Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke om at vi venner gir hverandre julegaver. Dvs jeg gir til to gode venninner. Men skal jeg gi til flere, føler jeg at jeg må også gi til den og den og den osv. Derfor har jeg sagt at jeg ikke ønsker å gi noen gaver eller få noen gaver av venner.

Har vært borti dilemmaet før, og sagt tydelig ifra.

Nå er det en som absolutt vil gi en liten gave til oss alle som har begynt å henge en del sammen. Jeg har sagt nei, men hun gir seg ikke.

Da må jeg plutselig gi 4 gaver til. 

Skal hun gi mens jeg gir ingenting? Føler det blir litt dumt. Men føler også det er dumt å skulle gi gaver til 4 til, pluss at jeg hadde følt på å gi til flere av vennene mine da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Passe rart å insistere på å gi gave til noen som ikke ønsker.. 

Du får gi til henne, men være tydelig til de tre andre om at du ikke ønsker gave. 

Anonymkode: 1c8db...c0f

Skrevet

Hvor gamle er dere egentlig? 

Anonymkode: b333f...35b

Skrevet

Hva sier de andre hun ønsker og gi gave til da? 

Anonymkode: 80e5f...b5b

Skrevet

Hvorfor må du gi gave til 4 til, bare fordi hun vil gi deg gave? Det betyr ikke at du må gi noe tilbake til henne, om du ikke ønsker det. 

Anonymkode: 02847...31e

• Liker 2
Skrevet
exictence skrev (6 minutter siden):

Nå er det en som absolutt vil gi en liten gave til oss alle som har begynt å henge en del sammen. Jeg har sagt nei, men hun gir seg ikke.

Skal hun gi mens jeg gir ingenting? Føler det blir litt dumt. Men føler også det er dumt å skulle gi gaver til 4 til, pluss at jeg hadde følt på å gi til flere av vennene mine da.

Ikke kjøp noe som helst. Du har sagt nei.

Anonymkode: 1afe6...225

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror jeg hadde sagt klart i fra at jeg prøver å få ned antall gaver, ikke opp, og at du ikke er med. Om hun fortsatt kjøper til deg sår det være opp tl henne. Jeg har én venninne som fortsatt insisterer, både til meg og ungene, og hun er så tidlig ute at jeg ikek rekker å foreslå at vi dropper det i år.  Siden hun er en av mine nærmeste og eldste venner så nekter jeg ikke, men for min del kunne vi bare droppet det. HUn har egentlig ikke penger til det heller, men de har lite familie, så det er vel derfor. Kommer til å avvikle når barnet hennes er konfirmert (er bare et par år til). Hadde hun vært et nyere bekjentskap hadde jeg sagt nei.

Anonymkode: 7f255...64c

Skrevet

Jeg er godt voksen. Burde nok ikke vært et tema. Men synes faktisk dette er vanskelig.

Nei, jeg vil ikke gi bare til den ene.  

Ja, veldig rart å insistere på å gi gaver til en som ikke ønsker det. Tror faktisk jeg bare lar være  å gi noe. Jeg har jo sagt at jeg ikke vil det. Likevel påstår hun at det hadde jo vært så koselig, hun vil det.

Hun har ikke snakket med de andre om det, tror jeg. Jeg har tidligere sagt til en av de andre at jeg ikke vil gi og få gave. Blir nå veldig rart at hun ene skal gi til oss alle. Men hun om det da. Føler likevel det er noe ubehagelig.

Hvorfor jeg føler for å da gi til alle fire, er at det er vi fem som holder mye sammen, og vil synes det er rart og feil å bare gi til hun ene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke kjøp noe som helst. Du har sagt nei.

Anonymkode: 1afe6...225

Ja, holder meg nok til det. 

Samtidig vet jeg nok at denne personen hadde blitt glad for å få noe av noen venner. Hun har ikke familie.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror jeg hadde sagt klart i fra at jeg prøver å få ned antall gaver, ikke opp, og at du ikke er med. Om hun fortsatt kjøper til deg sår det være opp tl henne. Jeg har én venninne som fortsatt insisterer, både til meg og ungene, og hun er så tidlig ute at jeg ikek rekker å foreslå at vi dropper det i år.  Siden hun er en av mine nærmeste og eldste venner så nekter jeg ikke, men for min del kunne vi bare droppet det. HUn har egentlig ikke penger til det heller, men de har lite familie, så det er vel derfor. Kommer til å avvikle når barnet hennes er konfirmert (er bare et par år til). Hadde hun vært et nyere bekjentskap hadde jeg sagt nei.

Anonymkode: 7f255...64c

Forstår deg godt. 

Ja, skal tydeliggjøre det på den måten du foreslår å si det på.

Skrevet

Men la henne gi deg gave da?

Du har sagt ifra at du ikke ønsker å bytte gaver men hun vil gi likevel. Da trenger du ikke å gi tilbake, det går helt fint.

Jeg kan fint gi julegave uten å forvente å få noe tilbake. Men har skjønt etterhvert at ikke alle liker å få gaver så har begynt å droppe det. Men jeg har mange ganger hatt lyst til å gi folk noe og blir lei meg om det stresser dem og de da føler de må gi noe til meg selv om jeg sier det ikke trengs. 

Folk har veldig forskjellig holdning til gaver. For meg er det en måte å vise at jeg bryr meg om noen. Og ikke nødvendigvis en gjensidig greie som må være helt likt. 

Anonymkode: 8ae67...7b2

Skrevet

Du må da overhodet ingen ting? 

Hun har lyst til å gi deg en gave. Du har sagt ifra at du ikke ønsker å gi gaver. 

Det er da likevel ingenting i veien for at HUN gir DEG en gave? Så lar du være å kjøpe gaver? 

Du har informert om at du ikke kommer til å kjøpe gave - da er det opp til henne om hun likevel ønsker å gi deg en gave, og om hun gjør det, er det jo ikke noe verre enn å si tusen takk, og ferdig med det. 

Hun kan da vel få gi gave, uten at du skal gi gave også? Noen mennesker får stor glede av å få gi - hun er en av disse, og la henne nå få den gleden, da? 

Anonymkode: f0de7...8f8

• Liker 1
Skrevet
exictence skrev (34 minutter siden):

Jeg synes ikke om at vi venner gir hverandre julegaver. Dvs jeg gir til to gode venninner. Men skal jeg gi til flere, føler jeg at jeg må også gi til den og den og den osv. Derfor har jeg sagt at jeg ikke ønsker å gi noen gaver eller få noen gaver av venner.

Har vært borti dilemmaet før, og sagt tydelig ifra.

Si fra igjen og tydeligere.

Typisk jenter å ’’pakke inn’’ når vi skal si fra om noe som er kleint/vanskelig.

Skrevet
1 hour ago, exictence said:

Jeg har sagt nei, men hun gir seg ikke.

Her hadde min tålmodighet vært oppbrukt.

Anonymkode: 98c28...715

Skrevet

Kan du ikke bare takke for gaven da uten å lage styr? De aller fleste gir ikke noe bort for å få noe tilbake. Jeg lurte også litt på hvor gamle dere er. Bare gi et glass vin eller en kopp kaffe neste gang dere møtes, så blir det ikke så sosialt amøbete.

Skrevet

Kanskje hun koser seg med å finne på gaver etc?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men la henne gi deg gave da?

Du har sagt ifra at du ikke ønsker å bytte gaver men hun vil gi likevel. Da trenger du ikke å gi tilbake, det går helt fint.

Ja, det blir sånn. Kjenner bare på det. 

Jeg kan fint gi julegave uten å forvente å få noe tilbake. Men har skjønt etterhvert at ikke alle liker å få gaver så har begynt å droppe det. Men jeg har mange ganger hatt lyst til å gi folk noe og blir lei meg om det stresser dem og de da føler de må gi noe til meg selv om jeg sier det ikke trengs. 

Folk har veldig forskjellig holdning til gaver. For meg er det en måte å vise at jeg bryr meg om noen. Og ikke nødvendigvis en gjensidig greie som må være helt likt. 

Anonymkode: 8ae67...7b2

Det er sånn det skal være. 

Du må da overhodet ingen ting? 

Hun har lyst til å gi deg en gave. Du har sagt ifra at du ikke ønsker å gi gaver. 

Det er da likevel ingenting i veien for at HUN gir DEG en gave? Så lar du være å kjøpe gaver? 

Du har informert om at du ikke kommer til å kjøpe gave - da er det opp til henne om hun likevel ønsker å gi deg en gave, og om hun gjør det, er det jo ikke noe verre enn å si tusen takk, og ferdig med det. 

Hun kan da vel få gi gave, uten at du skal gi gave også? Noen mennesker får stor glede av å få gi - hun er en av disse, og la henne nå få den gleden, da? 

Anonymkode: f0de7...8f8

Enig.

Men jeg tror nok dessverre at hun også gir fordi hun håper veldig på å få noe igjen. Derfor synes jeg det er litt vanskelig. Synes litt synd på henne sånn. Jeg tror ikke hun har så mange som gir henne gave.

Hoia skrev (13 minutter siden):

Kan du ikke bare takke for gaven da uten å lage styr? De aller fleste gir ikke noe bort for å få noe tilbake. Jeg lurte også litt på hvor gamle dere er. Bare gi et glass vin eller en kopp kaffe neste gang dere møtes, så blir det ikke så sosialt amøbete.

Jeg vil absolutt ikke lave noe styr.

Skrevet

Jeg syns det er mest spesielt at man snakker om julegaver i voksen alder, men det er nå meg. Jeg gir julegaver med god samvittighet til noen jeg mener fortjener det, uten at jeg forventer noe tilbake. Og noen gir meg julegave uten at jeg gir noe tilbake. Har aldri spurt eller blitt spurt om jeg kan / skal motta julegave. Det er jo mer en gest mellom venner. 

Anonymkode: b14ea...646

Skrevet

Om du gir gave til henne pga at hun gir til deg, så trenger du jo ikke gi til de andre venninnene. Da må jo de også kjøpe gave til deg selv om de ikke hadde tenkt til det

Anonymkode: 90c58...217

Skrevet

Du har ikke tenkt på at hun gjør dette FORDI hun har liten familie og får lite gaver selv? Nå hadde hun i allefall fått fem små overraskelser tilbake. Jeg synes du er lite raus i dette tilfellet. Vanligvis ville det vel bare å avtale å droppe. Her hadde jeg gjort unntak.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan jo bare si at i år blir det ingen venninnegaver fra deg. Så spanderer du et glass neste gang du sees. Jeg gir bare til broren min (tøfler fra north face som jeg allerede har sendt, er bursdagsgave også), moren og faren min. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...