stresset etterpå.

Og det er jo lov å ønske hvilken bursdag man vil, men da må man også tåle at folk ikke ønsker å delta. Du kan prøve å snakke med foreldrene, men hva skal du si? True ungene til å komme? Det beste du kan håpe på er at barna lærer å være litt snillere når de avslår noe.

Du ser bare din og din datters side her.

Neste år vet dere at dette ikke var en suksess og pla legger noe annet.

Anonymkode: a2ff2...24b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er en type bursdag som vil utelukke noen. Sånn er det bare. Enten så feirer man med de som kommer, eller så finner man på noe annet. 

Anonymkode: 1d809...c39

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis skøytene til deltakerne må slipes etterpå forstår jeg at ikke alle orker det ekstra stresset etterpå.

Og det er jo lov å ønske hvilken bursdag man vil, men da må man også tåle at folk ikke ønsker å delta. Du kan prøve å snakke med foreldrene, men hva skal du si? True ungene til å komme? Det beste du kan håpe på er at barna lærer å være litt snillere når de avslår noe.

Du ser bare din og din datters side her.

Neste år vet dere at dette ikke var en suksess og pla legger noe annet.

Anonymkode: a2ff2...24b

Vi har i invitasjonen tilbudt å leie skøyter til de som ikke har eller ikke ønsker å bruke egne skøyter. Det kom kanskje ikke så tydelig frem i teksten, fordi autokorrekt skrev skøytebane, isteden for skøyter. 

Så dette argumentet er lite holdbart synes jeg. Og hvis mine barn ikke ønsker å gå i en bursdag, så snakker vi om at man skal prioritere å feire andres dag, så lenge man har mulighet, nettopp fordi at man kan bli såret og ingen ønsker å komme i en bursdag.  Poenget her er at disse barna sier dette direkte til henne på skolen på en ufin måte. De lager masse unskyldninger og rett og slett "disser" bursdagen. Hvis de ikke vil, eller ikke kan, så kan de fint takke nei til invitasjonen, uten ufine kommentarer. De hadde kommet hadde det vært den andre hallen. Så det handler ikke om at de ikke liker skøyting. Tvert om, så er de veldig glad i skøyting! 

Været skal være 0 grader. Sol og 2 sekundene. Perfekt forhold. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva slags skøyter er det disse barna har egentlig, som må slipes hvis de brukes utenfor en ishall? Vi har hjemmelaget skøytebane på ballplassen i borettslaget og alle står der. Høres ut som en dårlig unnskyldning bare. 

Av de ti i klassen, kommer de som datteren din helst vil at skal komme? 

Anonymkode: cae70...304

• Liker 25
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en koselig bursdag, men har forståelse for at den ikke passer for alle. Prøv å fokuser på de som kommer og er positive. Skjønner det er vanskelig, spesielt i den alderen, men prøv å ignorer de som er negative.

Anonymkode: 60dca...701

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Noe generelle betraktninger fra meg. 

En annen tråd her diskuterer hvorvidt det skal være helt "frivillig" å gå i bursdag. Mitt synspunkt er at man møter opp når man blir bedt. Det stiller krav til at selskapet er lavterskel. Jeg har barn som har problemer med lydnivå i badeland, så den type bursdag er ikke høyt på lista, men møter opp.

Skøytebursdag tar utgangspunkt i at alle liker å gå på skøyter. Ellers blir det ikke gøy. Alle må ha skøyter lett tilgjengelig. Osv.

Jeg synes du legger et stort ansvar på barna. Det å si at de er utakknemlige, hva skal de være takknemlig for? Jeg kan være enig i at sure kommentarer er unødvendig, men ville det vært bedre om de bare unnlot å komme? 

Det er synd at det dere har foreslått ikke faller i smak. Er det noen endringer dere kan gjøre?

Anonymkode: eed62...99c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Skøytebirsdag er jo ikke for alle , ikke alle klarer å gå på skøyter og da blir det kjedelig å være der. Men de trenger selvsagt ikke lage masse styr av det

Anonymkode: 19dc0...9f2

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes foreldre som tillater at barna ikke «gidder» å gå i skøytebursdag er dårlige forbilder. Hvis noen av mine barn hadde  antydet  at en bursdag ikke er kul nok ville jeg tatt en alvorlig samtale med dem. 

Her er det foreldre som mangler folkeskikk. Jeg ville tatt det opp med skolen og i FAU. 

Anonymkode: 52baa...5fe

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes du legger et stort ansvar på barna. Det å si at de er utakknemlige, hva skal de være takknemlig for? Jeg kan være enig i at sure kommentarer er unødvendig, men ville det vært bedre om de bare unnlot å komme? 

