Gå til innhold

Hvis hunden din har HD

Fremhevede innlegg

Skrevet
Grunnen til at jeg kommer til å vurdere det, er at jeg har hund for å bruke den til noe (bruks, lydighet, kløv osv.), og dersom den ikke kan være med på dette, er det ingen vits for meg å ha hund.

Videoannonse
Annonse
Gjest camillo
Skrevet
Grunnen til at jeg kommer til å vurdere det, er at jeg har hund for å bruke den til noe (bruks, lydighet, kløv osv.), og dersom den ikke kan være med på dette, er det ingen vits for meg å ha hund.

Tingene i parentesen var ment som eksempler som "ting å bruke den til". Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke min til enda, men den skal brukes.

Skrevet

Hvis du skal prøve deg på IPO, burde du nesten starte nå, så tidlig som mulig.

Gjest camillo
Skrevet
Hvis du skal prøve deg på IPO, burde du nesten starte nå, så tidlig som mulig.

Det kan jeg ikke, men takk for tipset.

Skrevet

Kjøp og les dagens VG, så skjønner dere at det er nok av voksne hunder som trenger et nytt hjem.

Nå vet jeg ikke på hvilket nivå trådstarter er. Men så lenge hundeinteressen ikke er jobben hennes, men kun en hobby synes jeg det er forkastelig å skulle omplassere hunden hvis den ikke perfekt i hennes øyne. Hvis man skal kjøre hundeslede over grønland eller bruke hunden som politihund synes jeg saken er litt annerledes.

Som sagt er det nok av voksne hunder som trenger et godt og trygt hjem, slike holdninger trådstarter har til dyr vil ikke bidra til færre hjemløse hunder her i landet :frustrert::forvirret::tristbla:

Gjest camillo
Skrevet
Hvis man skal kjøre hundeslede over grønland eller bruke hunden som politihund synes jeg saken er litt annerledes.

Hva er forskjellen på å ha en tidkrevende hobby, og å kjøre hundeslede over Grønland?

Som sagt er det nok av voksne hunder som trenger et godt og trygt hjem, slike holdninger trådstarter har til dyr vil ikke bidra til færre hjemløse hunder her i landet

Det var da voldsomt!

Jeg kan jo informere deg om at jeg tok til meg en voksen hund selv. ;)

Skrevet (endret)

Ærlig talt, hva med å lese innleggene ?

Det er jo helt utrolig at det skal være så vanskelig å lese hva trådstarter skriver !

Hvor mange ganger skal man være nødt til å si ting opp igjen og opp igjen for at folk skal gidde å lese hva som faktisk står ?

Hun spør HVA VILLE DU GJORT ?

Det er spørsmålet her !

:frustrert:

Endret av Shagya
Gjest Varg-Menja
Skrevet
I miljøer der en bruker hunden til ulike ting, er det faktisk helt naturlig å omplassere en hund man ikke kan bruke. Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om, for hvilken som helst seriøs oppdretter ville forstått dette.

Det stemmer, de som driver med seriøs oppdrett omplasserer selv de hundene de ikke kan bruke i avl. De useriøse oppdretterne beholder dem, og bruker dem gjerne likevel, for at det skal bære seg økonomisk.

Skrevet

Jeg jobber aktivt med hundene mine jeg også, men ikke søren om jeg ville omplassert noen av dem fordi de ikke levde seg opp til mine mål.....

Gjest camillo
Skrevet
Jeg jobber aktivt med hundene mine jeg også, men ikke søren om jeg ville omplassert noen av dem fordi de ikke levde seg opp til mine mål.....

Ville du ikke gjort det om du bare hadde anledning til å ha EN hund heller?

Skrevet
Ville du ikke gjort det om du bare hadde anledning til å ha EN hund heller?

Nei. En hund er ikke en bruk og kast-vare.

Gjest camillo
Skrevet
Nei. En hund er ikke en bruk og kast-vare.

Det er jeg helt enig i, og vil fortsatt vurdere å omplassere om han mister bruksegenskapene.

Skrevet

Min golden har HD, og jeg ville ALDRI vurdert å omplassere ham! Han er 11 år nå, fungerer utmerket i hverdagen, og har vært med på både lydighet, agility og sportrening med stor suksess. Det går helt fint med svak grad, og jeg vet at treningen har hjulpen ham til å holde seg sprek både fysisk og psykisk.

