Gå til innhold

Hvis hunden din har HD

Anbefalte innlegg

Gjest camillo
Skrevet

Min hund er for ung til åha blitt røntget enda, men det skal gjøres i løpet av sommeren, tenker jeg.

Håper selvfølgelig han er fri, men hva hvis han ikke er det? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre da. Spørs selvfølgelig på graden, men hvis han ikke kan brukes normalt, kommer jeg faktisk til å vurdere å omplassere ham.

Huff, ekkel tanke.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ALDRI tenkt meg å omplassere hunden min fordi den har HD. De to første hundene mine hadde det, og jeg så og ser ingen grunn til å kvitte meg med dem av den grunn.

Gjest camillo
Skrevet
Kunne ALDRI tenkt meg å omplassere hunden min fordi den har HD. De to første hundene mine hadde det, og jeg så og ser ingen grunn til å kvitte meg med dem av den grunn.

Ok. Hva bruker du hundene dine til?

Skrevet

Høres jo kanskje litt drøyt ut da... Hvis du ikke konkurrerer profesjonelt da. Kan jo skjønne at det er kjedelig om du har høye ambisjoner, og hunden ikke kan fungere. Men likevel.. Man blir da glad i vovven.... :) Så jeg hadde nok ikke klart det uansett. Hva slags rase har du?

Hilsen Maria

Gjest camillo
Skrevet
Høres jo kanskje litt drøyt ut da... Hvis du ikke konkurrerer profesjonelt da. Kan jo skjønne at det er kjedelig om du har høye ambisjoner, og hunden ikke kan fungere. Men likevel.. Man blir da glad i vovven.... :) Så jeg hadde nok ikke klart det uansett. Hva slags rase har du?

Hilsen Maria

Grunnen til at jeg kommer til å vurdere det, er at jeg har hund for å bruke den til noe (bruks, lydighet, kløv osv.), og dersom den ikke kan være med på dette, er det ingen vits for meg å ha hund. Da må jeg vente i kanskje 15 år før jeg virkelig får drevet med hund, og det har jeg jo ikke lyst til.

Vet ikke om jeg hadde klart det selv da, og håper selvfølgelig det aldri blir noe tema.

Jeg har schæfer...

Skrevet

Jeg forstår tanken når det er snakk om en brukshund, men tror ikke jeg ville klart det

Skrevet

Der var du igjen. hehe... :)

Skjønner deg jo, hvertfall om du ikke har mulighet til å ha to hunder. Får håpe at alt er bra da! *krysse fingre* :)

Skrevet

unnskyld meg, men for en bruk og kast holdning av dyr! :frustrert: Selv om du skal bruke hunden til lydighet/agility blir den jo også et familiemedlem, og hvordan jan du i det hele tatt tenke på å omplassere et familiemedlem?

Hvis jeg var oppdretter ville jeg aldri solgt hund til deg. Vet oppdretter om planene dine om å kvitte deg med hunden hvis den "ikke er bra nok"? Satte du deg godt nok inn i linjene til hunden, før du kjøpte den? Hvis jeg var så redd for HD som du er, ville jeg kanskje vurdert en annen rase enn schaefer. Vet du hvem du skal omplassere hunden til? Det er ikke alltid lett å finne et godt nok hjem

Kan nevne at jeg selv har HD, og det som har hjulpet meg til å fungere helt smertefritt i hverdagen er trening og bevegelighetstrening. Vil tro man kan gjøre mye av det samme for hunden, hvis man virkelig er glad i den.

Skrevet (endret)

I og med man anskaffer seg et dyr, må man også være klar til å motta alle gleder og sorger som kommer underveis. Det å skulle gi fra seg ansvaret fordi en hund ikke oppfyller de kravene/ønskene vi har satt oss, er hårreisende, så fremt den ikke er til fare for seg selv eller omgivelsene!

Når du selv sier at du ønsker en aktiv frisk hund, og ønsker å bruke den til noe, vil jeg påstå at slik er det jo for de fleste hundeeiere! Min er svak bak, men det kunne da aldri falt meg inn å omplassere henne av den grunn! Og ja, jeg har en aktiv brukshund.

Endret av vimselims
Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Dersom jeg skulle bruke hunden min til trekk/agility osv ville jeg heller fått meg en hund til dersom den viste seg å ha alvorlige feil. Hadde jeg derimot drevet med oppdrett og hatt mange hunder ville jeg nok solgt/omplassert de som ikke kunne brukes, av rent økonomiske årsaker.

Endret av Varg-Menja
Skrevet

Min hund ble røntget til sterk grad av HD da hun var 18 måneder. Jeg forer naturlig (BARF), trener henne normalt (en times tur hver dag i ulendt terreng), og holder henne slank. Jeg unngår snørekjøring, sykling og kløv, men legger hobbyspor osv. Hun blir snart fem år og viser fortsatt ingen symptomer på HD'en. Man kan altså noen ganger komme bra fra det likevel. PM meg gjerne hvis det er noe spesielt du lurer på rundt dette. :)

Gjest camillo
Skrevet
unnskyld meg, men for en bruk og kast holdning av dyr!  :frustrert: Selv om du skal bruke hunden til lydighet/agility blir den jo også et familiemedlem, og hvordan jan du i det hele tatt tenke på å omplassere et familiemedlem?

Hvis jeg var oppdretter ville jeg aldri solgt hund til deg. Vet oppdretter om planene dine om å kvitte deg med hunden hvis den "ikke er bra nok"? Satte du deg godt nok inn i linjene til hunden, før du kjøpte den? Hvis jeg var så redd for HD som du er, ville jeg kanskje vurdert en annen rase enn schaefer. Vet du hvem du skal omplassere hunden til? Det er ikke alltid lett å finne et godt nok hjem

Kan nevne at jeg selv har HD, og det som har hjulpet meg til å fungere helt smertefritt i hverdagen er trening og bevegelighetstrening. Vil tro man kan gjøre mye av det samme for hunden, hvis man virkelig er glad i den.

Hei.

Som sagt så ønsker jeg selvfølgelig ikke å omplassere hunden min, men jeg sier at jeg vil vurdere det om han kun kan brukes til sofahund, noe jeg står for.

Å omplassere en hund betyr ikke å kaste den i søpla.

Det er helt greit for meg at du ikke ville solgt meg hund - jeg tror ikke det er så mange som bruker hund, og som ikke kan ha flere (hadde jeg hatt muligheten hadde jeg heller skaffet meg en til), som ikke ville vurdert omplassering dersom hunden ikke kunne brukes.

Ellers er foreldrene til hunden min frie for AA/HD, så dette har ingenting med at jeg ikke har satt meg inn i linjene. Dette er et tankeeksperiment som jeg aldri håper jeg trenger å ta i bruk.

Dersom det er mulig å gjøre noe for at hunden likevel fungerer til bruks, slik du nevner til slutt, er det selvsagt ikke aktuelt å omplassere ham.

Gjest camillo
Skrevet
Når du selv sier at du ønsker en aktiv frisk hund, og ønsker å bruke den til noe, vil jeg påstå at slik er det jo for de fleste hundeeiere!  Min er svak bak, men det kunne da aldri falt meg inn å omplassere henne av den grunn!  Og ja, jeg har en aktiv brukshund.

Hva mener du med det? Kan hunden din brukes til bruks, eller kan den ikke?

Gjest camillo
Skrevet
Min hund ble røntget til sterk grad av HD da hun var 18 måneder. Jeg forer naturlig (BARF), trener henne normalt (en times tur hver dag i ulendt terreng), og holder henne slank. Jeg unngår snørekjøring, sykling og kløv, men legger hobbyspor osv. Hun blir snart fem år og viser fortsatt ingen symptomer på HD'en.

Ja, dette varierer jo veldig - dersom den kan brukes normalt, er det jo flott. :)

Gjest camillo
Skrevet
Dersom jeg skulle bruke hunden min til trekk/agility osv ville jeg heller fått meg en hund til dersom den viste seg å ha alvorlige feil. Hadde jeg derimot drevet med oppdrett og hatt mange hunder ville jeg nok solgt/omplassert de som ikke kunne brukes, av rent økonomiske årsaker.

Jeg hadde også skaffet meg en hund i tillegg, dersom jeg hadde hatt råd til det. Det har jeg dessverre ikke.

Skrevet

Bare tull at en hund med HD bare kan brukes som sofahund! Hadde han hatt sterk HD, hadde du merket det allerede nå. Det er et liv med HD også, og hunder med HD kan fint brukes til lydighet (det er jo trossalt hodet de brukes???, og de er jo ikke fullstendig handikappet???)

Så langt som vitenskapen har kommet til 2006, finnes det medisiner, også alternative medisiner. Jeg vet om flere hunder med HD som fortsatt funker og går, og er opptil allerede 8 år og lever og leker som bare det, og har faktisk klart flere klasser med lydighet.

Gjest camillo
Skrevet
Bare tull at en hund med HD bare kan brukes som sofahund! Hadde han hatt sterk HD, hadde du merket det allerede nå. Det er et liv med HD også, og hunder med HD kan fint brukes til lydighet (det er jo trossalt hodet de brukes???, og de er jo ikke fullstendig handikappet???)

Så langt som vitenskapen har kommet til 2006, finnes det medisiner, også alternative medisiner. Jeg vet om flere hunder med HD som fortsatt funker og går, og er opptil allerede 8 år og lever og leker som bare det, og har faktisk klart flere klasser med lydighet.

Jeg har ikke skrevet at alle hunder med HD kun kan brukes som sofahunder. Jeg skriver at dersom hunden ikke kan brukes til det den skal brukes til, hva ville dere da gjort?

Det er jo ikke alle som driver med lydighet heller.

Skrevet
unnskyld meg, men for en bruk og kast holdning av dyr!  :frustrert: Selv om du skal bruke hunden til lydighet/agility blir den jo også et familiemedlem, og hvordan jan du i det hele tatt tenke på å omplassere et familiemedlem?

I miljøer der en bruker hunden til ulike ting, er det faktisk helt naturlig å omplassere en hund man ikke kan bruke. Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om, for hvilken som helst seriøs oppdretter ville forstått dette.

Politiet omplasserer hunder med HD, fordi de kan ikke bruke de som de ønsker. Dette er helt normalt, for dyret blir ikke da bare en familiemedlem men også et arbeidsredskap. Kan høres veldig hardt ut, men sånn er det bare.

Skrevet

Synes du skrev at du ville drive med bruks/lydighet/agility, men det står sikkert der bare for moroskyld, eller? Du kan da for all del trene bruks, eller IPO som du vil, du har jo del A og B også, det er jo ikke sikkert hunden din er mentalt skikket til å klare seg gjennom C-delen i det hele tatt, og det er det mange schæfere som ikke er skikket til også, hvis du ikke vet om bakgrunnen til hunden din (kommer den fra en kennel som har ambisjoner om IPO, eller er det hel reine utstillingslinjer?) som er fra omplassering så vidt jeg vet.

Gjest camillo
Skrevet
Synes du skrev at du ville drive med bruks/lydighet/agility, men det står sikkert der bare for moroskyld, eller?

Hvor står det?

Du kan da for all del trene bruks, eller IPO som du vil, du har jo del A og B også, det er jo ikke sikkert hunden din er mentalt skikket til å klare seg gjennom C-delen i det hele tatt, og det er det mange schæfere som ikke er skikket til også, hvis du ikke vet om bakgrunnen til hunden din (kommer den fra en kennel som har ambisjoner om IPO, eller er det hel reine utstillingslinjer?) som er fra omplassering så vidt jeg vet.

Bare en opplysning; hunden min er ikke engang røntget for HD. ;) Dette var et spørsmål til dere andre - hva ville dere gjort? Jeg har sannsynligvis ingen hund med HD, men jeg er nysgjerrig på hva folk ville gjort om de hadde det.

Det var altså ikke ment som en diskusjon rundt min konkrete hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...