Anonymkode: eed62...99c

Enig i denne. Utakknemlig vil jeg ikke si det er. Er det forventet at alle barn skal vise takknemlighet over noen andres bursdagsselskap? Sitt eget selskap, ja selvfølgelig. Men andres?

Anonymkode: 67334...060

• Liker 3
Skrevet

Skøytebursdag ekskluderer de som ikke har skøyter, ikke er flinke på skøyter og ikke vil vise det,  ikke liker skøyter, ikke liker å være utenfor det er kaldt. 2 timer skøyter fordrer også at det er ganske mildt. 

I dag feks hadde hverken jeg eller barna gått på skøyter selv eller med andre. Det er for kaldt. 

Anonymkode: eafdd...450

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan alle gå på skøyter da? Det blir jo ikke morsomt for de som ikke kan. Skal du holde selskap på en skateboard bane, så blir jo bare de som kan og liker det med. Samme gjelder skøyter, bmx, snowboard o.l.

Enig i at barna ikke trenger å være stygge. De kan takke nei på en høflig måte.

Anonymkode: 2aa8d...483

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Til de som spør om barna kan gå på skøyter, ja samtlige kan. De er ofte ute og skøyter. To har ikke skøyter, de leier jeg til da det er utleie der. De skøytet med skolen for halvannen uke siden. Da var alle i klassen med, Inkludert meg. De som ikke ønsker og som utrykker dette PP en negativ og dissentere måte er faktisk de som er mest på skøytebanen. Også disse har fått tilbud om at jeg leier dem skøyter hvis de er for redde for sine. 

Og to timers bursdag, med pizza og kaker blir maks en time og 15 minutter på isen. Så det blir selvfølgelig ikke fulle to timer på isen. 

Men kanskje jeg er for hårsår på hennes vegne. Jeg har vel en forventning om at når man avslår, så avslår man på en høflig måte, selv om man er barn. 

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er delt her. På hvilken møte sier de andre barna at de ikke vil delta? Kanskje datteren din oppfatter det verre enn det er?

jeg har også to barn som går siste året på barneskolen, og min datter ville nok dessverre ikke kommet. Hun er ikke god på skøyter, hun er utrygg og vil ikke vise at hun blir engestelig, og hun vil i alle fall ikke vise at hun ikke mestrer noe hun føler alle andre mestrer. Inne i en hall ville hun kanskje deltatt, for da kunne hun sitter nærme isen og sett på, holdt seg til vantet om hun forsøkte osv. isen i en hall ville også vært tryggere for henne.

Min andre datter ville deltatt med stor glede (tvillinger med svært ulik fungering, ingen diagnoser)

jeg har en eldre datter som heller ikke ville deltatt i den alderen. Hun takler nemlig ikke å fryse. Hun spenner seg, og får muskelsmerter. Hun sliter veldig i kulden, og å oppholde seg ute i flere timer ville ødelagt mye for henne rent muskelmessig (hun er svært undervektig og har ikke fettlag). Hun elsker å stå på skøyter, men hun kan ikke være ute i kulden over lengre tid. I en hall ville hun kanskje deltatt om hun kunne finne varme. 

min mann ville heller ikke latt barna stå på skøyter på ujevn is ettersom det ødelegger skøytene. Han har spilt hockey på proft nivå og er nok over snittet opptatt av å bevare utstyr, og barna har dyre skøyter.

likevel er jeg av den oppfatningen at barna skal delta på alt de blir invitert på, men jeg ville fått stor motstand av førstnevnte datter, og jeg måtte se an kulden for sistnevnte. Min andre datter ville tenkt at dette var en herlig bursdag!

håper du har bedt alle bruke hjelm!

Anonymkode: 2175c...57a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synest det helt supert ut, en artig bursdag. Men på den alderen er de også begynt å bli store at noen rett og slett ikke vil like det.

Ha en fin bursdag til de som kommer og glem de andre, det er hva jeg ville gjort. Frekkheter fra noen av de andre barna, tja.. jeg hadde ikke gitt noe felles tilbakemelding, da måtte det blitt sagt til foreldre til de aktuelle barna. Men antagelig hadde jeg ikke brukt tiden min på det. Tviler på det hadde blitt bedre av det.

God bursdag.

Anonymkode: f4a9d...caa

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres ut som en super bursdag! ⛸️

Jeg hadde nok holdt meg til planen. Om det så bare er halvparten som kommer, så er 2000 kr ekstra i bursdagsutgifter ikke småpenger i disse dager, spesielt når det finnes et gratis alternativ.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Datteren min skal feire bursdagen sin. Det er siste året på barneskolen og hun ønsker derfor å invitere hele klassen. Dette er også en uskreven "regel" på denne skolen at alle har klassefest. Heldigvis er de bare 10 stk i klassen.

Hun skal feire den på byens isbane. Hun elsker skøyter og er veldig glad i denne isbanen. Det er en offentlig isbane for alle byens innbyggere. Veldig fin plass, men det er ute under telt med border og benker, musikk og fine diskolys på banen. Vi skal ha pizza, kaker og brus og kose oss på banen i to timer. 

Men det er flere i klassen som ikke vil komme, og som ikke har problemer med å si dette direkte til henne. Banen er for dårlig, og skøytene må da slipes etterpå, pg det gidder de ikke. Det er kaldt, det er ute, det er gratis, og da kan de jo bare gå der selv. De har flere argumenter for å ikke gå. Hun er jo selvfølgelig såret. Og det skjønner jeg veldig godt! 

Men hva gjør man med slike dårlige manerer på ungene? Hun vil ikke at jeg sier i fra til foreldrene (på generelt grunnlag) at de må snakke med barna sine, fordi noen har vært ufine mot hennes valg av bursdagsfeiring. 

Inni mitt hode hare Jeg egentlig lyst til å si at de som ikke ønsker å komme heller ikke er ønsket I bursdagen. Men da er jeg jo ikke stort bedre enn de ungene. 

Jeg trøster å sier at jeg forstår veldog godt at hun blir lei seg men at hun må prøve å ikke skal bry seg, men det er jo lettere sagt enn gjort! 

Hvordan reagerer på slik dårlig oppførsel fra andre barn? 

En liten men egentlig uvesentlig ting, er at denne banen er gratis å bruke. Og jeg har dårlig råd som alenemor i disse tider. Den "ordentlige" skøytehallen ville kostet meg over 2000 kr bare for inngang, pluss pizza til 10 stk (hele klassen). Nå trenger jeg bare bruke penger på pizza, kake og brus og eventuelt skøytebane til de som ikke har. Men dette er jo ikke noe jeg flagger høyt om. At vi velger denne bursdagen for pengene sin del (selv om jeg ble sjeleglad for at hun selv valgte denne gode løsningen helt av seg selv). Men det sitter så utrolig langt inne å føye meg for disse barna som er så utakknemlige for heller å ha i den andre skøytehallen. 

Som jeg har lært ungene mine. 

Noen venner er retards og er bare med om alt er perfekt for de, andre er sammen med deg uansett hva som skjer. Det er også disse du kommer til å ha resten av livet. 

Det er ikke verdt å bruke energi på de som later som. Det er bra de avslørte seg nå, så kan vi heller brukte tid og energi sammen med de som virkelig er der for deg. 

Anonymkode: 28627...026

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har i invitasjonen tilbudt å leie skøyter til de som ikke har eller ikke ønsker å bruke egne skøyter. Det kom kanskje ikke så tydelig frem i teksten, fordi autokorrekt skrev skøytebane, isteden for skøyter. 

Så dette argumentet er lite holdbart synes jeg. Og hvis mine barn ikke ønsker å gå i en bursdag, så snakker vi om at man skal prioritere å feire andres dag, så lenge man har mulighet, nettopp fordi at man kan bli såret og ingen ønsker å komme i en bursdag.  Poenget her er at disse barna sier dette direkte til henne på skolen på en ufin måte. De lager masse unskyldninger og rett og slett "disser" bursdagen. Hvis de ikke vil, eller ikke kan, så kan de fint takke nei til invitasjonen, uten ufine kommentarer. De hadde kommet hadde det vært den andre hallen. Så det handler ikke om at de ikke liker skøyting. Tvert om, så er de veldig glad i skøyting! 

Været skal være 0 grader. Sol og 2 sekundene. Perfekt forhold. 

Foreldre har en jobb å gjøre. Bortskjemte unger uten tvil. Synes forslaget ditt til type feiring var bra og raust. Det vil ikke mangle noe.  Håper feiringen til din datter blir ok likevel♥️🤗

Endret av Rødstrupa
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Min erfaring er at de fleste kommer til å komme i bursdagen selv om de tøffer seg og er negative nå. 

Ta med en bag med pledd og ekstra ullsokker, luer, skjerf og votter til utlån i tilfelle noen fryser eller trenger en pause. Og kanskje du kan sende melding til foreldrene og presisere at det ikke er et krav om å ha med egne skøyter og at du leier skøyter til de som ikke har eller ikke ønsker å bruke sine egne på isbanen, og at det også er lov å komme selv om man ikke ønsker å gå på skøyter.

Anonymkode: cb3a3...1c0

• Liker 11
Skrevet

Wow, etter å ha lest svarene i tråden forstår jeg hvorfor dagens barn er som de er. Meg meg og meg hos de voksne gir barn som ikke vil delta dersom aktiviteten ikke er akkurat som de ønsker på en dag som tilhører bursdagsbarnet. Trist.

• Liker 8
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...