(Selvfølgelig; dersom hunden din har sterk grad av HD bør du kanskje vurdere å la ham slippe, men da tror jeg du hadde merket det....)

Gjest camillo
Skrevet
Min golden har HD, og jeg ville ALDRI vurdert å omplassere ham! Han er 11 år nå, fungerer utmerket i hverdagen, og har vært med på både lydighet, agility og sportrening med stor suksess. Det går helt fint med svak grad, og jeg vet at treningen har hjulpen ham til å holde seg sprek både fysisk og psykisk.

(Selvfølgelig; dersom hunden din har sterk grad av HD bør du kanskje vurdere å la ham slippe, men da tror jeg du hadde merket det....)

Problemstillingen er jo om den ikke kan være med på alt det hunden din klarer! :)

Det er jo flott om hunder med HD kan fungere, men da er det jo heller ikke noe problem.

Skrevet

Jeg tror at de HD-hundene som har best forutsetning for å fungere bra er nettopp de som blir brukt. Det er en utbredt misoppfatning at de skal ha lite og forsiktig mosjon. Sterke bakpartsmuskler kan (kan!) i stor grad kompensere for åpne hofteledd ved at musklene holder leddet på plass og hindrer slark. Et godt og naturlig kosthold bidrar på sin side til å forhindre opphopning av slaggstoffer i kroppen og dermed smertefulle forkalkninger i hofteleddet.

Gjest camillo
Skrevet
Jeg tror at de HD-hundene som har best forutsetning for å fungere bra er nettopp de som blir brukt. Det er en utbredt misoppfatning at de skal ha lite og forsiktig mosjon. Sterke bakpartsmuskler kan (kan!) i stor grad kompensere for åpne hofteledd ved at musklene holder leddet på plass og hindrer slark. Et godt og naturlig kosthold bidrar på sin side til å forhindre opphopning av slaggstoffer i kroppen og dermed smertefulle forkalkninger i hofteleddet.

Men det er jo noen som er så dårlige at de må avlives, og sannsynligvis noen som ikke er helt der, men som samtidig er svært syke, og som dermed ikke er i grenseland heller?

Skrevet
Men det er jo noen som er så dårlige at de må avlives, og sannsynligvis noen som ikke er helt der, men som samtidig er svært syke, og som dermed ikke er i grenseland heller?

Ja, dessverre. Poenget mitt er at man faktisk kan gjøre ganske mye med de tilfellene som ikke er opplagte. :)

Gjest camillo
Skrevet
Ja, dessverre. Poenget mitt er at man faktisk kan gjøre ganske mye med de tilfellene som ikke er opplagte. :)

Ja, og det er jo flott. Håper det er flere som er klar over det (jeg var det ikke)...

Skrevet

Vel, HD er ikke nødvendigvis ensbetydende med ubrukelig hund, så vi kan jo vri litt på spørsmålet; hva gjør du om hunden av fysiske årsaker ikke lengre kan brukes til det du ønsker?

Om en person først og fremst har hund for å konkurrere/drive aktivt/etc, ser jeg ikke problemet med å omplassere. Dersom man velger med omhu når omplassering skal skje, kan dette være svært vellykket. Stor forskjell på Vg-forsidens forlatte, vanskjøttede hunder, og lykkelige hunder som flytter fra én seriøs eier til en annen. Hunder er svært tilpasningsdyktige, de sitter ikke og gråter over den slemme eieren som forlot dem.

Når det er sagt.. for min egen del ville ikke en slik situasjon føre til omplassering. Jeg har hund minst like mye for kosens skyld som for "sportens". Men da ville jeg garantert skaffet en hund til, som kunne fungere på arenaer hvor den andre ikke ville strekke til.

Gjest camillo
Skrevet
Vel, HD er ikke nødvendigvis ensbetydende med ubrukelig hund, så vi kan jo vri litt på spørsmålet; hva gjør du om hunden av fysiske årsaker ikke lengre kan brukes til det du ønsker?

God idè, så blir ingen (kanskje) opphengt i akkurat det konkrete eksempelet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...