Ulven Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Vår lille sheltie ble operert for pyometra på fredag. Operasjonen gikk fint og hun er mye bedre i dag og virker mindre påvirket av smerte nå. Men jeg stresser med avføringen. Hun trykker og trykker, og det kommer bare noen små tupper i mellom. Hun har fått litt Laktulose lørdag og søndag, men tydeligvis ikke nok. Veterinæren ønsket at hun skulle gå en liten tur for å få igang magen, og det har jeg gjort uten større resultat. Mer tur tror jeg ikke hun bør ha da det er 16 minus her, og hun er dårlig pelset. Selv med sokker og hel dress fryser hun kolossalt. Er det andre her inne som har hatt hunder som ikke har fått gått skikkelig på do i flere dager, og hvor det løsnet uten veterinærbesøk?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Min hadde forstoppelse i fjor en gang, da fikk hun drikke parafin pluss en klyx bak. Da kom alt ut i en fei. Det ble gjort hos veterinær. Når jeg først svarer her, hvordan går det med hunden nå etter operasjonen ellers? Min har fått påvist livmorbetennesle i dag og skal opereres I morgen. Anonymkode: 4b594...f44
Ulven Skrevet 4. desember 2023 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Min hadde forstoppelse i fjor en gang, da fikk hun drikke parafin pluss en klyx bak. Da kom alt ut i en fei. Det ble gjort hos veterinær. Når jeg først svarer her, hvordan går det med hunden nå etter operasjonen ellers? Min har fått påvist livmorbetennesle i dag og skal opereres I morgen. Anonymkode: 4b594...f44 Så klyx virket altså. Veterinæren sa jeg kunne prøve det hvis ikke det løsnet innen i morgen. Dette er min andre hund med pyo, og de kommer seg veldig fort synes jeg. Det første døgnet er de ganske utafor og det er bare å gi de smertestillende man får slik at man er sikker på at de ikke har vondt. Mens på dag to er mye gjort og de er mer seg selv. Kjøp med skånekost fra veterinæren og gi Lactulose forebyggende. Mine har i tillegg til Metacam og den flytende smertestillende man får fra veterinæren til det første døgnet, også fått barneparacet. Ligger på varmepute og med teppe, og siden hun er så liten, i sin seng midten av dobbeltsenga vår om natten. Lykke til med operasjonen i morgen. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Jeg gir bikkja litt våtfor fra kattene, det bruker å funke bra..... 😂 Sikkert ikke det riktige i dette tilfellet kanskje, anbefaler å prøver mer konvensjonelle metoder. Men hvordan oppdager dere livmorbetennelse? Jeg haren tispe som plages med innbilt drektighet og da må jeg visstnok følge med på sånt? Anonymkode: 1853d...faa
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Tusen takk for svar. Jeg har time utenbys fredag så litt usikker på om jeg bør avlyse den timen og bli hjemme, det er jo både formen til hunden men også den kragen som kan bli litt styrete. Vi har fått rimadyl, dette er en litt større rase enn din og hun tåler disse godt. Hun ligger i hundeseng foran vedovnen om dagen og under fars dyne om natta (utrolig glad i varme disse jakthundene). Skal ta tipset om å kjøpe Lactulose, det er nok lurt selv om hun normalt er ganske flink til å drite 😂 Sheltier er jo gjerne litt mere vare for endringer i avføring. Jeg har sheltie nr to her og den som den forrige kan ikke spise hva som helst av for, blir fort forstoppelse. Ønsker dere fortsatt god bedring og så ser jeg frem til å få alt overstått her. Anonymkode: 4b594...f44
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gir bikkja litt våtfor fra kattene, det bruker å funke bra..... 😂 Sikkert ikke det riktige i dette tilfellet kanskje, anbefaler å prøver mer konvensjonelle metoder. Men hvordan oppdager dere livmorbetennelse? Jeg haren tispe som plages med innbilt drektighet og da må jeg visstnok følge med på sånt? Anonymkode: 1853d...faa Vår begynte å blø en uke etter at hun var ferdig med å stå pluss hun ble veldig slapp. Fant første dråpe på lørdag og litt mere søndag. Anonymkode: 4b594...f44
Ulven Skrevet 4. desember 2023 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gir bikkja litt våtfor fra kattene, det bruker å funke bra..... 😂 Sikkert ikke det riktige i dette tilfellet kanskje, anbefaler å prøver mer konvensjonelle metoder. Men hvordan oppdager dere livmorbetennelse? Jeg haren tispe som plages med innbilt drektighet og da må jeg visstnok følge med på sånt? Anonymkode: 1853d...faa Hehe hun hadde trolig satt veldig pris på kattemat for hun er katt i forkledning. Mine to begynte å slikke seg ekstremt mye på vulva, og drakk mye mer vann enn normalt. Maten har ikke vært et problem her, men det er visst en del som blir småspiste. Nedstemthet er også vanlig. Begge to har kviet seg for å gå trapp.
Ulven Skrevet 4. desember 2023 Forfatter #8 Skrevet 4. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar. Jeg har time utenbys fredag så litt usikker på om jeg bør avlyse den timen og bli hjemme, det er jo både formen til hunden men også den kragen som kan bli litt styrete. Vi har fått rimadyl, dette er en litt større rase enn din og hun tåler disse godt. Hun ligger i hundeseng foran vedovnen om dagen og under fars dyne om natta (utrolig glad i varme disse jakthundene). Skal ta tipset om å kjøpe Lactulose, det er nok lurt selv om hun normalt er ganske flink til å drite 😂 Sheltier er jo gjerne litt mere vare for endringer i avføring. Jeg har sheltie nr to her og den som den forrige kan ikke spise hva som helst av for, blir fort forstoppelse. Ønsker dere fortsatt god bedring og så ser jeg frem til å få alt overstått her. Anonymkode: 4b594...f44 Be om body til hunden. Det er mye bedre å gå med, samt varmer også litt på en barbert mage. Litt mer styr for matmor og matfar å ta av og på ved lufting, men det venner man seg fort til. Sheltier er håpløse med mat. Forsåvidt også medisiner. Heldigvis tåler hun her Metacam, men hun tåler ikke Onsior. Det kommer til å bli jubel når hun endelig kommer seg på do. Er jo litt ille at dogåingen blir et større problem enn selve operasjonen. 😉
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Ja, jeg forer rått, så hun fikk ikke bein og så økte jeg mengden innvoller. Da blir de løse i magen, så det ble en del ekstra lufteturer, men da slapp hun i alle fall å trykke. Hun var ganske påvirket av smertene, så hun sto eller gikk det første døgnet og satt og sov intill veggen i et par døgn. Anonymkode: 750a5...13c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Som tidligere bukoperert selv kan jeg skrive under på at bevegelse er kjempeviktig for å få i gang magen igjen! Kle godt på hunden, inkludert under magen. Anonymkode: 3ec79...600
Ulven Skrevet 4. desember 2023 Forfatter #11 Skrevet 4. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg forer rått, så hun fikk ikke bein og så økte jeg mengden innvoller. Da blir de løse i magen, så det ble en del ekstra lufteturer, men da slapp hun i alle fall å trykke. Hun var ganske påvirket av smertene, så hun sto eller gikk det første døgnet og satt og sov intill veggen i et par døgn. Anonymkode: 750a5...13c Stakkars. ❤️Her vil hun ikke spise sitt vanlige for, V&H, så har kjøpt noen bokser skånefor. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Som tidligere bukoperert selv kan jeg skrive under på at bevegelse er kjempeviktig for å få i gang magen igjen! Kle godt på hunden, inkludert under magen. Anonymkode: 3ec79...600 Har fått beskjed av Agria-veterinæren om å øke dosen Laktulose, og så klyx i morgen hvis det ikke har skjed noe til i morgen formiddag. Og veldig korte turer i morgen ettermiddag hvis ikke hun har hatt skikkelig avføring til da.
Duff Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 Ulven skrev (6 timer siden): Be om body til hunden. Det er mye bedre å gå med, samt varmer også litt på en barbert mage. Litt mer styr for matmor og matfar å ta av og på ved lufting, men det venner man seg fort til. Sheltier er håpløse med mat. Forsåvidt også medisiner. Heldigvis tåler hun her Metacam, men hun tåler ikke Onsior. Det kommer til å bli jubel når hun endelig kommer seg på do. Er jo litt ille at dogåingen blir et større problem enn selve operasjonen. 😉 Ble bukoperert som barn, husker ikke så mye fra dogåring da men etter fødsel...omg AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som tidligere bukoperert selv kan jeg skrive under på at bevegelse er kjempeviktig for å få i gang magen igjen! Kle godt på hunden, inkludert under magen. Anonymkode: 3ec79...600 Takk, jeg prøver å få tak i body men utvalget er veldig begrenset her. Har ikke lyst til å la henne gå med skjerm.
Ulven Skrevet 5. desember 2023 Forfatter #13 Skrevet 5. desember 2023 12 hours ago, Duff said: Ble bukoperert som barn, husker ikke så mye fra dogåring da men etter fødsel...omg Takk, jeg prøver å få tak i body men utvalget er veldig begrenset her. Har ikke lyst til å la henne gå med skjerm. Har ikke veterinæren body?
Duff Skrevet 5. desember 2023 #14 Skrevet 5. desember 2023 (endret) Ulven skrev (2 timer siden): Har ikke veterinæren body? Hun fikk body, veterinæren hadde heldigvis og det var inkludert i prisen for operasjonen. Og alt gikk bra, litt vanskelig å løfte 30 kg nesten sovende hund forsiktig ut av bilen men nå ligger hun i hundeseng og sover. Endret 5. desember 2023 av Duff
Ulven Skrevet 5. desember 2023 Forfatter #15 Skrevet 5. desember 2023 1 hour ago, Duff said: Hun fikk body, veterinæren hadde heldigvis og det var inkludert i prisen for operasjonen. Og alt gikk bra, litt vanskelig å løfte 30 kg nesten sovende hund forsiktig ut av bilen men nå ligger hun i hundeseng og sover. Så bra at alt gikk fint. Det neste døgnet vil være litt kjipt for alle mann, og så normaliserer det meste seg. Her er det kommet noe avføring, så det er bra, men nå tisser hun inne også. Så man skal virkelig ha lavt stressnivå etter slike operasjoner,
Duff Skrevet 5. desember 2023 #16 Skrevet 5. desember 2023 Ulven skrev (8 minutter siden): Så bra at alt gikk fint. Det neste døgnet vil være litt kjipt for alle mann, og så normaliserer det meste seg. Her er det kommet noe avføring, så det er bra, men nå tisser hun inne også. Så man skal virkelig ha lavt stressnivå etter slike operasjoner, Det er sant. Veldig bra at det er kommet noe avføring, da løsner det nok nå. Jeg kjøper xxl store tørkeruller på europris, de er gull når man har valp og når de ellers måtte ha uhell inne.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #17 Skrevet 5. desember 2023 Ulven skrev (21 timer siden): Stakkars. ❤️Her vil hun ikke spise sitt vanlige for, V&H, så har kjøpt noen bokser skånefor. Matlysten var det heldigvis ikke noe i veien med, ikke noe problem med sårstell heller. Men jeg tror stingene lugget godt når hun prøvde å legge seg ned, hoppe opp i sofaen, gå i trapper osv. Hun hadde både smerteplaster og fikk metacam daglig, men vandret hvileløst rundt til hun sovnet sittende. Body er gull. Og så hadde vi en sånn oppblåsbar krage når hun var alene. De lampeskjermgreiene er noe herk. Anonymkode: 750a5...13c
Ulven Skrevet 5. desember 2023 Forfatter #18 Skrevet 5. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Matlysten var det heldigvis ikke noe i veien med, ikke noe problem med sårstell heller. Men jeg tror stingene lugget godt når hun prøvde å legge seg ned, hoppe opp i sofaen, gå i trapper osv. Hun hadde både smerteplaster og fikk metacam daglig, men vandret hvileløst rundt til hun sovnet sittende. Body er gull. Og så hadde vi en sånn oppblåsbar krage når hun var alene. De lampeskjermgreiene er noe herk. Anonymkode: 750a5...13c Her har hun heldigvis ikke mye smerter lenger, men jeg synes at det er vanskelig at hun fremdeles sliter såpass med å komme på do. Vi er på fjerde døgnet nå, og da burde tarmen ha vært tilbake til normalen. Hun har fått to doser med klyx idag etter avtale med veterinær, men det er ikke så lett å få henne til å holde klyxen inne lenge nok. Men det har da kommet noe, så tarmen er ikke helt stoppet opp. Og jeg tror jeg hørte hun fjertet i stad, og det er jo bra. Jeg tror jeg får noen grå hår av denne runden, for du verden så mye stress. 😞
Duff Skrevet 5. desember 2023 #19 Skrevet 5. desember 2023 Ulven skrev (3 minutter siden): Her har hun heldigvis ikke mye smerter lenger, men jeg synes at det er vanskelig at hun fremdeles sliter såpass med å komme på do. Vi er på fjerde døgnet nå, og da burde tarmen ha vært tilbake til normalen. Hun har fått to doser med klyx idag etter avtale med veterinær, men det er ikke så lett å få henne til å holde klyxen inne lenge nok. Men det har da kommet noe, så tarmen er ikke helt stoppet opp. Og jeg tror jeg hørte hun fjertet i stad, og det er jo bra. Jeg tror jeg får noen grå hår av denne runden, for du verden så mye stress. 😞 Jeg ville ringt dyrlegen og spurt om parafin, tror du kan kjøpe det på apoteket og gi det selv men disse dyregene har sine teknikker.
Ulven Skrevet 5. desember 2023 Forfatter #20 Skrevet 5. desember 2023 7 minutter siden, Duff said: Jeg ville ringt dyrlegen og spurt om parafin, tror du kan kjøpe det på apoteket og gi det selv men disse dyregene har sine teknikker. Jeg tror kanskje parafin og Laktulose gir den samme effekten? Men det var dyrlegen som ba meg gi Laktulose og også øke dosen. Men løsner det ikke snart og blir mer normal avføring må vi jo inn igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå