Gå til innhold

Begrense venn på Facebook?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venn på Facebook som er kun en kollegial forbindelse. Gjør meg ingenting å se ting hen legger ut, men ønsker å begrense hen fra å se hva jeg legger ut. Er det mulig? Vet at man kan begrense når man legger ut ting på story, men hva med min vegg, hvilke arrangementer jeg skal på osv? Finner bare en mulighet for å ikke se hva hen legger ut, blokkere eller avfølge. Mener å huske at man tidligere kunne begrense enkelte venner fra å følge med på deg?

Anonymkode: 60e3d...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en veldig enkel måte å gjøre det på; fjerne vedkommende fra vennelisten.

Jeg liker å ha kollegaene mine på LinkedIn, men ikke andre medier. Det er bare LinkedIn som regnes som noe profesjonelt, og ser ikke behov for å ha de på de mer personlige plattformene (som FB).

Mulig denne hjelpesiden kan bidra med noe:

https://www.facebook.com/help/167941163265974

Anonymkode: 0aafe...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er en veldig enkel måte å gjøre det på; fjerne vedkommende fra vennelisten.

Jeg liker å ha kollegaene mine på LinkedIn, men ikke andre medier. Det er bare LinkedIn som regnes som noe profesjonelt, og ser ikke behov for å ha de på de mer personlige plattformene (som FB).

Mulig denne hjelpesiden kan bidra med noe:

https://www.facebook.com/help/167941163265974

Anonymkode: 0aafe...177

Takk, ja ser ut til at man ikke kan plukke ut enkeltvenner. Det mener jeg å huske at man kunne tidligere.. så dumt.

Er nok litt ulike praksiser ang det du skriver. Min Facebook er ikke veldig privat, har den mest for å få med meg arrangementer og slikt. I min krets er det vanlig å ha folk fra jobbsammenheng som venn på face. For meg er det uproblematisk, helt til det nå da er en fyr jeg helst ikke vil at skal følge med på meg, samtidig som det blir upassende å slette vedkommende. Ser jo at dette kan være et behov i familier også, et familiemedlem man helst ikke vil dele alt med feks. Litt rart siden det er mulig å sette venner på pause og ikke få oppdateringer fra enkeltpersoner, men det går altså ikke andre veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, ja ser ut til at man ikke kan plukke ut enkeltvenner. Det mener jeg å huske at man kunne tidligere.. så dumt.

Er nok litt ulike praksiser ang det du skriver. Min Facebook er ikke veldig privat, har den mest for å få med meg arrangementer og slikt. I min krets er det vanlig å ha folk fra jobbsammenheng som venn på face. For meg er det uproblematisk, helt til det nå da er en fyr jeg helst ikke vil at skal følge med på meg, samtidig som det blir upassende å slette vedkommende. Ser jo at dette kan være et behov i familier også, et familiemedlem man helst ikke vil dele alt med feks. Litt rart siden det er mulig å sette venner på pause og ikke få oppdateringer fra enkeltpersoner, men det går altså ikke andre veien..

DU KAN legge inn unntak på hver eneste ting på profilen din.

Altså at enkeltpersoner du har som venn ikke kan se innlegg/bilder etc. Men da må det gjøres på hvert enkelt innlegg/post/bilde/album som er idag ute på din profil. Samt legge det ikke i personverninnstillingene dine for fremtiden.

Anonymkode: 95e40...21a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Såvidt jeg kan se kan du fortsatt det. Eks. hvem kan se innlegg du legger ut, der er det valg for venner unntatt, og så velger du hvilke venner som skal være unntatt. 

Anonymkode: f7666...737

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går på Velg publikum.

Så går du på Venner unntatt og huker av personen du ikke vil skal se det du legger ut.

Så huker du av Angi som standardpublikum. 

Og Ferdig.

Da vil denne personen ikke se noe av det du legger ut. 

Anonymkode: 8d7ce...f71

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du går på Velg publikum.

Så går du på Venner unntatt og huker av personen du ikke vil skal se det du legger ut.

Så huker du av Angi som standardpublikum. 

Og Ferdig.

Da vil denne personen ikke se noe av det du legger ut. 

Så herlig! Takk! Fant ikke «angi som standard publikum» da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så herlig! Takk! Fant ikke «angi som standard publikum» da..

Slik ser det ut hos meg. 

_20231204_223456.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Du kan gå inn på profilen til den det gjelder, trykke på der det står venner, legg vedkommende i begrenset listen

Anonymkode: d317e...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 14.45):

Har en venn på Facebook som er kun en kollegial forbindelse. Gjør meg ingenting å se ting hen legger ut, men ønsker å begrense hen fra å se hva jeg legger ut. Er det mulig? Vet at man kan begrense når man legger ut ting på story, men hva med min vegg, hvilke arrangementer jeg skal på osv? Finner bare en mulighet for å ikke se hva hen legger ut, blokkere eller avfølge. Mener å huske at man tidligere kunne begrense enkelte venner fra å følge med på deg?

Jeg har en venneliste som heter Jobb. Di som er i den listen er begrenset fra å se enkelte innlegg og lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 8.42):

Du kan gå inn på profilen til den det gjelder, trykke på der det står venner, legg vedkommende i begrenset listen

Anonymkode: d317e...163

Du kan også lage egne vennelister. For eksempel Jobb, familie, nære venner og lignende som har forskjellig "tilgangsnivå" på profilen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...