MiniMjau Skrevet 4. desember 2023 #1 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg har en sånn loftsluke, hvor du kan dra ut en trestige, sånn typisk fra 70tallet. Ikke ulikt vedlagte bilde. Den luka har blitt litt "slapp", og jeg tror nok det lekker litt varme opp på kaldloftet. Der er glippe på et par cm mellom luka og taket. Har prøvd med magnetlås, men det holder ikke. Jeg lurer på å kjøpe en klips /lås for å klemme luka inntil taket. Noen som har prøvd noe slik og har tips til hva slags lås som kan brukes? Går det ann å "stramme opp" luka på annet vis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. desember 2023 #2 Del Skrevet 5. desember 2023 Om det er en uisolert loftsluke fra 70-tallet vil du nok merke en god forbedring på trekk og varmetap om du bytter hele luka. Koster ikke allverdens for en ny på Bauhaus. Men det vil kanskje hjelpe om du ser på låsen, og spesielt festepunktet for vrideren. Mulig den har seget litt over de siste 50 årene? Men alt har en levetid, og om resten av takflaten er isolert mot loftet kan du fort ende opp med kondensering, fukt i isolasjonen og mugg om det trekker for mye der oppe. Bare tenk at du har 22 grader varm fuktig luft fra gangen som møter 10 minusgrader på loftet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 5. desember 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 5. desember 2023 Det er ingen låsemekanisme. Luka bare legger seg inntil taket. (Med en liten glippe). Den skal vel egentlig legge seg tett inntil taket , men de fjærene har kanskje blitt slappere med åra. Det er noen kraftige fjær som skal holde luka oppe, ser ikke helt hvordan jeg skal "stramme" de fjærene, de står jo tilnærmet i helspenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. desember 2023 #4 Del Skrevet 5. desember 2023 Fjærene har nok blitt litt slappe over tid. Ting blir utslitt, og etter 50 år er det vel å forvente. Se positivt på det; det koster ikke en kvart million å fikse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #5 Del Skrevet 5. desember 2023 Vi har samme problem, og kommer til å bytte ut hele luka. I mellomtiden har vi tettet sprekkene med alufolie😁 funker som bare det. Anonymkode: 7fccc...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #6 Del Skrevet 5. desember 2023 MiniMjau skrev (1 time siden): Det er ingen låsemekanisme. Luka bare legger seg inntil taket. (Med en liten glippe). Den skal vel egentlig legge seg tett inntil taket , men de fjærene har kanskje blitt slappere med åra. Det er noen kraftige fjær som skal holde luka oppe, ser ikke helt hvordan jeg skal "stramme" de fjærene, de står jo tilnærmet i helspenn. Sikker på at det ikke er låsemekanisme i den lille ringen du åpner med? Vi har ganske lik, og der skal vi vri om ringen og da låser den seg inntil. Anonymkode: a5f08...1f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 5. desember 2023 #7 Del Skrevet 5. desember 2023 Har en slik som har tau med trinse i loftstaket og vekt i form av sandsekk. Fungerer utmerket og slipper ha synlig låsmekanisme i taket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 5. desember 2023 #8 Del Skrevet 5. desember 2023 Kjøp tetningslist. https://www.clasohlson.com/no/Tetningslist,-P-profil-hvit,-3–5-mm/p/34-235?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIhtXG3I74ggMVQYHVCh36OAwBEAQYBiABEgL6YfD_BwE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå